Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ongeval-vaststellingen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • ongeval-vaststellingen

    crash_test
    Bike 50 Km/u VW Golf 25 Km /u :

    [font=Trebuchet MS]Hieronder een voorbeeld van en motorfietsongeval, waarbij de motorfietser in de flank terecht kwam van een sleep, bestaande uit een personenwagen met aanhangwagen, die keerde over de rijbaan. Men ziet het remspoor voor het eerst op het zebrapad, vóór de plaats van botsing. [Het is inderdaad een gekende vaststelling dat rem- of driftsporen, ook van auto's, zich op wegmarkeringen veel eerder laten zien dan op asfalt of beton.] Men bemerkt op dit remspoor dat de motorfiets tengevolge van zijn remming eerst gaan slingeren is. En ook in dit ongeval is de motorfietser ten gevolge van zijn remming al gevallen vóór de botsing: er ontstaan krassporen van de gevallen motorfiets, die in eerste instantie doorlopen in dezelfde richting van het remspoor en die eindigen in een haakvormig krasspoor. Dit haakvormig krasspoor duidt de plaats van botsing aan. Het is immers tengevolge van de botsing dat de motorfiets van richting veranderde. De motorfiets viel bij zijn remming op zijn linker flank en vertoonde in die flank overigens schuifsporen. De schade op de auto situeerde zich in het linker achterportier en reikte niet hoger dan ca. 80 cm. De motorfiets sloeg in op de drempel vóór het linker achterwiel en op het linker achterwiel. De motorfietser sloeg in het linker achterportier. De sleep werd ten gevolge van de botsing een paar meter weg gestoten in rijrichting van de motorfiets. (foto's Johan Depuydt).[/font]
    [font=Trebuchet MS] [/font]
    [font=Trebuchet MS]--------------------------------------------------------------------------------------------------------[/font]

    - Ongeval in tegenverkeer op een T-kruispunt:

    motorfietser op de hoofdweg tegen een personenwagen uit tegen gestelde richting, die links afslaat en daarbij de rijstrook van de motorfietser dwarst;

    - daglicht - wegdek droog;

    - de motorfiets trof de personenwagen frontaal op de linker voorste helft tussen langsas en koplicht;

    (Klik op miniaturen voor groter beeld)



    - de botsingsplaats met zijn sporen bevond zich onder de eindpositie van de personenwagen. De botsingsplaats was precies te herkennen aan de aftekening op het wegdek van een bandenspoor met daarnaast een krasspoor, die beiden getekend werden door het voorwiel van de motorfiets toen dit voorwiel blokkeerde bij het contact met de voorbumper van de personenwagen. Dit krasspoor was enerzijds terug te vinden op het wegdek, anderzijds was er een overeenkomstig krasspoor onderaan op de velgrand van de motorfiets. De radiator van de personenwagen werd getroffen in de botsing en over het uittredetraject van de personenwagen nà botsing - de wagen liep nog een paar meter uit (automatische versnellingsbak) - tekende de personenwagen vanaf de botsingsplaats tevens een duidelijk herkenbaar spoor van weglekkend koelwater.



    - Opmeting van de plaats met behulp van driehoekenmethode;

    ongevalschets opgemaakt met behulp van het Rollei-rectifieerprogramma en met Carat-sketch.



    De botsingsstand van de voertuigen kan dan als volgt geschetst worden:



    [font=Trebuchet MS]Motorfietsongeval 2

    - ongeval in dwarsverkeer op een T-kruispunt:

    motorfietser op de hoofdweg tegen een personenwagen, die van rechts uit een ondergeschikte weg de hoofdweg oprijdt en de hoofdweg naar links opdraait;

    - daglicht - wegdek droog ;

    - de motorfietser is vóór botsing nog overgegaan op een noodremming en blokkeerde daarbij het voorwiel en kwam zo ten val nog vóór de botsing. Men bemerkt dat het remspoor, dat ca. 16,5 m lang was, tamelijk breed is (druk op voorwiel door duikeffect) en wisselt van intensiteit (lichte variatie in aantrekkracht van de voorrem, mogelijks om alsnog het evenwicht te behouden). Enkele meter vóór het einde van het remspoor verschijnen krassen links naast dit remspoor. Die tonen aan dat de motorfiets begon te vallen, waarbij de linker voetsteun en versnellingshendel het wegdek raakten. Het remspoor eindigt breed uitgewaaierd, hetgeen nogmaals aantoont dat het voorwiel van de motorfiets daar wegschoof en onderuit ging. Maar in het einde van dit remspoor zijn nog geen bruuske richtingsveranderingen merkbaar die aanduiden dat de motorfiets al botste vóór het remspoor ophield.[/font]

  • #2
    - de motorfiets is, neergevallen op zijn linker flank, vlak voorbij het remspoor op de auto geslagen. Bij die botsing werd vooral de drempel van de auto onder het bestuurdersportier ingedrukt en de motorfiets werd getroffen in de zone van het koplicht. Het voorwiel van de motorfiets ging deels onder het linker achterportier. De voortrein van de motorfiets werd wat achteruit gedrukt. De motorfietser kwam in het bestuurdersportier terecht, met het hoofd in de zone van de buitenspiegel. De motorfietser werd daarbij dodelijk verwond.

    - Bij de impact op de auto tekende de motorfiets in het wegdek drie diepere krassen. Dit was vlak voorbij het einde van het remspoor. Die krassen kwamen er omdat uitsteeksels op de linker flank van de motorfiets (voetsteun, versnellingshendel, zijkant motorblok,...) zich bij de botsing in het wegdek "ingroeven". De motorfietser bleef na botsing ter plaatse van de botsing achter. Zijn snelheid vóór botsing werd dus volledig afgebouwd in de botsing zelf. De motorfiets schoof nog een paar meter weg uit de botsing en bij die schuifbeweging tekende de motorfiets nog twee krassen in het asfalt, die aantonen dat de motorfiets bij het wegschuiven nog over 180 graden ronddraaide op zijn linker flank.

    - de auto werd in de botsing over ca 90 graden weggeslagen in tegenuurwijzers zin. De van de auto afgevallen aarde bevond zich grotendeels onder de eindstand van de auto en niet op de botsingsplaats van de auto. Zie hoofdstuk 2 van de cursus waar wij al opgaven dat bij de bepaling van de botsingsplaats de afgevallen aarde niet altijd ligt op de botsingsplaats maar dat zij zeer dikwijls ligt onder de eindpositie van de auto.

    - de sporen in de botsingszone werden gefotografeerd vanuit de hoogte en met behulp van het Rollei-rectifieerprogramma in een ongevalschets gebracht.







    MOTORFIETSONGEVAL 3

    De motorfietser volgt de hoofdweg met een roadstar motorfiets Honda Shadow en nadert een kruispunt. Een personenwagen Citroën Xsara komt op het kruispunt uit de ondergeschikte zijstraat, die rechts uitmondt, gezien in rijrichting van de motorfietsbestuurder. De Citroën-bestuurder dwarst de hoofdweg. De motorfietser gaat over op een hevige remming met de voorrem en valt op zijn linker flank nog vóór de botsing op de Citroën . Motorfiets en motorfietser schuiven voorwaarts verder over het wegdek. De motorfiets tekent krassporen op het beton wegdek nog vóór de plaats van botsing. Die laat zich kennen door een afbuiging in het verloop van die krassporen. De motorfiets treft de Citroën in een schampcontact op de uiterste linker achterhoek en schuift zo nog wat verder. In dit kontakt breekt de rechter stuurhelft van de motorfiets af. De motorfietser zelf droeg een blauwe jeansbroek, die blauwkleurige wrijf- en schuifsporen tekende op het wegdek, zoals die veelal getekend worden door jeans-textiel.

    De motorfietser werd in dit ongeval dodelijk gewond. De motorfietser vertoonde nauwelijks uitwendige kwetsuren. Onder andere het hoofd was volledig gaaf. Er was geen uitwendig bloedverlies. Ook de Citroën vertoonde maar beperkte schade. Kennelijk is de motorfietser in de botsing op de Citroën gedrukt geraakt tussen linker achterwiel en achterflank van de Citroën en zijn eigen motorfiets.

    Op de voorband van de motorfiets waren duidelijke wrijfsporen herkenbaar, toe te schrijven aan remming en dwars wegschuiven. Op de achterband van de motorfiets waren geen wrijfsporen te bemerken, die hadden kunnen toegeschreven worden aan remming. Op het wegdek was ondanks nauwkeurig speuren geen éénduidig identificeerbaar remspoor te vinden van de motorfiets.

    - luchtfoto van de plaats van ongeval en rijrichtingen



    - sporen op het wegdek:

    de foto's werden wegens de stand van de zon genomen in tegengestelde rijrichting van de motorfietser, dit is vanaf de eindpositie van de motorfiets terug:

    http://www.dirkchristiaens.be/images...2/noord436.jpghttp://www.dirkchristiaens.be/images...2/noord437.jpghttp://www.dirkchristiaens.be/images...2/noord470.jpghttp://www.dirkchristiaens.be/images...2/noord439.jpghttp://www.dirkchristiaens.be/images...2/noord441.jpghttp://www.dirkchristiaens.be/images...2/noord449.jpg

    Men bemerkt dat er vóór de krassporen vanwege de gevallen motorfiets geen remspoor van de motorfiets te ontwaren is.

    De schuifsporen van de motorfietser vóór botsing: afzetting van blauw jeans-textiel:

    http://www.dirkchristiaens.be/images...2/noord453.jpg

    - de schade aan de Citroën:

    http://www.dirkchristiaens.be/images...2/noord474.jpghttp://www.dirkchristiaens.be/images...2/noord475.jpg

    Er werden geen sporen van overrijding van het slachtoffer aangetroffen op de onderkant van de Citroën:

    - de motorfiets:

    Comment


    • #3
      tis ni echt plezant om te lezen ,
      maar toch mischien intressant om op hoogte te zijn van sommige gevaren,
      om zo mischien 'een persoonlijke vaststelling' te kunnen vermijden..

      Comment


      • #4
        sjiek om da zo es te zien

        hoop da niemand het ooit moet meemaken
        en hoe die auto's wegvliegen man
        waar vind ge zoiet ?
        en btw is gene golf ma ne mazda 323
        yzf 1000 RR 'red devil'

        Comment


        • #5
          Hopelijk is het met de opzittende goed afgelopen
          Comming soon, new trips
          De hele dag leuke bochten, de hele dag hetzelfde tempo, das hallucinerend, das psychedelisch
          ------>>> DOMINO <<<------

          Comment


          • #6
            zijn allemaal dodelijke ongevallen...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door yvoshkiro
              zijn allemaal dodelijke ongevallen...
              Het is allemaal leerrijk bedankt voor de uiteenzetting. Ik hoop dat ik het nooit meemaak en dat iedereen hier ook van gespaard blijft. Is waarschijnlijk iets
              van bij de politie of zo

              Blijf voorzichtig op plaatsen waar veel volk is en rij zeer defensief. Laat het wat harder gaan waar het kan bvb op een baan buiten de bb kom waar geen kruisingen zijn...

              mvg

              Stef

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door steffz1
                Blijf voorzichtig op plaatsen waar veel volk is en rij zeer defensief.
                Inderdaad helpt het als je weet dat jij als motorrijder bijna altijd de zwakste partij bent in geval van een ongeluk.

                Naast de raad van steffz1 wil ik nog toevoegen (en is tevens mijn ervaring) dat goede spullen de passieve veiligheid verhogen en daarmee de kans op blijvend letsel verkleinen.

                Ik vind het altijd weer moeilijk om te kijken hoe dingen fout kunnen gaan in het verkeer, zeker met motorrijders.

                Bill
                Kawabill - The integral of all the nice moments, makes a wonderful life. I'll find as many of these moments as possible. / Ubuntu=I am what I am because of who we all are / Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door kawabill
                  Inderdaad helpt het als je weet dat jij als motorrijder bijna altijd de zwakste partij bent in geval van een ongeluk.

                  Naast de raad van steffz1 wil ik nog toevoegen (en is tevens mijn ervaring) dat goede spullen de passieve veiligheid verhogen en daarmee de kans op blijvend letsel verkleinen.

                  Ik vind het altijd weer moeilijk om te kijken hoe dingen fout kunnen gaan in het verkeer, zeker met motorrijders.

                  Bill
                  Idem en toch blijf ik lomp met dubbele broek en mijn wintermotovest naar het werk rijden. Ik ben wel beschermd maar niet met harde delen in mijn vest of broek.

                  mvg

                  Stef

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door kawabill
                    Inderdaad helpt het als je weet dat jij als motorrijder bijna altijd de zwakste partij bent in geval van een ongeluk.
                    Bijna is hier wel het sleutelwoord.
                    Ik ben er bijgelapt door een getuige die men zes maanden na het ongeval voor het eerst ondervraagd had en toen alleen maar en knal had gehoord en mij door de lucht had zien vliegen.
                    Nog eens 2 jaar later, tijdens de rechtzaak voor de politierechtbank, wist ie ineens vanalles.

                    Moet ik nog zeggen dat ik het proces verloren heb?
                    6 weken werkonbekwaam, rechterschouder eeuwig beschadigd, moto pertotal en dat allemaal door die getuige die zichzelf wel héél interessant vond en een trut die eerst rechts uitweek en toen plots ne U-turn deed
                    Mijn vertrouwen in het gerecht is wel een beetje aangetast...





                    Sorry, was effe off-topic.
                    Be careful out there!!

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie
                      Bijna is hier wel het sleutelwoord.
                      Ik ben er bijgelapt door een getuige die men zes maanden na het ongeval voor het eerst ondervraagd had en toen alleen maar en knal had gehoord en mij door de lucht had zien vliegen.
                      Nog eens 2 jaar later, tijdens de rechtzaak voor de politierechtbank, wist ie ineens vanalles.

                      Moet ik nog zeggen dat ik het proces verloren heb?
                      6 weken werkonbekwaam, rechterschouder eeuwig beschadigd, moto pertotal en dat allemaal door die getuige die zichzelf wel héél interessant vond en een trut die eerst rechts uitweek en toen plots ne U-turn deed
                      Mijn vertrouwen in het gerecht is wel een beetje aangetast...





                      Sorry, was effe off-topic.
                      Be careful out there!!
                      Off topic off topic we moeten ook niet gaan overdrijven he, dit hoort bij dit onderwerp vind ik... dat is de merde he als je een getuige tegen hebt. Toch moeten konstataties in principe toch ook een getuige kunnen tegenspreken. In ieder geval zorg dat je via rechtsbijstand + steeds je eigen advokaat mag kiezen in geval van ongeval.

                      mvg

                      Stef

                      Comment


                      • #12
                        zelf al zijt ge heel voorzichtig en oplettend aan het rijden , kan de verassing nog
                        van links komen..als die mensen in een kartonne otoke zouden rijden zouden er
                        al heel wat minder nonchalante bewegingen gemaakt worden.
                        ge zou al voor minder een trompet aan u uitlaat hangen en u pak versieren
                        met kerstlampkes..

                        Comment


                        • #13

                          Comment

                          Working...
                          X