K&N en BMC filters en zo bedoel je?
Beter luchtdoorstroming, herbruikbaar (je kan ze zuiver maken).
Vooral de moeite in combinatie met open uitlaten en een goede afstelling van de carburatie of injectie (PCII).
Een motor zuigt het meest zuurstof aan (en heeft dus de beste ontbranding) zonder luchtfilter. Dan loopt hij echt het hardst. Maar dan zuigt hij ook stof, steentjes, insecten en kleine huisdieren op, waardoor het al snel (voorgoed) heel wat minder is. Om het leven van de motor te verlengen, en Gaia uit uw garage te houden, steken we best een luchtfilter.
Er zijn specialisten die luchtfilters maken die even goed filteren als de fabrieksfilters, maar die meer lucht zouden doorlaten, zeker aan hoge toeren en dus een beter motorrendement geven. Ze zijn duurder, maar ook wasbaar, dus herbruikbaar.
In feite kun je ze daarom, los van de eventuele vermogenswinst, ook kopen als een besparing in onderhoud op langere termijn.
“Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.â€
Nu zou'k toch oppassen met direct te beweren dat een 'sport-luchtfilter' direct betere resultaten geeft. Meer lucht betekent niet meteen meer vermogen!! De carburator of de chipgestuurde inspuiting zorgen voor de optimale brandstof-lucht verhouding. Gewoon een luchtfilter steken die meer lucht doorlaat kan ervoor zorgen dat je moto te 'arm' staat (te weinig brandstof tov lucht).
Je hebt alleszins gelijk dat de moto met een K&N luchtfilter meer lucht kan binnenkrijgen, iets waar de standaard luchtfilter soms in tekort schiet, en zeker wanneer je bij hogere rpm's rondbold. Maar garantie op betere prestaties heb je er niet mee (soms het omgekeerde).
Moest ik samen met m'n Ivans Jet Kit een K&N luchtfilter steken, dan zouden de prestaties omlaag gaan (per instructie moest bij deze kit de standaard luchtfilter gestoken worden voor optimale prestaties).
Wat nog wel positief is aan de K&N luchtfilters, is dat ze herbruikbaar zijn (wel zien dat de filter niet zonder olie komen te zitten, en er ook niet teveel opdoen, want dan krijgt de moto te weinig lucht binnen)
Specifiek voor je bandit, die staan erom gekend dat een open uitlaat met K&N luchtfilter wonderen doen (standaard rijden die beestjes als het ware met een korset rond...). 'k Zou er dus om gaan hé
Nu zou'k toch oppassen met direct te beweren dat een 'sport-luchtfilter' direct betere resultaten geeft. Meer lucht betekent niet meteen meer vermogen!! De carburator of de chipgestuurde inspuiting zorgen voor de optimale brandstof-lucht verhouding. Gewoon een luchtfilter steken die meer lucht doorlaat kan ervoor zorgen dat je moto te 'arm' staat (te weinig brandstof tov lucht).
Je hebt alleszins gelijk dat de moto met een K&N luchtfilter meer lucht kan binnenkrijgen, iets waar de standaard luchtfilter soms in tekort schiet, en zeker wanneer je bij hogere rpm's rondbold. Maar garantie op betere prestaties heb je er niet mee (soms het omgekeerde).
Moest ik samen met m'n Ivans Jet Kit een K&N luchtfilter steken, dan zouden de prestaties omlaag gaan (per instructie moest bij deze kit de standaard luchtfilter gestoken worden voor optimale prestaties).
Wat nog wel positief is aan de K&N luchtfilters, is dat ze herbruikbaar zijn (wel zien dat de filter niet zonder olie komen te zitten, en er ook niet teveel opdoen, want dan krijgt de moto te weinig lucht binnen)
Specifiek voor je bandit, die staan erom gekend dat een open uitlaat met K&N luchtfilter wonderen doen (standaard rijden die beestjes als het ware met een korset rond...). 'k Zou er dus om gaan hé
in't kort moet je eigenlijk altijd volgende stelregel volgen:
grotere inlaat = grotere uitlaat (en geen 2 zonder 3)
verklaring: als je een (half)open uitlaat steekt moet je ook je luchtfilter vervangen voor eht gewenste effect en omgekeerd. Doe je dat niet kan je op den duur idd schade aan de motor verwachten.
wat je ALTIJD moet aanpassen als je een van vorige veranderd dat is de carburatie of injectie. anders gaat je motor te arm of te rijk lopen waardoor motorschade gegarandeerd is.
Comment