Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste Rijles en nu al problemen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Eerste Rijles en nu al problemen

    Vandaag mijn eerste rijles gevolgd bij een rijschool. (drie uur les waarvan hooguit 1 uur gereden).Dit ging absoluut niet van harte.Mijn instructeur wist te melden dat ik waarschijnlijk meer dan de noodzakelijke 6 uur nodig heb om mijn voorlopig rijbewijs te halen. Hier kan ik mee leven. Ik heb mij er echter wel behoorlijk aan geergerd dat de rijschool met de informatieverstrekking doet alsof je 6 uurtjes les neemt en vervolgens gelijk je voorlopig rijbewijs kunt gaan halen. Kan iemand mij vertellen in hoeverre het advies van de instructeur invloed mag hebben op de beslissing of je meer dan 6 uur nodig hebt? In informatiefolder van het GOCA wordt hier geen melding van gemaakt en nalezen van het koninklijk besluit geeft ook geen duidelijkheid-(hier wordt gesproken over leerstof)-dus geen examen af leggen om uiteindelijk examen te doen. Alle reacties welkom.

    Nos

  • #2
    ge zijt toch nie bij goossens geweest zeker

    Comment


    • #3
      enkel die 6 uur is verplicht, verder doe je wat je wilt he
      sigpic

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
        enkel die 6 uur is verplicht, verder doe je wat je wilt he
        Hate to say it maar da's nie helemaal waar.
        Als de instructeur het na die 6 uur onveilig acht om je alleen op de baan te laten rijden kan hij/zij weigeren om je het benodigde document tot het verkrijgen van het voorlopig rijbewijs af te leveren. Net zoals bij de auto, als je daar de 20u neemt om alleen de baan op te mogen kan de instructeur dat ook weigeren, echter niet als je 10 uur neemt (en dus steeds met begeleider moet rijden).

        Het eerste uur wordt er normaal weinig gereden maar slechts één uur op drie is wel zeer weinig... Precies ferm gekloot

        Comment


        • #5
          normaal kom je wel toen met die 6 uur, maar ze kunnen je zeker aanraden om extra uren te nemen , je moet gewoon zorgen dat je je proeven perfect kan , en het rijden op de baan ook.
          dat je amper op de baan geweest bent de eerste keer is normaal. 2 de les is het meestal nog even maneuvers, lukt dit goed, dan ga je opnieuw de baan op.

          heb je zelf een moto?
          zoja kan je er thuis op oefenen, dat helpt ook al heel veel. desnoods iemand helpen bij het oefenen en wat commentaar geven.
          heb je geen moto zal't wat moeilijker zijn, hopen dat je met iemand z'n moto mag oefenen, vanwaar ben je ergens?
          Oprichter 2fast4u 2004
          #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

          -------------------------------------------
          hoe gekker hoe liever
          -------------------------------------------

          Comment


          • #6
            Heb jij je rijbewijs niet van voor '89?

            Comment


            • #7
              toen ik naar de rijschool ging haddik geen problemen want ik had al met een rs 50 (dus ook een beetje snelheid want was opengezet )gereden en had zo al wat dingen onder de knie, maar ik wel even zeggen dat die rijscholen maar een geldklopperij is aangezien zij alleen maar zeggen hoe ge door da examen moet komen, ik heb daar mijn oefeningeskes gedaan en wa op de baan gereden maar ge moet nie denken dat er daar gezegd is van neemt dezen bocht is goe niks zolang ge schoonekes de regels respecteert iset goe
              oké ge leert dingen bij van kijktechniek maar das dan wel heel traag rijden rond wat paaltjes (vergelijk met een bocht nemen op een autosnelweg als ge da nog niet gedaan hebt en ge panikeert) ik had dit ook tegen de instructeur gezegd en hij vertelde dat er iets ging veranderen aan het examen nl dat je een bocht tegen een bepaalde snelheid ga moete nemen hopelijk wordt het niet moeilijker om te slagen maar wordt het leerijker

              dus mss best dat je extra uren neemt efkens doorbijten en daarna veel motorplezier

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door ragbak
                even zeggen dat die rijscholen maar een geldklopperij is aangezien zij alleen maar zeggen hoe ge door da examen moet komen, ik heb daar mijn oefeningeskes gedaan en wa op de baan gereden maar ge moet nie denken dat er daar gezegd is van neemt dezen bocht is goe niks zolang ge schoonekes de regels respecteert iset goe
                Ik zou dat niet op de rijschool steken.
                Ge moet ne praktische proef doen voor uw examen en slechts zes uur rijles is verplicht.
                Meestal zijn die zes uur maar net (of zelfs niet) genoeg om die maneuvers fatsoenlijk aan te leren en een eerste indruk van de openbare weg te geven.

                Als we niets anders doen dan die maneuvers zijt ge niet content, als we meer andere dingen aanleren ook niet want dan buist ge voor de maneuvers!

                Ik zou niet liever willen dan iemand die pas begint serieus te leren rijden maar daar hebt ge 15 of 20 uur en zelfs meer voor nodig!
                Niemand pakt uit zichzelf zoveel lessen.
                Verwar alsjeblief de rijschool NIET met de examencentra of de Federale Overheidsdienst Verkeer.
                De rijschool (de meesten dan toch) probeert binnen een beperkt verplicht uren zoveel mogelijk aan te leren maar soms is dat gewoon niet voldoende...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie
                  Ik zou dat niet op de rijschool steken.
                  Ge moet ne praktische proef doen voor uw examen en slechts zes uur rijles is verplicht.
                  Meestal zijn die zes uur maar net (of zelfs niet) genoeg om die maneuvers fatsoenlijk aan te leren en een eerste indruk van de openbare weg te geven.

                  Als we niets anders doen dan die maneuvers zijt ge niet content, als we meer andere dingen aanleren ook niet want dan buist ge voor de maneuvers!

                  Ik zou niet liever willen dan iemand die pas begint serieus te leren rijden maar daar hebt ge 15 of 20 uur en zelfs meer voor nodig!
                  Niemand pakt uit zichzelf zoveel lessen.
                  Verwar alsjeblief de rijschool NIET met de examencentra of de Federale Overheidsdienst Verkeer.
                  De rijschool (de meesten dan toch) probeert binnen een beperkt verplicht uren zoveel mogelijk aan te leren maar soms is dat gewoon niet voldoende...
                  ik wil hier niemand aanvallen ik wil alleen maar zeggen dat het veel geld kost.
                  Voor het echt aan te leren dat duurt te lang dat weet ik ook maar ik gaf alleen mijn eigen ervaring ik kon namelijk de manoevres direct (weeral die brommerervaring) en mijnnen instructeur zei da da nie veel voorkomt dat da gebeurd da iemand da zo kan, dus ik verwachte daarna toch dat ik wat andere dingen mocht gaan doen maar ik heb 70 % van de de tijd die manoevres gedaan oké die zijn belangrijk en die moete blijve oefenen (ik heb dan ook af en toe in de garage nog eens wat rondjes gedraaid) maar ik vind dat er een uitleg moet zijn over bochtentechniek moet mss bij theorie examen bij voor tijd te sparen in die zes uren praktijk
                  de enigste oplossing is veel oefenen als ge der problemen mee hebt bij de rijschool of met iemand anders die er ook wat van kent

                  Comment


                  • #10
                    Persoonlijk vind ik da ze et goedkoper moeten maken en da ge eventueel verplicht word om een cursus motorbeheersing te volgen of iets dergelijks. Of als ge zoon cursus volgt dat ge korting krijgt op u verzekering.

                    Bij deze dus as je denkt da je nog nie genoeg kunt rijden na je examen volg zoon cursus.
                    Suzuki rules
                    “Insisting on perfect safety is for people who don’t have the balls to live in the real world.”

                    Comment


                    • #11
                      Het feit dat er zo "gekankerd" wordt op de instructeurs omdat ze teveel de manoeuvres laten oefenen vind ik helemaal onterecht! Ikzelf heb 8 Hr rijles gehad en voornamelijk ook de oefeningen. Het rijden op de baan was echt miniem en op het moment zelf dacht ik er ook zo over. Ik ben hierna wel (door omstandigheden, wet veranderde juist,..) 10 maanden rondgereden met mijn voorlopig rijbewijs. (ik had ook geen auo meer dus elke dag gent-brussel en dan nog veel prive km) Het is pas dan dat je leert rijden!!!
                      In die 10 maand ben ik 1 keer (1!) de oefeningen gaan maken (omdat ze weer eens veranderd waren) en ik denk dat ik niet de enige ben die de oefeningen in het prive nooit oefende!(en de rijscholen weten dat ook, vandaar dat zij wel veel oefenen, op de openbare weg rijden doe je best alleen en veel)


                      Veel te veel mensen willen na 6 (of is het 8)uur al onmiddelijk hun examen doen zonder echte wegervaring op te doen. dat ze dan niet slgen is dan weer de schuld van de rijschool.

                      volgens mij is de beste manier om je rijbewijs probleemloos te halen: veel oefenen op maneouvres met rijschool, daarna veel rijden op de openbare weg om ervaring op te doen. Hierna slaag je gegarandeerd! (ik heb trouwens mijn examen gedaan op het moment dat de oefeningen gewijzigd waren, ik had deze nog nooit gedaan maar slaagde toch in 1 keer, op de weg was ik de enige die dag! die slaagde. De reden: 10 maand ervaring op de baan! de andere waren allemaal mensen die na hun 8 uur onmiddelijk hun rijbewijs hebben gedaan.!!!)
                      Ik zeg nu niet dat je na 10maand een goede motorrijder bent, maar wel goed genoeg voor het examen!!
                      btw: ik rij nu al 6 jaar en heb al de 100000 km ruim overschreden en ik vind mezelf nog steeds geen "hot shot " op de baan, als je je wel zo voelt dan wordt het gevaarlijk!
                      tis altijd ombouwtijd ....

                      Comment


                      • #12
                        mja, ik heb toen half oefeningen doen/op de baan rijden gehad.
                        'k moe wel zeggen dat m'n oefeningen heel vlot gingen.

                        toen heb ik 3 maanden gereden (in de winter nogwel, schone tijd om beginne moto te rijden )

                        op m'n examen:
                        'k heb mijn tereinoefeningen op't examen van eerste keer probleemloos gedaan.
                        op de baan was ik net niet geslaagd ,door kleine foutjes zoals voeten niet naar achter op de steunen zetten, te kort rijden, straat ingereden waar ge nie in mocht. mja zenuwen hé.
                        de 2de keer op de baan gin heel vlot, geen fouten, niks.

                        en nu rij'k "officieel" van eind januari+die 3maanden met voorlopig rijbewijs zijn 10,5 maandjes rijervaring.
                        en 'k vind dat't redelijk goed gaat,just hier en daar nog'n beetje "bijschaven'(figuurlijk )
                        Oprichter 2fast4u 2004
                        #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

                        -------------------------------------------
                        hoe gekker hoe liever
                        -------------------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door RunnerX
                          mja, ik heb toen half oefeningen doen/op de baan rijden gehad.
                          'k moe wel zeggen dat m'n oefeningen heel vlot gingen.

                          toen heb ik 3 maanden gereden (in de winter nogwel, schone tijd om beginne moto te rijden )

                          op m'n examen:
                          'k heb mijn tereinoefeningen op't examen van eerste keer probleemloos gedaan.
                          op de baan was ik net niet geslaagd ,door kleine foutjes zoals voeten niet naar achter op de steunen zetten, te kort rijden, straat ingereden waar ge nie in mocht. mja zenuwen hé.
                          de 2de keer op de baan gin heel vlot, geen fouten, niks.

                          en nu rij'k "officieel" van eind januari+die 3maanden met voorlopig rijbewijs zijn 10,5 maandjes rijervaring.
                          en 'k vind dat't redelijk goed gaat,just hier en daar nog'n beetje "bijschaven'(figuurlijk )
                          voetjes niet naar achter???
                          ik wisdt niet eens dat dat een buispunt was? watdoen ze dan bij choppers
                          nu ja, toen ik mijn 2e keer mijn rijbewijs deed (1e keer 25 kw, jaar later vol rijbwijs) had die instructeur stiekem mijn licht afgezet, dat was meteen een vn de enige opmerkingen (en dat ik tijdens het examen niet mocht filteren aangezien hij dan niet kon volgen )
                          moettrouwns zeggen dat ik bij deze rijschool na 2 uurtjes meer geleerd had dan bij de eerste eneuh, enkel motorbeheersing, dusseuh, zo slecht zal het wel niet zijn.
                          tis altijd ombouwtijd ....

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb na die 6 uren ook meteen voor mijn examen gegaan omdat ik geen baanmotor had,alleen een crossmachine.Maneuvers direct geslaagd omdat er veel op geoefend was maar op de baan een ramp.Heb toen een baanmotor gekocht en ben die zelfde week nog(in winter)naar ardennen gereden met twee zeer ervaren rijders.Daar moest ik wel goed en hard rijden,eerste sneelle bocht mee veel schrik gepakt.De daarop volgende maanden heb ik echt alle wetten die er zijn overtreden.Zonder L gereden,Slingeren tussen wagens op autostrade,Iemand achterop mee nemen,In duitsland en luxemburg gereden,veel te snel gereden,Scherpe bocht genomen waarvan 2 andere ervaren rijders toen de ogen uit de kop keken ,over de witte meten,pechstrook ,enz.(ik wil dit alles wel niet als juiste vb geven,maar zo deed ik het).Toen ik uiteindelijk mijn examen op de baan deed had ik 7000km ervaring opgedaan.Vlak voor het examen had de rij instructeur naar mijn nieuwe band gekeken en verschoot dat ik er al zo ver mee op het randje zat.Met het examen heb ik aan een vrij hoog tempo gereden(ze waren mij 3 keer kwijt en hun banden hadden 2 keer getjirpt in de bochten).Nu was ik niet meer die twijfelaar van het eerste examen.ze stuurden me door vooral kleine baantjes waar ge toch 90 mocht en dat deed ik dan maar.Ze stapten na het examen uit en ik heb nooit gedacht dat ze er zo lang zouden mee staan lachen.Ze zijden dat het een eeuwigheid geleden was dat iemand zo durfde rijden op een examen.Ze hadden nog steeds een brede grijns op hun gezicht toen ik de papieren kreeg van het geslaagde examen.Mijn besluit:Ge moet al ne motor hebben voor dat ge er aan begint zodat ge VEEEEL kunt oefenen,want daar komt het op neer.Wat ik gedaan heb klap ik zeker niet goed maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik mijn machien kende toen ik het examen deed.Oefen op je maneuvers en rijd voor het examen veel op de baan,zeker de kleintjes.
                            [font=Comic Sans MS][/font]

                            Comment


                            • #15
                              Wat ik gedaan heb klap ik zeker niet goed maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik mijn machien kende toen ik het examen deed.Oefen op je maneuvers en rijd voor het examen veel op de baan,zeker de kleintjes. [/QUOTE]das nu net wat ik bedoel: uw machine kennen, dan zijt ge al niet meer nerveus omdat ge aan het denken bent welke hendel nu uwen rem is en welken den ambriage!
                              (was btw ook geen heilig bootnje toen ik met, of was het zonder, L reed, maareuh, denk toch niet dat het zo erg was zenne. (in de file wel, maar ik zat er dan ook elke dag in.)
                              dus laten we het erop houden dat ge rijervaring opdoet door veel te rijden, de regels volgen automatisch wel (vooral na enkele boetes )
                              tis altijd ombouwtijd ....

                              Comment

                              Working...
                              X