Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Inhouden motor bij optrekken ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Inhouden motor bij optrekken ??

    Vandaag tijdens een Ardennen rit wederom hetzelfde mee moeten maken wat ik al een keer meegemaakt heb....
    180 km gewoon kunnen rijden en dan bij vlot doortrekken begint de moto in hoge toeren met kleine haperingen in te houden ... hij trekt wel door maar niet voluit. Onder de 6000 toeren bij gewoon optrekken voel je niets sputteren ... verder doortrekken en hij hapert....Vorige keer heb ik het min of meer opgelost (denk ik toch) door Carb cleaner in de tank te kappen. Nu een maandje later is het weer het zelfde ... iemand enig idee van de fenomeen ? Ik word er gewoon crazy van als ik zoiets voorheb. Heb ik het mis als ik zeg dat dit aan de carburator ligt ? Is toch precies zo dat de motor niet genoeg benzine krijgt...Iemand iets gelijkaardigs voorgehad ...

    Hoe kan men een carburator grondig reinigen ? Waarschijnlijk door hem er uit te halen en open te doen zeker ?

    Met mijn kosten van de laatste maanden (Remrevisie + remblokken, Dichting vering veranderd, groot onderhoud, => klein onderhoud en kleppen stellen die eraan komen) zie ik dat niet goed zitten...


    mvg

    Stef

  • #2
    [font=Arial]Ik heb wel met mijne Suzuki vorig jaar zoiets meegemaakt.
    Die begon ook soms te sputteren in hoge toeren.
    Ik heb toen andere bougies gestoken en de carburators met een zware fietspomp eens uitgeblazen.
    Ik wou het eerst doen met een compressor, maar had een beetje schrik voor te veel druk in mijn carburators.
    Ik heb sinds vorig jaar geen last meer van dat sputteren.
    Lag het nu aan de bougies of aan de carburators, dat weet ik niet.
    Maar het probleem heeft zich niet meer voor gedaan.


    [font=Wingdings 2]é[/font]...Greetz,...[font=Wingdings 2]é[/font]
    [/font]

    Comment


    • #3
      Zoals altijd: ofwel niet genoeg naft, of niet genoeg lucht, of slechte ontsteking.

      Dingen die je gemakkelijk zelf kan doen (ongeveer zonder kosten):

      Het gemakkelijkste is de luchtfilter eens goed te kuisen, of een testritje te maken zonder luchtfilter ('t heeft net geregend dus is er niet veel stof).

      Bougies uitvijzen en met een zachte staalborstel afschuren mocht er veel aanslag op zitten. Kijken of de aanslag bij allemaal vergelijkbaar is. Nieuwe invijzen als je die bij de hand hebt.

      Naftfilter checken, eventueel reinigen. Naftleiding nakijken op luchtbellen - mochten er zijn, purgeren.

      In de categorie "minder voor de hand liggend om zelf te doen":

      Ik heb ooit (met mijn eerste auto) de ontstekingsbobijn moeten vervangen, omdat die niet genoeg stroom meer leverde; daardoor trok die niet goed meer bij hoge toeren. Dat kan je nameten met een simpele voltmeter, als je een Haynes Manual of zo hebt...

      Een klein lek aan het inlaatspruitstuk kan ook - dan krijgt'ie teveel lucht. Te verhelpen met een niewe joint (nee, niet om te smoren).

      En anders zal het wel om de carburator gaan.

      Hopelijk vind je het snel.

      Vriendelijke knor.
      Just remember...if the world didn't suck, we'd all fall off.

      Comment


      • #4
        Ken je de reclame: Dan koop je gewoon een nieuwe.
        [FONT=Comic Sans MS]Al zwaait die ander niet, het gaat er om dat JIJ geniet.[/FONT]
        *** Yamaha MT-09 Tracer GT ***

        Comment


        • #5
          Bah Stef, is niet fijn, idd

          Ik heb het duidelijk kunnen horen toen je wegreed, boven een bepaald toerental zijn er een of meerdere cilinders die niet genoeg of zelfs geen benzine krijgen. Er zijn geen backfires, geen andere bijgeluiden, alleen een aantal cilinders die meedraaien zonder ontstekingen wegens geen benzine.

          Jij hebt een aantal mogelijkheden, zelf een oplossing, Grunt geeft ook nog wat aan, ik denk ooknog aan 1 ding: sluiten alle 4 rubbers van de carbu's perfect aan op het blok? Bij Isa's SV gebeurde het soms dat als het blokje heet werd, er een rubber verschoof en dat hij valse lucht trok. Eerst deed hij dat alleen als hij heet was, maar het werd dan steeds erger. Was goedkoop opgelost wel.

          We zouden anders echt eens bij Jos van MCM op die blauwe testbank kunnen nakijken ook ... mss horen we iets, niet?
          “Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.”

          Comment


          • #6
            [quote="Grunt"]Zoals altijd: ofwel niet genoeg naft, of niet genoeg lucht, of slechte ontsteking.

            Dingen die je gemakkelijk zelf kan doen (ongeveer zonder kosten):

            Het gemakkelijkste is de luchtfilter eens goed te kuisen, of een testritje te maken zonder luchtfilter ('t heeft net geregend dus is er niet veel stof).

            Bougies uitvijzen en met een zachte staalborstel afschuren mocht er veel aanslag op zitten. Kijken of de aanslag bij allemaal vergelijkbaar is. Nieuwe invijzen als je die bij de hand hebt.

            Naftfilter checken, eventueel reinigen. Naftleiding nakijken op luchtbellen - mochten er zijn, purgeren.

            In de categorie "minder voor de hand liggend om zelf te doen":

            Ik heb ooit (met mijn eerste auto) de ontstekingsbobijn moeten vervangen, omdat die niet genoeg stroom meer leverde]

            Bedankt voor de tips...

            Het is een fenomeen dat opkomt en ook weer verdwijnt zonder dat ik er iets aan doe (met uitzondering van dat produkt carb cleaner)
            Het komt voor als ik op een moment van een rustige rijstijl verander naar sportief doorrijden en stevig doortrekken.

            Ik zal de tips hier eens uitproberen en als het dan niet gaat zal ik helaas de carbs moeten laten demonteren want zone handige harry ben ik niet.

            Als er hier iemand e wa wil bijverdienen tell me want ik ben het moe om altijd xx Euro per uur neer te moeten neertellen... mijne moto wordt op tijd onderhouden door een garage en toch zit ik er altijd mee gekl** Ik zeg zeker niet dat dit hun fout is maar het hangt gewoon mijn voeten uit van zoveel kosten te moeten doen.

            Allez des al niet te min bedankt voor de tips

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door steffz1
              Bedankt voor de tips...

              Het is een fenomeen dat opkomt en ook weer verdwijnt zonder dat ik er iets aan doe (met uitzondering van dat produkt carb cleaner)
              Het komt voor als ik op een moment van een rustige rijstijl verander naar sportief doorrijden en stevig doortrekken.
              Das juist hetzelfde als bij mij! Laat me weten als je vind wat het is En val je dan uiteindelijk ook niet stil als je blijf doorrijden?

              Khoop dat het bij u ook snel opgelost geraakt!

              Comment


              • #8
                [quote="Dieterke750"]Das juist hetzelfde als bij mij! Laat me weten als je vind wat het is ]

                Dieterke en anderen,

                Iemand van het andere motorforum had als tip gegeven .... trek eens opnieuw door met de choke open... de eerste keer geprobeerd niks verschil. Dan effe iemand bezocht die er mss een oplossing voor had en die sprak toch ook van een teveel of te weinig aan benzine of het mebraan in de carburator dat niet goed meer was (scheurtje in ofzo)
                Niet echt een oplossing gevonden dus...

                Op de terugweg naar huis een paar opgetrokken met de choke volledig open en er kwam al wat meer opwaartste beweging in het voorwiel ... nu trekt hem zelfs terug normaal op met de choke toe => hoe moet ik dan nu weer verklaren...

                MAW ROOT u gedacht was toch in de goede richting...

                Ik zal toch eens de moto op de testbank zetten en mss een wat meer rijkere afstelling laten geven ...

                Toch bedankt voor de tips

                mvg

                Stef

                Comment


                • #9
                  Zeg Dieter nog steeds het zelfde probleem.

                  En niets gevonden?
                  Ik heb ook eens horen zeggen dat de ringen rond de cilinder het kunnen begeven( of versleten zijn).
                  Dat neemt met zich mee dat de compressie niet meer is zoals het hoort vooral bij het spotief rijden niet meer optimaal verbranden.
                  Men zou dan een slecht mengsel krijgen die de motor doen pruttelen.
                  Ik zelf ben geen kei moet ook nog veel leren als ook de benaming van die onder delen.
                  Probeer maar iets mee te delen van wat men mij wijs heeft gemaakt.

                  Nog veel plezier verder.

                  Comment


                  • #10
                    Stef en Dieterke,

                    Ik begin te vermoeden dat de luchtfilter vuil/verstopt is OF dat de luchtinlaat naar de luchtfilter geblokeerd wordt!
                    (Stef, in uw geval zou'k de excup ook checken, of had je dat reeds gedaan? 6000 rpm is ongeveer de range waarbij de exup volledig open zou moeten gaan)
                    De luchtfilter wordt maar al te vaak over't hoofd gezien, en is zo vreselijk simpel te controleren of te vervangen.

                    De carbs cleanen gaat niet veel uithalen vrees'k als je heel de winter hebt doorgereden met de bike. In jouw geval Stef, zou'k eerder de rest checken voordat je €'s gaat spenderen aan het removen van je carbs (btw, ik verhuis 23 april dus tegen die datum zijn de verbouwingen grotendeels afgerond en ga'k wat meer tijd spenderen aan de moto, EN ga'k mijn eigen carbs eruit halen.... kunnen het misschien samen doen en dan kost het je geen duit?)

                    Afin, als de problemen blijven aanhouden, laat maar iets weten hé,
                    Stef

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door steffz1
                      Dieterke en anderen,

                      Iemand van het andere motorforum had als tip gegeven .... trek eens opnieuw door met de choke open... de eerste keer geprobeerd niks verschil. Dan effe iemand bezocht die er mss een oplossing voor had en die sprak toch ook van een teveel of te weinig aan benzine of het mebraan in de carburator dat niet goed meer was (scheurtje in ofzo)
                      Niet echt een oplossing gevonden dus...

                      Op de terugweg naar huis een paar opgetrokken met de choke volledig open en er kwam al wat meer opwaartste beweging in het voorwiel ... nu trekt hem zelfs terug normaal op met de choke toe => hoe moet ik dan nu weer verklaren...

                      MAW ROOT u gedacht was toch in de goede richting...

                      Ik zal toch eens de moto op de testbank zetten en mss een wat meer rijkere afstelling laten geven ...

                      Toch bedankt voor de tips

                      mvg

                      Stef
                      Hoi Stef,

                      misschien eerst beginnen met het checken van de naftfilter... das goedkoper!
                      Te arm (te weinig naft) kan aan veel dingen liggen en 'k zou niet beginnen met de duurste optie, nl. de moto op de testbank zetten en laten afstellen. Hij liep prima ervoor, dus die setting waren niet fout hé... misschien is de naftfilter verstopt, of zit er een leiding geklemd (ook de verluchtingsleiding checken!)...

                      grtz,
                      Stef

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door stefke16V
                        Hoi Stef,

                        misschien eerst beginnen met het checken van de naftfilter... das goedkoper!
                        Te arm (te weinig naft) kan aan veel dingen liggen en 'k zou niet beginnen met de duurste optie, nl. de moto op de testbank zetten en laten afstellen. Hij liep prima ervoor, dus die setting waren niet fout hé... misschien is de naftfilter verstopt, of zit er een leiding geklemd (ook de verluchtingsleiding checken!)...

                        grtz,
                        Stef
                        Stef bedankt, ik weet dat je met de verbouwingen zit, dit is ook de reden waarom ik je hiervoor niet lastig wilde vallen. Ik had ergens anders een tip gelezen die toch ook niet te verwaarlozen is en dat is de volgende :

                        Het chokecircuit loopt via een aparte sproeier die niet in verbinding staat met de hoofdsproeier. Om de naalden van positie te veranderen, moet je trouwens de carbs niet uithalen hoor.
                        Door aan de luchtmengselstelschroef te draaien, ga je geen resultaat boeken op hoge toeren gezien dit meer te maken heeft met de afstelling van het ralentiecircuit. Ik zou gewoon eens een goeie rit maken en goed in toeren gaan, dan het leifst terwijl de moto nog loopt, kontakt af en bougies op hun kleur kontroleren. Als ze werkelijk te wit staan, zou ik de hoofdsproeiers met een waarde van 5 verhogen.

                        Kortom binnenkort steken we eens samen de handen uit de mouwen en gaan we die carbs eens van binnen bekijken ;-)
                        Ik heb zelf mijn dogbones gemonteerd en ik had opgemerkt dat er best van vers vet in het linksysteem mag gedaan worden, mss ook iets dat we onder handen kunnen nemen....

                        PS vergeet niet als ge volk nodig hebt om te verhuizen give me a ring ok ?

                        mvg

                        Stef

                        Comment


                        • #13
                          Hoi Stef,

                          'T zou me toch verbazen moest ie te arm staan. We hebben toch net dezelfde settings, niet? Ik heb een hele tijd terug de naalden idd verhangen zonder de carbs eruit te halen, en 'm rijker gezet; resultaat: ik heb wel het gevoel dat ie beter trekt (zit eerder in't koppie denk'k), maar hij staat nu alleszins TE rijk (ik kan het gewoon rieken als'k aan de lichten een tijdje stil sta).
                          Afin, als'k verhuist ben (en 'k heb een gans leger opgeroepen hiervoor, maar toch merci voor't aanbod), slaan we nog eens aan't "puzzelen".

                          sluutjes,
                          Stef

                          Comment

                          Working...
                          X