Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opstapmoto: advies graag!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Opstapmoto: advies graag!

Ladies & Gentlemen,

Na vele jaren uitstel (eerst trouwen; eerst kindjes kopen; eerst huis kopen; eerst verbouwen; eerst nief chauffage) gaat het er nu dan toch van komen: ik koop volgende maand ene occasie moto!

Maar wat?
    Budget is nogal rekbaar, maar in principe tussen 2500~4000 neuros.
    Ik ben 1,86m, 85kg. Minimale rijervaring met moto: als klein manneke (6~12 jaar) had ik een echt motoke voor in de tuin; dan 20 jaar niets, daarna nog een paar keer een week-end een moto gehuurd en dat ging verbazend vlot.
    Het eerste jaar zal het niet voor woon-werkverkeer moeten dienen (er bestaan geen echt goeie babystoeltjes voor op de moto :biggrin: ).

Voor de hand liggende keuzes zijn:
    > Het ganse gamma 600s kost ongeveer hetzelfde: 2000~4000, afhankelijk van de leeftijd ('92~'97):
    een CBR 600 als meest all-round; een ZZR600 is iets comfortabeler, ook iets goedkoper maar heeft een wat minder occasie-reputatie; een ZX6R is nieuwer maar ook scherper en duurder. Yam Thundercat en GSX vind ik lelijk. De modellen vanaf '98 zijn vaak lichter (dankzij de R6), maar liggen dan wat boven het budget...
    > Een VFR750 kost een beetje hetzelfde als die 600tjes; iets meer kilos, wat meer koppel, meer comfortabel. Misschien teveel "finesse", en dat is toch maar paarlen voor de zwijnen, die eerste jaren .
    > Een VTR1000F, niet te scherp, ook niet te snel beu; en masse te vinden rond 4000 neuros ('97-99)
    > Een Triumph Trident (900c naked), een koopje van een goeie vriend (2500 voor een '95).

Voor mij springen die laatste 2 er uit. De Trident wringt qua X-factor voor mij de nek om van de hele batterij naked 600s (Fazer, Bandit, Hornet), en de VTR doet hetzelfde voor de gekuipten.

Maar wat vinden mensen daarvan die het kunnen weten?
    Tnx voor het advies!
    Just remember...if the world didn't suck, we'd all fall off.

Tja...

Zal ik het zo zeggen: Waar rij je het liefst mee? naked bike, (sport)toermotor, sportmotor, of enduro/supermotard?
    Ik denk dat dit de eerste vraag is die jezelf zal moeten stellen. Elke klasee heeft zijn voor- en nadelen. Je gestalte zal nergens voor problemen zorgen, zo een beetje de "ideale maten" voor met ne moto te rijden :biggrin: .
    En voor de rest... de firestorm is een zeer degelijke motor, van de VFR is geweten dat ze eeuwig duur blijven, en een triumph koop je voor de looks .

Ik zou het eigenlijk niet weten

greetzzz

Sanka
    Ik HAAT mensen die hun zin nooit

Comment

Kopen wat je graag ziet, met elke moto kan je iets aan de hand krijgen.Je moet gewoon u verstand erbij houden als je op je moto stapt en dan loopt dat allemaal wel los want met elke moto zul je moeten leren rijden.
      Mijn eerste moto was een bandit 1200s en nu de GSXR 750 wat ik ga verkopen (niks voor u ? )

Comment

Suzuki SV650!
        Ideale moto om te beginnen én blijven rijden!!!
        De VTR is niet zo heel erg super om te beginnen, beetje logger, sportievere zithouding enz.
        Beter rechtop zitten op een lichtere (en dan bedoel ik enkel de kilo's) fiets.

Comment

Ben ook laat begonnen.

Had mij direkt de moto genomen waar ik kon mee blijven rijden namelijk een Suzuki GSX 1100F, ideale moto om mee te rijden ( sportief of toerist ) .
          Was voor mij het eerste jaar wat te zwaar maar als je met uw verstand rijd is dat geen probleem en het tweede jaar was het de max.
          Deze heb ik 10 jaar gehouden, had genoeg vermogen om iedereen bij te houden dus moest ik geen andere kopen zoals bij veel beginners of heropstappers die na 1 jaar een zwaardere gaan kopen.

Een raad neem geen te lichte want na een paar maand ben je die moe.
          Okinawa Goyu Ryu

[font=Verdana]To search for the old is to understand the new.[/font]

The bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding, go out to meet it.

Comment

Ne 600 dat ga je snel beu zijn, ne vtr 1000 is ne zeer goeie moto, heel sterk en betrouwbaar en met meer dan vermogen en koppel genoeg!! Als ik u was, ik zou niet twijfelen!!!!v Die beestjes kunnen heel wat km's aan!

Comment

Ne 600 snel beu ?

Die tijd is toch allang gepasserd denk ik , draai een 600 van tegenwoordig maar eens open ('t gas hé:biggrin: ) ! Daar zit toch genoeg in , zelfs met 85kg !

Denk dat dit echt wel een persoonlijke keuze is , en dat ge met vanalles rekening moet houden , gaat ge veel alleen rijden of met twee , moet 't schakellui zijn of meer actief , ... ?
              Veel rondzien en testritjes doen is de boodschap !
              You don't WIN silver , you LOOSE gold !!!

Emilio RIP , we zullen je missen !!!

Comment

[quote="Bartje"]Ne 600 snel beu ?

Die tijd is toch allang gepasserd denk ik , draai een 600 van tegenwoordig maar eens open ('t gas hé:biggrin: ) ! Daar zit toch genoeg in , zelfs met 85kg !

Denk dat dit echt wel een persoonlijke keuze is , en dat ge met vanalles rekening moet houden , gaat ge veel alleen rijden of met twee , moet 't schakellui zijn of meer actief , ... ?
                Veel rondzien en testritjes doen is de boodschap !
                ]

Klopt, een "600tje" draai je niet zomaar meer tot tegen de stuit, dan lig je plat op je rug. Maar een literzware motor met evenveel pk als een 600-supersport heeft meestal ook een massa koppel, iets waar het de meeste 600's aan ontbreekt, en dat ik tof om schakellui en/of met 2 te rijden. Iets moeilijker gewoon te raken door het iets hogere gewicht, maar je hebt al wat "gemotoriseerde" ervaring.

Greetzzz

Sanka
                Ik HAAT mensen die hun zin nooit

Comment

Ik heb met een BMW 650 leren rijden, en omdat ik niet goed wist hoe mijn 'motorrijden' ging evolueren heb ik zo eentje gekocht. Deze rijd heel goed om te leren rijden, dit in de meest algemene zin. Het is een ideale opstap motor maar dat zal je zekers in uw bovenstaand lijstje terug vinden
                  Comming soon, new trips
                  De hele dag leuke bochten, de hele dag hetzelfde tempo, das hallucinerend, das psychedelisch
                  ------>>> DOMINO <<<------

Comment

Ik zou voor de VTR1000F gaan.... Zeer fijne motor met veel koppel en rijdt heel gemakkelijk vanaf de eerste kilometers al maarja dat is ook iets typisch voor een Honda hé. Succes met de aankoop nog wat het ook mag worden
                    "Alice lets play house, you be the door and i wil shut you"

Comment

ik denk dat je over smaak niet kunt discuteren en daarom moet je doen wat je verstand en hart je ingeeft. in ieder geval is een moto aanschaffen een "plezant" dilemma waar je een tijdje kunt van wakker liggen.

Comment

Als ge zot zijt van die triumph (begrijpelijk, beest van ne moto) doe er dan een testritje mee.

idem voor die VFR.
                        Een moderne 600 zal je idd niet snel beu zijn (als je graag hoge toeren draait) ben je een rustiger type die liever op koppel rijdt dan moet je wel een zware nemen.

alhoewel: die SV die Schuss voorsteld is ook geen slechte keuze.
                        tis altijd ombouwtijd ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beulke
                          Als ge zot zijt van die triumph (begrijpelijk, beest van ne moto) doe er dan een testritje mee.

idem voor die VFR.
                          Een moderne 600 zal je idd niet snel beu zijn (als je graag hoge toeren draait) ben je een rustiger type die liever op koppel rijdt dan moet je wel een zware nemen.

alhoewel: die SV die Schuss voorsteld is ook geen slechte keuze.
                          Bedankt allemaal voor het advies. Ik denk dat Beulke hierboven het mooi samenvat: ze zijn allemaal goed te doen, dus de keuze wordt simpel een kwestie van goesting. Dat maakt kiezen niet gemakkelijker, maar wel fijner

Het enige wat ik nog niet kan inschatten is het belang van een kuip voor mezelf. Een kuip is ongetwijfeld comfortabeler, maar je rijdt ook sneller per ongeluk te snel... Zijn er mensen die een naked hadden maar overgestapt zijn naar ene met kuip? Of omgekeerd?
                          Just remember...if the world didn't suck, we'd all fall off.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grunt
                            Een kuip is ongetwijfeld comfortabeler, maar je rijdt ook sneller per ongeluk te snel... Zijn er mensen die een naked hadden maar overgestapt zijn naar ene met kuip? Of omgekeerd?
                            Je vangt idd minder wind met een kuip. Ik rijd zelf met naked (gsx 1400) en moet zeggen ik ben de wind gewoon. Ma om te zeggen dat ge op ne naked minder snel zou rijden is in mijn geval niet van toepassing, dit dus doordat ik die wind gewoon ben. (Ma ik rij nooit te snel want da mag nie )
                            Suzuki rules
                            “Insisting on perfect safety is for people who don’t have the balls to live in the real world.”

Comment

ik hou het bij naked zoals je hebt toch wel het gevoel vlugger te rijden
                              I belong to the groep of 10cc ->1cc more than the average:biggrin:
                              Itruder Alert (als hij klaar graakt deze winter)

Comment

Working...
                              X