Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zondagavond tegen de grond

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Zondagavond tegen de grond

    Ik rij op de baan tussen Aalter en Deinze, mooie bochtjes. Iets voor Deinze, iets voor een groot kruispunt moet ik vertragen want een grote SUV remt en pinkt naar rechts. De SUV draait een parking van een frituur op. Ik hou in, tot er terug ruimte is om door te rijden. Ik trek terug op als er plots vanachter de SUV een auto vanuit de parking de straat op schiet. Vlak. Voor. Mijn. Neus. Ik kan praktisch niks anders doen dan in een fractie van een seconde serieus in de ankers te gaan en uit te wijken, hij staat met zijn neus al volledig op mijn baanvak. ik kan de auto maar net ontwijken maar de voorkant van mijn moto begint te slingeren. Ik verlies de controle en schiet over het ander baanvak, een borduur over en een haag in.

    Ik heb niks, geen schram en zit nog altijd op mijn moto. Gek. Ik had verwacht de lucht in te gaan door die borduur maar ben die blijkbaar over geraakt. Ik kruip van tussen de haag en mijn moto en trek mijn moto recht. Die heeft niks, geen schram Of toch ... jep, de versnellingspook is volledig afgebroken.

    Ik ben ontzettend rustig en kalm, alsof er niks gebeurd is. Iedereen vraagt mij hoe ik in godsnaam op mijn moto heb kunnen blijven zitten. Ik weet het ook niet. De bestuurder van de auto is wit weggetrokken.

    Papieren netjes ingevuld. Was een OK kerel. Had er net 1000km autostrade door Frankrijk op zitten en ging nog snel frieten gaan halen. Had mij door die grote SUV niet gezien en dacht nog voordat de andere auto's terug zouden beginnen rijden, er tussen te kunnen schieten. Tja ...

    Veel geluk. Niet op de auto geknald. Vooral veel geluk dat er geen tegenliggers waren of dan zou alles er heel anders voorgestaan hebben. Gelukkig ging ik vlot over die borduur en belandde ik in een haag en niet tegen een muur.

    Aan het stuk versnellingen geprutst dat nog uitstak en mijn moto in 3 gekregen. Zo naar huis dan maar. Mijn madam had het al in de mot dat er toch iets gebeurd moest zijn. Ze heeft nu natuurlijk de schrik te pakken.


    Vraag 1
    Sinds ik met de moto rij heb ik toch al een paar keer heel kort moeten remmen. Ik ben al iedere keer voor gehad dat mijn voorwiel blokkeert en mijn moto begint te slingeren. Iedere keer. Ik ben er nog nooit af gegaan maar ik weet nu al dat wanneer nog eens zoiets gebeurt, ik de voorkant terug kwijt zal zijn. Ik heb geen ABS. Ofwel knijp ik te hard maar er is meestal ook geen tijd om te doseren. Ik gebruik meestal ook mijn achterrem wanneer ik kort moet remmen maar in dergelijke situaties heb je daar ook geen tijd voor. Ik wel het gevoel dat mij remmen snel bijten. Het is een beetje alles of niets. Brembo's.

    Is een stuurdemper hier een oplossing voor? Meestal blokkeert in zulke situaties mijn wiel kort en daarna begint mij stuur onmiddellijk te slingeren. De keren hiervoor geen ongeval gehad. Telkens de moto terug onder controle gekregen maar deze keer zat het er te dicht op en was er geen uitweg.

    Kortom ... ik heb het gevoel dat ik dergelijk situaties nooit veilig uit kom. Ik rij redelijk defensief maar het vertrouwen begint een beetje weg te raken hierdoor. Ook het vertrouwen in de moto. Ik weet dat het een ongewone situatie is maar toch ...


    Vraag 2
    Ik stuur zo meteen de verzekeringspapieren op. Hopelijk dekt de verzekering dit? De auto heeft me uiteindelijk niet geraakt maar is wel de oorzaak.

  • #2
    Zulke situaties kan iedereen overkomen. Uiteindelijk komt ge er nog goed vanaf
    Wat uw reactie en veiligheids gevoel betreft: volg eens een cursus van STAM ofzo om nog beter te leren anticiperen en terug wat vertrouwen op te doen
    Grtz
    Ride like a devil,... Feel like a God!
    Ride it like you stole it!
    http://s1.postimage.org/2nsnld3wk/20..._race_0848.jpg

    Comment


    • #3
      maak je geen zorgen je bent niet alleen die zulks mee maakt
      moet wel zeggen bij mij begon de motor nooit te slingeren , het enige wat gebeurd is dat het achterwiel los komt van de grond , is eens wat anders dan het voorwiel.
      Maar eerlijk ik rij nu ook (soms ) wel wat voorzichtiger maar na een tijdje gaat het terug beter alhoewel het steeds in je kop blijft steken dat er op ieder moment een koekeblik beslist van zijn oprit te rijden zonder kijken

      geef het een beetje geduld en uw vertrouwen komt stillekes terug en ivm met de stuurdemper kan ik je niet helpen maar er zullen er hier genoeg zitten die je daarbij wel kunnen helpen

      Comment


      • #4
        Ik denk dat elke motorrijder zo wel een paar situaties tegenkomt op een bepaalde tijd.

        Zelf heb ik dit ook al gehad hoor.


        Een motor met ABS zou natuurlijk stabieler blijven, maar dan zul je een andere moeten kopen.

        Met de motor rijden is en blijft gevaarlijk, das de waarheid.
        ?

        Comment


        • #5
          zijn idd momenten die we liever niet hebben,gelukkig goed afgelopen
          wat je remmen betreft vind ik het wel vreemd dat je motor begint te slingeren(zonder achterrem)
          laat je dealer ook goed naar je velg en voorvork kijken voor eventuele beschadiging of vervorming , iets dat je soms op het eerste zicht niet ziet
          if you obey all the rules
          you miss all the fun

          racen is net gelijk kleuren ge moet binnen de lijntjes blijven

          kawasaki z1000 '07
          yamaha r6 '99 circuit -> 01/09/18 killed in action
          suzuki gsxr750 k5 circuit -> if you're not braking or krank the throttle ,you're waisting time

          Comment


          • #6
            Een stuurdemper helpt NIETS tijdens het remmen. Juiste rem-/uitwijktechnieken aanleren (ik zeg niet dat je een slecht chauffeur bent he) en gewoon weer wat vertrouwen krijgen in jezelf en de bike en da komt goed! Btw: het feit dat je recht bent gebleven en niet op die auto ben gereden bewijst dat je skills hebt
            Grtz
            Ride like a devil,... Feel like a God!
            Ride it like you stole it!
            http://s1.postimage.org/2nsnld3wk/20..._race_0848.jpg

            Comment


            • #7
              Als ik achter een auto rijdt die pinkt voor ergens op te rijden wacht ik altijd tot dat die volledig van het rijvak is.

              Want ge weet nooit wanneer er iemand al snel terug van de parking gaat.

              Comment


              • #8
                heb ook al eens ne shiver gehad en die klauwen bijten interdaad nogal.
                het enige wat je kan doen is vaak oefenen op noodstops.
                en ne stuurdemper voor ne shiver is er niet of was er niet in mijn tijd.
                en ik zou de vering direct laten veranderen door wp binnenvering,of iets dergelijks.
                de motor rijd er een pak beter mee.
                first you see god than you hit the brakes...

                Comment


                • #9
                  Kijk maar eens naar u velg, niet dat daar een bluts inzit.
                  [FONT=Comic Sans MS]Al zwaait die ander niet, het gaat er om dat JIJ geniet.[/FONT]
                  *** Yamaha MT-09 Tracer GT ***

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door B-Gone Bekijk Berichten
                    wat je remmen betreft vind ik het wel vreemd dat je motor begint te slingeren(zonder achterrem)
                    laat je dealer ook goed naar je velg en voorvork kijken voor eventuele beschadiging of vervorming , iets dat je soms op het eerste zicht niet ziet
                    Laat ik zeker doen. Het is niet de achterkant die slingert maar ... de voorkant. Hoe gek het ook mag lijken. Stuur slaat fel uit. Ik ben redelijk groot waardoor ik makkelijk met mijn voeten aan de grond kan om de moto recht te houden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Peejt Bekijk Berichten
                    Een stuurdemper helpt NIETS tijdens het remmen.
                    Ik bedoelde dit niet als hulp tijdens het remmen maar om te vermijden dat het stuur begint uit te slaan en stabieler blijf?

                    Comment


                    • #11
                      Zoals als aangehaald door sommige laat uwe moto maar deftig nakijken want zo nen borduur is ni alles voor uw vork en velgen
                      Stuurdemper gaat niks uithalen dit is om een beginnende tankslapper tegen te gaan, met abs zult ge wel uw wiel niet meer blokkeren maar uw remafstand zal langer worden (mss niet voor de meesten van ons in paniek modus).

                      Zoals Natas al aangehaald heeft ivm het snel bokkeren van uw wiel, zijn de remmen niet te krachtig voor uwe moto of is er iets anders mis of knijpt gij onbewust direct alles dicht ?

                      Verzekering zal dit normaal wel dekken de persoon heeft het al toegegeven dat hij de oorzaak is, maar zoals mijn verzekeringsagent al is gezegd heeft in het verleden ge kunt er beter oprijden dan is er geen enkel betwisting mogelijk Maar dan heb ik liever toch een betwisting heb ik hem geantwoord
                      Never forget who helped you!
                      Never forgive who fu*ked you.
                      Doing a trackday is like "SEX", no matter what happens you'll want to hit it again..

                      Kawasaki GPZ500S '95 --> Kawasaki ZX-9R '98 --> Honda VTR SP1 '01 --> Suzuki GSXR 1000 '03 --> Kawasaki ZX-10R '08 --> KAWASAKI ZX-10R '11

                      Comment


                      • #12
                        ge zegt zelf dat ge meestal achterrem gebruikt als ge kort moet remmen. ik weet nie hoe ze het u in de rijschool geleerd hebben, maar stop daarmee (tenzij het regent). altijd alleen vooraan remmen : ge gaat uw rem veel beter leren kennen en (on)bewust minder hard in knijpen in noodsituatues.

                        En zoals iemand al zei : oefen daarop ! gewoon verlaten weg/parking zoeken en zo hard mogelijk remmen - maar druk steeds progressief opbouwen, ook al dio je dat heel snel.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door janbros Bekijk Berichten
                          ge zegt zelf dat ge meestal achterrem gebruikt als ge kort moet remmen.
                          Ik bedoel niet uitsluitend achterrem. Ik bedoel tikje achterrem en veel voorrem. Heb het gevoel dat hij stabieler remt dan.
                          Maar zal zeker eens oefenen maar ik steek hem donderdag eerst binnen om alles eens te laten nakijken.

                          Comment


                          • #14
                            Wat een goeie oefening zou zijn in remmen en uitwijken is deelnemen aan een gratis screening van stam vzw.
                            http://www.stameducation.be/screening.

                            Ik rijd 12 jaar met de motor en ik heb er ook nog van opgestoken.
                            Where there is a will...There is usually a dead relative!

                            BMW S1000XR
                            Aprilia Tuono 1000R
                            Aprilia SL1000 Falco
                            Kymco Xciting 400i
                            Aprilia RST1000 Futura

                            Comment


                            • #15
                              Veel oefenen op noodstops kan helpen om die paniekreactie wat tegen te gaan.
                              Je kan eventueel ook in een gecontroleerde omgeving ontdekken hoe die noodstop dynamiek in den haak zit op een slipcursus met de moto.
                              Vrij leerrijke ervaring.

                              Comment

                              Working...
                              X