PDA

Bekijk Volledige Versie : Tuning/aanpassingen aan motor

Sternet
12-09-2006, 19:28
Hey *,

stel dat je je motor wil tunen of iets wilt wijzigen aan je motor, hoe doe je dat?

Doe je dit zelf, of door een erkende dealer, of door een kennis ?

Jeroen!
12-09-2006, 19:33
Hangt ervan af wat je eraan wil doen, de gecompliceerde zaken zou ik zeker laten doen door iemand die er iets vanaf kent, maar bvb andere spiegeltjes monteren tot zelfs een andere uitlaat zou ik wel zelf aandurven.

Max76
12-09-2006, 19:36
idd, zoals 1DRR al aangaf, spiegeltjes, voetsteuntjes, nrplaat houder, enz... kan je zelf doen, maar het grotere tuning werk best bij de dealer.

grtzzz

Maxxi
12-09-2006, 19:45
Een combinatie. Ik kan de meeste dingen zelf maar aan het motorisch gedeelte kom ik nie aan. Zeker afstelling ed :D

kay
12-09-2006, 21:14
heb mijn motootje nog niet laten tunen lol maar wel in orde laten zetten door iemand die er iets van kent, dus bij een garage, het gaat tenslotte wel om je leven

RSV_tuono
12-09-2006, 22:13
wijzigingen die niet dadelijk invloed hebben op het motorisch gedeelte wel, maar anders bij een vakman, tegenwoordig komt er zoveel electronica en computer bij kijken dat het haast onmogelijk is voor de doe het zelver om de moto perfect af te stellen

nicknamebelgium
13-09-2006, 00:26
zorg dat je'm eerst de baas kan, en dan kan je beginnen tunen, ofwel moet je veel discipline aan de dag leggen
soms is standaard al genoeg ;) (voor mij dan toch)
alhoewel, een beetje meer is altijd leuk :engel:
kan er soms teveel power zijn? eigenlijk niet :duim:
je beslist nog altijd zelf met je "twist of the wrist"

DuCman
13-09-2006, 17:10
[quote="nicknamebelgium"]zorg dat je'm eerst de baas kan, en dan kan je beginnen tunen, ofwel moet je veel discipline aan de dag leggen
soms is standaard al genoeg ]
Groot gelijk.
Tunning motorische hou ik mijn pollen af, al de rest doe(of probeer)ik zelf te doen.
Veel power=deke pamper:o(in't begin dan toch, word je snel gewoon)

Spike-r1
13-09-2006, 21:47
idd, zoals 1DRR al aangaf, spiegeltjes, voetsteuntjes, nrplaat houder, enz... kan je zelf doen, maar het grotere tuning werk best bij de dealer.

grtzzz

:agree: . Zoveel mogelijk zelf, maar de ingewikkelde dingen zoals techniek, bij de dealer .

Dynojet
13-09-2006, 23:13
Een combinatie. Ik kan de meeste dingen zelf maar aan het motorisch gedeelte kom ik nie aan. Zeker afstelling ed :D

Ik sluit mij hier bij aan, alhoewel ik sommige motorische gedeeltes dan wel aandurf.
En andere laat ik dan weer liever over aan een erkend dealer, of aan een kennis met de nodige ervaring. ..:duim:

VerSeg
13-09-2006, 23:53
Ik heb ook gestemd voor "erkende dealer" ... omdat ik een nummerplaathouder veranderen niet echt als een "ingreep of modificatie" zie en zelf doe.
Alles wat met motor, remmen of stuurinrichting te maken heeft (lees uw veiligheid) gaat zowizo naar een erkende dealer. Al laat ik een alarm of hugger ook door de dealer zetten omdat die dit doet met het correcte gereedschap en (bijna) geen werkuren telt.

Dynojet
14-09-2006, 00:05
Ik vind het maar logisch dat de meeste mensen zelf proberen te sleutelen aan hun motor.
Als je tegenwoordig ziet wat ze allemaal niet durven aanrekenen voor werkuren.
Je moet er natuurlijk wel de nodige ervaring-het juiste gereedschap-de nodige durf en goesting en den tijd en de plaats voor hebben he.
We heten tenslotte niet allemaal Runner X hé...:D

Domi.
14-09-2006, 00:38
Alles bij de dealer, ma dan ook echt alles. Ik ken er niet goed genoeg van laat staan gereedschap. En ja dan ben ik ook zeker dat ik het ni verkloot heb :).

Dynojet
14-09-2006, 00:44
Ne mens leert door vallen en opstaan he.
Als ge natuurlijk iets verkloot (ook al voor gehad)...:rolleyes:
Tja dan kan het natuurlijk een dure hobby worden dat sleutelen
Nochtans zijn er dealers die ook spijtig genoeg den boel kunnen verkloten zenne....:)

VerSeg
14-09-2006, 00:54
Alles bij de dealer, ma dan ook echt alles. Ik ken er niet goed genoeg van laat staan gereedschap. En ja dan ben ik ook zeker dat ik het ni verkloot heb :).Inderdaad een stukske gereedschap kost meestal meer dan de werkuren dat je zou betalen en dan begin je maar te prutsen met onaangepast gereedschap (eens proberen ... je kent dat wel) en dan een krabbe hier, een beetje verf af daar, veel zweet en gevloek.
En dat allemaal om nadien toch weer een ander beschadigd stuk te laten vervangen door de dealer ... het meeste ben ik wel al afgeleerd.
Maar ja ... alles is duur en ne mens wil wat uitsparen ... met de nadruk op "wil" ...

RunnerX
15-09-2006, 02:53
Ik doe werkelijk alles zelf, buiten de dingen waar ik het matteriaal niet voor heb.
voor mijn blade te spuiten heb ik een compressor geleend, en naderhand bleek dat ik zelf een ferm spuitpistool kon lenen.
voor mijn blok volledig uiteen te halen tot op de krukas(om boite te vervangen), doe ik volledig zelf, zonder handboek te gebruiken(enkel ff naar de aanhaalmomenten zien), maar ook hier heb ik een setje momentsleutels moeten lenen.
Voor kleppen te stellen, demonteer ik alles, meer alles na, en schrijf alles correct op, dan ga ik naar de dealer met de ouwe shimmetjes, om er weer nieuwe van de juiste maat mee te nemen.

als ik iets gelast wil hebben moet ik hier redelijk fel achter rondhoren, maar als ik de plaats had, kocht ik me zelf zo iets en oefende ik ermee tot ik piekfijn kon lassen.

voor de rest heb ik redelijk veel zelf, geen professioneel matteriaal, maar zeker goed genoeg om gemakkelijk en vlot te kunnen sleutelen. het enige wat ontbreekt is de garage, zo'n werkplaats maakt alles nog veel gemakkelijker, sneller,...

ik ben nu ook met polyester bezig, is fijn, en kan je enorm veel mee, maar de goesting is er gewoon niet om daar telkens buiten mee te liggen prullen, zo iets moet je op't gemak in een werkplaats kunnen doen.

Kraaknagel
15-09-2006, 07:23
Ik doe werkelijk alles zelf, buiten de dingen waar ik het matteriaal niet voor heb.
voor mijn blade te spuiten heb ik een compressor geleend, en naderhand bleek dat ik zelf een ferm spuitpistool kon lenen.
voor mijn blok volledig uiteen te halen tot op de krukas(om boite te vervangen), doe ik volledig zelf, zonder handboek te gebruiken(enkel ff naar de aanhaalmomenten zien), maar ook hier heb ik een setje momentsleutels moeten lenen.
Voor kleppen te stellen, demonteer ik alles, meer alles na, en schrijf alles correct op, dan ga ik naar de dealer met de ouwe shimmetjes, om er weer nieuwe van de juiste maat mee te nemen.

als ik iets gelast wil hebben moet ik hier redelijk fel achter rondhoren, maar als ik de plaats had, kocht ik me zelf zo iets en oefende ik ermee tot ik piekfijn kon lassen.

voor de rest heb ik redelijk veel zelf, geen professioneel matteriaal, maar zeker goed genoeg om gemakkelijk en vlot te kunnen sleutelen. het enige wat ontbreekt is de garage, zo'n werkplaats maakt alles nog veel gemakkelijker, sneller,...

ik ben nu ook met polyester bezig, is fijn, en kan je enorm veel mee, maar de goesting is er gewoon niet om daar telkens buiten mee te liggen prullen, zo iets moet je op't gemak in een werkplaats kunnen doen.

Zie dat uwe gas maar niet meer blijft hangen. Ik vond da niet echt gezond toen ik opstapte (testrit Bikeservice) :D

gixxers
15-09-2006, 16:45
ikke doe da zelf en heel goe maar aleen aan mijn moto's :D
motor afstelen of opdrijven andere nokenasen enz
een viercilinder laten draaien als een tweecilinder(bid bang blok):o
t'is ni zo moeilijk gewoon doen
uitlaten berekennen voor tweetakt bromers en die dan in één lasen(137 PER UUR DEBBY 49CC):s
of als ge heel lang zaagt wil ik wel eens naar den uwen kijken(aleen kijken):D