Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijscholen bestempelen huidige rijopleiding als levensgevaar

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Rijscholen bestempelen huidige rijopleiding als levensgevaar

De huidige rijopleiding is levensgevaarlijk. Dat schrijft Federdrive, de beroepsvereniging van autorijscholen, in een memorandum, zo meldt De Morgen. Federdrive pleit voor een radicale hervorming. "Sinds 2006 zijn al tien doden gevallen bij rijlessen onder een vrije begeleider. Als de overheid niet snel actie onderneemt, vallen nog meer doden", waarschuwt Jeroen Smeesters van Federdrive.
    De nota, die midden april wordt voorgesteld, bevat volgens De Morgen opmerkelijke aanbevelingen. Ten eerste moeten we naar een uniforme opleidingsvorm. Die zou sowieso een fase bevatten waarin de aspirant-bestuurder onder het toezicht van een professionele begeleider staat, zoals dat bijna overal in Europa het geval is. Daarnaast moet er tijdens het examen meer gepeild worden naar de attitude van de leerling.
    Duurdere opleiding.De rijopleiding zou daardoor onvermijdelijk duurder worden. Om de cursus betaalbaar te houden, pleiten de rijscholen voor een fonds voor de rijopleiding of voor de fiscale aftrekbaarheid van de opleiding. "Geen betere manier om het geld van verkeersboetes te besteden", oordelen zij. Tijdens de regeringsonderhandelingen werd beslist de rijopleiding te regionaliseren, allicht in 2014. Volgens staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH) is de rijopleiding daarom "geen beleidsprioriteit".
    Fly with the eagle or scratch with the chickens.

Loud pipes NEVER saved a life .

Re: Rijscholen bestempelen huidige rijopleiding als levensge

Ik leer ook paar mannen rijden voor het moment maar je moet het juist aanpakken
    En ook als je de prijzen ziet wat je moet betalen voor een rijbewijs is om achterover te vallen.
    Dus daarmee dat er veel mensen zelf leren rijden, meestal de mensen die zelf willen leren rijden hebben vrienden of familie die zelf ook met de motor rijden.
    Dat ze hun prijzen beetje veranderen en mss zullen er mensen wel meer zeggen ik doe het via de rijschool.
    Ik zelf heb de 8 uur les gevolgd en heb geluk gehad met men rij instructeur piet in der tijd.
    Op die 8 uur les die ik heb genomen heb ik veel opgestoken.
    Kwa defensief rij gedrag en dergelijke, de rest moet je al doende leren.
    Sv1000 2007 / Bandit 1250 K7/ GSXR 600 K4
    Bandit 1250 K9 / Bandit 1200 / Bandit 1250 K13
    Naked Freedom

Comment

"Wij van WC-eend raden WC-eend aan"
      Ze hebben misschien wel ergens een punt maar heb de indruk dat het een beetje over-gedramatiseerd is.

Comment

10 doden in 6 jaar...
        Ik denk niet da dat ver boven het gemiddelde zal zijn voor alle beginnende bestuurders.
        Elke dode is er natuurlijk één te veel maar dit lijkt mij toch vooral een poging om iedereen verplichte rijlessen aan te smeren.
        ZXR 750 89' KTM SMT 10'
        ZX9-R 99' BMW R1200RS 16'
        GSX650F 09'

Comment

Op de 6 of 8 uur leer je inderdaad onvoldoende om echt veilig te zijn (je leert vooral in je examen te slagen & that's it), maar gezien de prijzen is meer uren verplichten wel erg ondemocratisch...

Zeker nudat de rijscholen massaal overgegaan zijn op ABS stel ik me sterke vragen bij de beheersing & remtechniek van de pas afgestudeerden.

Maar meer verplichten is geen optie wat mij betreft, tenzij er een oplossing gevonden wordt voor het prijskaartje (zonder daar de belastingbetaler ervoor te laten opdraaien).
          Sometimes I find a loose nut behind the throttle that keeps causing all sorts of problems...

Comment

België is weer een inoverend land op dat vlak.
            Is een van de weinige landen in Europa waar zich men alleen mag laten leren rijden (zonder begelijder, privé of met rijschool) na behalen van theorie rijexamen
            2006 Yamaha FJR 1300
            ex Suzuki GSX1400 - ex Honda VTR SP1 - ex Honda Firestorm - ex Yamaha R1

Comment

Even verduidelijken dat het hier toch voornamelijk gaat over opmerkingen die werden gegeven m.b.t. de AUTO-rijlessen
              In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cowboy
                Even verduidelijken dat het hier toch voornamelijk gaat over opmerkingen die werden gegeven m.b.t. de AUTO-rijlessen

Misschien zouden er minder misverstanden zijn als het onder off-topic had gestaan.

Comment

die(meeste) rijscholen kunnen de hoogste boom in...
                  mijn vriendin kreeg bv haar L zonder ooit op snelweg gereden te hebben,terwijl je voor uw examen er toch op moet...tijdens mijn opleiding vrachtwagen heb ik 1 keer gebabbeld met de instructeur,om de tacho in te stellen,de rest moest ik gewoon wat rondrijden...en bij de motor wou die gast mij zo snel mogelijk bochten laten pakken,heb hem daar ook gewezen dat hij te snel ging voor mij...
                  mijn conclusie;de oorzaak ligt meestal bij hen zelf,dat ze daar maar eens grote kuis houden,de LOSERS...
                  one life,ride it...!!!

Comment

Wou al zeggen, vrije begeleiding voor motorrijbewijs bestaat toch niet???

Ze spreken idd over autorijbewijs.
                    Vrije begeleiding + 3 jaar een L op de achterruit, dat vind ik belachelijk.
                    In mijn ogen mensen die het examen zo lang mogelijk willen uitstellen.

Comment

Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎