Eventjes mijn relaas doen over de troubles die ik de laatste weken (of zijn het ondertussen al maanden) gehad heb met mijn VFR800FI.
Een hele tijd geleden reed ik in de donker over de E314 toen ik opmerkte dat mijn voorlicht bij momenten harder begon te schijnen. Eerst dacht ik dat er één van de twee lampjes een slecht contact maakte en zo af en toe uitviel. Ik stop, ga kijken, maak wat schokkende bewegingen met de voorkant, maar ... niets. Ik verder. Na een tijdje, terug van da. Toen kreeg ik ook in de mot dat mijn dashboard verlichting dezelfde rare dingen deed. Wat later zag ik dat ook mijn achterlicht bij momenten feller en zachter ging branden. Goed fout dus. Ik dacht dat de spanninsregelaar het begeven had (een kwaal van de VFR, van de CBR ook trouwens). Ik doe hem binnen bij mijne mekanicien (gene officiële Honda-dealer). Na een goei twee weken ga ik hem terug halen. Ze hadden de stuurcomputer moeten vervangen, want die was volledig naar de zak. 250 EUR lichter en een (tweedehands) stuurcomputer rijker rij ik (in den donker) terug naar huis. Nog geen vijf km verder, hetzelfde lieke. Ik bel terug naar mijne mekanieker en mag hem 's anderendaags terugbrengen. Ondertussen was mij ook al opgevallen dat em het alleen deed als em warm had en ik ergens in het middengedeelte van de toeren bleef (tssn de 110 en de 140 in 6e). De dag erachter doe ik hem dus terug binnen. En toen is eigenlijk de miserie begonnen. Elke week bel ik hem op om eens te horen, maar nooit geen goed nieuws. Het was zelfs zo moeilijk te vinden dat hij alle elektrische onderdelen (spanningsregelaar, stuurcomputer, fichkes,..) heeft vervangen van een wrak en nog deed em dezelfde rare toeren. Het probleem was ook dat em ellendig deed op hogere toeren en als em warm heeft. Dus op ralenti gaf elk meetinstrument geen kik.
Nu, een week of 6 later is het bij wonder opgelost. Ik ga hem over een kwartiertje halen met weer eens 250 EUR in mijn zak. Hiervoor zit er nu een nieuwe batterij en een tweedehands spanningsregelaar in. Dus in totaal ben ik 500 EUR lichter. Als ik dit bij nen dealer had moeten laten maken was ik veeeeeeeeel meer geld kwijt geweest vrees ik.
De oorzaak zat hem in een slechte batterij. Die gaf tssn de 5000 en de 8000 rpm via de aleternator enorme stroomstoten. Eerst kon de spanningsregelaar dit nog opvangen en was er dus nog niets aan de hand (dacht ik). Op den duur heeft deze het dus toch begeven en kreeg de stuurcomputer dit spanningsverschil te verduren waardoor deze op zijn beurt het opgegeven heeft.
Maar niet getreurd. Ik ga hem nu halen en zal pas zondagavond terug op het forum zijn. En al die tijd ertussen vindt ge mij terug op mijne VFR, in mijn bed of op mijn vr....
Een hele tijd geleden reed ik in de donker over de E314 toen ik opmerkte dat mijn voorlicht bij momenten harder begon te schijnen. Eerst dacht ik dat er één van de twee lampjes een slecht contact maakte en zo af en toe uitviel. Ik stop, ga kijken, maak wat schokkende bewegingen met de voorkant, maar ... niets. Ik verder. Na een tijdje, terug van da. Toen kreeg ik ook in de mot dat mijn dashboard verlichting dezelfde rare dingen deed. Wat later zag ik dat ook mijn achterlicht bij momenten feller en zachter ging branden. Goed fout dus. Ik dacht dat de spanninsregelaar het begeven had (een kwaal van de VFR, van de CBR ook trouwens). Ik doe hem binnen bij mijne mekanicien (gene officiële Honda-dealer). Na een goei twee weken ga ik hem terug halen. Ze hadden de stuurcomputer moeten vervangen, want die was volledig naar de zak. 250 EUR lichter en een (tweedehands) stuurcomputer rijker rij ik (in den donker) terug naar huis. Nog geen vijf km verder, hetzelfde lieke. Ik bel terug naar mijne mekanieker en mag hem 's anderendaags terugbrengen. Ondertussen was mij ook al opgevallen dat em het alleen deed als em warm had en ik ergens in het middengedeelte van de toeren bleef (tssn de 110 en de 140 in 6e). De dag erachter doe ik hem dus terug binnen. En toen is eigenlijk de miserie begonnen. Elke week bel ik hem op om eens te horen, maar nooit geen goed nieuws. Het was zelfs zo moeilijk te vinden dat hij alle elektrische onderdelen (spanningsregelaar, stuurcomputer, fichkes,..) heeft vervangen van een wrak en nog deed em dezelfde rare toeren. Het probleem was ook dat em ellendig deed op hogere toeren en als em warm heeft. Dus op ralenti gaf elk meetinstrument geen kik.
Nu, een week of 6 later is het bij wonder opgelost. Ik ga hem over een kwartiertje halen met weer eens 250 EUR in mijn zak. Hiervoor zit er nu een nieuwe batterij en een tweedehands spanningsregelaar in. Dus in totaal ben ik 500 EUR lichter. Als ik dit bij nen dealer had moeten laten maken was ik veeeeeeeeel meer geld kwijt geweest vrees ik.
De oorzaak zat hem in een slechte batterij. Die gaf tssn de 5000 en de 8000 rpm via de aleternator enorme stroomstoten. Eerst kon de spanningsregelaar dit nog opvangen en was er dus nog niets aan de hand (dacht ik). Op den duur heeft deze het dus toch begeven en kreeg de stuurcomputer dit spanningsverschil te verduren waardoor deze op zijn beurt het opgegeven heeft.
Maar niet getreurd. Ik ga hem nu halen en zal pas zondagavond terug op het forum zijn. En al die tijd ertussen vindt ge mij terug op mijne VFR, in mijn bed of op mijn vr....

Comment