Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Triumph Sprint 955i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Triumph Sprint 955i

    Ik ben van plan een Triumph te kopen, een Triumph Sprint 955i uit 2000, met 30000km.

    Mijn vraag is:
    Zijn deze motoren een beetje betrouwbaar?
    Ik heb gehoord dat er best wel wat kinderziektes waren bij deze eerste modellen met injectie.

    Wat zijn de zaken waar ik zeker op moet letten?
    Wat is de gangbare prijs voor zo'n machine. (bij benadering uiteraard)

    Alvast bedankt voor jullie feedback

    mvg,

    HC

  • #2
    Re: Triumph Sprint 955i

    Hoi Hiredcode, ik heb je topic even naar hier verplaatst want in all/off road stond het niet echt op zijn plaats .. Van de Triumph kan ik je spijtig genoeg niet veel meedelen ... maar anderen zullen dit wel kunnen ... Tis ook altijd leuk als je jezelf even voorstelt in het daarvoor voorziene topic
    Motorcycle history : '91 Suzuki GS 500E ,crashed and sold '98 HD Sportster, sold '01 Buell X1, sold Aprillia RS 125 sold '09 Buell 1125R Carbon Special Sold ! triumph tiger Sport !!
    Circuit Stukgatie 748 ... and yes it did ...
    als ik ooit 1/4 vd snelheid van Bo haal zal ik ooooh zo gelukkig zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Triumph Sprint 955i

      Weet niet juist maar als da hetzelfde motorblok is als van de Daytona 955i, is het blok opnieuw ontworpen in 2002 en die zouden probleemloos moeten zijn.
      Die voor 2002 zouden idd wat last hebben van kinderziekten.

      Comment


      • #4
        Re: Triumph Sprint 955i

        Er zijn alleen problemen geweest met de daytona T595 modeljaar 1997/ een deel van 1998. Dat hield in dat er sporadisch een derde versnelling in de soep werd gereden en dat ze van modelletje '97 een terugroepactie gehouden hebben owv zogezegd een slechte las in het frame omdat weer een of andere achterlijke Amerikaan de boel op onavolgbare wijze in de frut had gereden.

        Met de injectie zijn er nooit problemen geweest. Ja, ze hebben de eerste jaren bewust een vertraging ingebouwd om al te spontane wheelies te beperken en zat een dipje rond de 7000 toeren. Dat laatste was eigenlijk juist leuk, want je kreeg dan een serieuze schop onder je gat

        Dat betreft dus de daytona en niet de Sprint. Die hebben ze teruggetuned tot 120pk. Vermogen en koppelcurve kun je een meetlat op leggen, zo recht, dus geen dip. Een vertraging inbouwen was niet nodig want de geometrie is minder extreem en het gewicht ligt hoger. Dus waar dat fabeltje over die injectie voor 2002 vandaan zou komen? Ik zou het niet weten.

        Of misschien wel. Zo rond die tijd is eventjes de TT600 op de markt geweest. Die was onderin nogal tam. Daarom dierf die al eens af te slaan bij het vertrekken ed. Daar zijn een paar fabrieksupdates voor nodig geweest. Gewoon naar de dealer rijden om die in de CDI te laden. Maar de Sprint zit vanaf 2500 toeren tot het rode gebied boven de 90nm koppel...

        De Sprint is een degelijke motor met als absolute ster het koppelrijke blok met de unieke triplesound. Van frames bouwen heeft triumph ook verstand, dus is alles voorhanden om er een prettig huwelijk van te maken. Het enige waar je op moet letten is een weerbarstige versnellingsbak, maar die legt een testrit zo bloot. En om de 20000km het eccentrisch stelmechanisme van de ketting laten smeren. Voor de rest niks op aan te merken.

        Hier een langeduurtest van de opvolger.
        http://www.triumph.co.uk/media/de-DE/Sp ... rdruck.pdf

        Comment


        • #5
          Re: Triumph Sprint 955i

          Ik heb een triumph tiger 955i van 2003, de motors zijn 99 % hetzelfde dus één en ander kan ik je wel vertellen. Ik heb er ondertussen een 10.000km mee gereden en ik ben nog steeds supertevreden. Echt een heel leuke motor met een leuk karakter. Het enigste euveltje dat ik ondervind zijn de vering (maar die zijn bij jou anders) en wat olieverbruik. Elke 2000km moet ik toch wel een half litertje aanvullen. Er staan wel reeds 90k op de teller maar blijkbaar zijn de 955-ers wel gekend voor wat olieverbruik bevestigde mijn erkende triumph-dealer. Sporadisch even nakijken en verder heb je er geen problemen mee.

          Wat ook wel een klein nadeel is, is dat je de moto amper tegenkomt in het straatbeeld. Dit maakt dat er weinig aftermarket spullen beschikbaar zijn, en tweedehandsspullen zijn al helemaal onvindbaar.

          @Dré Pistoler: Waarom moet het eccentrische stelmechanisme van de ketting gesmeerd worden ? Welk effect heeft het als je dit niet doet ?

          Comment


          • #6
            Re: Triumph Sprint 955i

            Injectie is bij de daytona toen ze hun 20 pk (150 i.p.v 130) sterker blok uitbrachten grondig vernieuwd (met lambda sonde) halverwege 2001.
            Misschien was dat op de sprint net als de tiger al eerder het geval,vandaar de injectiefabel mss?.
            grts

            Comment


            • #7
              Re: Triumph Sprint 955i

              @Tom W: Dat loopt dan vast. Allez, dwz dat je je ketting dan niet meer kunt bijspannen. Heb het zelf al aan de hand gehad bij een van mijn Triples. Is een gekend euveltje. Sindsdien laat ik de boel om de 20000km checken.

              @Stevaert: Injectie volledig vernieuwen wil nog niet zeggen dat de vorige slecht was Alleen moet je meegaan met je tijd. Toen bleek dat het systeem van suzuki met de dubbele vlinderkleppen het beste was, zijn ze daar ook op gesprongen...

              Comment

              Working...
              X