Mededeling

Collapse
No announcement yet.

woon/werkverkeer belasting in Belgie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • woon/werkverkeer belasting in Belgie

    vraag: Ik ga volgend jaar een aantal dagen per week met de motor naar mijn werk in Utrecht. Kan iemand mij vertellen wat ik hiervoor moet bijhouden voor de Belgische belastingdienst? Ik heb al veel verschillende verhalen hierover gehoord maar die spreken elkaar soms nogal tegen vandaar dat ik het maar eens hier probeer. alle reacties zijn welkom. (grensarbeider)

  • #2
    daar ken ik alles van

    ma das teveel om hier uit te leggen se

    belangrijkste is : moto is normaal voor 80% aftrekbaar
    inclusief -> kosten aan de moto
    onderhoud
    kledij
    afschrijving van moto
    ....

    dus financieel HEEL interessant

    heb formulekes om da allemaal uit te rekenen, ma voorlopig al ALLE facturen bijhouden in verband met je moto

    en ja, ook zien da je wa kilometers voor je werk doet eh
    (ma daar kan je wel mee sjoemelen hihihi)
    today is a good day to race !

    Comment


    • #3
      dacht da moto+kleren etc 100% aftrekbaar was integenstelling tot auto(50%)
      mar kan natuurljk mis zijn

      Comment


      • #4
        Niet helemaal juist.

        + Het aftrekpercentage hangt volledig af van je gereden kilometers.
        stel: je motor heeft dit jaar 20000 km gereden, 10000 daarvan zijn woon-werk verkeer. dab wil dit zeggen dat je maar 50% kan aftrekken van de belastingen.
        + Wat mag je aftrekken? ALLES wat je dat jaar hebt moeten betalen om dat ding rijdend te krijgen/houden! dus: naft, kledij, rijbewijs (als je dat tijden,s dat jaar gedaan hebt tenminste he), verzekering, tax, bijscholingscursussen (geen circuitstages he ) onderhoud, pechservice, je fleske olie die ge onderweg moest kopen,...
        Wel overal facturen bijhouden, liefst met KM-stand en datum op (vooral voor onderhoudsfacturen dan)
        Dwz dat de service beurten die je kameraad doet in het zwart niet aftrekbaar zijn (logisch, je trekt de taxen af en op zwart betaal je deze niet)
        + sjoemelen: let daar mee op, bij de belastingen weten ze ook dat tussen gent en brussel geen 100km ligt! je kan een kilometertje sjoemelen en mss zelfs een rit (de dag dat je vb met een collega hebt meegereden breng dat maar in, kunnen ze moeilijk bewijzen tenzij ze natuurlijk kunnen bewijzen dat je die dag met je beide polsen in het gips zat). bewijs ook niet meer kilometers dan het aantal kilomters die op je teller staan of tussen 2 onderhoudsbeurten op je factuur!!let dus op, die mannen zijn geen ezels!! en ze kijken alles na. Hou je facturen dus maar 3 a 4 jaar bij, speel veilig en maak daar 6 van.
        Controle krijg je zeker, mss niet het eerste jaar of het 2e maar wel het derde (als je juist je facturen hebt verbrand )

        Ik stuurde vroeger zelfs alle facturen mee (copies!!!!!) zo krijgen ze een lekkere bundel voor hun ogen, nadeel: ze zijn bij een evt controle evenveel gedocumenteerd als jij.
        Een kleine foefel zullen ze door de vingers zien maar bij overdrijven gaan ze spitten tot op details, van mij wilden ze zelfs op een bepaald moment de aftrekpost volledig willen schrappen omdat ik 1 ding niet kon bewijzen (n ik had echt vet gesjoemeld) Ik heb me er kunnen uitlullen en vet veel geluk gehad.

        ter info: motoren en Toerisme geeft ieder jaar (vroeger dan toch) een "cursus" belastingen rond de maand april. duurt 1 avondje en is geweldig intressant.
        tis altijd ombouwtijd ....

        Comment


        • #5
          bedankt voor de info

          dank voor de reacties zonder sjoemelen kom ik al op zo'n 50.000 km (nu dieselend -zeer interessant dus -

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Nosferatu
            vraag: Ik ga volgend jaar een aantal dagen per week met de motor naar mijn werk in Utrecht. Kan iemand mij vertellen wat ik hiervoor moet bijhouden voor de Belgische belastingdienst? Ik heb al veel verschillende verhalen hierover gehoord maar die spreken elkaar soms nogal tegen vandaar dat ik het maar eens hier probeer. alle reacties zijn welkom. (grensarbeider)
            In het tijdschrift"Motor rijder"van deze maand staat er een heel artikel in
            reportage:de motor op je belastingsbrief
            ook staan er nuttige links bij zoals]http://www.fiscus.fgov.be:interfissc/default.htm[/url]

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door De Lange
              In het tijdschrift"Motor rijder"van deze maand staat er een heel artikel in
              reportage:de motor op je belastingsbrief
              ook staan er nuttige links bij zoals]http://www.fiscus.fgov.be:interfissc/default.htm[/url]
              Krijgt iemand deze link opgestart? Ik krijg steeds een foutmelding als ik deze wil openen.

              Deze link werkt echter wel.
              http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos..._7646663_n.jpg

              Comment


              • #8
                Firmawagen en Moto

                Ik zit hier met hetvolgende:

                In de winterperiode oktober-maart zou ik met de firmawagen gaan werken en in de zomerperiode met de moto.
                Voor de firmawagen wordt ik reeds extra belast onder een voordeel in natura.
                Dus ik denk zo bij mezelf dat ik toch de moto ook nog kan inbrengen, iemand hier ervaring mee?

                mvg

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Mito350
                  Ik zit hier met hetvolgende:

                  In de winterperiode oktober-maart zou ik met de firmawagen gaan werken en in de zomerperiode met de moto.
                  Voor de firmawagen wordt ik reeds extra belast onder een voordeel in natura.
                  Dus ik denk zo bij mezelf dat ik toch de moto ook nog kan inbrengen, iemand hier ervaring mee?

                  mvg
                  Je zal dan verdomd goed moeten kunne bewijzen dat je de bedrijfswagen thuis laat staan.
                  zsal zeer moeilijk zijn vrees ik!
                  tis altijd ombouwtijd ....

                  Comment


                  • #10
                    Krijg die link ook ni aan de waggel.

                    [quote="DJ_Scorpio"]Krijgt iemand deze link opgestart? Ik krijg steeds een foutmelding als ik deze wil openen.
                    Werken is leuk, werken is heerlijk en fijn. Laat genoeg over voor al je leuke collega's.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door beulke
                      Je zal dan verdomd goed moeten kunne bewijzen dat je de bedrijfswagen thuis laat staan.
                      zsal zeer moeilijk zijn vrees ik!
                      Ik tank met de moto bij een avia, en daar heb ik maandelijkse overzichts facturen. Als ik nu steeds zie dat ik 's morgens om 7h op weg naar brussel tank, heb ik toch bewijs genoeg niet? De firmawagen is immers een diesel.

                      Comment


                      • #12
                        ik denk dat dat geen probleem moet zijn, ken iemand die ook een firmawagen heeft en die geeft zelfs zijn motor voor 100% in.


                        Zijn verklaring: ik rijd met de moto naar het werk en neem daar de firmawagen om klanten te bezoeken.

                        En dit is aangenomen bij een grondige kontrole ( je weet wel als je naar ginder moet gaan om alles te bewijzen)

                        Je moet het natuurlijk geloofwaardig en goed vertellen, ze zijn ook niet van gisteren daar
                        Okinawa Goyu Ryu

                        [font=Verdana]To search for the old is to understand the new.[/font]

                        The bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding, go out to meet it.

                        Comment


                        • #13
                          ja, zo zou je het kunnen doen, tanbewijsejes bijhouden, kilometers er goed bijhouden,
                          omkleedruimte op werk waar je enekel kleren laat hangen als bewijs, collega's die voor een pint willen "getuigen" dat je elke dag met motor komt, vraag zelf een controle aan ,(zorg dan wel dat je met motor bent!).
                          let wel: hoe meer bewijzen je hebt hoe moeilijker het wordt om er iets "bij te lappen"

                          in ieder geval suc6
                          tis altijd ombouwtijd ....

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door KOLDARK
                            ik denk dat dat geen probleem moet zijn, ken iemand die ook een firmawagen heeft en die geeft zelfs zijn motor voor 100% in.


                            Zijn verklaring: ik rijd met de moto naar het werk en neem daar de firmawagen om klanten te bezoeken.

                            En dit is aangenomen bij een grondige kontrole ( je weet wel als je naar ginder moet gaan om alles te bewijzen)

                            Je moet het natuurlijk geloofwaardig en goed vertellen, ze zijn ook niet van gisteren daar
                            Dat zal in Mito zijn geval niet lukken, hij betaalt belasting om de auto ook voor privégebruik ter beschikking te hebben, ze gaan nooit aannemen dat hij daar geen gebruik van maakt.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie
                              Dat zal in Mito zijn geval niet lukken, hij betaalt belasting om de auto ook voor privégebruik ter beschikking te hebben, ze gaan nooit aannemen dat hij daar geen gebruik van maakt.
                              Juist, hij gebruikt zijn wagen ook prive dus niet de moto, hierdoor een reden meer om te zeggen moto 100% voor het werk ( om de ochtend en avond files te vermijden en snel op het werk te zijn.
                              Okinawa Goyu Ryu

                              [font=Verdana]To search for the old is to understand the new.[/font]

                              The bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding, go out to meet it.

                              Comment

                              Working...
                              X