PDA

Bekijk Volledige Versie : Invoeren Motor uit Nederland - Mijn versie

Nuithari
11-06-2018, 11:53
Een beetje een doodgeslagen onderwerp, maar ik vond geen recent topic, met alle juiste uitleg.
Dus ik dacht, ik doe hier even mijn verhaal, leg alle stappen uit, en geef aan hoe lang de procedure bij mij duurde.

So... Aangezien ik mijn geliefde 600RR echt niet meer zo leuk begon te vonden op de openbare weg, en geen tijd heb dit jaar om op circuit te gaan, nam ik de pijnlijke beslissing de 600RR weg te doen, en iets relax te kopen om mijn woon-werk verkeer te kunnen doen: een 1991 Honda Shadow Bobber.

16379

Ik vond deze in Nederland. Na wat opzoekwerk vond ik enkele goede bronnen van informatie: een aantal topics hier op het forum (met gemengde info rond duurtijd, en wat je moest doen zonder GVA) en dit artikel op vlaanderen.be (https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/een-voertuig-invoeren-uit-het-buitenland).

Dus... Papieren die je zeker moet hebben:

Nederlands Kentekenbewijs deel I en deel II (Deel I is het bankkaartje, Deel II is een recto-verso A4 blad)
factuur (met vermelding bedrag, merk en type motor, kilometerstand, technische gegevens, VIN, gegevens koper en verkoper)
Bewijs van Uitschrijving voor Uitvoer door de RDW

De procedure:

Douane: Neem alle documenten mee, samen met je rijbewijs en ID kaart! In Antwerpen vragen ze je rijbewijs als borg voor je volgnummer en je hebt je ID-kaart boven nodig voor je gegevens. Daar krijg je het roze inschrijvingsformulier, inclusief vignet 705. Hier kreeg ik geen afrekening voor.
Verzekering: Hiermee kan je naar de verzekering. Alle documenten worden door hun naar de DIV gestuurd met de woorden "Zo, wat ons betreft mag je rijden" (lol)
Dienst Homologatie:In mijn geval ontbrak er een document, het gelijkvormigheidsattest of COC. DIV stuurt je alles terug met de melding "470 + D" . Je moet maar weten wat dat is. Er zat nog een extra A4'tje bij met contactgegevens van de dienst homologatie. Na hen even te mailen kreeg ik de opdracht kopies van alle documenten op te sturen om een validatieprocedure op te starten. Dit kan blijkbaar gewoon per mail. Het GVA/COC is dus wel degelij niet noodzakelijk, maar je moet dan wel door deze validatie procedure. Van deze dienst krijg je eerst een factuur van 73EUR op voorhand te betalen, en later dan een documentje die je vertelt dat de validatieprocedure werd voltooid en gearchiveerd.
DIV: Dit document voeg je bij de rest van de papieren (een hele boel ondertussen) en stuur je opnieuw naar de DIV. Even later krijg je dan de papieren, al dan niet met nieuwe plaat, teruggestuurd, voor de mooie som van 26EUR.

Niet echt moeilijk, maar de validatiestap was mij onbekend, zelfs met alle topics en online artikels ik had gevonden. Ik had ookl geprobeerd via een dealer een GVA te bekomen, maar dit konden/wouden ze niet doen.
Er is ook geen keuring van de motor. Het gaat om een "documentaire keuring". Let ook goed op de kilometerstand (die op je factuur staat), een motor, gelijk hoe oud hij is, met minder dan 6000km, wordt als nieuw gezien!
Ik hoopte weldat het nog iets sneller zou gaan, al kan ik eigenlijk niet klagen.

Tijdslijn:

ZA 21 April: Motor gaan ophalen, incl alle papieren.
MA 23 April: Naar de Douane en naar de verzekering. (Ik had schrik voor de douane, maar ik was op een half uur binnen en buiten)
DO 3 Mei: Ik kreeg alle documenten terug van de DIV met de melding "470+D"
VR 4 Mei: Per mail meer info gevraagd aan de dienst homologatie
MA 7 Mei: Uitleg gekregen van homologatie
DI 8 Mei: Alle documenten ingescand en doorgemaild naar homologatie
MA 14 Mei: Factuur Homologatie ontvangen per post en onmiddellijk betaald
MA 28 Mei: Per post de melding gekregen dat de Validatieprocedure werd uitgevoerd.
DI 29 Mei: Alles opgestuurd naar DIV
MA 11 Juni: Net kentekenbewijs van de DIV mogen ontvangen.

Reken dus toch op een kleine 2 maand om alles rond te krijgen.
Het kost niet veel, is niet moeilijk, maar je hebt wat geduld nodig :P
Ik hoop dat dit toekomstige invoerders wat kan helpen.

- Nui

EDIT:
Zoals Lucasfalt hieronder aangeeft win je een dikke week als je eerst de validatieprocedure opstart, en dan pas verzekering/DIV regelt. Indien je wel over een COC beschikt, hoef je de ganse validatieprocedure niet te doen, en is het dus allemaal veel sneller.

Schussboelie
11-06-2018, 13:19
Als ik het goed lees had de aanwezigheid van een COC/GVA wel een zestal weken kunnen besparen?
Straf dat de dealer dat niet wou afleveren, normaal gezien kunnen die dat wel bekomen via de invoerder.

@Mods: misschien kunnen jullie hier een sticky van maken?
Dit zal wel een interessant onderwerp blijven.

Lucasfalt
11-06-2018, 13:36
Als ik het goed lees had de aanwezigheid van een COC/GVA wel een zestal weken kunnen besparen?
Straf dat de dealer dat niet wou afleveren, normaal gezien kunnen die dat wel bekomen via de invoerder.

@Mods: misschien kunnen jullie hier een sticky van maken?
Dit zal wel een interessant onderwerp blijven.
Om te beginnen is er nog altijd een verschil tussen in procedure tussen oudere moto's zonder COC en nieuwere met COC.
Dat je nooit medewerking krijgt van de Belgische invoerders heb ik al meermaals gemeld in topics over import.
Soms willen ze wel meewerken maar dan moet je de moto bij hun laten keuren,hij moet dan volledig origineel zijn en ze vragen daar enkele honderden Ä voor.
Voor recentere moto's die een COC hebben kan je dat het beste aanvragen bij de invoerder in het land waar je de moto koopt,dat is bij mij al altijd vlot verlopen.:duim:
In dit geval gaat het over een ouder model zonder COC,en daarvoor geldt al jaren de validatie procedure.
Als Nuithari die gedaan had voor hij alles naar de DIV stuurde,had dat ook wat tijdswinst opgeleverd.
Bij nieuwere moto's met COC wordt er tegenwoordig zelfs geen kopie meer van gevraagd door de DIV heb ik zelf ondervonden,maar wettelijk moet je er wel 1 hebben.
In D is er normaal een COC bij een moto,in NL en de UK niet,het hangt er dus ook vanaf in welk land je hem koopt.

Een sticky lijkt me ook wel interessant,want dit onderwerp komt heel regelmatig terug.

Nuithari
11-06-2018, 15:22
Als Nuithari die gedaan had voor hij alles naar de DIV stuurde,had dat ook wat tijdswinst opgeleverd.

Dit zou me inderdaad een dikke week hebben bespaard! Was me eigenlijk van geen kwaad bewust, aangezien ik dacht dat de Douane de instantie zou zijn die alles al dan niet goed keurde. Niet dus :P

Maar het was wel degelijk de validatie die het langste duurde.

Maar al bij al vind ik alles nog vrij vlot verlopen. Gewoon wat jammer dat ik motorloos was tijdens zo'n mooi weer :P

Tam-Ara
11-06-2018, 16:45
:duim:

Ik heb er ne sticky van gemaakt

Kwakkel
27-08-2018, 16:00
In D is er normaal een COC bij een moto,in NL en de UK niet,het hangt er dus ook vanaf in welk land je hem koopt.

Ook voor een nieuwe moto? Gezien de huidige wisselkoers, overweeg ik om mijn volgende motor in de UK aan te schaffen - kan 1000 tot 2000 euro (en meer) goedkoper zijn dan hetzelfde model hier. Ok, er zullen wel wat extra kosten tegenover staan (transport, extra papierwerk, ....).

Verder nog tips over hoe dit aan te pakken? Of gewoon het stappenplan van Nuithari volgen? :)

Bedankt alleszins!

Koeno
27-08-2018, 16:13
Ook voor een nieuwe moto? Gezien de huidige wisselkoers, overweeg ik om mijn volgende motor in de UK aan te schaffen - kan 1000 tot 2000 euro (en meer) goedkoper zijn dan hetzelfde model hier. Ok, er zullen wel wat extra kosten tegenover staan (transport, extra papierwerk, ....).

Verder nog tips over hoe dit aan te pakken? Of gewoon het stappenplan van Nuithari volgen? :)

Bedankt alleszins!

nieuwe motor is ander verhaal.
maar website zegt:

de leeftijd van het voertuig: voor nieuwe voertuigen gelden andere regels dan voor oudere.
Een voertuig wordt als nieuw beschouwd als het minder dan 6 maanden geleden gekocht is of als het maximaal 6000 km op de teller heeft staan op het moment van de aankoop. Als u zelf het voertuig in het buitenland gaat halen en de kilometerteller onderweg de 6000 overschrijdt, dan wordt dat voertuig als nieuw beschouwd.

Als u een nieuw voertuig aangeeft, moet u een bijzondere btw-aangifte indienen

Lucasfalt
28-08-2018, 21:02
Bij een nieuwe moto moet je de BTW in Belgie betalen,niet in de UK.
Zelf heb ik daar geen ervaring mee,ik zou eens informeren bij de douane hoe je dat best regelt.
Een COC kun je dan bij de dealer vragen waar je hem koopt,ze gebruiken het er normaal niet,maar de Engelse invoerder kan dat wel leveren.
De rest is net hetzelfde als een tweedehands moto.

Chr-Re-ie
05-09-2018, 09:31
nieuwe motor invoeren heb ik dan weer wel ervaring mee aangezien de XR uit Nederland komt.
Je betaalt de nieuwe motor in mijn geval in Nederland zonder btw en rdw of hoe noemt da ander ding in holland :D aangezien hij wordt uitgevoerd.
Met je papieren en aankoopfactuur ga je naar de douane (in mijn geval in Geel) waar je de BTW op het voertuig betaald.
Al de rest heeft de verzekering geregeld voor me.

PEBE66
06-09-2018, 21:29
Vermelde werkwijze netjes gevolgd voor de invoer uit NL van mn Honda CB250N 1979. Vol goede moed richting douane, antenne Overpelt, om mn vignet 705 af te halen. Vooraf netjes openingsuren en adres gecheckt op de fod financien site. Bij aankomst hangt er doodleuk een a4 tje op de deur met de vermelding dat afhaling vignet 705 bij import vanaf augustus 2018 niet meer mogelijk is in Overpelt. Gelieve u te wenden tot kantoor Geel 40km verderop. Openingstijden voor particulieren ma-vr 8-12 (laatste vignet wordt om 11.45 aangemaakt).
In Geel overigens zeer vriendelijke medewerkers. Met kentekenbewijs deel 1 en 2 en de verkoopovereenkomst was het op 10min geregeld.
Alles ingescand en doorgemaild voor de aanvraag van een valideringsattest.
Fingers crossed:duim:

getdown251
13-09-2018, 23:58
Heb in mei dit jaar ook motorfiets ingevoerd uit Nederland..
Maar door omstandigheden nog niet ingeschreven in BelgiŽ. Ik zou die nu graag terug willen verkopen.
Ik heb alle nodige papieren behalve COC.
Roze papier met vignet 705 staat op mijn naam maar is dus nog niet naar DIV gestuurd.
Hoe moet dit nu voor verkoop.
Heb een mooi bod gehad en en wil dat correct afhandelen met de koper,wat staat mij en hem te doen.
Mvg Gunther

Ape100
18-12-2018, 15:29
Dag 2fast4u leden .

Heeft er iemand al ooit een motor vanuit japan ingevoerd zonder kenteken land van herkomst ?
Heb een maand of twee een honda ape 100cc gekocht via fourstrokebarn nu wel zonder kenteken
in nederland zou dit geen probleem moeten zijn om een kenteken te bemachtigen .
maar hoe zit dit in belgie ?
Is het echt niet mogelijk om hem te kunnen invoeren !
wie heeft er hier ervaringen mee
Zie door de bomen het bos niet meer

Vriendelijke groeten ,
Kevin

Lucasfalt
18-12-2018, 15:50
Ik heb zelf geen ervaring met import van buiten EU,maar dat moet zeker mogelijk zijn.
Je vermeld hier niet of het om een nieuwe of gebruikte gaat,maar om te beginnen moet je langs de douane met alle papieren.
Hij zal wel gekeurd moeten worden en dus aan alle wettelijke eisen moeten voldoen. (mogelijk E-keur in verlichting,milieunormen enz.)
Bepaalde (auto)keuringsstations zijn daarvoor bevoegd,die keuren bvb. ook ingevoerde Amerikaanse auto's,ze gaan je daar dus wel kunnen vertellen wat de eisen juist zijn.
En vertel ons hier ook eens hoe het afgelopen is als je wil.

moto-karel
20-01-2019, 14:44
Bij een nieuwe moto moet je de BTW in Belgie betalen,niet in de UK.
Zelf heb ik daar geen ervaring mee,ik zou eens informeren bij de douane hoe je dat best regelt.
Een COC kun je dan bij de dealer vragen waar je hem koopt,ze gebruiken het er normaal niet,maar de Engelse invoerder kan dat wel leveren.
De rest is net hetzelfde als een tweedehands moto.

Ik heb dit gedaan met een nieuwe motor. Je moet bij aankoop vermelden aan de dealer dat je deze exporteert en dus geen BTW dient te betalen. Hier hebben ze geen probleem van gemaakt en dus gewoon gekocht zonder BTW. Moesten ze dit niet willen doen kun je het altijd achteraf terug vorderen, wat ik niet kan aanraden wegens een hoop extra werk. Dan gewoon met originele aankoop factuur en COC naar de douane en daar moet je de 21% btw betalen op de aankoopsom van het factuur (direct!).
Ieder voertuig met minder dan 6000 km of minder dan 6 maanden ingeschreven wordt beschouwd als nieuw.

PatrickVn
02-02-2019, 16:14
Heeft er iemand al eens een tweedehands motor uit Duitsland ingevoerd die dit wil toelichten ?
Moest er per toeval ook kunnen toegelicht worden hoe je aan een nummerplaat geraakt om hem zelf naar BelgiŽ te rijden dan zou dit ook interessant zijn.
Ben aan het kijken om een BMW motor van een locale dealer te importeren. Veel meer keuze in Duitsland blijkbaar en ook de prijzen zijn toch wel een 2000 ŗ 3000 euro beter dan in BE.

Chr-Re-ie
02-02-2019, 16:37
Heeft er iemand al eens een tweedehands motor uit Duitsland ingevoerd die dit wil toelichten ?
Moest er per toeval ook kunnen toegelicht worden hoe je aan een nummerplaat geraakt om hem zelf naar BelgiŽ te rijden dan zou dit ook interessant zijn.
Ben aan het kijken om een BMW motor van een locale dealer te importeren. Veel meer keuze in Duitsland blijkbaar en ook de prijzen zijn toch wel een 2000 ŗ 3000 euro beter dan in BE.

of het voor de motor ook is weet ik niet maar voor de wagen hebben ze in Duitsland platen die 14d geldig zijn en waar je mee over de grens kan..
best aan de duitse dealer vragen, meestal zorgt die daarvoor

Lucasfalt
02-02-2019, 17:48
Invoeren uit Duitsland is hetzelfde als vanuit NL,en vanuit ieder EU land trouwens.
Er bestaan inderdaad transitplaten,vermoedelijk ook voor moto's,maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik vermoed trouwens dat het goedkoper en simpeler is om een aanhangwagen of bestelwagen te lenen/huren.

Chr-Re-ie
02-02-2019, 18:09
Invoeren uit Duitsland is hetzelfde als vanuit NL,en vanuit ieder EU land trouwens.
Er bestaan inderdaad transitplaten,vermoedelijk ook voor moto's,maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik vermoed trouwens dat het goedkoper en simpeler is om een aanhangwagen of bestelwagen te lenen/huren.
Waarom zou dat goedkoper zijn?
Bij de platen in Duitsland zit een verzekering bij..
Dus kosten 0,0

Lucasfalt
02-02-2019, 18:34
Krijg je die transitplaten zomaar gratis?
Dan heb ik toch al wat anders gehoord,maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Chr-Re-ie
02-02-2019, 19:10
Krijg je die transitplaten zomaar gratis?
Dan heb ik toch al wat anders gehoord,maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

ik heb 3 auto's in Duitsland gehaald mijn broer 2 en telkens de platen incl verzekering er gratis bij gekregen.

B
02-02-2019, 20:37
ik heb 3 auto's in Duitsland gehaald mijn broer 2 en telkens de platen incl verzekering er gratis bij gekregen.

Platen kosten afhankelijk het aantal dagen geldigheid/verzekering, meestal 2 weken voor ongeveer 190.00Ä, kan zijn dat de handelaar deze in de prijs van verkoop heeft gerekend.

Chr-Re-ie
02-02-2019, 23:57
Platen kosten afhankelijk het aantal dagen geldigheid/verzekering, meestal 2 weken voor ongeveer 190.00Ä, kan zijn dat de handelaar deze in de prijs van verkoop heeft gerekend.

of dat ge zo goed kunt klappen dat ie ze er gratis bijdoet :D

B
03-02-2019, 00:07
Is een gedachte die kan kloppen :bow:

PatrickVn
03-02-2019, 11:34
Ondertussen nog iets verder gekeken hiernaar en alvast twee dingen gevonden die de goedkopere prijzen in Dtsl wat temperen:
.als de motor minder dan 6 maanden ingeschreven is geweest of indien hij minder dan 6000 km heeft dan wordt hij als nieuw beschouwd. Dat wil zeggen dat je dan geen buitelandse BTW moet betalen maar wel belgische BTW. In Duitsland is de BTW 19%, in BelgiŽ is het 21%. Dus de motor wordt bijna 2% duurder hierdoor.
.in BelgiŽ moet je dan ook nog BIV betalen en kennen we het fenomeen dat een motor op verlaagd vermogen kan gekocht worden.
In Duitsland kennen ze geen verlaagd vermogen en zijn dus bijna alle verkocht motoren vol vermogen.
Ik kijk zelf naar een BMW K1600GT en die heeft een normaal vermogen van 118kw en een verlaagd vermogen van 79kw.
Voor een motor die tussen 1 en 2 jaar oud is, betaal je dan 111 euro BIV met verlaagd vermogen en 1.115 euro op vol vermogen.
Is de motor tussen 2 en 3 jaar oud dan zakt dit maar beperkt naar 98 euro BIV met verlaagd vermogen en 991 euro op vol vermogen.

Op een motor van 20.000 euro scheelt dat dus een goede 1.350 euro in totaal.
Prijsverschil tussen BE en DE is echter op dit type motor meestal een goede 3.000 euro. Dus nog steeds voordeliger om er eentje te zoeken in Duitsland.
Enigste nadeel dat ik nog zie is uiteraard als je de garantie nodig hebt. Dan kun je toch best niet te ver weg gekocht hebben want zelf met een europese garantie weet ik niet hoe een belgische dealer daar zou mee omgaan.

Ape100
06-02-2019, 11:39
Ik heb zelf geen ervaring met import van buiten EU,maar dat moet zeker mogelijk zijn.
Je vermeld hier niet of het om een nieuwe of gebruikte gaat,maar om te beginnen moet je langs de douane met alle papieren.
Hij zal wel gekeurd moeten worden en dus aan alle wettelijke eisen moeten voldoen. (mogelijk E-keur in verlichting,milieunormen enz.)
Bepaalde (auto)keuringsstations zijn daarvoor bevoegd,die keuren bvb. ook ingevoerde Amerikaanse auto's,ze gaan je daar dus wel kunnen vertellen wat de eisen juist zijn.
En vertel ons hier ook eens hoe het afgelopen is als je wil.

Beste lucasfalt

Heb de laatse weken alles inorde gemaakt 705 had ik alles keurklaar gemaakt qua e keur
Gisteren papieren opgestuurd dienst homolagatie , krijg doodleuk het antwoord dat ik deze niet kan inschrijven omwille dat ik geen document kan voorleggen kenteken land van herkomst (inschrijving).
zonder dit document geen toelating !
Bij deze ben ik genoodzaakt om naar nederland te gaan .

Lucasfalt
06-02-2019, 13:24
Beste lucasfalt

Heb de laatse weken alles inorde gemaakt 705 had ik alles keurklaar gemaakt qua e keur
Gisteren papieren opgestuurd dienst homolagatie , krijg doodleuk het antwoord dat ik deze niet kan inschrijven omwille dat ik geen document kan voorleggen kenteken land van herkomst (inschrijving).
zonder dit document geen toelating !
Bij deze ben ik genoodzaakt om naar nederland te gaan .

Ik ben benieuwd wat je in NL gaat doen.
Jij kan hem daar als Belg niet inschrijven,op iemand anders zijn naam zal het waarschijnlijk wel gaan.
Maar ook daar moet hij zeker gekeurd worden,ik vermoed dus dat het alleen duurder zal worden.
Hopelijk voor jou lukt het zo.

Ape100
06-02-2019, 13:34
Ik ben benieuwd wat je in NL gaat doen.
Jij kan hem daar als Belg niet inschrijven,op iemand anders zijn naam zal het waarschijnlijk wel gaan.
Maar ook daar moet hij zeker gekeurd worden,ik vermoed dus dat het alleen duurder zal worden.
Hopelijk voor jou lukt het zo.

Idd een duur grapje 1000 tot 1500 euro via de fourstrokebarn is dit geen probleem . Een Europa maar toch zo verschillend qua reglementering ! arm belgie he.

Lucasfalt
06-02-2019, 19:01
Idd een duur grapje 1000 tot 1500 euro via de fourstrokebarn is dit geen probleem . Een Europa maar toch zo verschillend qua reglementering ! arm belgie he.
Tja,ťťn Europa gaat over invoer binnen EU,dat wil niet zeggen dat alle wetten hetzelfde zijn.
Ik vind dat je zelf ook een deel schuld hebt door je niet eerst goed te informeren voor je zoiets koopt.
En de verkoper heeft een nog grotere schuld,die voert moto's in zonder papieren en laat de koper met alles zitten,behalve als die er nog eens dik voor betaalt.

Ergens is het wel te begrijpen dat ze weigeren die in te schrijven.
In meerdere landen worden papieren van voertuigen vernietigd na zware schade,om fraude met bvb. gestolen voertuigen of oplappen van gevaarlijke wrakken te voorkomen.
Die zijn dus alleen nog te gebruiken voor onderdelen of als circuitmoto.
Ik kom dat regelmatig tegen in bvb. de UK,en dan weet ik dus dat ik die onmogelijk nog kan inschrijven in Belgie.

GertDC
22-03-2019, 02:44
Hallo,

Ik zou een Honda VF 1000 uit 1986 willen invoeren uit Duitsland.
De procedure is me intussen wel duidelijk.

Maar wat ik me wel afvraag:
- de motor is op dit moment beperkt tot 73 kw, terwijl het volle vermogen 91 kw is. Kan je altijd het oorspronkelijke vermogen herstellen, en zo ja, is dat een ingewikkelde en/of dure onderneming?
- verder meldt de verkoper dat een van de vlotters vast zit. Kan je in zo'n geval toch nog een eind rijden (op drie cylinders dan)?

Gert.

Fredjeuh
22-03-2019, 03:29
Hallo,

Maar wat ik me wel afvraag:
- de motor is op dit moment beperkt tot 73 kw, terwijl het volle vermogen 91 kw is. Kan je altijd het oorspronkelijke vermogen herstellen, en zo ja, is dat een ingewikkelde en/of dure onderneming?

Gert.

Dit kunnen 2 situaties zijn :
1ste : op papier staat die op 73kw voor goedkopere verzekering / inschrijvings kosten maar de motor staat wel vol op vermogen.
2de : De motor heeft degelijk minder vermogen dan kan een dealer dit "ontdoen" .

In het 2de geval weet ik via een kennis dat die dat heeft laten doen met zijn Z800 die op A2 stond voor terug naar vol vermogen te zetten en dat had hem 100 euro gekost .
Wat ik wel niet weet of gevraagd had of er dan een soort van nieuwe keuring voor de officiele papieren moet gebeuren .

Lucasfalt
22-03-2019, 10:20
Het vermogen kan op verschillende manieren beperkt zijn,van een gaswegbeperking die zorgt dat je het gashendel niet volledig kan openen,maar bvb. ook inlaatrubbers met een kleinere doorlaat.
Het zal er dus vanaf hangen hoe het gedaan is,hoe meer werk (en onderdelen) hoe duurder.
Probeer te weten te komen hoe de begrenzing gedaan is,dat staat waarschijnlijk op de kentekenpapieren of TUV keuring papieren.

Een eind op 3 cilinders rijden zou ik niet doen,zet hem dan op een aanhangwagen of in een camionet.

ESR
22-03-2019, 21:48
Inderdaad, af te raden op 3 cilinders te rijden om meer dan 1 reden.

sqizofreniq
15-04-2019, 14:15
Heb ook een vraag, sta op het punt om moto te kopen in Nederland.
Bj 2013 en km stand 3700. Aankoop via particulier
Welke voor de douane dus als nieuw geld en waarop bijgevolg 21% btw en BIV betaald moet worden.

Kan ik het factuurbedrag lager maken dan het werkelijk is met bv vermelding op factuur dat moto stuks is ofzo ... (samenspraak met verkoper, welke particulier is) waardoor de 21%btw veel lager uitvalt

Kan ik een valse km stand boven de 6000 opgeven (vermelding op factuur?

Valt dit te proberen of toch maar niet doen en volle pot betalen :s?

Gokke
15-04-2019, 14:24
Heb ook een vraag, sta op het punt om moto te kopen in Nederland.
Bj 2013 en km stand 3700. Aankoop via particulier
Welke voor de douane dus als nieuw geld en waarop bijgevolg 21% btw en BIV betaald moet worden.

Kan ik het factuurbedrag lager maken dan het werkelijk is met bv vermelding op factuur dat moto stuks is ofzo ... (samenspraak met verkoper, welke particulier is) waardoor de 21%btw veel lager uitvalt

Kan ik een valse km stand boven de 6000 opgeven (vermelding op factuur?

Valt dit te proberen of toch maar niet doen en volle pot betalen :s?

ge zijt vergeten: "ik vraag dit voor een vriend"

sqizofreniq
15-04-2019, 14:51
🙂 tis inderdaad voor een goede vriend van mij.

Schussboelie
15-04-2019, 15:03
Zelf zou ik het uiteraard nooit zo doen maar je zou kunnen suggereren aan je vriend om aan de verkoper te vragen een hogere km-stand op de factuur te vermelden.
Het voertuig moet toch niet naar de controle en moet ook bij de douane niet voorgereden worden.
Niemand kijkt daar dus ooit naar.
Hij zou dan wel best niet 6050km op geven maar ineens 13500 of zelfs 37000 (per ongeluk een nulletje extra?), voor een motorfiets van 2013 is dat niets te veel of abnormaal.

Zelf zou ik uiteraard nooit dat soort valsheid in geschrifte plegen en het ook niemand aanraden maar puur hypothetisch zou je vriend op die manier de BTW kunnen vermijden.

jamez
15-04-2019, 15:17
Ik heb vorig jaar een 2e hands auto in duitsland gekocht. En daarvoor moest ik naar de duitse div om een attest van uitschrijving en de dame is echt wel naar de km-stand komen kijken. Toen ik hem zag , stonden er 5700 km op en de verkoper heeft er nog 400 km mee gereden om boven de 6000 uit te komen. Ook hier in B ben ik naar de douane gemoeten en ook daar vroegen ze of er meer dan 6000 op stonden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

sqizofreniq
15-04-2019, 15:18
Indien er werkelijk nergens controle is op de km stand zowel in NL als BE dan is dit de meest eenvoudige oplossing en zou mijn vriend geholpen zijn.

Schussboelie
15-04-2019, 15:28
Ik heb vorig jaar een 2e hands auto in duitsland gekocht. En daarvoor moest ik naar de duitse div om een attest van uitschrijving en de dame is echt wel naar de km-stand komen kijken. Toen ik hem zag , stonden er 5700 km op en de verkoper heeft er nog 400 km mee gereden om boven de 6000 uit te komen. Ook hier in B ben ik naar de douane gemoeten en ook daar vroegen ze of er meer dan 6000 op stonden.
Dat is inderdaad wel een belangrijke, geen idee hoe het uitschrijven in NL gebeurt en welke data vermeld worden...

sqizofreniq
15-04-2019, 15:49
Volgens de RDW in nl word de km stand van een moto niet geregistreerd en bijgehouden. Alsook om deze uit te schrijven bij de RDW moet je enkel de papieren meebrengen en niet de moto 😀.

sqizofreniq
15-04-2019, 15:51
Bij de douane in BE ook geen controle van de motor zelf veronderstel ik. Dus enkel het factuur ter bevestiging van de km stand en factuurbedrag.

Lucasfalt
15-04-2019, 19:32
Inderdaad,bij uitvoer uit NL is er geen controle,en bij invoer hier ook niet.
Zelf heb ik eens een moto ingevoerd waarbij geen km stand op de factuur stond,de douane heeft mij toen gewoon gevraagd hoeveel er op stonden.
Zo moet de verkoper ook niet liegen,en als uw vriend er wat mee rijdt zal hij snel over de 6000km zitten.
Ik zou dus ook niet overdrijven met de km stand,als het wat meer dan 6000 is,is het OK.

Hills89
24-05-2019, 20:16
Goedendag Heren en Dames,

Whaa ik zie door bomen en nalezen van paar topic's de bomen door het bos niet meer. Hopelijk kunnen en willen jullie mij verder helpen.

Ik ga morgen een tweedehands moto kopen in nederland. Zx6r 2011 94kw 14000km.

Nu zit er op deze motor gewoon een europeestype goedkeuring. Maar nog geen coc papiertje.

Is het dan zo dat ik.
1 naar de douane ga.
2 naar de verzekering ga.
3 bij de div afspraak en dan binnen 3 dagen op de motor rond rij?

Of moet ik dan toch eerst een coc hebben om de homologatie te ontlopen?

Want op de ene plek lees je dat het niet meer nodig is een coc andere wel. Beetje verwarrend eerlijk gezegd.

Alvast bedankt:s:duim:

frankm
24-05-2019, 23:25
De moto moet eerst op de RDW uitgeschreven worden, hier heb je het pasje en overschrijvingsnummer voor nodig.
Bij oudere motoren kentekenbewijs I en II en het overschrijvingsbewijs. De nummerplaat van de motor moet je dan ook inleveren de vorige eigenaar krijgt dan een vrijwaringsbewijs dat hij nodig heeft om zijn verzekering op te zeggen. Je kan de motor ook zelf uitschrijven maar dan heb je alle papieren nodig + nummerplaat, ik heb dit pas in Stein gedaan.

Van de RDW krijg je een uitvoerbewijs op je naam.

Al deze documenten kan je mailen naar de douane samen met een aanvraagformulier om je vignet 705 te bekomen dit vind je op hun site nl. aanvraagformulier voor particulieren. (aankoopfactuur+papieren motor+rdw formulier, je paspoort)

Als je dit hebt kan je een validatieattest aanvragen bij de dienst homologatie@vlaanderen.be, dit kost je 75 euro. Zij moeten ook al de vorige documenten hebben samen met het 705 document.

Als je dit gekregen hebt kan je naar de DIV om je motor in te schrijven.

Alles gaat online behalve dat je zelf naar de DIV moet gaan om hem in te schrijven omdat het import is en dit kan je verzekeraar niet doen.

Lucasfalt
25-05-2019, 07:18
Als er intussen niets veranderd is,heb je geen COC meer nodig om je moto te kunnen inschrijven.
Ik heb het eind 2017 in elk geval kunnen doen zonder.
Wettelijk gezien moet je het nog wel altijd bezitten,maar ik heb nog nooit geweten dat ze er bij een controle achter vragen.
Je kan het ook altijd nog aanvragen om in orde te zijn,en mogelijk is het ook handiger als je de moto ooit weer wil verkopen.
En de Kawa invoerder is toch dezelfde voor de Benelux dacht ik,dus die kunnen al niet moeilijk gaan doen omdat het geen moto van hun is.

Hills89
25-05-2019, 07:32
Een coc bekomen was ook het probleem niet:duim:

Ik heb al contqct gehad met kawasaki nederland, voor het geval dat de dealer moeilijk doet of geen ervaring heeft met een coc.

Alleen scheelt het natuurlijk als ik niet hoef te wachten op het coc document, als het niet nodig is voor homologatie en bij de div.

In ieder geval bedankt voor je bericht, nu hop in de wagen en de motor bekijken.

17219

Nuithari
28-06-2019, 12:55
Goedendag Heren en Dames,

Whaa ik zie door bomen en nalezen van paar topic's de bomen door het bos niet meer. Hopelijk kunnen en willen jullie mij verder helpen.

Ik ga morgen een tweedehands moto kopen in nederland. Zx6r 2011 94kw 14000km.

Nu zit er op deze motor gewoon een europeestype goedkeuring. Maar nog geen coc papiertje.

Is het dan zo dat ik.
1 naar de douane ga.
2 naar de verzekering ga.
3 bij de div afspraak en dan binnen 3 dagen op de motor rond rij?

Of moet ik dan toch eerst een coc hebben om de homologatie te ontlopen?

Want op de ene plek lees je dat het niet meer nodig is een coc andere wel. Beetje verwarrend eerlijk gezegd.

Alvast bedankt:s:duim:

Je hebt geen coc nodig, maar dan moet je wel door de validatieprocedure.
Dus: Douane > Validatie (dienst homologatie) > Verzekering > DIV
Op 3 dagen krijg je het helaas niet rond. Als je wel een coc kunt bemachtigen, dan zijn die 3 dagen wel weer mogelijk :P Ik had destijds 3 dealers gecontacteerd en de invoerder, maar niemand wou me aan een coc/gelijkvormigheidsattest helpen...

- Nuithari

Hills89
28-06-2019, 18:38
Toch bedankt maar motor staat al op kenteken alles gelukt✔️

Lucasfalt
02-08-2019, 13:35
Ik was vandaag bij de douane om een moto in te voeren,en daar hing uit dat je dat nu ook online kan doen via myminfin.be :duim:

https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/particulieren/inschrijven-van-een-voertuig/applicatie-E705#q1

Voor de mijne heb ik uiteraard alles ter plaatse laten doen,ik was er nu toch.
Je krijgt nu ook een ander formulier mee dan voorheen,het roze formulier om de plaat aan te vragen krijg je bij de verzekering.

Becks
07-08-2019, 08:35
@nuithari

Ik ben dankzij jouw post op dit forum terecht gekomen (waarvoor dank)

Heb zonet een Ducati van 2001 ingevoerd uit NL welke ook geen GVA heeft. Net zoals jij kreeg ik dezelfde melding:
"323. Gelieve het Europees gelijkvormigheidsattest voor te leggen
470. Validatie of identificatieprocedure (buitenlands kentekenbewijs zonder vermelding van het Europees goedkeuringsnummer)"

Zoals beschreven in jouw post heb ik de dienst homologatie gecontacteerd en hen alle documenten opgestuurd.

Dit is ondertussen een week geleden en ik wacht nog op antwoord. Ik was benieuwd hoe lang de totale procedure bij jou geduurd heeft?
Krijg je dan droogweg een validatie via mail of een officieel document?

Bedankt allen voor de info!

Lucasfalt
07-08-2019, 18:55
@nuithari

Ik ben dankzij jouw post op dit forum terecht gekomen (waarvoor dank)

Heb zonet een Ducati van 2001 ingevoerd uit NL welke ook geen GVA heeft. Net zoals jij kreeg ik dezelfde melding:
"323. Gelieve het Europees gelijkvormigheidsattest voor te leggen
470. Validatie of identificatieprocedure (buitenlands kentekenbewijs zonder vermelding van het Europees goedkeuringsnummer)"

Zoals beschreven in jouw post heb ik de dienst homologatie gecontacteerd en hen alle documenten opgestuurd.

Dit is ondertussen een week geleden en ik wacht nog op antwoord. Ik was benieuwd hoe lang de totale procedure bij jou geduurd heeft?
Krijg je dan droogweg een validatie via mail of een officieel document?

Bedankt allen voor de info!
Ik heb dat ook ooit gedaan,wel langer geleden dan bij nuithari.
Dat duurde toen ook wel even,eerst kreeg ik een betaalopdracht en daarna pas het validatieattest.
Het validatieattest is een papier dat het GVA vervangt,en dat je dus moet bijhouden.
Alles bij mekaar toch zeker 4 weken dacht ik.
Dus na een week wachten zou ik zeggen:nog even geduld.

Becks
08-08-2019, 10:40
Ik heb dat ook ooit gedaan,wel langer geleden dan bij nuithari.
Dat duurde toen ook wel even,eerst kreeg ik een betaalopdracht en daarna pas het validatieattest.
Het validatieattest is een papier dat het GVA vervangt,en dat je dus moet bijhouden.
Alles bij mekaar toch zeker 4 weken dacht ik.
Dus na een week wachten zou ik zeggen:nog even geduld.

Hoi, ben van nature ongeduldig zeker met dit mooi weer :cool:
Was eigenlijk vooral om het verschil te weten tussen wachttijd GVA en wachttijd validatieprocedure.

Ondertussen wel reeds mailtje gekregen met de vraag de documenten te bezorgen. Dit is gebeurd dus ik wacht nu op betaalopdracht.

Ter info voor andere gebruikers: ik heb gisteren ook Ducati gecontacteerd. Een GVA aanvragen bij verlies van papieren kost Ä85.
Een GVA aanvragen bij invoer van motor die voorheen niet over GVA beschikte kost Ä285.
Duurtijd van deze procedure 4 tot 6 weken.

Ik heb dus gegokt op de validatieprocedure. Fingers crossed dat dit vlot verloopt. :dans:

Dank allen voor deze nuttige info!

Becks
19-08-2019, 20:05
Update Ter info: vorige week geen enkele reactie ontvangen via mail, ook niet na reminder tot ik plots betaalaanvraag in de bus vond voor opstart homologatieprocedure.
Betaling meteen gedaan. Wacht nu op verder nieuws. De communicatie is wel beperkt tot het absolute minimum merk ik 🙂

Becks
28-08-2019, 16:44
Update Ter info: vorige week geen enkele reactie ontvangen via mail, ook niet na reminder tot ik plots betaalaanvraag in de bus vond voor opstart homologatieprocedure.
Betaling meteen gedaan. Wacht nu op verder nieuws. De communicatie is wel beperkt tot het absolute minimum merk ik 🙂

Ongelooflijk...

Alles verloopt vlot, ik ontvang het validatie document via de post een week geleden.
Ik breng maandag alle documenten samen persoonlijk naar DIV.
Vandaag envelop in de bus van DIV waar al mijn documenten inzitten BEHALVE validatie attest met vermelding in BIC op document:
''Validatie attest aanvragen via Vlaams Gewest of GVA aanvragen via Ducati.''
Welk document ontbreekt in de envelope? Validatie attest!

Ik heb alle documenten gefotografeerd vooraleer de documenten af te geven bij DIV dus ik heb verlof genomen om het morgen zelf te gaan uitleggen.

Wat een k*t service.
Volgens verzekeraar zou het moeten lukken met foto, maar dat origineel document van Ä75 ben ik wel voorgoed terug kwijt...

:denk::bs:

frankm
28-08-2019, 21:03
Normaal moet je het validatie attest niet afgeven. Ze maken er een kopie van op de DIV. Zo is het laatst bij mij gegaan in alken.
Misschien kan je een 2 de exemplaar bekomen als je een mailtje stuurt naar de dienst homologatie.

Becks
29-08-2019, 13:09
Normaal moet je het validatie attest niet afgeven. Ze maken er een kopie van op de DIV. Zo is het laatst bij mij gegaan in alken.
Misschien kan je een 2 de exemplaar bekomen als je een mailtje stuurt naar de dienst homologatie.

Voor wie het nog zou interesseren bij deze mijn verdere en hopelijk laatste relaas:
DIV deze ochtend bezocht. Werd eerst nogal onbeleefd de deur gewezen omdat ik geen afspraak had.
Ben toen toch blijven zitten tot er een gaatje was tussen enkele afspraken door.
De man in kwestie die me weg had gestuurd was plots heel vriendelijk en riep me naar voor.
Zijn collega was hem net iets komen influisteren.
Ze hadden zonet mijn validatie attest terug gevonden (drie werkdagen later) en gingen me nog mailen om dit te melden.
Na 1 minuut waren alle documenten rond en was de man aan de balie een schim van zijn eerdere zelf.
Eind goed al goed? Bedankt allen voor de raad!:bow:

Lucasfalt
29-08-2019, 15:45
Normaal moet je het validatie attest niet afgeven.
:agree:

Inderdaad,dus hopelijk heb je het terug gekregen nu ze het terug gevonden hebben.
Als je een GVA of COC hebt hebben ze daar ook alleen een copie van nodig,het is de bedoeling dat je het originele zelf hebt.

frankm
11-09-2019, 22:27
Heeft iemand ervaring met de pre-registratie?
Kan iemand hier een korte beschrijving van de werkwijze hoe dit werkt geven.

Nasser77
15-12-2019, 10:03
Heeft iemand ervaring met de pre-registratie?
Kan iemand hier een korte beschrijving van de werkwijze hoe dit werkt geven.

Ik ben op zoek naar dezelfde informatie en dan ook graag hoelang dit ongeveer in beslag neemt om dit goed te laten keuren.

frankm
17-12-2019, 20:31
Pre-registratie voor motoren is niet nodig voor particulieren.