PDA

Bekijk Volledige Versie : Moto uit Duitsland? btw? Invoer? Geraak er niet wijs uit. Help.

coosan1
24-05-2013, 12:16
Hallo
even voorstellen, ik ben iemand die 4 jaar geleden met pijn in het
hart mijn motor heeft verkocht. We waren toen net begonnen aan
de bouw van ons huis en konden toen alle centen goed gebruiken.
ik wil de draad terug oppakken, motorrijden is toch een microbe
die nooit weggaat.
Nu weet ik perfect welke moto het moet worden, nl een moto guzzi griso 8v,
en daar begint het al. In belgie tweedehands niet te vinden, en nieuw toch
iets te duur.
Duitsland blijkt de oplossing, ik heb een mooie motor gezien bij een handelaar
net over de grens. En bij een handelaar komt er btw bij kijken.
De motor is van 2010 en heeft 6500 km op de teller.
Moet ik vragen aan die handelaar om de btw te laten vallen (export) en moet
ik dan btw betalen in belgie?
Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Geraak er niet wijs uit.
Hopelijk schenkt er hier iemand klare wijn.
Alvast bedankt.

ECHELON
24-05-2013, 12:22
Misschien even een PM sturen naar Stunter.
Ik denk dat hij ervaring heeft met het importeren van moto's uit Duitsland.

coosan1
24-05-2013, 12:28
Thanks
Zal dat alvast eens doen.

Putmaikel
24-05-2013, 12:38
Wij hebben pas een 2003 varadero 125cc gekocht ook een duitser. Was bij de DIV gaan vragen hoe ik deze kan inschrijven en is eigenlijk vrij simpel.

1. Zien dat de fahrzuigbrief of zoiets erbij is
2. De eigenaar hem laten uitschrijven in duitsland als dit al niet gedaan is en die brief hebt ge ook nodig
1. Ga naar duoane betaal kosten
2. vraag gelijkvormigheidsattest aan (als dit niet aanwezig is, tegenwoordig is het een europees wat overal geldig is)
3. ga naar u verzekeraar voor plaat aan te vragen
4. naar de DIV plaat aanvragen (is snelste)
5. plaat installeren en verzekering aanvragen
6. rijden maar

Alleen weet ik nu niet hoe het inderdaad voor u is met de BTW aangezien wij particulier hebben gekocht.

sherrif
24-05-2013, 12:39
Denk dat je best even contact opneemt met je plaatselijk DIV kantoor en vraagt wanneer de man voor de invoer daar is ...(meestal één of een halve dag per week) Als je daar even contact mee opneemt ga je alle juiste info krijgen ....

Oh ja en nog wat oud leesvoer ! https://www.2fast4u.be/threads/12369-Moto-kopen-in-Duitsland/page6

coosan1
24-05-2013, 12:41
@ putmaikel
Thanks voor de reactie
zal nog verder moeten uitspitten ivm btw
Alvast succes met de motor.

coosan1
24-05-2013, 12:54
@sheriff en @ putmaikel
Thanks voor de reactie

Jurgens
24-05-2013, 13:05
Betaal de btw in Duitsland en laat diezeker op de faktuur vermelden. BTW moet je geen twee keer betalen en in Duitsland is die een beetje lager dan in BE.

Schussboelie
24-05-2013, 14:09
Denk dat je best even contact opneemt met je plaatselijk DIV kantoor en vraagt wanneer de man voor de invoer daar is ...(meestal één of een halve dag per week)
In Alken 4 halve dagen per week.

Betaal de btw in Duitsland en laat diezeker op de faktuur vermelden. BTW moet je geen twee keer betalen en in Duitsland is die een beetje lager dan in BE.

Op een nieuw voertuig betaal je BTW in je eigen land, zélfs als je van een particulier koopt.
Op een niet-nieuw voertuig betaal je BTW in het land van herkomst (indien binnen de EU).

Wordt als nieuw beschouwd, elk voertuig dat minder dan 6 maanden ingeschreven is geweest OF dat minder dan 6000km op de teller heeft.
Dat impliceert dat als je geen BTW in België wil betalen (dus particuliere aankoop of BTW in land van herkomst), het voertuig meer dan 6 maanden ingeschreven moet geweest zijn EN meer dan 6000km op de teller moet hebben.

Als je bijvoorbeeld een voertuig koopt in Duitsland dat maar drie maanden ingeschreven is geweest (ongeacht de werkelijke leeftijd of eerste inschrijfdatum trouwens) dan betaal in België BTW bovenop de aankoopprijs die je aan de verkoper betaald hebt.

Jurgens
24-05-2013, 14:17
klopt wat je zegt maar TS gaat over een moto van 2010 met 6500km daarmee, btw in DE betalen!

Lucasfalt
24-05-2013, 15:33
Ik weet niet of ze het Europees COC gebruiken in Duitsland,in NL en UK niet,maar hier heb je het wel nodig.
Aangezien je van een dealer koopt : vraag aan hem het COC,als het er niet bij is vraag dan of hij het aanvraagt in Duitsland.
Moest je het toch zelf willen doen: vraag het dan aan bij de Duitse invoerder,NIET in Belgie!
Al de rest staat hier boven.
Er staat hier ook al ergens een uitgebreid artikel over import uit de UK,dat is net hetzelfde.

coosan1
24-05-2013, 17:06
Zal nog eens onderhandelen met de duitse handelaar om
misschien zijn prijs te laten zakken. Ik zou zeggen ik
geen garantie nodig heb, zo zou hij dan toch prijs nog
moeten laten zakken.
Thanks voor de reacties.

Chr-Re-ie
26-05-2013, 13:41
In Alken 4 halve dagen per week.

Op een nieuw voertuig betaal je BTW in je eigen land, zélfs als je van een particulier koopt.
Op een niet-nieuw voertuig betaal je BTW in het land van herkomst (indien binnen de EU).
Wordt als nieuw beschouwd, elk voertuig dat minder dan 6 maanden ingeschreven is geweest OF dat minder dan 6000km op de teller heeft.
Dat impliceert dat als je geen BTW in België wil betalen (dus particuliere aankoop of BTW in land van herkomst), het voertuig meer dan 6 maanden ingeschreven moet geweest zijn EN meer dan 6000km op de teller moet hebben.

Als je bijvoorbeeld een voertuig koopt in Duitsland dat maar drie maanden ingeschreven is geweest (ongeacht de werkelijke leeftijd of eerste inschrijfdatum trouwens) dan betaal in België BTW bovenop de aankoopprijs die je aan de verkoper betaald hebt.

je vergeet volgens mij 1 belangrijk ding..
als het voertuig minder dan 6 maanden is of minder dan 6000km heeft betaal je in duitsland en in belgie btw, van het moment je in belgie btw betaald hebt kan je de btw in duitsland terugvorderen..
zo was het tot over enkele jaren terug althans..

Schussboelie
26-05-2013, 18:22
Normaal moet ja dan de BTW in Duitsland niet betalen dacht ik...

max409
28-05-2013, 20:14
Ik heb ook in't buitenland nen moto gekocht. Eerst wou de verkoper dat ik daar btw zou betalen maar na aandringen en overleg met zijn boekhouder heeft hij deze laten vallen. Heb wel hier btw betaald, was namelijk nen nieuwe vanuit de UK.

Veel succes

NATAS
28-05-2013, 21:51
ne sponsor hier op het forum heeft een 1200 breva te koop staan, in Belgie :D:D

2009 en 29.000km

meer info via PM