PDA

Bekijk Volledige Versie : Eigenbouw harley importeren uit Nederland...

zorre
25-05-2016, 19:48
Een marktplaats verkoper bied een eigenbouw motor aan. Is in Nederland volledig in orde met alles, nu verkoopt hij deze...Is dit mogelijk deze in BelgiŽ op de baan te krijgen?

Alle info welkom

Cowboy
25-05-2016, 20:54
Ik zou de zoekfunctie op het forum eens proberen want er zijn een redelijk aantal topics die deze materie bespreken ;)

zorre
25-05-2016, 21:44
Ik zie hier toch door het woud de bomen niet meer...

Als ik het goed op een rijtje krijg is het als volgt...
in Nederland is er geen gelijkvormigheidsattest(gva)
bij merknamen is dit geen probleem daar dit bij import kan verkregen worden bij importeur
bij zelfbouwframes is dit niet aanwezig bij verkoper of constructeur, bij gevolg NOOIT in te voeren in BelgiŽ.
Klopt deze stelling?

janbros
25-05-2016, 22:16
is hij in nederland volledig legaal en met alle papieren in orde?
dan zou er geen probleem mogen zijn.

zorre
25-05-2016, 22:28
is hij in nederland volledig legaal en met alle papieren in orde?
dan zou er geen probleem mogen zijn.

Deze is inderdaad in Nederland volledig in orde en reeds jaren in gebruik met taxatierapport, toch lees ik hier en op andere forum tegenstrijdigheden, vandaar mijn vraag.
Hij moet ingeschreven worden bij DIV en gedoaneerd worden, daar blijkt het adertje onder het gras.
Hier moet toch iemand ervaring mee hebben...

Schussboelie
25-05-2016, 23:10
Heeft niks met de douane te maken.
Als de papieren in orde zijn gaan die niks zeggen.
Is er een GVA/COC?

zorre
26-05-2016, 07:08
Heeft niks met de douane te maken.
Als de papieren in orde zijn gaan die niks zeggen.
Is er een GVA/COC?

De douane controleert het serienummer aan de hand van het GVA, nu is het zo dat er geen GVA aanwezig is daar dit niet verplicht is in Nederland.
Ik kan er geen aanvragen, daar dit een zelfbouwframe is...
Zo zijn we terug bij mijn eerste vraag...is er een weg of niet?

B
26-05-2016, 08:01
Handen af zou ik zeggen!

Gr Toermenneke

janbros
26-05-2016, 08:48
http://www.sbat.be/pages/faqak.html#17

HOE KAN EEN IN HET BUITENLAND GEKOCHT VOERTUIG NAAR BELGIň WORDEN OVERGEBRACHT?
Alle ingevoerde voertuigen die eerder in een andere lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven moeten niet meer in het bezit zijn van een gelijkvormigheidsattest of een Europees gelijkvormigheidsattest (COC). Uw voertuig dient wel nog steeds Europees gehomologeerd te zijn. U kan dit verifiŽren op het identificatieplaatje/sticker waar een Europees goedkeuringsnummer dient vermeld te zijn (bijvoorbeeld e1*2001/116*0254*10).
Wat betreft alle andere voertuigen, die Europees niet goedgekeurd zijn, blijft het gelijkvormigheidsattest een verplicht boorddocument. Dit attest kunt U bekomen bij de fabrikant of de mandataris in BelgiŽ of na een bijzondere keuring van gelijkvormigheid.
Voor beide gevallen dient U nog steeds een douanevignet 705 en het buitenlands inschrijvingsbewijs voor te leggen.

http://www.autoforum.be/showthread.php?65496-Belgie-aanvaard-buitenlandse-keuringen

ook interessant :

http://www.madnessphotography.eu/RDWZelfbouwKentekenActie.aspx

ivan
26-05-2016, 10:16
De douane controleert het serienummer aan de hand van het GVA, nu is het zo dat er geen GVA aanwezig is daar dit niet verplicht is in Nederland.
Ik kan er geen aanvragen, daar dit een zelfbouwframe is...
Zo zijn we terug bij mijn eerste vraag...is er een weg of niet?

Als ik het goed voorheb, dan moeten daar papieren bij zijn waarop EIGENBOUW staat. Anders kan die in Nederland niet legaal op de weg. Ze moeten met een eigenbouw machine zich aanbieden in Lelystad waar hij gecontroleerd word op veiligheid zoals lichten, remmen, dat hij baanvast enz. Is dit niet gebeurd is het niet legaal. Zelfs op de kader moet EIGENBOUW opstaan

ivan
26-05-2016, 10:18
http://www.sbat.be/pages/faqak.html#17

HOE KAN EEN IN HET BUITENLAND GEKOCHT VOERTUIG NAAR BELGIň WORDEN OVERGEBRACHT?
Alle ingevoerde voertuigen die eerder in een andere lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven moeten niet meer in het bezit zijn van een gelijkvormigheidsattest of een Europees gelijkvormigheidsattest (COC). Uw voertuig dient wel nog steeds Europees gehomologeerd te zijn. U kan dit verifiŽren op het identificatieplaatje/sticker waar een Europees goedkeuringsnummer dient vermeld te zijn (bijvoorbeeld e1*2001/116*0254*10).
Wat betreft alle andere voertuigen, die Europees niet goedgekeurd zijn, blijft het gelijkvormigheidsattest een verplicht boorddocument. Dit attest kunt U bekomen bij de fabrikant of de mandataris in BelgiŽ of na een bijzondere keuring van gelijkvormigheid.
Voor beide gevallen dient U nog steeds een douanevignet 705 en het buitenlands inschrijvingsbewijs voor te leggen.

http://www.autoforum.be/showthread.php?65496-Belgie-aanvaard-buitenlandse-keuringen

ook interessant :

http://www.madnessphotography.eu/RDWZelfbouwKentekenActie.aspx
Das geen antwoord op eigenbouw, ik zou zeggen stuur eens een bericht naar Bigtwin, die zijn daar nogal mee bezig

janbros
26-05-2016, 10:24
Das geen antwoord op eigenbouw

wil daaarom net zeggen dat het niet interessant om weten is.

een nederlandse zelfbouw is dus NIET europees gekeurd, en wil je die invoeren MOET je een gva of coc hebben. het gaat dus niet lukken tenzij na een bijzondere keuring van gelijkvormigheid.

verder is die laatste link ook heel interessant. zou dus kunnen dat als hij op papier toch in orde is, en de DIV gegevens opvraagt bij de RDW, de RDW wel eens met het nieuws zou kunnen komen dat hoewel hij papieren heeft, toch niet meer in orde is omdat het motornummer nog bij 89 andere motorfietsen in gebruik is.

ik kocht hem in alle geval niet.

ivan
26-05-2016, 12:08
wil daaarom net zeggen dat het niet interessant om weten is.

een nederlandse zelfbouw is dus NIET europees gekeurd, en wil je die invoeren MOET je een gva of coc hebben. het gaat dus niet lukken tenzij na een bijzondere keuring van gelijkvormigheid.

verder is die laatste link ook heel interessant. zou dus kunnen dat als hij op papier toch in orde is, en de DIV gegevens opvraagt bij de RDW, de RDW wel eens met het nieuws zou kunnen komen dat hoewel hij papieren heeft, toch niet meer in orde is omdat het motornummer nog bij 89 andere motorfietsen in gebruik is.

daar heb je gelijk in, maar je kan hem wel laten natrekken en dan weet je direct of hij in orde is. Ik dacht dat ze vorig jaar daar mee bezig waren ivm met de motornr, om dat alles na te gaan.
Vroeger was het zeker mogelijk, kameraad van mij heeft toen zelf eentje gebouwd op basis van een cobra frame, SPS heeft toen de keuring laten doen en is hierna met een eenmalige keuring toegelaten voor op de weg.

Lucasfalt
26-05-2016, 16:49
Ik vermoed dat er maar heel weinig mensen zijn die een echte zelfbouw ingevoerd hebben.
Ik heb een paar jaar geleden een Bakker ingevoerd uit NL,een uniek handgemaakt exemplaar die dus ook geen GVA had maar wel Bakker als merknaam heeft.
Daar heb ik toen een validatieattest voor aangevraagd bij FOD mobiliteit en vervoer en die is zonder enig probleem of keuring ingeschreven.
Dat moest je toen doen voor elke moto zonder GVA of COC.
Het kan natuurlijk zijn dat dat intussen niet meer mogelijk is.
Maar als je nu een moto van bvb. 30 jaar oud invoert,heeft die ook geen GVA,en als het een model is dat hier nooit ingevoerd is of waarvan geen invoerder (meer) is,moet daar toch ook een oplossing voor bestaan?
Ik denk dat TS best zelf eens naar de DIV in Brussel gaat,want dat zijn de enigen die dat beslissen.
Mailen of bellen heeft niet veel zin denk ik,je zal de juiste persoon nodig hebben.
De douane heeft daar in elk geval niets mee te maken.

Jean Blade
26-05-2016, 17:00
Bon, ik ken er niks van maar bedacht hetvolgende:

Kan je in BelgiŽ eigenbouw motoren inschrijven?
Indien wel, kopen in Nederland, alle reeds bestaande papieren de vuilbak in en hier volledig opnieuw inschrijven als eigenbouw...

Of neem ik het iets te simpel op?

Lucasfalt
26-05-2016, 17:20

Neen.
En in NL moet het losse frame ook al gekeurd worden voor het gespoten is,en later de complete moto nog eens.

zorre
26-05-2016, 19:29
Bon, ik ken er niks van maar bedacht hetvolgende:

Indien wel, kopen in Nederland, alle reeds bestaande papieren de vuilbak in en hier volledig opnieuw inschrijven als eigenbouw...

Of neem ik het iets te simpel op?

Conclusie...
Eigenbouw in BelgiŽ : noppes
Eigenbouw in Nederland : Bingo
Overbrengen Nederlandse eigenbouw naar BelgiŽ : Sucks

Cowboy
26-05-2016, 21:23
:agree:

zorre
26-05-2016, 23:09
:agree:

Eigenaardig dat deze er altijd in prijs uit springen en dat het aanbod in Nederland enorm is...
Om het op zijn hollands te zeggen " Nou toch een geurtje aan..."

E.M.
26-05-2016, 23:26
Eigenaardig dat deze er altijd in prijs uit springen en dat het aanbod in Nederland enorm is...

Om het in het Vlaams te zeggen.

Gedver, da stinkt :D

janbros
27-05-2016, 00:05

omdat het in Nederland relatief gemakkelijk/goedkoop is om zelf iets te (ver)bouwen, terwijl het in Belgie kwasi onmogelijk is of gigantisch veel geld kost.