PDA

Bekijk Volledige Versie : Tweedehands invoer ellende

ragdoll69
19-09-2015, 15:12
Hallo,

Ik heb onlangs een prachtige tweedehandse Africa Twin uit 2000 gekocht in Nederland. De motor heeft duitse papieren (fahrzeugbrief en fahrzeugschein) maar geen Europees gelijkvormigheidsattest. Douane ging zoals verwacht superlot en heb voor €0.03 het vignet 705 op de roze aanvraag tot inschrijving.
Verzekeringsmakelaar belt DIV, DIV zegt: gelijkvormigheidsattest.
Honda Benelux gecontacteerd, kunnen niet helpen. Honda Duitsland gecontacteerd, maar zei kunnen alleen een "technical datasheet" leveren aan €60.

Dan maar een procedure gestart bij dienst homologatie. Alles gescand en doorgemaild, van hun computrer een automatische mail ontvangen dat ik volgnummer xxxxxx toegewezen krijg, en daar strand het schip. Als ik DIV bel zegt de vrouw aan de telefoon (die erg geďrriteerd klinkt) dat ze sinds een tijd geen zicht meer hebben op het verloop van homologatieprocedures, en dat ik bijgevolg gewoon geduld moet hebben. Iets met staatshervormingen en gewesten enz..

Veel geduld, zo blijkt na wat opzoekwerk, en na een mailtje van iemand die vorig jaar dezelfde motor heeft geďmporteerd: 6Maanden heeft hij moeten wachten op zijn papiertje van de dienst homologatie.

Dit kan toch niet waar zijn dacht ik, maar na wat verder speuren duiken er steeds meer schrijnende verhalen op van voertuigen die maanden tot soms meer dan een jaar van de weg af moeten blijven (zelfs ziekenwagens en brandweerwagens) omdat ze in Brussel hun S#!t niet op een rijtje hebben.

Is er iets wat ik intussen nog kan doen? verzekeren op chassisnummer en de (gevonden) zwitserse plaat van m'n maat erop hangen dan maar?
No way dat ik hem een half jaar ga laten stilstaan. :@

Schussboelie
19-09-2015, 16:58
Verzekeren is geen probleem maar toch maar oppassen met het rondrijden met wat in feite een valse nummerplaat is.
Dat kan je serieus wat geld en zelfs een (tijdelijke of permanente) inbeslagname van het voertuig kosten.
Wel stom dat je noch via Honda België, noch bij de Duitsers niet aan een GVA kan geraken... |(

CBR_dude
19-09-2015, 21:47
Pfff andere plaat erop en knallen!

chrieke
20-09-2015, 10:19
Vraag eens aan Ali hoe hij en zijn companen het klaarspelen om toch overal Z-platen op te vijzen. Da's precies toch geen moeizaam proces...

janbros
20-09-2015, 10:31
belgisch frame kopen en alles over zetten. binnen de week ben je aan het rijden.

ragdoll69
21-09-2015, 08:01
We zullen het zo weten seh, aanschuiven in Alken. Ge moet hier precies ook niemeer om half negen aankomen!

Cberreke
21-09-2015, 09:30
Hallo,

Is er iets wat ik intussen nog kan doen? verzekeren op chassisnummer en de (gevonden) zwitserse plaat van m'n maat erop hangen dan maar?
No way dat ik hem een half jaar ga laten stilstaan. :@

Als ge en uwe moto, en uwe maat zijn "gevonden" Zwitserse plaat kwijt wilt zijn, daarnaast nog een PV heling (met bijhorende aanhouding), een PV rijden met inschrijvingsfout, en nog nen hoop miserie wilt, zou ik dat zeker doen... :? :?

ragdoll69
21-09-2015, 10:18
Dat was ik ook niet van plan zunne, ik zal maar gewoon geduld hebben, div stuurt me gewoon terug en zegt dat ik moet wachten op de dienst homologatie. Hoe lang het gaat duren hebben ze geen idee van. Zucht.

DustDriver
21-09-2015, 10:53
Als we hier in België wat meer keuze hadden in crossparcours, dan kon ge em daar tenminste al eens testen.

Lucasfalt
21-09-2015, 19:30
Ik heb een aantal jaren geleden een validatieattest aangevraagd bij FOD mobiliteit en vervoer voor een ingevoerde moto.
Dat is evenwaardig aan een GVA.
Dat duurdere wel een maand of zo maar zeker geen half jaar,ik weet niet of de regels intussen nog hetzelfde zijn.
Maak in geen geval vergelijkingen met auto's want die moeten gekeurd worden en een moto normaal niet.
Ga dus eens goed kijken op de site van FOD mob. en vervoer en let goed op dat het voor een moto is!
En anders janbros zijn methode.:duim:

icebergbiker
21-09-2015, 20:07
Ik heb ook een aanvraag lopen.
Op 29/08 de aanvraag gedaan , 08/09 de betalingsuitnodiging van 69 euro gekregen en betaald.
Tot op vandaag nog geen nieuws.

ragdoll69
21-09-2015, 20:30
Ik heb ook een aanvraag lopen.
Op 29/08 de aanvraag gedaan , 08/09 de betalingsuitnodiging van 69 euro gekregen en betaald.
Tot op vandaag nog geen nieuws.
Amai, das al iets!

Noizzee
22-09-2015, 12:16
Ik heb een aantal jaren geleden een validatieattest aangevraagd bij FOD mobiliteit en vervoer voor een ingevoerde moto.
Dat is evenwaardig aan een GVA.
Dat duurdere wel een maand of zo maar zeker geen half jaar,ik weet niet of de regels intussen nog hetzelfde zijn.

Da is alleen mogelijk als het voertuig ooit al eens een Belgische PVG heeft gehad volgens mij.

Ze splitsen alles maar meer en meer op tussen Waals en Vlaams. Maar ze zijn er totaal nie op voorbereid en dan krijgde dees wanpraktijken..

Als de aanvraag nog nie was gebeurd konde inderdaad er een Belgisch frame opzetten maar nu.. Ze gaan beginnen vragen stellen wat er gebeurd is als ge da nu zou doen he :D.

stunter
22-09-2015, 17:01
:s:s:s:s

Lucasfalt
22-09-2015, 21:26
Da is alleen mogelijk als het voertuig ooit al eens een Belgische PVG heeft gehad volgens mij.

Als de aanvraag nog nie was gebeurd konde inderdaad er een Belgisch frame opzetten maar nu.. Ze gaan beginnen vragen stellen wat er gebeurd is als ge da nu zou doen he :D.
Een validatieattest is bedoelt voor buitenlandse voertuigen die al in een ander EU land ingeschreven waren,en die te oud zijn om al een COC te hebben.

En waarom zou een ander frame een probleem zijn,dan schrijft hij feitelijk toch gewoon een andere moto in.:?

ragdoll69
22-09-2015, 23:34
Idd, dacht ik ook. Ik het dan ook nodig om alles over te bouwen? Kan ik niet gewoon het plaatje wisselen? Of staat de chassisnummer ook nog elders in het frame geslagen?
Heb vroeger ook eens een oud busje van minibus naar lichte vracht laten omzetten, en kreeg toen gewoon een nieuw plaatje. Chassisnummer bleef natuurlijk wel hetzelfde.
Ik kan dan toch gewoon voorlopig de "nieuwe" inschrijven, en als de validatie achter de rug is de nieuwe schrappen en het plaatje van de oude terughangen. Of zie ik iets over het hoofd?
Gesteld dat ik ergens een frame van hetzelfde type voor een schappelijke prijs op de kop kan tikken natuurlijk.

ragdoll69
23-09-2015, 13:17
Update:

Vandaag de uitnodiging tot sponsoring ontvangen en pronto gestort. Zou er dan toch hoop zijn? Ik beef van spanning!

icebergbiker
23-09-2015, 19:05
Ik heb vandaag het attest in de bus gekregen.
Vrijdag een dagje verlof en met de papieren naar de DIV voor de nr plaat aan te vragen.
Het zal bij u nu niet lang meer duren of ge hebt ze ook in de bus

Cowboy
24-09-2015, 08:43
Kijk eens aan.

Zes dagen i.p.v. zes maanden :duim:

ragdoll69
24-09-2015, 18:11
Amai, ik heb mij goe bang laten maken dus :) kan ik toch nog van de nazomer genieten. Moest er nog ene komen, hehe

Lucasfalt
25-09-2015, 15:47
Kijk eens of het vermogen op uw Duits inschrijvingsbewijs staat.
Als het er niet op staat kan het zijn dat de DIV uw papieren terug stuurt,en dat je voor een bewijs moet zorgen van de fabrikant! ( een afdruk van een testbank is niet geldig)

ragdoll69
27-09-2015, 13:29
Het vermogen staat er gelukkig op, net zoals het aantal decibels.

ragdoll69
27-09-2015, 13:31
Honda zou inderdaad voor een technische datasheet kunnen zorgen voor €60, maar ik hoop dat dat niet nodig zal zijn..

trabbart
30-12-2015, 19:20
tgaat tegenwoordig snel, kheb ook een motor ingevoerd uit nederland en had alle nederlandse papieren, maar ook geen gva , op twee dagen had ik men plaat.
nogthans stond er geen kilowatt of vermogen vermeld,, kwas ook bang dat het maanden ging duren,,
bij de div gegaan, een halve dag staan aanschuiven en wonder boven wonder ze zeiden dat men plaat de dag erna zou aankomen,,,

uiteindelijk was het een dag later,,,

er is een nieuwe europese wet die zegt dat een voertuig dat in europa eens ingeschreven is geweest dat dit snel moet gaan om hem in een andere lidstaat in te schrijven, , , , je moet natuurlijk wel alle dokumenten hebben.

Lucasfalt
30-12-2015, 22:27
tgaat tegenwoordig snel, kheb ook een motor ingevoerd uit nederland en had alle nederlandse papieren, maar ook geen gva , op twee dagen had ik men plaat.
nogthans stond er geen kilowatt of vermogen vermeld,, kwas ook bang dat het maanden ging duren,,
bij de div gegaan, een halve dag staan aanschuiven en wonder boven wonder ze zeiden dat men plaat de dag erna zou aankomen,,,

uiteindelijk was het een dag later,,,

er is een nieuwe europese wet die zegt dat een voertuig dat in europa eens ingeschreven is geweest dat dit snel moet gaan om hem in een andere lidstaat in te schrijven, , , , je moet natuurlijk wel alle dokumenten hebben.
:duim:

Het is wel spijtig dat veel mensen met vragen hier een topic starten om hulp te vragen,maar nadien eens niet laten weten hoe het afgelopen is.:(

CBR_dude
02-01-2016, 17:20
Da gaat nie, hij zit in Dakar ;)