crash_test
Bike 50 Km/u VW Golf 25 Km /u :
[font=Trebuchet MS]Hieronder een voorbeeld van en motorfietsongeval, waarbij de motorfietser in de flank terecht kwam van een sleep, bestaande uit een personenwagen met aanhangwagen, die keerde over de rijbaan. Men ziet het remspoor voor het eerst op het zebrapad, vóór de plaats van botsing. [Het is inderdaad een gekende vaststelling dat rem- of driftsporen, ook van auto's, zich op wegmarkeringen veel eerder laten zien dan op asfalt of beton.] Men bemerkt op dit remspoor dat de motorfiets tengevolge van zijn remming eerst gaan slingeren is. En ook in dit ongeval is de motorfietser ten gevolge van zijn remming al gevallen vóór de botsing: er ontstaan krassporen van de gevallen motorfiets, die in eerste instantie doorlopen in dezelfde richting van het remspoor en die eindigen in een haakvormig krasspoor. Dit haakvormig krasspoor duidt de plaats van botsing aan. Het is immers tengevolge van de botsing dat de motorfiets van richting veranderde. De motorfiets viel bij zijn remming op zijn linker flank en vertoonde in die flank overigens schuifsporen. De schade op de auto situeerde zich in het linker achterportier en reikte niet hoger dan ca. 80 cm. De motorfiets sloeg in op de drempel vóór het linker achterwiel en op het linker achterwiel. De motorfietser sloeg in het linker achterportier. De sleep werd ten gevolge van de botsing een paar meter weg gestoten in rijrichting van de motorfiets. (foto's Johan Depuydt).[/font]
[font=Trebuchet MS]
[/font]
[font=Trebuchet MS]--------------------------------------------------------------------------------------------------------[/font]
- Ongeval in tegenverkeer op een T-kruispunt:
motorfietser op de hoofdweg tegen een personenwagen uit tegen gestelde richting, die links afslaat en daarbij de rijstrook van de motorfietser dwarst;
- daglicht - wegdek droog;
- de motorfiets trof de personenwagen frontaal op de linker voorste helft tussen langsas en koplicht;
(Klik op miniaturen voor groter beeld)






- de botsingsplaats met zijn sporen bevond zich onder de eindpositie van de personenwagen. De botsingsplaats was precies te herkennen aan de aftekening op het wegdek van een bandenspoor met daarnaast een krasspoor, die beiden getekend werden door het voorwiel van de motorfiets toen dit voorwiel blokkeerde bij het contact met de voorbumper van de personenwagen. Dit krasspoor was enerzijds terug te vinden op het wegdek, anderzijds was er een overeenkomstig krasspoor onderaan op de velgrand van de motorfiets. De radiator van de personenwagen werd getroffen in de botsing en over het uittredetraject van de personenwagen nà botsing - de wagen liep nog een paar meter uit (automatische versnellingsbak) - tekende de personenwagen vanaf de botsingsplaats tevens een duidelijk herkenbaar spoor van weglekkend koelwater.

- Opmeting van de plaats met behulp van driehoekenmethode;
ongevalschets opgemaakt met behulp van het Rollei-rectifieerprogramma en met Carat-sketch.


De botsingsstand van de voertuigen kan dan als volgt geschetst worden:

[font=Trebuchet MS]Motorfietsongeval 2
- ongeval in dwarsverkeer op een T-kruispunt:
motorfietser op de hoofdweg tegen een personenwagen, die van rechts uit een ondergeschikte weg de hoofdweg oprijdt en de hoofdweg naar links opdraait;
- daglicht - wegdek droog ;
- de motorfietser is vóór botsing nog overgegaan op een noodremming en blokkeerde daarbij het voorwiel en kwam zo ten val nog vóór de botsing. Men bemerkt dat het remspoor, dat ca. 16,5 m lang was, tamelijk breed is (druk op voorwiel door duikeffect) en wisselt van intensiteit (lichte variatie in aantrekkracht van de voorrem, mogelijks om alsnog het evenwicht te behouden). Enkele meter vóór het einde van het remspoor verschijnen krassen links naast dit remspoor. Die tonen aan dat de motorfiets begon te vallen, waarbij de linker voetsteun en versnellingshendel het wegdek raakten. Het remspoor eindigt breed uitgewaaierd, hetgeen nogmaals aantoont dat het voorwiel van de motorfiets daar wegschoof en onderuit ging. Maar in het einde van dit remspoor zijn nog geen bruuske richtingsveranderingen merkbaar die aanduiden dat de motorfiets al botste vóór het remspoor ophield.[/font]
Bike 50 Km/u VW Golf 25 Km /u :
[font=Trebuchet MS]Hieronder een voorbeeld van en motorfietsongeval, waarbij de motorfietser in de flank terecht kwam van een sleep, bestaande uit een personenwagen met aanhangwagen, die keerde over de rijbaan. Men ziet het remspoor voor het eerst op het zebrapad, vóór de plaats van botsing. [Het is inderdaad een gekende vaststelling dat rem- of driftsporen, ook van auto's, zich op wegmarkeringen veel eerder laten zien dan op asfalt of beton.] Men bemerkt op dit remspoor dat de motorfiets tengevolge van zijn remming eerst gaan slingeren is. En ook in dit ongeval is de motorfietser ten gevolge van zijn remming al gevallen vóór de botsing: er ontstaan krassporen van de gevallen motorfiets, die in eerste instantie doorlopen in dezelfde richting van het remspoor en die eindigen in een haakvormig krasspoor. Dit haakvormig krasspoor duidt de plaats van botsing aan. Het is immers tengevolge van de botsing dat de motorfiets van richting veranderde. De motorfiets viel bij zijn remming op zijn linker flank en vertoonde in die flank overigens schuifsporen. De schade op de auto situeerde zich in het linker achterportier en reikte niet hoger dan ca. 80 cm. De motorfiets sloeg in op de drempel vóór het linker achterwiel en op het linker achterwiel. De motorfietser sloeg in het linker achterportier. De sleep werd ten gevolge van de botsing een paar meter weg gestoten in rijrichting van de motorfiets. (foto's Johan Depuydt).[/font]












[font=Trebuchet MS]--------------------------------------------------------------------------------------------------------[/font]
- Ongeval in tegenverkeer op een T-kruispunt:
motorfietser op de hoofdweg tegen een personenwagen uit tegen gestelde richting, die links afslaat en daarbij de rijstrook van de motorfietser dwarst;
- daglicht - wegdek droog;
- de motorfiets trof de personenwagen frontaal op de linker voorste helft tussen langsas en koplicht;
(Klik op miniaturen voor groter beeld)






- de botsingsplaats met zijn sporen bevond zich onder de eindpositie van de personenwagen. De botsingsplaats was precies te herkennen aan de aftekening op het wegdek van een bandenspoor met daarnaast een krasspoor, die beiden getekend werden door het voorwiel van de motorfiets toen dit voorwiel blokkeerde bij het contact met de voorbumper van de personenwagen. Dit krasspoor was enerzijds terug te vinden op het wegdek, anderzijds was er een overeenkomstig krasspoor onderaan op de velgrand van de motorfiets. De radiator van de personenwagen werd getroffen in de botsing en over het uittredetraject van de personenwagen nà botsing - de wagen liep nog een paar meter uit (automatische versnellingsbak) - tekende de personenwagen vanaf de botsingsplaats tevens een duidelijk herkenbaar spoor van weglekkend koelwater.


- Opmeting van de plaats met behulp van driehoekenmethode;
ongevalschets opgemaakt met behulp van het Rollei-rectifieerprogramma en met Carat-sketch.



De botsingsstand van de voertuigen kan dan als volgt geschetst worden:

[font=Trebuchet MS]Motorfietsongeval 2
- ongeval in dwarsverkeer op een T-kruispunt:
motorfietser op de hoofdweg tegen een personenwagen, die van rechts uit een ondergeschikte weg de hoofdweg oprijdt en de hoofdweg naar links opdraait;
- daglicht - wegdek droog ;
- de motorfietser is vóór botsing nog overgegaan op een noodremming en blokkeerde daarbij het voorwiel en kwam zo ten val nog vóór de botsing. Men bemerkt dat het remspoor, dat ca. 16,5 m lang was, tamelijk breed is (druk op voorwiel door duikeffect) en wisselt van intensiteit (lichte variatie in aantrekkracht van de voorrem, mogelijks om alsnog het evenwicht te behouden). Enkele meter vóór het einde van het remspoor verschijnen krassen links naast dit remspoor. Die tonen aan dat de motorfiets begon te vallen, waarbij de linker voetsteun en versnellingshendel het wegdek raakten. Het remspoor eindigt breed uitgewaaierd, hetgeen nogmaals aantoont dat het voorwiel van de motorfiets daar wegschoof en onderuit ging. Maar in het einde van dit remspoor zijn nog geen bruuske richtingsveranderingen merkbaar die aanduiden dat de motorfiets al botste vóór het remspoor ophield.[/font]
Comment