Olieniveau R6 vork

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • baverhae
    2fast'er
    • apr. 2014
    • 43
    • Zomergem.

    Olieniveau R6 vork

    Misschien een lullige vraag maar ik stel ze toch. Weet er iemand het juiste olieniveau voor een Upsdvork van een R6 van 2005? Dat is de eerste generatie van omgekeerde vorken op de R6. Ik heb een manual waar de hoeveelheid olie instaat in cc en de hoogte van de luchtkamer. Nu klopt de hoogte niet met de hoeveelheid olie die er volgens de manual in moet, en het verschil is direct een paar centimeter. Vroeg ik raad aan een dealer en die gaf me een andere hoogte van de luchtkamer en een andere hoeveelheid olie. En weer correspondeerde de hoeveelheid niet met de hoogte die ik zou moeten hebben. Nu weet ik dat het de hoogte is die belangrijk is, niet zozeer hoeveel er juist ingaat. Maar ik heb nu wel twee niveaus die een flink eind uit elkaar liggen.
    Heb ik de verkeerde manual? Heb ik de verkeerde hoogte gekregen van de dealer?
    Ik heb natuurlijk de hoogte niet gemeten voor ik ze omdraaide en er alles uit kieperde, stom, ik weet het .
    Woensdag ga ik naar Mettet en ik zou het toch graag juist hebben.

    Groetjes
    Bart
  • B-Gone
    Die Hard 2fast'er
    • okt. 2009
    • 2073
    • maldegem

    #2
    de manual is zoals hem af fabriek komt met progressieve veren, de dealer die iets anders opgeeft da snap ik nie ,tenzij hem op de hoogte is van de voorgeschiedenis v/d moto (veren,olie).... heb dit enkele weken geleden ook voor gehad!! bij mij zitten er liniaire veren in van hyperpro en ik heb nu de oliemaat van hen er in gedaan. dus als er andere veren inzitten en ge weet van welk merk dan ga je dat daar best vragen BTW eerste circuitdag heb ik 67/100 van mijn best tijd gedaan stond al 2jaar vast
    if you obey all the rules
    you miss all the fun

    racen is net gelijk kleuren ge moet binnen de lijntjes blijven

    kawasaki z1000 '07
    yamaha r6 '99 circuit -> 01/09/18 killed in action
    suzuki gsxr750 k5 circuit -> if you're not braking or krank the throttle ,you're waisting time

    Comment

    • baverhae
      2fast'er
      • apr. 2014
      • 43
      • Zomergem.

      #3
      Wat de dealer en de manual betreft ligt het allemaal iets ingewikkelder ;-)
      De vork komt uit de US, was een koopje toen de dollar laag stond. Was nieuw, nooit gemonteerd geweest. Is nu gemonteerd in mijn TRX 850. De R6 van 2005 met upsd is hier nauwelijks ingevoerd geweest. Waarschijnlijk heeft de dealer niet goed opgelet...en de manual heb ik van het internet geplukt...ook niet altijd een betrouwbaar medium.
      Waar ik mee zit is dat er zo een groot verschil zit tussen de waarden in cc en de hoogtes van de luchtkamer die ik dan meet. De grootste luchtkamer meet ik met het olie niveau volgens de manual: 138mm en de kleinste luchtkamer is de hoogte die de dealer opgaf: 86mm.
      Ik ga morgen nog eens rondbellen denk ik

      Comment

      • Lucasfalt
        Die Hard 2fast'er
        • dec. 2007
        • 4347
        • Schoten

        #4
        Als de manual van Yamaha is moeten die waarden kloppen,of je die nu gedownload hebt of gekocht.
        Een manual van bvb. Haynes zou fout kunnen zijn.
        Er zou wel verschil kunnen zijn tussen een US en EU model.
        Je bent toch zeker dat het een 2005 vork is,en geen latere?
        Op het zwarte deel waar de remklauw op zit moet 5SL staan bij een 2005.
        BOCHTENPIKKER

        Comment

        • janbros
          Die Hard 2fast'er
          • feb. 2007
          • 4978

          #5
          hoeveelheid maakt geen zak uit, enige wat van tel is , is de luchtkamer. hoeveelheid zal bv sterk verschillen tussen een nieuwe droge vork of gewoon olie aflaten.
          en met de luchtkamer kan je dan weer zelf spelen. kleinere kamer heeft het effekt van een straffere veer, maar in het begin van de veerweg merk je daar nauwelijks iets van, hoe verder ze inveert hoe groter het effekt wordt.

          Comment

          • Jan.van.gent
            2fast'er
            • jan. 2013
            • 49
            • Oud-Heverlee, Belgium

            #6
            Bij mijn handleiding van mijn wr250f van 2005 met USD vork staan ook verschillende waardes voor olie niveau en demping instellingen voor US of Europe. (Originele Yamaha manual)

            Comment

            • baverhae
              2fast'er
              • apr. 2014
              • 43
              • Zomergem.

              #7
              Ik denk dat er inderdaad een verschil is tussen de EU en US versie, en niet alleen de buitenkant: op de US versie zitten van de stomme oranje reflectoren Die heb ik er onmiddellijk afgeflikkerd. Maar ook inwendig moet er een verschil zijn gezien de andere hoogte van luchtkamer. Ik heb zitten zoeken op een US forum en heb het antwoord gevonden: 92mm. Ik denk dat mijn manual voor de EU versie is en dat de dealer de hoogte van de 2004 versie gegeven heeft want die heb ik ook teruggevonden, en dat klopte ...waar een dag verlof allemaal niet goed voor is
              En ik heb wel degelijk de 2005 versie, het was het enige jaar dat geen high en low speed demping had maar een gewone demping regeling. Nu nog eens een paar uur in mijn garage duiken en proberen niet te veel te smossen met die olie...

              Merci mannen voor het helpen meedenken.

              Comment

              • baverhae
                2fast'er
                • apr. 2014
                • 43
                • Zomergem.

                #8
                Lucasfalt: ga je woensdag naar Mettet?
                Ik ben maandag naar Zolder geweest maar ben niet op de baan geweest. Na mijn klapper van vorig jaar heb ik niet echt meer voor natte banen

                Comment

                • Lucasfalt
                  Die Hard 2fast'er
                  • dec. 2007
                  • 4347
                  • Schoten

                  #9
                  Zie PB.
                  BOCHTENPIKKER

                  Comment

                  Working...
                  X