Ladies & Gentlemen,
Na vele jaren uitstel (eerst trouwen; eerst kindjes kopen; eerst huis kopen; eerst verbouwen; eerst nief chauffage) gaat het er nu dan toch van komen: ik koop volgende maand ene occasie moto!
Maar wat?
Budget is nogal rekbaar, maar in principe tussen 2500~4000 neuros.
Ik ben 1,86m, 85kg. Minimale rijervaring met moto: als klein manneke (6~12 jaar) had ik een echt motoke voor in de tuin; dan 20 jaar niets, daarna nog een paar keer een week-end een moto gehuurd en dat ging verbazend vlot.
Het eerste jaar zal het niet voor woon-werkverkeer moeten dienen (er bestaan geen echt goeie babystoeltjes voor op de moto :biggrin: ).
Voor de hand liggende keuzes zijn:
> Het ganse gamma 600s kost ongeveer hetzelfde: 2000~4000, afhankelijk van de leeftijd ('92~'97):
een CBR 600 als meest all-round; een ZZR600 is iets comfortabeler, ook iets goedkoper maar heeft een wat minder occasie-reputatie; een ZX6R is nieuwer maar ook scherper en duurder. Yam Thundercat en GSX vind ik lelijk. De modellen vanaf '98 zijn vaak lichter (dankzij de R6), maar liggen dan wat boven het budget...
> Een VFR750 kost een beetje hetzelfde als die 600tjes; iets meer kilos, wat meer koppel, meer comfortabel. Misschien teveel "finesse", en dat is toch maar paarlen voor de zwijnen, die eerste jaren
.
> Een VTR1000F, niet te scherp, ook niet te snel beu; en masse te vinden rond 4000 neuros ('97-99)
> Een Triumph Trident (900c naked), een koopje van een goeie vriend (2500 voor een '95).
Voor mij springen die laatste 2 er uit. De Trident wringt qua X-factor voor mij de nek om van de hele batterij naked 600s (Fazer, Bandit, Hornet), en de VTR doet hetzelfde voor de gekuipten.
Maar wat vinden mensen daarvan die het kunnen weten?
Tnx voor het advies!
Na vele jaren uitstel (eerst trouwen; eerst kindjes kopen; eerst huis kopen; eerst verbouwen; eerst nief chauffage) gaat het er nu dan toch van komen: ik koop volgende maand ene occasie moto!
Maar wat?
Budget is nogal rekbaar, maar in principe tussen 2500~4000 neuros.
Ik ben 1,86m, 85kg. Minimale rijervaring met moto: als klein manneke (6~12 jaar) had ik een echt motoke voor in de tuin; dan 20 jaar niets, daarna nog een paar keer een week-end een moto gehuurd en dat ging verbazend vlot.
Het eerste jaar zal het niet voor woon-werkverkeer moeten dienen (er bestaan geen echt goeie babystoeltjes voor op de moto :biggrin: ).
Voor de hand liggende keuzes zijn:
> Het ganse gamma 600s kost ongeveer hetzelfde: 2000~4000, afhankelijk van de leeftijd ('92~'97):
een CBR 600 als meest all-round; een ZZR600 is iets comfortabeler, ook iets goedkoper maar heeft een wat minder occasie-reputatie; een ZX6R is nieuwer maar ook scherper en duurder. Yam Thundercat en GSX vind ik lelijk. De modellen vanaf '98 zijn vaak lichter (dankzij de R6), maar liggen dan wat boven het budget...
> Een VFR750 kost een beetje hetzelfde als die 600tjes; iets meer kilos, wat meer koppel, meer comfortabel. Misschien teveel "finesse", en dat is toch maar paarlen voor de zwijnen, die eerste jaren

> Een VTR1000F, niet te scherp, ook niet te snel beu; en masse te vinden rond 4000 neuros ('97-99)
> Een Triumph Trident (900c naked), een koopje van een goeie vriend (2500 voor een '95).
Voor mij springen die laatste 2 er uit. De Trident wringt qua X-factor voor mij de nek om van de hele batterij naked 600s (Fazer, Bandit, Hornet), en de VTR doet hetzelfde voor de gekuipten.
Maar wat vinden mensen daarvan die het kunnen weten?
Tnx voor het advies!
Comment