heeft iemand het ESA-systeem (Electronic Suspension Adjustment, zoals bij BMW K 1200 S) al eens getest of zo, if so, hoe zit da en wa gebeurt er dan eigenlijk?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
ESA
Collapse
X
-
dat esa systeem zorgt ervoor dat je niet meer hoeft te frummelen met sleutels en tournevis om je veringaf te stellen.
Bij ESA kan je via een knop instellen van toeristisch naar sportief in een oogwenkt, zelfs al rijdend!!! (doe dat maar eens op je multi-instelbare R-weet-ik-veel.)
het is dus een zelfregelendsysteem, al wat je moet doen is beslissen of je toeristisch wil rijdenof sportief, of je alleen bent of met 2, of je net van de nieuwjaarstafel komt of juist je dieet beindigd hebt,...)
leuk speeltje toch??tis altijd ombouwtijd ....
-
Ja Kay, het is zoals Beulke zegt. BMW heeft kleine electromotoren gebruikt, zodat je de regeling van demping en veerspanning met een aantal knoppen aan je stuur kunt bedienen.
Het is wel een dure optie (is Beemer eh) die ze noc bij Selbach in Lier, noch bij Winge motors al verkocht hebben. Zal niet makkelijk zijn om de ervaringen van een rijder te vinden. De reden die ze opgeven voor het feit dat de kopers ESA niet willen, is dat het clienteel over het algemeen nooit aan zijn vering-instelling komt. De optie was er eerst op de K1200S, een supersport, maar op een tourmachine, waar bagage en duo meer varieren lijkt het meer op zijn plaats.“Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.â€
Comment
-
Zijn die dingen enkel voorgeprogrammeerd , of kunt ge die zelf instellen ? Dus als ge die op sportief zet , is dat dan de instelling die zij erin zetten , of zijn die standen zelf programmeerbaar ? Dan is 't wel interessant .
Maar als dat enkel voorgeprogrammeerd is klopt dat toch niet altijd , ik ben 62kg , als die vering voor mij bvb op sportief ideaal staat om sportief te rijden , dan is die afstelling voor ne gast (of dame) van 90kg toch niet goed ?
Of regelt die zijn eigen naar gelang 't gewicht dat er op't zadel zit ?You don't WIN silver , you LOOSE gold !!!
Emilio RIP , we zullen je missen !!!
Comment
-
Heb ooit een testverslag gelezen van Alan Cathart (hij is de motorgoeroe op het gebied van objectief testen van motoren) over de Beemer met dat ESA-systeem en hij sprak niks anders dan lof over dit systeem en de werking ervan.
Het systeem werkte volgens hem zo gemakkelijk en doeltreffend omdat het juist traploos instelbaar is en op ieder ogenblik al rijdend kan verandert worden waardoor je het ook daadwerkelijk meer gaat gebruiken dan bij een conventionele veer...(minder tijdrovend)
Ik vind het persoonlijk wel een fijn en handig systeem wat ik zeker zou gebruiken moest het op mijne bike gemonteerd staan.
En over die gewichtskwestie meende ik te verstaan dat het systeem kan "voelen" hoe zwaar je bent en er dan ook rekening mee houdt tijdens het instellen ervan.
Ride On!"Alice lets play house, you be the door and i wil shut you"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AceHeb ooit een testverslag gelezen van Alan Cathart (hij is de motorgoeroe op het gebied van objectief testen van motoren) over de Beemer met dat ESA-systeem en hij sprak niks anders dan lof over dit systeem en de werking ervan.
Het systeem werkte volgens hem zo gemakkelijk en doeltreffend omdat het juist traploos instelbaar is en op ieder ogenblik al rijdend kan verandert worden waardoor je het ook daadwerkelijk meer gaat gebruiken dan bij een conventionele veer...(minder tijdrovend)
Ik vind het persoonlijk wel een fijn en handig systeem wat ik zeker zou gebruiken moest het op mijne bike gemonteerd staan.
En over die gewichtskwestie meende ik te verstaan dat het systeem kan "voelen" hoe zwaar je bent en er dan ook rekening mee houdt tijdens het instellen ervan.
Ride On!You don't WIN silver , you LOOSE gold !!!
Emilio RIP , we zullen je missen !!!
Comment
-
Eh, traploos instelbaar denk ik niet hoor, zie dit BMW promo-tje: er zijn toch enkel maar voorgeprogrameerde programma's om uit te kiezen, in totaal 9.
De veervoorspanning moet je instellen terwijl je stilstaat, de uitgaande demping van de voorophanging zowel als de in en uitgaande demping van de achterophanging kun je instellen terwijl je rijd.
NU kun je de afstelling van de motor volgens je eigen gewicht, en dat van de bagage en of passagier inderdaad best met de veervoorspanning afstellen, terwijl je stilstaat. De 9 programma's houden daar rekening mee, zodat je effectief heel wat kunt instellen, on the go. Dus na een stuk autostrade kun je de vering soft zetten voor een stuk kassei, terwijl je de afrit afsnort.
Wat ze niet allemaal uitvinden, eh?“Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.â€
Comment
Comment