DO 2011201208444
Vraag nr. 154 van de heer volksvertegenwoordiger Eric Thiébaut van 24 april 2012 (Fr.) aan de
staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van
Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister:
Ethias heeft onlangs gegevens over de veiligheid van motorrijders bekendgemaakt die op zijn minst verontrustend zijn. Volgens de verzekeraar zijn minder dan de helft van de Belgische motorrijders correct verzekerd tegen lichamelijke letsels in geval van een ongeval waarbij ze zelf in de fout gaan of een valpartij.
Zo blijkt uit het onderzoek van Ethias met betrekking tot 38.000 motorverzekeringsovereenkomsten dat amper 47 procent van de verzekerden correct zijn gedekt tegen lichamelijke letsels die ze in de twee voornoemde gevallen kunnen oplopen.
Indien die vaststelling klopt, is dat percentage op zijn minst alarmerend, temeer daar motorrijders uiterst kwetsbare weggebruikers zijn.
In dat verband zijn ook de recentste cijfers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) veelzeggend. Zo gaat het aantal zware ongevallen waarbij minstens één motorrijder is betrokken in stijgende lijn.
In 2011 vielen er bij ongevallen met motorrijders 114 doden te betreuren, tegenover 97 in 2010. Vorig jaar raakten bovendien 700 motorrijders zwaargewond.
De meeste motorrijders beschikken over een verplichte BA-verzekering die echter geen lichamelijke letsels dekt in geval van een individuele valpartij of een ongeval waarbij de motorrijder zelf in de fout gaat.
Het is derhalve aangewezen motorrijders beter bewust te maken van het belang van een uitgebreider verzekering.
1. Hoe komt het dat er zo weinig motorrijders verzekerd zijn tegen lichamelijke letsels?
2. a) Moet er, gelet op het aantal valpartijen, niet worden nagedacht over maatregelen om motorrijders ertoe aan te moedigen een allriskverzekering af te sluiten die ook lichamelijke letsels dekt?
b) Wordt er daartoe eerstdaags om de tafel gezeten met de verzekeraars en de vertegenwoordigers van de motorrijders?
3. Wordt er, nu de lente voor de deur staat, een campagne gepland om bestuurders tot voorzichtig rijgedrag aan te manen
Vraag nr. 154 van de heer volksvertegenwoordiger Eric Thiébaut van 24 april 2012 (Fr.) aan de
staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van
Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister:
Ethias heeft onlangs gegevens over de veiligheid van motorrijders bekendgemaakt die op zijn minst verontrustend zijn. Volgens de verzekeraar zijn minder dan de helft van de Belgische motorrijders correct verzekerd tegen lichamelijke letsels in geval van een ongeval waarbij ze zelf in de fout gaan of een valpartij.
Zo blijkt uit het onderzoek van Ethias met betrekking tot 38.000 motorverzekeringsovereenkomsten dat amper 47 procent van de verzekerden correct zijn gedekt tegen lichamelijke letsels die ze in de twee voornoemde gevallen kunnen oplopen.
Indien die vaststelling klopt, is dat percentage op zijn minst alarmerend, temeer daar motorrijders uiterst kwetsbare weggebruikers zijn.
In dat verband zijn ook de recentste cijfers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) veelzeggend. Zo gaat het aantal zware ongevallen waarbij minstens één motorrijder is betrokken in stijgende lijn.
In 2011 vielen er bij ongevallen met motorrijders 114 doden te betreuren, tegenover 97 in 2010. Vorig jaar raakten bovendien 700 motorrijders zwaargewond.
De meeste motorrijders beschikken over een verplichte BA-verzekering die echter geen lichamelijke letsels dekt in geval van een individuele valpartij of een ongeval waarbij de motorrijder zelf in de fout gaat.
Het is derhalve aangewezen motorrijders beter bewust te maken van het belang van een uitgebreider verzekering.
1. Hoe komt het dat er zo weinig motorrijders verzekerd zijn tegen lichamelijke letsels?
2. a) Moet er, gelet op het aantal valpartijen, niet worden nagedacht over maatregelen om motorrijders ertoe aan te moedigen een allriskverzekering af te sluiten die ook lichamelijke letsels dekt?
b) Wordt er daartoe eerstdaags om de tafel gezeten met de verzekeraars en de vertegenwoordigers van de motorrijders?
3. Wordt er, nu de lente voor de deur staat, een campagne gepland om bestuurders tot voorzichtig rijgedrag aan te manen
Comment