Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke olie ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Welke olie ?

    Yo de mannen,

    Weet er iemand welke olie dat ik op mijne ZX6 R Ninja moet kappen ? Ge zie ik ben maar ne leek hé, maar aldoende leert men zeker

  • #2
    beste voor jou motor?

    wat er nu inzit zeker? Wss is dat half synth. Als de motor snel warm loopt kan je full synth overwegen.
    Als je overschakeld doe het dan als je alle olie eruit haalt (incl filter). Anders ben je olie aan het mengen en das nooit goed.
    Als je al last hebt van en licht olieverlies dan blijf je beter bij je half synth, mijn ervaring is dat je met full synth iets hoger olieverbruik hebt (is ook logisch gezien de viscositeit)

    probeer wel zo min mogelijk te wisselen tussen olietypes/merken/viscositeit. Hoe meer je bij hetzelfde blijft hoe beter voor het blok.
    tis altijd ombouwtijd ....

    Comment


    • #3
      Half synthetisch 10w40 Motorcycle Oil

      Wel, de veiligste keuze is de olie te nemen die de fabrikant in het onderhoudsboekje aanbeveelt.
      Voor de rest is er over olie ongelofelijk veel discussie tussen motards. Ik geef hier mijn mening, met vooraf deze waarschuwing: De olie in motoren heeft een aantal functies die ze niet heeft in auto's. Belangrijkst zijn het feit dat in de meeste motoren de olie ook de transmissie smeert (behalve in sommige Harley's bvb) en de natte koppeling, die op de meeste motoren (Behalve bijvoorbeeld Ducati's en ik dacht sommige BMW's) wordt gebruikt.

      Snel even iets over de nummers in de olie. De moderne olieën zijn allemaal multigrade, ze zijn een mengeling die verschillende eigenschappen heeft bij verschillende temperaturen: het eerste cijfer geeft de viscositeit, zeg de vloeibaarheid, dikte weer, bij 0 graden, het tweede bij 100 graden. Hoe lager het nummer, hoe dikker.

      Mijn ervaring is dat je als algemene regel best half-synthetische 10W40 olie speciaal voor motoren gebruikt voor gewoon gebruik en voor trackday's en constant hoog-toeren werk een 5W40 synthetische olie speciaal voor motoren.
      Mobilen Castrolmaken allebei een reeks olieën speciaal voor motoren die een goede reputatie hebben, beide bestaan in 10W40 half synthetisch en in 5W40 synthetisch, voor wie zijn motor harder laat werken. Ze hebben geen additieven die de werking van transmissie en natte koppeling kunnen verstoren.

      Maar je kan ook, omdat het goedkoper is, bijvoorbeeld een 15W40 of 15w50 halfsynthetische olie voor moderne dieselmotoren gebruiken, maar let op het achtervoegsel. Dat is altijd een S, gevolgd door een tweede letter SD, SE, SF, SG, SH, SJ. Alles vanaf SF heeft toevoegsels die niet geschikt zijn voor natte koppelingen, net als de meeste namen als "High Efficiency" of "SuperSyn" of "Energy Efficient". De toevoegingen daarin (friction modifiers) zullen maken dat je koppeling niet meer werkt, dus blijft slippen, en heet loopt of krom trekt.
      Om dezelfde reden raden de meesten ook vol-synthetische olie voor auto's af, aangezien die bijna altijd een additief bevat, 'Moly' dat de koppeling doet slippen. Maar er zijn wel degelijk volsynthetische olieën die die additieven niet hebben, sommige mensen hebben met success Shell Rotella T 5w40 volsynthetische olie gebruikt, die eigenlijk voor moderne dieselmotoren is. Die lage viscositeit, 5 bij 0 graden lijkt veel te dik, maar deze synthetische olie gedraagt zich anders dan een minerale of semi synthetische olie.
      Een prima motoren olie artikel in't Engels

      Over het merk kan er maar 1 ding gezegd worden: je krijgt meestal waar je voor betaalt, maar het lijkt dan beter je geld te besteden aan iets vaker olie en oliefilter te vervangen, dan de allerduurste olie er te lang te laten inzitten.

      Zoals altijd, dit is wat mijn motorleven mij geleerd heeft, als er andere ervaringen zijn, houdt U niet in, daar dient dit forum voor, ik ben de eerste om altijd te willen bijleren en mezelf te verbeteren.
      “Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.”

      Comment


      • #4
        Ik treed Root geheel bij.:biggrin:

        Misschien even opfrissen voor de techneuten onder ons. De eigenschappen van de motorolie zijn;
        1. Wrijving verminderen tussen de verschillende onderdelen;
        2. Smeren (is eigenlijk de wrijving tussen de onderdelen verminderen);
        3. Koelen van de motor (ook door de motorolie wordt een gedeelte van de warmre afgevoerd)
        4. Lekkage van de verbrandingsgassen voorkomen (de oliefilm tussen zuigerveren (segmenten) en de cilinderwand voorkomt dat er een lekkage is van de verbrandingsgassen naar het karter van de motor)
        5. Reiniging; door de oliestroom gebeurt er een afvoer van 'vervuilde' deeltjes naar het oliecarter en alzo naar het olie fileter element.

        Tot zover de eigenschappen van de motorolie die van toepassing zijn op verbrandingsmotoren. Men zou ook nog een geluidsdemping kunnen vermelden, nl. een oliefilm tussen bepaalde onderdelen verminderd het geluid, maar dit is ts verwaarlozen.

        Voor de freakers onder ons:
        Men kan zich de vraag stellen, wat is nu eigenlijk het begrip 'viscositeit' van een olie. Ik zal dit even trachten te verduidelijken:
        De viscositeit (of dikvloeibaarheid) van een olie is de mate waarin zij weerstand biedt aan de haar opgelegde stroming. Hoe groter de viscositeit, hoe moeilijker de olie stroomt.
        Stel dat een vloeistof over een vast wand stroomt, dan wordt deze afgeremd door haar viscositeit. De snelheid van de verschillende lagen (denk denkbeeldig verschillende lagen in de olielaag) verminderd naarmate zij dichter bij de wand liggen. De onderste laag (die het dichtste bij de wand) blijft tengevolge van de adhesie aan de wand kleven en haar snelheid is bijgevolg gelijk aan 0. Be schouwen we nu een willekeurige, zeer dunne, olielaag met een dikte Dz en een oppervlakte A. Het snelheidsverschil Dv tussen de onder- en bovenkant van deze laag kan slechts verklaard worden door aan te nemen dat er tussen de lagen een wrijvingskracht of schuifkracht F werkt. Volgens de Wet van Newton is die kracht recht evenredig met de oppervlakte A van de laag en met de relatieve glijsnelheid Dv/Dz. Dit impliceert dat de snelheidsverandering per eenheid van lengte, in de richting van z.
        We kunnen dus volgende formule vermelden:

        F = (êta) . Dv/Dz . A

        Hierin is (êta) een evenredeigheidscoëfficiënt die de absolute of dynamische viscositeit genoemd wordt.
        Tot zover de theoretische uiteenzetting.

        Wat je nu moet weten is:
        De te gebruiken olie moet voldoen aan de voorschriften van de constructeur en je moet een zodanige viscositeit gebruiken die ook gebruikt kan worden bij natte plaatkoppelingen.
        Dit is immers het enige verschil, of te wel is de motorolie geschikt voor natte plaatkoppelingen of wel niet. Indien er geen correcte viscositeit van toepassing is, zal de natte plaatkoppeling niet meer ontkoppelen, maar zullen de meervoudige platen (die deel uitmaken van die koppeling) nog mee genomen worden in ontkoppelde toestand. M.a.w. je zal niet meer kunnen ontkoppelen.
        Comming soon, new trips
        De hele dag leuke bochten, de hele dag hetzelfde tempo, das hallucinerend, das psychedelisch
        ------>>> DOMINO <<<------

        Comment

        Working...
        X