PDA

Bekijk Volledige Versie : Invoeren nieuwe moto vanuit Frankrijk naar BelgiŽ

moto-karel
02-03-2017, 21:40
Hallo,

Ik ben van plan een Yamaha MT-07 35 kW te kopen.
Helaas is deze niet meer leverbaar in BelgiŽ voor de rest van 2017.
En 2dehands helaas ook moeilijk vindbaar.
Dus kijk ik nu naar andere mogelijkheden, en denk hierbij aan importeren uit Frankrijk omdat ik toch dicht bij de grens woon.
Nu is mijn vraag is het mogelijk om een nieuwe motor uit Frankrijk te importeren naar BelgiŽ?
Welke documenten heb ik nodig hiervoor en welke stappen moet ik ondernemen?
En wat zijn de kosten die hierbij komen?
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?

Alvast bedankt

Lucasfalt
02-03-2017, 22:04
Als je een beetje moeite doet om de zoekfunctie te gebruiken zul je zien dat daar al veel info over staat in oudere topics.
Invoeren is poepsimpel,bij een nieuwe dien je de BTW in Belgie te betalen,moto invoeren bij de douane kost minder dan Ä1.
Vraag een COC aan de dealer,ik weet niet of ze dat standaard leveren in Frankrijk.

moto-karel
02-03-2017, 22:21
Als je een beetje moeite doet om de zoekfunctie te gebruiken zul je zien dat daar al veel info over staat in oudere topics.
Invoeren is poepsimpel,bij een nieuwe dien je de BTW in Belgie te betalen,moto invoeren bij de douane kost minder dan Ä1.
Vraag een COC aan de dealer,ik weet niet of ze dat standaard leveren in Frankrijk.

Bedankt voor de reactie.
Ik had er al naar gezocht, maar kon nergens concreet hetgeen vinden wat ik zocht.
De meeste topics hingen over import vanuit Duitsland en Nerderland.
Dus ik moet tegen de dealer in Frankrijk zeggen dat ik geen btw moet betalen daar in Frankrijk.
Een COC moet erbij, hoe zit het dan met Frans inschrijvingsbewijs?
Aangezien dit een nieuwe motor is zal deze dit niet hebben, dus zal ik deze niet moeten voorleggen bij de douane?
Dus als ik het goed versta moet ik met de COC en de aankoopfactuur naar de douane gaan?

moto-karel
03-03-2017, 19:00
Morgen ga ik gaan naar de dealer in frankrijk.
Dus ik moet de volgende documenten meekrijgen.

-Aankoopfactuur
-COC

Zijn er nog documenten die ik nodig heb om hem te kunnen inschrijven in Belgie?:confused:
Ik wil gewoon zeker zijn dat ik hem kan inschrijven in Belgie.
Het gaat btw om een nieuwe moto.
Alvast bedankt.

Lucasfalt
03-03-2017, 19:30
Invoer uit eender welk EU land is hetzelfde.
Zelf heb ik alleen nog maar tweedehandse ingevoerd.
Voor nieuwe zijn er blijkbaar 2 mogelijkheden qua BTW betaling.
BTW bij aankoop betalen en moto meenemen,dan bij invoer BTW hier bij douane betalen en de buitenlandse nadien terug vorderen.
Moto betalen zonder BTW,met papieren naar douane en daar BTW betalen,en dan moto gaan ophalen in buitenland.
Zorg dat er duidelijk op je COC staat dat het een 35kW uitvoering is!
De DIV houd ALLEEN rekening met kW vermelding op COC,al de rest is ongeldig.
Je hebt alleen een factuur en COC nodig.

pokeyoke
08-03-2017, 21:45
twee weken geleden een 2 de hands motor uit ItaliŽ gehaald, aanvraag digitaal naar de douane en twee dagen nadien telefoon, uw documenten liggen klaar, ik heb niks moeten betalen......

Schussboelie
08-03-2017, 21:58
:o

moto-karel
08-03-2017, 22:01
twee weken geleden een 2 de hands motor uit ItaliŽ gehaald, aanvraag digitaal naar de douane en twee dagen nadien telefoon, uw documenten liggen klaar, ik heb niks moeten betalen......

Ben vandaag naar de DIV en de douane geweest, ze hebben me hetzelfde gezegd als hier.
De douane is niet zo ver van waar ik woon, als je gaat vullen ze direct de nodige documenten en kan je hem direct gaan inschrijven. Ze zijden wel dat er op de factuur zeker moet staan dat het een nieuw voertuig is.

flupp
09-03-2017, 11:07
...

Mmm... Ik weet niet of ik zo onder de indruk ben van de zoekfunctie hier. Ik kan mij niet herinneren ooit iets hťťl bruikbaars te hebben teruggevonden na het invoeren van een zoekterm...

Cowboy
09-03-2017, 13:34
Mmm... Ik weet niet of ik zo onder de indruk ben van de zoekfunctie hier. Ik kan mij niet herinneren ooit iets hťťl bruikbaars te hebben teruggevonden na het invoeren van een zoekterm...
Klopt .

Vandaag dat er in een nieuw topic over de "handleiding" gesproken wordt over een beter manier van zoeken ;)

flupp
09-03-2017, 14:24
Klopt .

Vandaag dat er in een nieuw topic over de "handleiding" gesproken wordt over een beter manier van zoeken ;)

Hoe zoek ik de handleiding om succesvol te kunnen zoeken ? :D

Geforce660
01-05-2017, 11:59
Mag ik even inpikken op dit topic? Kwestie van geen tientalle topics te openen over de invoer van motoren..

Ik heb hier al wel wat gelezen over dat gelijkvormigheidsattest, maar op deze site http://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/particulieren/aankoop-van-een-voertuig/auto-moto/koopt-u-binnen-de-eu lees ik hier niets over?

WELKE DOCUMENTEN DIENT U IN HET DOUANEKANTOOR VOOR TE LEGGEN?

* De aankoopfactuur (of het aankoopbewijs) en eventuele andere handelsdocumenten.

* In voorkomend geval, het origineel buitenlands kentekenbewijs. Opgelet! Indien het buitenlands kentekenbewijs uit meerdere delen bestaat, moet u alle delen voorleggen.

De persoon die zich aan het loket aanmeldt, moet zijn identiteit bewijzen. Indien de koper van het voertuig zich laat vertegenwoordigen, moet hij/zij een volmacht geven.

Nog eens..
http://www.eccbelgie.be/themas/auto/auto-kopen-in-europa/documenten#3

Het Europese Certificaat van Overeenstemming bevestigt dat een wagen voldoet aan de Europese technische vereisten.

Vandaag is dat Europese Certificaat van Overeenstemming niet langer verplicht. Het Europese Hof van Justitie veroordeelde BelgiŽ immers voor die maatregel in 2012. Toch bevelen we sterk aan om er een aan te vragen bij de verkoper. Zo gaat u sneller met uw wagen de baan op.

De medaille heeft ook een keerzijde. Want hebt u geen Europees Certificaat van Overeenstemming? Of is uw Europees Certificaat van Overeenstemming onleesbaar of onvolledig? Dan moet de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) de vereiste technische details opvragen bij de bevoegde autoriteit in het land waar u de wagen kocht.

Lucasfalt
01-05-2017, 22:36
De douane houd zich louter met de financies bezig en heeft geen interesse in een GVA of COC,de DIV daarentegen wel.
Ieder doet dus zijn deel maar je moet wel bij beide in orde zijn.
Het is bij mij al een paar jaar geleden en mijn laatste moto had al een COC,daar was dus geen enkel probleem.

springbowtje
02-05-2017, 08:46
Bij wagens is het inderdaad zo dat de Coc, dus voor europees goedgekeurde voertuigen, niet meer nodig is bij invoer naar Belgie uit het buitenland. Op de keuring plaatsen ze dan een melding op het keuringsbewijs dat het voertuig geen coc nodig heeft. Wel moet bv de bandengegevens terug te vinden zijn op een sticker op de wagen of in het instructieboekje zodat op de keuring nagegaan kan worden of de banden op het voertuig legaal zijn. Dit terzijde.

Hoe het met de invoer van moto's zit weet ik niet maar ik hoogstwaarschijnlijk zal het Coc dus ook niet meer nodig zijn.

Geforce660
02-05-2017, 09:22
Ik ben van plan om deze week toch eens te bellen naar de douane en DIV.. Als ik meer info heb, zal ik het hier posten :)

edit: net eens contact opgenomen met de douane. Die wisten mij te zeggen dat een GVA helemaal niet meer nodig is, ook niet om platen aan te vragen. (KB 6 september 2013)

Art. 2. In artikel 23, paragraaf 7 van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 1998 en gewijzigd door de koninklijke besluiten van 17 maart 2003 en 1 juni 2011, wordt het punt 2į vervangen als volgt :
"2į het gelijkvormigheidsattest of het Europees gelijkvormigheidsbewijs : de in BelgiŽ ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd. De afwezigheid van het certificaat van overeenstemming zal echter geen aanleiding geven tot een sanctie.

In mijn geval (invoer uit NL), zou ik enkel een aankoopcontract, uitschrijvingsbewijs en origineel buitenlands kentekenbewijs nodig hebben.

Ditzelfde is ook geldig bij het DIV. Hier zou ik enkel mijn vignet van de douane + sticker van de verzekering moeten afgeven om de motor in te schrijven.

wouterdeclercqwdc01
08-06-2017, 18:44

Kan u daar een beetje meer over vertellen?
Welke douna bedoelt u? Belgische of Italiaanse?
Hoe zat het met het GVA?

Geforce660
08-06-2017, 19:02
GVA is niet meer nodig.

Gewoon alles opsturen naar de Belgische douane. Of je gaat naar het loket zelf, dat duurt een 10 minuten en je krijgt alle nodige papieren mee naar huis - zonder iets te moeten betalen, zolang het niet over een nieuw voertuig gaat (ouder dan 6m of meer dan 6000km op de teller)

wouterdeclercqwdc01
08-06-2017, 20:40
GVA is niet meer nodig.

Gewoon alles opsturen naar de Belgische douane. Of je gaat naar het loket zelf, dat duurt een 10 minuten en je krijgt alle nodige papieren mee naar huis - zonder iets te moeten betalen, zolang het niet over een nieuw voertuig gaat (ouder dan 6m of meer dan 6000km op de teller)

Nochtans vraagt de verzekeraar nog naar dit attest... althans bij Ethias.

Geforce660
08-06-2017, 20:57
Nochtans vraagt de verzekeraar nog naar dit attest... althans bij Ethias.
Daar heb ik eigenlijk geen idee van.

Ik dacht dat je dan nog altijd de optie had om, bij een garage van dat merk, een GVA aan te vragen voor een Ä50.

Schussboelie
09-06-2017, 08:22
Ik dacht dat je dan nog altijd de optie had om, bij een garage van dat merk, een GVA aan te vragen voor een Ä50.
De prijs hangt/hing af van het merk.
Maar inderdaad, normaal gezien niet meer nodig, ik denk dat uw contactpersoon bij Ethias nog niet helemaal op de hoogte is.