Op een nederlandse site vond ik onderstaand artikel ... hum wat denken jullie hiervan?
Mijn oortjes zijn nogal van levensbelang voor mij ... dus ...
oordopjes gebruiken?
"Veel motorrijders vinden gehoorbescherming flauwekul of niet “cool” of iets voor watjes, helaas is de realiteit anders.
Zelf heb ik gehoorschade opgelopen door van 1978 tot 1986 zonder gehoorbescherming te rijden. Hoe dat kwam? In die tijd hoorde of las je er nog niet zoveel over en vond ik het zelf helaas onzin.
Je merkt gehoorschade pas als het te laat is om er nog iets aan te doen. Bij mij begon het met een ruis en fluittoon in mijn gehoor die continu aanwezig was en nog steeds is. (gaat nooit meer weg en je wordt er in het begin gestoord van maar het went). Je moet je dat voorstellen zoals het tegenwoordig na het bezoek aan de disco is of na een concert. Tegenwoordig schijnt alle muziek, zelfs in gewone kroegen, keihard te moeten. Na hard geluid of harde muziek heb je dus die ruis of fluittoon in je oren maar die gaat na verloop van tijd weer weg. Mijn oorarts legde het me op een zeer simpele maar goed voor te stellen manier uit. Hij zei: je moet je gehoor voorstellen als een tarweveld met allemaal tarwestengels (voelsprieten) iedere tarwestengel vangt signalen op die doorgestuurd worden naar je hersenen. Als er heel veel geluid komt (meer dan 82 DB) moet je dit zien als een noodweer met slagregen en windvlagen. Je ziet vaak na een noodweer dat de tarwevelden platgeslagen zijn, maar zodra de zon weer schijnt richten ze zich wel weer op, maar als het te vaak gebeurt breken ze af.
10 minuten op een motor rijden met de stilste helm op de markt zonder gehoorbescherming bij een snelheid van 80 km/h levert al onherstelbare gehoorschade op!! bij 100 km/h zit je al op 86 DB) en bij 140 op 98 DB (zelfde als F-16) Alles meer dan 82 DB verwoest het gehoor.
Hoe je dat merkt? Jaren later pas!!
Afgezien van de blijvende ruis of fluittoon kun je steeds moeilijker in gezelschap woorden verstaan, zeker als er meerdere mensen aan het woord zijn. Bij mij viel het op dat ik de meest vreemde dingen ging verstaan omdat ik medeklinkers (zachte tonen) niet meer kon onderscheiden.
Tijdens de test in het ziekenhuis hadden ze een hoop woorden die steeds zachter werden uitgesproken in de koptelefoon die op elkaar leken, bijv: duif, struif, huif, huig, fuif waardoor je het gevoel kreeg dat je de test goed gemaakt had.
De specialist feliciteerde me met het feit dat ik buitengewoon goed hoorde voor iemand van 70!! Alleen was ik toen pas 28Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…..
Ik vroeg hem of ik met een stukje schoolbord en een krijtje rond mÂ’n nek moest gaan lopen, maar zover was het gelukkig nog niet. Wel adviseerde hij me te stoppen met motorrijden, tjaÂ…Â…Â…Â…Â…Â…Â….
Heb dus bij een fabrikant in Zwolle die ook op motorbeurzen staat speciaal op maat oordoppen laten aanmeten met een filter erin. Het filter filtert alle schadelijke ruis weg, terwijl je wel iemand gewoon kunt horen praten.
Mijn “tarwestengels” in mijn gehoor zijn “afgebroken” dat houdt in dat het ook met een gehoorapparaat niet op te lossen is omdat het niet met de hoeveelheid geluid te maken heeft maar omdat de sensors weg zijn.
Volgens de specialist is vandaag de dag 60% van de jongeren onder de 18 jaar door de disco’s qua gehoor al “invalide”. Ook in disco’s en bij concerten geldt dat er maximaal 82 DB mag zijn qua muziek, gemiddeld wordt er tegenwoordig 88 DB gehaald! 45% van de motorrijders heeft helaas hetzelfde probleem!!
Dus gehoorbescherming doen!!! Als laatste nog een waarschuwing van diezelfde specialist. De gewone herriestoppers (gele kneedbare doppen bij drogist) sluiten je gehoor af, maar ook voor toeterende weggebruikers en bellen bij spoorwegovergangen en kunnen tevens evenwichtstoornissen veroorzaken door een vacuüm in het oor. Niet doen dus. (wel om te slapen maar niet gebruiken op de motor)
Bij motorzaken heb je al goede vanaf 29 Euro, terwijl professionele al gauw 100 Euro kosten maar werkelijk perfect zijn. Daarnaast kun je ze met klussen (flex 95 DB, betonboren 90 DB) ook prima gebruiken. Jullie hebben maar 2 oren, wees er zuinig op!!"

Mijn oortjes zijn nogal van levensbelang voor mij ... dus ...

"Veel motorrijders vinden gehoorbescherming flauwekul of niet “cool” of iets voor watjes, helaas is de realiteit anders.
Zelf heb ik gehoorschade opgelopen door van 1978 tot 1986 zonder gehoorbescherming te rijden. Hoe dat kwam? In die tijd hoorde of las je er nog niet zoveel over en vond ik het zelf helaas onzin.
Je merkt gehoorschade pas als het te laat is om er nog iets aan te doen. Bij mij begon het met een ruis en fluittoon in mijn gehoor die continu aanwezig was en nog steeds is. (gaat nooit meer weg en je wordt er in het begin gestoord van maar het went). Je moet je dat voorstellen zoals het tegenwoordig na het bezoek aan de disco is of na een concert. Tegenwoordig schijnt alle muziek, zelfs in gewone kroegen, keihard te moeten. Na hard geluid of harde muziek heb je dus die ruis of fluittoon in je oren maar die gaat na verloop van tijd weer weg. Mijn oorarts legde het me op een zeer simpele maar goed voor te stellen manier uit. Hij zei: je moet je gehoor voorstellen als een tarweveld met allemaal tarwestengels (voelsprieten) iedere tarwestengel vangt signalen op die doorgestuurd worden naar je hersenen. Als er heel veel geluid komt (meer dan 82 DB) moet je dit zien als een noodweer met slagregen en windvlagen. Je ziet vaak na een noodweer dat de tarwevelden platgeslagen zijn, maar zodra de zon weer schijnt richten ze zich wel weer op, maar als het te vaak gebeurt breken ze af.
10 minuten op een motor rijden met de stilste helm op de markt zonder gehoorbescherming bij een snelheid van 80 km/h levert al onherstelbare gehoorschade op!! bij 100 km/h zit je al op 86 DB) en bij 140 op 98 DB (zelfde als F-16) Alles meer dan 82 DB verwoest het gehoor.
Hoe je dat merkt? Jaren later pas!!
Afgezien van de blijvende ruis of fluittoon kun je steeds moeilijker in gezelschap woorden verstaan, zeker als er meerdere mensen aan het woord zijn. Bij mij viel het op dat ik de meest vreemde dingen ging verstaan omdat ik medeklinkers (zachte tonen) niet meer kon onderscheiden.
Tijdens de test in het ziekenhuis hadden ze een hoop woorden die steeds zachter werden uitgesproken in de koptelefoon die op elkaar leken, bijv: duif, struif, huif, huig, fuif waardoor je het gevoel kreeg dat je de test goed gemaakt had.
De specialist feliciteerde me met het feit dat ik buitengewoon goed hoorde voor iemand van 70!! Alleen was ik toen pas 28Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…..
Ik vroeg hem of ik met een stukje schoolbord en een krijtje rond mÂ’n nek moest gaan lopen, maar zover was het gelukkig nog niet. Wel adviseerde hij me te stoppen met motorrijden, tjaÂ…Â…Â…Â…Â…Â…Â….
Heb dus bij een fabrikant in Zwolle die ook op motorbeurzen staat speciaal op maat oordoppen laten aanmeten met een filter erin. Het filter filtert alle schadelijke ruis weg, terwijl je wel iemand gewoon kunt horen praten.
Mijn “tarwestengels” in mijn gehoor zijn “afgebroken” dat houdt in dat het ook met een gehoorapparaat niet op te lossen is omdat het niet met de hoeveelheid geluid te maken heeft maar omdat de sensors weg zijn.
Volgens de specialist is vandaag de dag 60% van de jongeren onder de 18 jaar door de disco’s qua gehoor al “invalide”. Ook in disco’s en bij concerten geldt dat er maximaal 82 DB mag zijn qua muziek, gemiddeld wordt er tegenwoordig 88 DB gehaald! 45% van de motorrijders heeft helaas hetzelfde probleem!!
Dus gehoorbescherming doen!!! Als laatste nog een waarschuwing van diezelfde specialist. De gewone herriestoppers (gele kneedbare doppen bij drogist) sluiten je gehoor af, maar ook voor toeterende weggebruikers en bellen bij spoorwegovergangen en kunnen tevens evenwichtstoornissen veroorzaken door een vacuüm in het oor. Niet doen dus. (wel om te slapen maar niet gebruiken op de motor)
Bij motorzaken heb je al goede vanaf 29 Euro, terwijl professionele al gauw 100 Euro kosten maar werkelijk perfect zijn. Daarnaast kun je ze met klussen (flex 95 DB, betonboren 90 DB) ook prima gebruiken. Jullie hebben maar 2 oren, wees er zuinig op!!"
Comment