[/b]:var%20winss=window.open('/articles/slideshowdetail.asp?PR_ID=508','imagewindow',%20't oolbar=no,location=no,directories=no,status=no,men ubar=no,scrollbars=no,resizable=no,copyhistory=no, width=800,height=600');winss.focus();]
Vergeet alle pleidooien voor de motorfiets als middel om de dagelijkse verkeersknoop wat losser te maken. Onlangs berekende een Leuvens onderzoeksinstituut dat het sop de kolen niet waard is. Sterker nog: motorrijders zouden per 100 gereden kilometers meer schade aan de maatschappij berokkenen dan de blikken dozen op vier wielen. Transport&Mobility berekende onlangs in opdracht van de Vlaamse Milieumaatschappij ondermeer de belastingen en de schade die voortvloeien uit het gebruik van diverse vervoermiddelen voor de weg. Men maakte daarbij een onderscheid tussen personenauto’s (met enerzijds dieselmodellen en benzinemodellen), motorfietsen en vrachtwagens (zowel lichte als zware). Hoeveel belastingen je betaalt per 100 km, is gemakkelijk uit te rekenen. De motorfiets doet het in dat klassement overigens niet eens zo slecht: voor iedere 100 km die je op je stalen ros aflegt, betaal je “maar” 5,90 euro aan vadertje staat. Alleen een lichte vrachtwagen scoort beter (4,90 euro). In een auto die door een benzinemotor wordt aangedreven, ben je per 100 km al 11,60 euro kwijt. Moeilijker ligt het natuurlijk met de berekening van de schade die door het wegverkeer wordt aangericht. De bollebozen uit Leuven hielden bij hun rekensommetje ondermeer rekening met de luchtvervuiling, de geluidshinder, de fileproblemen, de ongevallen en de schade aan het wegdek en zelfs met schade op lange termijn, zoals klimaatveranderingen. Zware vrachtwagens krijgen hierbij de zwarte piet toegeschoven (52,50 euro schade per 100 km), gevolgd door lichte vrachtwagens (36,20) en – verrassend – motorfietsen (31,00 euro). Diesel- en benzinewagens sluiten de rij met respectievelijk 25,00 en 24,40 euro.

Comment