Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke olie ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Welke olie ?

Yo de mannen,

Weet er iemand welke olie dat ik op mijne ZX6 R Ninja moet kappen ? Ge zie ik ben maar ne leek hé, maar aldoende leert men zeker

beste voor jou motor?

wat er nu inzit zeker? Wss is dat half synth. Als de motor snel warm loopt kan je full synth overwegen.
    Als je overschakeld doe het dan als je alle olie eruit haalt (incl filter). Anders ben je olie aan het mengen en das nooit goed.
    Als je al last hebt van en licht olieverlies dan blijf je beter bij je half synth, mijn ervaring is dat je met full synth iets hoger olieverbruik hebt (is ook logisch gezien de viscositeit)

probeer wel zo min mogelijk te wisselen tussen olietypes/merken/viscositeit. Hoe meer je bij hetzelfde blijft hoe beter voor het blok.
    tis altijd ombouwtijd ....

Comment

Half synthetisch 10w40 Motorcycle Oil

Wel, de veiligste keuze is de olie te nemen die de fabrikant in het onderhoudsboekje aanbeveelt.
      Voor de rest is er over olie ongelofelijk veel discussie tussen motards. Ik geef hier mijn mening, met vooraf deze waarschuwing: De olie in motoren heeft een aantal functies die ze niet heeft in auto's. Belangrijkst zijn het feit dat in de meeste motoren de olie ook de transmissie smeert (behalve in sommige Harley's bvb) en de natte koppeling, die op de meeste motoren (Behalve bijvoorbeeld Ducati's en ik dacht sommige BMW's) wordt gebruikt.

Snel even iets over de nummers in de olie. De moderne olieën zijn allemaal multigrade, ze zijn een mengeling die verschillende eigenschappen heeft bij verschillende temperaturen: het eerste cijfer geeft de viscositeit, zeg de vloeibaarheid, dikte weer, bij 0 graden, het tweede bij 100 graden. Hoe lager het nummer, hoe dikker.