Mededeling

Collapse
No announcement yet.

manoeuvres op terrein

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • manoeuvres op terrein

    hallo,

    Na 6 weken afwezigheid op het oefenterrein (4 weken arbeidsongeval en 2 weken gewenning) ben ik vandaag terug voor de eerste keer naar het oefenterrein geweest voor mijn manoeuvres te gaan oefenen.
    Het ging allemaal goed tot ik aan het uitwijjkmanoeuvre komt..

    Ik weet niet hoe het komt maar bij dat uitwijkmanoeuvre heb ik altijd schrik dat ik op de kegels zal belanden en onderuit zal gaan, terwijl ik wel genoeg mijn moto "gooi" en mijn kijkhoek aanpas.

    Door die "schrik" durf ik niet echt tot 50 per uur gaan op droog terrein, ik strand altijd rond 45 km per uur.
    Tijdens mijn rijlessen is het me verscheidene keren gelukt om het manoeuvre te doen aan 48 per uur.

    Heeft er dan ook soms iemand tips omdat dit zo wat weg te werken die "schrik" ?, ik ben er bijna constant mee bezig, maar ik merk geen verbetering...

  • #2
    Re: manoeuvres op terrein

    Schakel je van 2 naar 3 voor dat manoeuvre?
    Niet doen, gewoon langer doortrekken. Ik kwam ook altijd snelheid te kort en intstructeur zei me gewoon gas erop te houden in 2e versnelling.
    Triumph Street Triple R '16 | Triumph Street Triple '13 (RIP) | Ducati 900 Superlight MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 (bouwpakket)

    Comment


    • #3
      Re: manoeuvres op terrein

      Eigenlijk is er voor AL die manoeuvres maar één oplossing.
      Oefenen, oefenen, oefenen en nadien........ nog wat oefenen
      Wat het uitwijkmanoevre specifiek betreft moet je vooral zelf NIET op de snelheid letten maar gewoon in de voorgaande bocht (normaal voorzien aan 30km/hr) vlot doorgaan en bij het uitkomen de kraan opendraaien. Eens aan het merkpunt (einde strook van 10m en 1,2m breed) voer je alles uit zoals het je werd aangeleerd (gas dicht, kijken naar de juiste richting,...) en na de kegels doe je het precisieremmen. Als je het vaak genoeg doet, zonder op de snelheid te letten, dan komt de routine vanzelf en met die routine ook ineens de snelheid.
      Zoals DME3 zegt kan je beter in je 2 blijven rijden en doortrekken want de afstand is te kort om nog eens op te schakelen.
      Succes met de oefeningen
      In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

      Lifetime member of the "National SARCASM Society"

      Comment


      • #4
        Re: manoeuvres op terrein

        In het begin (voor mijn ongeval) schakelde ik altijd naar derde, maar heb nu gemerkt dat in tweede blijven voldoende is, en ik mij meer kan concentreren op het uitwijken.
        Wat cowboy zegt de nemen aan 30 km/u zal ik eens moeten uitproberen, want ik vermoed dat daar het struikelblok ligt.. ik heb zo'n visie van hoe sneller ik aan 50 km/u kom hoe meer tijd en ik mij beter kan concentreren. Zal in de komende dagen nog wat gaan oefenen

        Comment


        • #5
          Re: manoeuvres op terrein

          als ge snelheid tekort komt: koppeling in!!

          vooral bij de noodstop. Omdat ge dan de motorrem er uit haalt, en door de versnelling, en de inertie ineens harder gaat
          Take care upstairs Joeri!!!!

          Comment


          • #6
            Re: manoeuvres op terrein

            Ik heb dat manoeuvre gedaan met 62km/h (gemeten) op het examen ... omdat ik door de zenuwen te veel gas gaf
            De examinator maakte er zelfs een punt van dat ik te rap had gereden
            Dus moet je dat tegen 55km/h ook kunnen zonder te vallen ...

            Let er ook op dat je niet gaat remmen als je nog "schuin" hangt , dan kan je ook gebuisd zijn. Ook al ga je niet onderuit.

            En vooral niet naar de kegels kijken natuurlijk
            ?

            Comment


            • #7
              Re: manoeuvres op terrein

              Bij het ontwijken moet je vooral kijken naar waar je wil gaan en niet naar waar je niet wil gaan. Dat ontwijken kan je echt vlotjes draaien. De eerste keer was ik er te traag doorgegaan omdat de aanloop ineens veel langer was dan op oefenparcours. Uit den bocht komen in 2'de en gas geven, maar ik had nog afstand over en heb effe ingehouden. NIET GOED. Bij de re-run dan aangehouden en vloog voorbij dat deel. Iets te snel maar goedgekeurd. Ik zou zeggen van veel te oefenen en goed op het kijken letten als je gaat uitwijken. Probeer het stelselmatig op te trekken zonder echt naar jouw snelheid te kijken. Op het moment dat je zegt ... dit is het en verder ga ik niet, kijk dan eens naar je snelheid, maar eerst een paar keer op gevoel erdoor rijden. No stress... dat is het belangrijkste. Ik heb zitten stressen dat het geen naam had en waarom....... voor niets nodig.
              Dec 2009 Yamaha XT660X.
              QUOTE: Trouwens kuipen zijn voor mietjes die bang zijn voor de wind ... hahaha ©Speedofiel
              Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
              **You will be missed Tommy**/**You will be missed Cathy**

              Comment


              • #8
                Re: manoeuvres op terrein

                Probeer anders tijdens het rijden om de beweging voor het manoeuvre onder de knie te krijgen. Wel zorgen dat je geen hinder vormt voor het verkeer (andere bestuurders kunnen niet inschatten wat je bedoeling is), maar op een rustig baantje met wat ruimte kan je dit gerust doen. Dan zit je niet met de druk van naar die kegels te rijden, maar krijg je wel de beweging onder de knie.

                Dan verder oefenen op het parcours met de kegels erbij.
                [align=left:143x9pn2][font=Century Gothic]\ With great speed comes great responsibility
                \\ GSR 600 rider
                [/font][/align:143x9pn2]

                Comment


                • #9
                  Re: manoeuvres op terrein

                  Oorspronkelijk geplaatst door Axe
                  Probeer anders tijdens het rijden om de beweging voor het manoeuvre onder de knie te krijgen. Wel zorgen dat je geen hinder vormt voor het verkeer (andere bestuurders kunnen niet inschatten wat je bedoeling is), maar op een rustig baantje met wat ruimte kan je dit gerust doen. Dan zit je niet met de druk van naar die kegels te rijden, maar krijg je wel de beweging onder de knie.

                  Dan verder oefenen op het parcours met de kegels erbij.
                  Dat is nog een goed idee :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: manoeuvres op terrein

                    Ontwijk je echt of geef je het bekende "tikske" tegen het stuur?

                    Comment

                    Working...
                    X