Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

stationair toerental

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • stationair toerental

    terugkomend op het topic :http://www.2fast4u.be/forums/showthread.php?t=2337 . :-->>

    Joep,Beulke heeft gelijk en euh effe off-topic,als uwe moto op diene foto op stationair toerental draait dan zou ik die wel iets lager zetten,namelijk rond de 1100toeren (ongeveer).


    grtz,
    Philip.
    Dat rechts manivelleke bijt niet zenne,gaaassssss

  • #2
    ik vind dat toch erg laag, als ik mijnen zo laag zet, hangt em tegen het stilvallen aan, en reageert die niet drekt op de gas.
    dat is echt te laag bij mij, die moet net iets onder de 2000tr/min hangen bij mij.

    heeft dit mss meer te maken met 2 en 4 cilinders?
    Oprichter 2fast4u 2004
    #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

    -------------------------------------------
    hoe gekker hoe liever
    -------------------------------------------

    Comment


    • #3
      uit ervaring met 2-cilinders heb ik gemerkt dat die gerust op een iets hoger toerental kunnen draaien. Rond de 1500 t/min mag normaal geen probleem zijn dacht ik.

      Een kameraad had een TL1000 waarvan hij de stationair toerental op 3000 t/min zette op circuitdagen en 1500 t/min op straat.

      Greetzzz

      Sanka
      Ik HAAT mensen die hun zin nooit

      Comment


      • #4
        hoezo 2 cilinder hoger?? mijn HD had een stationair toerental van 800 tpm, mijn Buell haalt amper de 1000. Heeft vooral te maken met de afstelling van je motor, runner volgens mijn kan je motortoerental lager. volgens mij staat je fiets te arm afgesteld.

        btw: wel akkoord als het over circuit gaat, daar zetten ze meestal het toerental iets hoger voor een snellere responds al wordt de motor nerveuzer op het gas.
        tis altijd ombouwtijd ....

        Comment


        • #5
          Stationair

          De rallenti van een 500cc twin zoals de CB500 van Runner, zal altijd toch wel wat hoger liggen dan die van een HD twin van 1200cc, geloof ik. Niet alleen door de grotere slag van de motor, maar ook door het motorontwerp zelf, met een veel kleiner vliegwiel, niet?
          “Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.”

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door root
            De rallenti van een 500cc twin zoals de CB500 van Runner, zal altijd toch wel wat hoger liggen dan die van een HD twin van 1200cc, geloof ik. Niet alleen door de grotere slag van de motor, maar ook door het motorontwerp zelf, met een veel kleiner vliegwiel, niet?
            daar kan ik me dan weer wel in vinden, maar als bovengrens zou ik toch niet verder dan 1200 gaan voor dagelijks gebruik.Als hij op 1200 toeren niet schoon ronddraaid dan is er toch iets verkeerd met de carburatie.
            tis altijd ombouwtijd ....

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Sanka
              uit ervaring met 2-cilinders heb ik gemerkt dat die gerust op een iets hoger toerental kunnen draaien. Rond de 1500 t/min mag normaal geen probleem zijn dacht ik.

              Een kameraad had een TL1000 waarvan hij de stationair toerental op 3000 t/min zette op circuitdagen en 1500 t/min op straat.

              Greetzzz

              Sanka
              Tussen de 1000 en 1500 toeren zou ge goed moeten zitten ! Die hogere toeren op't circuit worden vooral gebruikt om 't stuiteren van't achterwiel bij terugschakelen tegen te gaan !
              Tip , als de motor een schok krijgt bij 't in eerste zetten , dan staat het toerental te hoog !
              You don't WIN silver , you LOOSE gold !!!

              Emilio RIP , we zullen je missen !!!

              Comment


              • #8
                [quote="Bartje"]Tussen de 1000 en 1500 toeren zou ge goed moeten zitten ! Die hogere toeren op't circuit worden vooral gebruikt om 't stuiteren van't achterwiel bij terugschakelen tegen te gaan !
                Tip , als de motor een schok krijgt bij 't in eerste zetten , dan staat het toerental te hoog !]
                dan moet 'k hem nog hoger zetten, want m'n achterwielslipt altijd bij het terugschakelen, is wel alleen als 'k op een niet legaal tempo rijd...
                Oprichter 2fast4u 2004
                #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

                -------------------------------------------
                hoe gekker hoe liever
                -------------------------------------------

                Comment


                • #9
                  ALs hij lekker warm staat dan staat de toerenmeter net onder de 1500. Bij 1000 klinkt hij niet zo erg vlot lopend. Dus meestal als hij nog wa koud staat. Wss kan het ni al te veel kwaad. Is ook een oudje he ... van '91. Toen dat alles nog op stoom macheerde ...

                  :tongue: Greetz
                  Suzuki RMX50 -> Suzuki GS500E -> Honda CBR900RR + Honda CB 550 F -> Kawasaki ZX10R + Suzuki GSX 750 ESD -> Yamaha FZ1S 2006 + Honda CB550 F 1977

                  Comment


                  • #10
                    We zullen hier trachten enige duidelijkheid te scheppen.

                    Het stationair toerental van een motor is afhankelijk van verschillende aspecten.
                    Een eerste aspect dat zeer sterk bepalend is, is de massa die in beweging is bij het stationair toerental. Deze ronddraaiende massa bestaat hoofdzakelijk uit het vliegwiel en het kruk-drijstang mechanisme (de motor). De massa van de nokkenas en kleppen is te verwaarlozen. Hoe groter deze massa, hoe lager het stationair toerental kan zijn. Om hier een verder theoretische uiteenzetting te houden ga ik even passen tenzij er echte 'freakers' zitten. Alles heeft uiteraard te maken met we Wet van behoud van hoeveelheid van beweging; zijnde onze aller bekende Mister Newton.
                    Voor de racers onder ons, jullie weten allemaal wat het eerst gedaan wordt om een motor sneller te laten accelleren, niet, wel namelijk de massa van het vliegwiel verkleinen, waardoor de motor sneller accellereert (sneller in toeren toeneemt); het nadeel is dat het stationair toerental dient verhoogt te worden om de motor op stationair toerental makkelijk rond te houden. Dit is duidelijk.

                    Een tweede aspect is uiteraard de bouw van de motor. Hiermee bedoel ik de verhouding boring x slag en het aantal cilinders. Hoe meer cilinders hoe meer massa in beweging.
                    Bij een overvierkante motor (hoge vermogen motoren; boring > slag) zal de massa van zuigers en drijfstang kleiner zijn waardoor de motor veel hoger in toeren kan gaan, bij deze motoren is het wel zo dat men het stationair toerental iets hoger heeft. Wanneer men nu lange slagmotoren heeft (laag vermogen hoog koppel boring < slag) dan zal men niet hoog in toeren kunnen gaan, net omwille van de beperking door de zware massa van drijfstang en zuigers. Hierbij kan men dan wel een lager stationair toerental bezitten.

                    Tot zover een kleine uiteenzetten waarna ik enkel praktische voorbeelden geef.
                    Race motoren (bv bij de autorally) zijn zodanig aangepast dat deze een zeer lage massa bezitten van vliegwiel met koppeling en dergelijke meer. De zuigers en drijfstangen zijn van een zulk danige legering dat ze een heel kleine massa bezitten. Wanneer je nu uw hoofd in de cockpit ruimte gaat steken zal je zien dat de toerenteller bij stationair toerental rond de 3000tr/min begint (in vele gevallen begint hier ook de indicatie van de toerenteller. Het voordeel hiervan is dat de motor zeer snel reageert en in toeren kan klimmen. Btw jullie weten allemaal dat een rally wagen op stationair toerental soms echt raar doet.

                    Een geheel ander type motor (van bouw dan toch) zijn bootmotoren (van zeer grote schepen). Deze motoren bezitten enorme grote zuigers en drijfstangen (de motor is te vergelijken met een appartementsgebouw van 3 bouwlagen). U kan begrijpen dat dit een enorme massa is waardoor de deze motoren zeer laag draaien. Het max. toerental is soms 100 à 250 tr/min. Je ziet als het ware de motor draaien.

                    Omwille van het feit dat we wat afwijken, keren we terug naar moto's.
                    Het feit dat bij race motor het stationair toerental wat verhoogd wordt, is te verklaren in het feit dat we de happering tussen het stationair toerental en naar hoger toerentalgebieden te vermijden.

                    Tot slot is er ook nog een derde aspect dat bepalend is voor het stationair toerental, dit is een milieu aspect. Bij stationair toerental wordt de motor gevoed met een rijker mengsel (meer benzine). Hoe gemakkelijker de motor kan ronddraaien, des de minder men kan afstappen van dit rijker mengsel.

                    Concreet zal de fabrikant een keuze moeten uit al deze elementen en alzo een correct stationair toerental bepalen.
                    Comming soon, new trips
                    De hele dag leuke bochten, de hele dag hetzelfde tempo, das hallucinerend, das psychedelisch
                    ------>>> DOMINO <<<------

                    Comment

                    Working...
                    X