Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mag da?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• mag da?

Het was weer mooi weer vandaag (lees: motorweer). Ik zag keiveel motoren op de autostrade en die in de file tussen de autootjes door, mag dat eigenlijk, dacht van nie, who knows?

dat mag
    zo lang je niet te snel tussen ze door rijdt
    sigpic

Comment

'k zal het eens bekijken, en navragen hoe het JUIST zit...
      Oprichter 2fast4u 2004
      #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

-------------------------------------------
      hoe gekker hoe liever

Comment

als de auto's stil staan, mag je als motorrijder tussendoor rijden maar als de auto's rijden is dit eigenlijk verboden.
        [font=Arial Black]Gixxer-Rules [/font]

Comment

idd, als ze rijden wordt het oogluikend toegestaan, als ze stilstaan mag het
          ge steekt niemand voorbij, ge rijdt stilstaande voertuigen voorbij

kwestie van zichtbaarheid, gele kruis- en dimlichten mogen ook, zolang het standlicht wit blijft (zie technisch reglement wegverkeer)

tegenwoordig heb je er ook met blauwe schijn, wat echter minder opvalt tussen de auto's
          al wie da mij volge wil zal wreed hard moete lope

Comment

thanx iedereen voor de antwoordjes

Comment

FILERIJDEN

Met de motorfiets mag je tussen de files door slalommen. Twee recente vonnissen hebben eindelijk een licht geworpen op deze oude vraag. Tot voor kort was het een zeer ingewikkeld juridisch probleem.
              De vonnissen werden gepubliceerd in het tijdschrift 'Verkeersrecht - Jurisprudentie nr. 7, sept. 2001.
              Uit de vonnissen blijkt dat een motorfiets die zich tussen de files voortbeweegt, onmogelijk nog als een "onvoorziene hindernis" kan worden beschouwd.

KORTE SAMENVATTINGEN :

1. Politierechtbank Brussel (6e kamer), 6-12-2000
              Het rijden van fietsers of motorfietsers tussen twee stilstaande of traag rijdende files voertuigen kan in het hedendaagse stadsverkeer geenszins nog als een uitzonderlijke gebeurtenis worden aanzien, en in ieder geval niet als onvoorzienbaar worden beschouwd in hoofde van de andere bestuurders.
              (Verkeersrecht 7-2001, blz. 217)

2. Correctionele Rechtbank Brussel (46e kamer), 10-11-2000
              Ook al kan besloten worden dat een motorrijder, die schrijlings twee rijstroken berijdt, permanent een manoeuver uitvoert, dan nog is niet bewezen dat hij een fout heeft begaan door geen voorrang te hebben verleend aan de andere weggebruikers.
              (Verkeersrecht 7-2001, blz. 218)

In beide gevallen werd een motorrijder aangereden door een wagen die van rijstrook veranderde op het ogenblik dat de motorrijder tussen de files doorreed.
              De rechters oordeelden dat het rijden van fietsers of motorrijders tussen twee stilstaande of traag rijdende files niet als 'onvoorzienbaar' kan beschouwd worden.
              De bestuurder die van rijstrook verandert, moet rekening houden met en voorrang verlenen aan het andere verkeer, met name aan de motorrijder die tussen de files nadert.

De twee vonnissen werden zeer gedetailleerd besproken door advocaat Michiel Coltura. De volledige vonnissen en zijn commentaren verschenen zoals reeds gezegd in het tijdschrift 'Verkeersrecht - Jurisprudentie nr. 7, sept. 2001.

Deze vonnissen betekenen hoegenaamd niet dat een motorrijder zomaar blindelings tussen de files door mag slalommen. Het spreekt voor zich dat de elementaire veiligheidsregels moeten gerespecteerd worden, zoals o.a. het aanpassen van de snelheid aan de omstandigheden (art. 10, Wegcode), het hanteren van een veilige afstand tussen inhalend en ingehaald voertuig (art. 16.5, Wegcode).

Deze informatie is correct(doorgestuurd door politie)
              Oprichter 2fast4u 2004
              #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

hoe gekker hoe liever

Comment

idd in belgie oogluikend toegestaan als je niet te snel rijdt.

btw een vonnis is niet hetzelfde als een wet!! als je voor een slechtgezinde rechter komt (vb dendermonde) dan kan je het wel schudden.

hou er rekening mee dat in andere landen de wet anders in elkaar zit:
                vb duitsland> tss stilstaand verkeer= toegestaan; als de auto rijdt = ABSOLUUT VERBOTEN; zijn ze streng op!! (in oostenrijk trouwens ook)
                tis altijd ombouwtijd ....

Comment

een rechter hanteert de wet nog altijd je zal dus nooit gestraft worden al je niets gedaan hebt

Comment

de wet is voor intrepretatie vatbaar!! en uiteindelijk is de wil van de rechter wet!
                    (wat denken van de volgende 2 uitspraken:
                    snelheidsovertreder met porsche (geflitst tijdens spitsuren): boete, 2 weken rijverbod (waarvan voor beide helft voorwaardelijk)
                    motorrijder (geflitst om 2 hr snachts aan 240) levenslang rijverbod, superboete (nog voor die bestonden) en gevangensstraf (voorwaardelijk)???? is in dezelfde week gebeurd door zelfde dendermondse rechter!!!!
                    gelukkig is die straf voor motorrijden in beroep ongedaan gemaakt

hoezo de wet is voor iedereen gelijk en de wet is de wet?????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beulke
                      de wet is voor intrepretatie vatbaar!! en uiteindelijk is de wil van de rechter wet!
                      (wat denken van de volgende 2 uitspraken:
                      snelheidsovertreder met porsche (geflitst tijdens spitsuren): boete, 2 weken rijverbod (waarvan voor beide helft voorwaardelijk)
                      motorrijder (geflitst om 2 hr snachts aan 240) levenslang rijverbod, superboete (nog voor die bestonden) en gevangensstraf (voorwaardelijk)???? is in dezelfde week gebeurd door zelfde dendermondse rechter!!!!
                      gelukkig is die straf voor motorrijden in beroep ongedaan gemaakt

hoezo de wet is voor iedereen gelijk en de wet is de wet?????
                      Mijn Beste buellke,
                      ik ben het eens gaan navragen bij mijn vriendin die advocate is, allé die zit in haar stage daarvoor .
                      Een rechter moet zich houden aan minimum en maximum straffen en hij vult die in door rekening te houden met de omstandigheden.
                      en daarbij wat was de voorgeschiedenis van die motorrijder??:kwaad: misschien was het wel een of ander heethoofd dat al het een en het ander op zijn kerfstok had staan. en dat van in beroep is toch wel een uitzondering want in 95% van de gevallen wordt het zelfde uitgesproken in de rechtbank van eerste aanleg dan in de politie rechtbank .
                      en p.s. dan moet die mens een serieuze boete gehad hebben want ge kunt pas in beroep vanaf ik denk +/- 1900 euro.

allé een beetje meer vertrouwen in het rechtsysteem zou best wel mogen hoor. zoals dienen Flipke dewinter:kwaad: :kwaad: zo ne zak zeg
                      alleé das mijn gedagd

p.s. sorry voor de taalfouten ik kan er ook ni aan doen dat ik dyslectie heb

Comment

Amai, zo een discussie...Ik hoop dat het bij een gezonde discussie blijft en geen geruzie wordt, iedereen heeft recht op een eigen mening. En iedereen heeft andere ervaringen met de wet...Ik bv weet ook een mooi voorbeeld dat sommigen 'denken' dat ze boven de wet zijn ,en er nog bij weg komen ook: mijn schoonouders rijden langs een oudere man, verwisselt diene kl**t zomaar even van baanvak! resultaat: flank geraakt...tot hiertoe kan dit gewoon een stomme fout zijn van die andere door gewoon niet uit te kijken, en is nog enigszins begrijpelijk...

MAAR: de oude man in kwestie rijd gewoon door, en daar mijn schoonouders gestopt waren kunnen ze hem niet meer inhalen(was ook te gevaarlijk geweest).
                        Ze hebben wel nog de nummerplaat kunnen noteren.
                        Om een lang verhaal kort te maken: zelfs na een rechtzaak werd de zaak geclasseerd als een onderzoek zonder gevolg, gewoon omdat die oude man een gepensioneerde rechter was! over vriendjespolitiek gesproken...
                        Time you enjoy wasting, Isn't wasted time...

Comment

Samenspel in de file - gedragscode voor filerijders

Op MAG & verkeer staat er een hele uitleg over.
                          Bezoek BelgiumBiker

Comment

het is gewoon een feit dat motorrijders dikwijls zwaarder worden aangepakt dan autorijders wegens ons krapulekes imago.
                            daar tegenover staat dat als je door zwaantjes wordt tegengehouden met de motor ze minder streng zullen zijn als met de auto.
                            o ja: bij mijn weten kan je ook in beroep gaan bij discutie over procedurefouten en heeft het boetebedrag hier niks mee te maken (ben niet 100% zeker, ben dan ook gene advocaat, enkel ne geintresseerde "hobbyist"

Comment

Effe ter verduidelijking, indien een rechter oordeelt dat die moto's en fietsers in de file geen onvoorzienbare hindernis zijn, wil dat niet zeggen dat de wet toelaat dat je daar rijd. Den uitleg van RunnerX klopt wel, het mag indien je rekening houdt met alle andere factoren om een maneuver correct uit te voeren, zoals de afstand.
                              Wie kan er bij het tussen de file door rijden 1 meter afstand houden tussen zijne moto en de twee andere voertuigen? Je moet in principe trouwens ook op de rijstrook rechts van je blijven anders ben je links aan 't inhalen.
                              Het zijn trouwens gestopte voertuigen en geen stilstaande, groot verschil.

Bottomline, het wordt oogluikend toegestaan en we zijn geen onvoorzienbare hindernis maar eigenlijk staat er nergens in het wetboek of het verkeersreglement dat we het mogen.

En breek me de bek niet open over ervaringen met het gerecht!
                              Mijn ervaringen kost me bijna een half miljoen en levenslang ne slechte schouder en de trut krijgt verdomme nog haar gelijk van de politierechter ook. Op basis van een getuige die vlak na het ongeval mij alleen maar zien vliegen heeft maar niets van ervoor. Een half jaar later beweert dat ik te snel reed en twee jaar later bij de rechtzaak ineens zegt dat ik links (de zot) van een verkeersgeleider reed!!!
                              En die politierechter neemt dat klakkeloos over alhoewel het parket en de verzekeringen in 't begin mij onmiddellijk gelijk gaven!

Uitspraak in beroep volgt binnen 1 tot 3 maanden, ben eens benieuwd...

Comment

Working...
                              X