Dit stond vandaag in de standaard. Natuurlijk dingen die de gemiddelde motard al lang wist. De gemiddelde automobilist daarentegen is volgens mij nog niet zó goed op de hoogte. Eén oplossing dus. Dit kopiëren en naar alle automobilisten doorsturen
De Standaard 13/04/05
Tips voor auto en motor
De brochure "Automobilist, ken je de motorrijders?" geeft tips opdat de twee
weggebruikers samen veilig de weg op kunnen.
Vooral filerijden kan risico's inhouden.
Voor de automobilist:
Laat ruimte voor de motorrijder die in een file tussen de stroken rijdt.
Hij mag dat als de snelheid lager is dan 50 kilometer per uur.
Als een motard zijn rechtervoet uitsteekt is dat een dankgebaar of een
groet, geen agressief signaal. Hij moet namelijk de hand op het stuur
houden.
Kijk goed uit bij het veranderen van rijstrook. Spiegels hebben een dode
hoek.
Kijk uit bij het openen van het portier.
Hou er rekening mee dat motorrijders hun positie op de weg veranderen,
onder meer wegens het wegdek.
Voor de motorrijder:
Je mag in een file tussen de rijstroken door rijden, liefst tussen het
tweede en derde vak. Hou het snelheidsverschil met de file klein. Ga weer
in de file als het verkeer opnieuw versnelt.
Blijf niet lang op dezelfde plaats achter of naast een voertuig.
De ideale positie is op twee derde van de breedte van de rijstrook.
Opgelet voor auto's die plots van rijstrook veranderen.
Rij nooit op pechstroken, gearceerde weggedeelten, afgesloten vakken.
Da van dië rechtervoet is ter interpretatie. Hangt er wa vanaf waartegen die rechtervoet eindigt

De Standaard 13/04/05
Tips voor auto en motor
De brochure "Automobilist, ken je de motorrijders?" geeft tips opdat de twee
weggebruikers samen veilig de weg op kunnen.
Vooral filerijden kan risico's inhouden.
Voor de automobilist:
Laat ruimte voor de motorrijder die in een file tussen de stroken rijdt.
Hij mag dat als de snelheid lager is dan 50 kilometer per uur.
Als een motard zijn rechtervoet uitsteekt is dat een dankgebaar of een
groet, geen agressief signaal. Hij moet namelijk de hand op het stuur
houden.
Kijk goed uit bij het veranderen van rijstrook. Spiegels hebben een dode
hoek.
Kijk uit bij het openen van het portier.
Hou er rekening mee dat motorrijders hun positie op de weg veranderen,
onder meer wegens het wegdek.
Voor de motorrijder:
Je mag in een file tussen de rijstroken door rijden, liefst tussen het
tweede en derde vak. Hou het snelheidsverschil met de file klein. Ga weer
in de file als het verkeer opnieuw versnelt.
Blijf niet lang op dezelfde plaats achter of naast een voertuig.
De ideale positie is op twee derde van de breedte van de rijstrook.
Opgelet voor auto's die plots van rijstrook veranderen.
Rij nooit op pechstroken, gearceerde weggedeelten, afgesloten vakken.
Da van dië rechtervoet is ter interpretatie. Hangt er wa vanaf waartegen die rechtervoet eindigt

Comment