PDA

Bekijk Volledige Versie : Invoeren vanuit Nederland zonder Belgische PVG nummer

n_x
22-06-2016, 16:47
Hoi, ik heb het plan opgevat om een oude Kawasaki vanuit Nederland te kopen en in te voeren.
Ik heb al eerder auto's en een scooter ingevoerd, dus de procedure (douane, validatieattest, DIV) is me bekend.

Toen ik de papieren (kentekenbewijs deel 1/2/3) van de motor te zien kreeg, viel me op dat daar geen vermogen op aangeduid stond.
Om zeker te zijn, heb ik contact opgenomen met Kawasaki Nederland, of ze een vermogens-attest konden voorzien, en dat bleek geen enkel probleem.
Doch, de persoon van Kawasaki die me de info verschafte, merkte wel op dat hij dacht dat deze moto nooit ingevoerd kon worden omdat deze in BelgiŽ geen PVG nummer kent (volgens mij is het ook een model dat nooit verkocht is geweest in BelgiŽ).

Ik heb ondertussen mijn vraag aan de homologation.vehicles mailbox gericht, maar ik vermoed niet dat ze hier heel snel op zullen antwoorden (if ever).

De motor is niet zo heel duur dus ik zou het kunnen riskeren, maar als blijkt dat de enige methode een keuring voor alleenstaand geval (zoals voor invoer van buiten EU) is, dan is dat ook weer niet rendabel dus dan blijf ik uiteindelijk met een onbruikbare motor over wat ook tamelijk zonde is.

Dus... heeft hier iemand ervaring met het succesvol invoeren van een model dat eigenlijk nooit in BelgiŽ verkocht is geweest?
Of heeft de vriendelijke man van Kawasaki gelijk en kan ik mijn plannen best opbergen :(

Lucasfalt
22-06-2016, 16:52
Ik heb een jaar of 6 - 7 geleden een moto ingevoerd uit NL die hier nooit verkocht is geweest.
De fabrikant had mij een attest bezorgd met het vermogen,en ik heb gewoon een validatieattest aangevraagd en de moto zonder enig probleem kunnen inschrijven.

Estonian
23-06-2016, 08:34
Waarom maakt ge het uzelve niet veel gemakkelijker en zoek een ER6N in Belgie. Het is nu niet dat dat zo een zeldzaam model is :u

n_x
23-06-2016, 09:46
@Estonian: de ER6N is geen enkel probleem, die koop ik hier wel (aanbod genoeg). Degene die ik wil invoeren is een GPX-250 R, een heel wat minder evident model om te vinden, omdat hier een ombouw kit voor bestaat (voor mensen met anderhalf linkerhand ;).

@Lucasfalt: merci voor de info, dat schept een beetje meer vertrouwen. Ben nu geneigd om toch maar gewoon te proberen.

n_x
29-06-2016, 12:08
Allť, de moto staat in m'n tuinhuis, en de papierwinkel is onderweg naar de FOD voor validateringsattest. Ik ben benieuwd wat er uitkomt.

De persoon van Kawasaki wist me te vertellen dat de motor oorspronkelijk (in 1989) in Amerika geleverd was, en in 1991 naar Nederland gekomen is. Daarom was hij onzeker of hij ingeschreven kon worden.

Ik zou denken dat als hij 25 jaar legaal in Nederland mag rijden, dat BelgiŽ dan ook geen probleem mag vormen. Spannend :)

n_x
25-07-2016, 11:19
Even een update (voor mensen met dezelfde vraag die deze post naderhand vinden):
Valideringsattest was geen enkel probleem, na 3-tal weken ontvangen. Dat PVG nummer maakt dus helemaal niet uit, zolang hij maar reglementair in een EU land was ingeschreven is't allemaal OK.

Nu nog platen aanvragen (ga't gewoon opsturen naar DIV, is toch niet zo heel dringend), en dan kan ik beginnen knutselen.

PS: mijn mail met vraag naar de FOD is uiteindelijk nooit beantwoord geweest. Ben eens benieuwd of dit binnen een paar maand zo ineens nog ne keer gaat gebeuren ;-)

n_x
25-07-2016, 11:36
Ook nuttig om weten:

Dit attest wordt de aanvrager toegezonden, samen met een zelfklever die in het vak Y van de inschrijvingsaanvraag moet worden gekleefd (art. 1, B. van het KB van 6 april 1995 tot wijziging van het KB van 10 oktober 1974).

Geen sticker gekregen. Heb gebeld met de dienst, en dit doen ze niet meer. Gewoon een papier, wat voldoende is voor DIV.
Zou handig zijn als iemand de website dan even update maar soit :engel:

NATAS
25-07-2016, 17:03
Ik zou denken dat als hij 25 jaar legaal in Nederland mag rijden, dat BelgiŽ dan ook geen probleem mag vormen. Spannend :)

is ook zo.
heb de fout in't verleden ook gemaakt een paar zeldzame brommerkes niet te kopen vanwege het risico dat........

nu maakt het mij niet uit uit welk land ze komen, of ze ooit ingeschreven geweest zijn of niet in de EU en zelfs niet of alle papieren erbij zijn.

3 maand geduld vanwege nazicht herkomst, en tadaaaaa belgische papieren en nummerplaat.