Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Revolutie: Vermogen en koppel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Revolutie: Vermogen en koppel

[font=Courier New][font=Arial]Een Brits tijdschrift, Bike, stookt in het nummer van deze maand Mei een revolutie op. Ik zal even samenvatten:
    De japanse fabrikanten zien zich om verkoopsredenen verplicht elke nieuwe versie van hun modellen teglijk lichter te maken én meer vermogen te geven.
    Van begin jaren negentig tot nu is het vermogen van Yamaha's supersport 600 van de FZR600 met 72 pk aan 10.100 rpm gestegen tot 102pk aan 12.600rpm in de YZF-R6 2k4. Het koppel is een tijdlang gestegen, tot midden jaren 90, en is nu nog net iets hoger dan 15 jaar geleden, maar het komt aan een veel hoger toerental.

En hier zit het probleem voor de mannen van Bike: 90pct van de mensen geraakt 90 pct van de tijd nooit aan die astronomische toerentallen. In wezen zouden de meesten meer plezier hebben van de oudere motoren. (Pas op, chassis, remmen, betrouwbaarheid zijn ook vlgns hen uiteraard wel gigantisch verbeterd).

Dus hebben ze 2 nieuwe R6'en genomen, waarbij ze bij 1 de nokkenassen hebben laten aanpassen tot die van de FZR600 en de benzinetoevoer met een powercomander III bijgestuurd. [Edit] Ze hebben in totaal zowat 600pond, dus minder dan 1000 Euro uitgegeven aan de ombouw. [/edit]

Op de dyno zie je dat ze 100 pk aan 12000rpm krijgen, ipv 104 aan 12500, maar dat ze aan 8000rpm 13.4 pct meer pk en 14.8 meer koppel hebben.

Eerste testruns tonen dit:[/font]

Stock R6 | Detuned R6
    Top speed 151mph | 148mph
    Standing 1/4 mile [email protected]| [email protected]
    0-60mph 3.66s | 3.93s
    40-80mph 9.65s | 7.05s
    40-120mph 19.70s | 14.55s

[font=Arial]En toen lieten ze 3 joernalisten en 17 willekeurige lezers testrijden, die alleen wisten dat er 1 R6 stock was en 1 ergens gewijzigd. 18 van de 20 verkozen absoluut de teruggetunde R6, de helft was extatisch over het machien.

Ze hebben alle data netjes in het Japans laten vertalen en naar de 4 grote constructeurs gestuurd. Zeer benieuwd.[/font]
    [/font]
    “Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.”

Veeeeeel koppel op ni te hoge toeren is everything you need :biggrin:
    Ride it like you stole it
    The Devils on the V-TEC grunt like you have a pissed off dinosaur behind your bike!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spacelord
      Veeeeeel koppel op ni te hoge toeren is everything you need :biggrin:
      Indeed

Comment

Awel zonder te zeveren heb ik ook aan zoiets gedacht vorige week: wat als ik m'n R1 puur op koppel laat tunen en m'n 150 pk laat zakken richting 125 pk.

Als de jaren van verstand bij mij komen (jawél!... ooit) zal ik zoiets zeker overwegen.

Greetzzz

Sanka
        Ik HAAT mensen die hun zin nooit

Comment

Ik weet dat al 2 jaar nu aangezien ik een op koppel terugetuned R1 a-like blok heb mn de Fazer 1000.

Zie je me grijnzen

mvg

Stef

Comment

Met één zin tot gevolg: koop ne V-strom.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fred
              Met één zin tot gevolg: koop ne V-strom.
              in 1 adem: koop een 2 cilinder, koppel tenover.

btw, bewijst het eigenwijze BUELL al niet jaren wat de britten nu gedaan hebben?? koppel is veel meer fun en bruikbaarder dan pk's.
              straf toch hoe vooruitstrevend BUELL niet is met een ouwbollig?? blok
              tis altijd ombouwtijd ....

Comment

Als ze de fazer nu ook een "FZ6" pakje aandoen, wil ik wel overstappen!

Greetzzz

Sanka

Oorspronkelijk geplaatst door steffz1
                Ik weet dat al 2 jaar nu aangezien ik een op koppel terugetuned R1 a-like blok heb mn de Fazer 1000.

Zie je me grijnzen

mvg

Stef
                Ik HAAT mensen die hun zin nooit

Comment

één, twee, veel

Beulke, Fred ... ge hebt zeker een punt: een grote twin (of nog straffer, neem de DR800 1 cilinder) heeft altijd meer koppel aan lagere toeren dan een multi, waardoor het heel machien gemakkelijker bruikbaar is. Er zijn wel ook meer vibraties, een lagere topsnelheid en meestal een groter verbruik als tegenwaarde. Allemaal relatief en uiteindelijk een subjectieve keuze.
                  De 3 cilinders zitten er mooi tussenin, V4 heeft de voordelen van beide samen (en de prijs van beide samen ook, meestal )

Maar, wat de mannen hier aantonen, met bewijzen, is dat om verkoopstechnische redenen de Japanners bewust hun viercilinders minder koppel geven, dus minder bruikbaar maken, alleen maar om 1 pk meer op de folder te hebben staan dan het vorige model, of dan de concurrentie.

Met een andere nokkenas en een andere chipafstelling heb je een viercilinder die 15 procent meer te genieten is, voor 95 procent van de tijd.
                  Of anders gezegd: hedendaagse viercilinders hebben in verhouding tot twins inderdaad belachelijk weinig koppel, maar dat is een bewuste keuze van de Japanse marketingboys, niet wat de klanten willen.
                  “Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door root
                    Beulke, Fred ... ge hebt zeker een punt: een grote twin (of nog straffer, neem de DR800 1 cilinder) heeft altijd meer koppel aan lagere toeren dan een multi, waardoor het heel machien gemakkelijker bruikbaar is. Er zijn wel ook meer vibraties, een lagere topsnelheid en meestal een groter verbruik als tegenwaarde. Allemaal relatief en uiteindelijk een subjectieve keuze.
                    De 3 cilinders zitten er mooi tussenin, V4 heeft de voordelen van beide samen (en de prijs ook, meestal )

Maar, wat de mannen hier aantonen, met bewijzen, is dat om verkoopstechnische redenen de Japanners bewust hun viercilinders minder koppel geven, dus minder bruikbaar maken, alleen maar om 1 pk meer op de folder te hebben staan dan het vorige model, of dan de concurrentie.

Met een andere nokkenas en een andere chipafstelling heb je een viercilinder die 15 procent meer te genieten is, voor 95 procent van de tijd.
                    Of anders gezegd: hedendaagse viercilinders hebben in verhouding tot twins inderdaad belachelijk weinig koppel, maar dat is een bewuste keuze van de Japanse marketingboys, niet wat de klanten willen.
                    klopt, vandaar dat ze nu ook op de musscle bike kar gesprongen zijn, de verkoop van hun SS speeltjes zakte als een pudding in elkaar.

Comment

Root, ben het eens met uw verhaal - vandaar dat ik zo blij ben met mijnen ZX9 van me, relatief hoog koppel bij niet al te hoog toerental. Een echte ouwe lullen fiets en rijdt bijna als een BMW.......

Maar is het niet zo dat het vermogen nodig is voor de circuit prestaties van de moderne 4-cilinders en dat mede daardoor koppel naar de achtergrond schoof?

Grtz,
                      Bill
                      Kawabill - The integral of all the nice moments, makes a wonderful life. I'll find as many of these moments as possible. / Ubuntu=I am what I am because of who we all are / Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten

Comment

[quote="kawabill"]Root, ben het eens met uw verhaal - vandaar dat ik zo blij ben met mijnen ZX9 van me, relatief hoog koppel bij niet al te hoog toerental. Een echte ouwe lullen fiets en rijdt bijna als een BMW.......]

en hoeveel R1 en R6en zie je op circuit?? op sommige circuits (zoals vb croix) be je niks met al die power, een beetje van een coureur neemt je buitenom met een sv650 (gezien op croix, de R6 piloot was eenje van het BK trouwens.)

op plaatsen als francorchamps is het natuurlijk andere koek.

Comment

Ik bedoelde voor Superbike of Supersport races.

Vwb den SV geef ik je gelijk, maar ik denk dat dat eerder aan de chauffeur ligt dan aan de moto.....

Afijn, ik ga voor koppel en rustige rijstijl!

;-)
                          Bill
                          Kawabill - The integral of all the nice moments, makes a wonderful life. I'll find as many of these moments as possible. / Ubuntu=I am what I am because of who we all are / Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten

Comment

euhm.. niet volledig mee eens moet'k zeggen. Ik rijd momenteel met een fazer1000 en afgaande op dynocharts, zullen er niet al te veel twins zijn die meer koppel onderin (pakweg vanaf 4000 rpm) hebben. Wat ze WEL hebben, is dat ze iets 'snappier' reageren dan een I4, maar daarom niet noodzakelijk meer koppel.
                            Voor de fazer1000 heb'k een jaar met een cagiva gran canyon rondgebold (motorblok van de ducati monster 900), en om eerlijk te zijn, mis'k soms dat gevoel onderin van dat blok... maar als je dynocharts tegenover elkaar zet, heeft die twin veel minder koppel dan de fazer, ook bij de laagste rpm's...
                            Een ander voorbeeld van dat 'snappy-feeling'... StefFZ1 en ik hebben dezelfde moto, dezelfde jet-kit, en beide een open uitlaat. Als we ze tegen elkaar laten trekken wint zijn fazer het zelfs lichtjes van de mijne (ik weeg ook wel meer ), maar toch voelt mijn fazer iets vinniger... hoe komt dit? Wel, ik heb de terugslagveer in de carburator iets ingekort, waardoor die minder weerstand biedt, en er makkelijker brandstof in de carbs geraakt... maar hierdoor heeft mijn fazer zeker niet meer koppel of vermogen! (nadeel: hij verbruikt meer)

Nog effi een pleidooi dat er toch zoiets bestaat als een sterk koppel onderin bij I4's... al eens met een blackbird (1100 cc) gereden? Als je van dat machien komt weet je het wel... of met een hayabusha (ok, nu zitten we al aan 1300 cc)... heeft zelfs minder vermogen dan de huidige 1000 cc sportbikes, maar toch trekt ie harder dan eender wat... heeft MASSA'S koppel onderin... en toch een I4...

Wat 'k maar wil zeggen is dat het niet alleen neerkomt op een V2 of een I4, maar wel op GANS de bouw van het motorblok.

Dit gezegd zijnde... ik denk dat ook de Jappen doorhebben dat de gewone man vraagt achter meer koppel en minder pk's. Yamaha heeft dit jaar nog de MT-O1 uitgebracht met 150 Nm koppel onderin... en het R1 motorblok hebben ze ook gedowntuned voor de Fazer1000 om meer koppel te hebben. + de Japkes hebben ook een aantal mooie zware nakeds gemaakt met veel koppel onderin (suzuki 1400 GSX, Honda CB1300, Yamaha XJR1300). Wie weet wordt 'k nog ooit de eigenaar van één van deze.... afin, zodra'k het beu ben om die 130 Bhp's uit mijn fazer te sleuren :biggrin: :biggrin: :biggrin:

sluutjes,
                            Stef

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefke16V
                              euhm.. niet volledig mee eens moet'k zeggen. Ik rijd momenteel met een fazer1000 en afgaande op dynocharts, zullen er niet al te veel twins zijn die meer koppel onderin (pakweg vanaf 4000 rpm) hebben. Wat ze WEL hebben, is dat ze iets 'snappier' reageren dan een I4, maar daarom niet noodzakelijk meer koppel.
                              Voor de fazer1000 heb'k een jaar met een cagiva gran canyon rondgebold (motorblok van de ducati monster 900), en om eerlijk te zijn, mis'k soms dat gevoel onderin van dat blok... maar als je dynocharts tegenover elkaar zet, heeft die twin veel minder koppel dan de fazer, ook bij de laagste rpm's...
                              Een ander voorbeeld van dat 'snappy-feeling'... StefFZ1 en ik hebben dezelfde moto, dezelfde jet-kit, en beide een open uitlaat. Als we ze tegen elkaar laten trekken wint zijn fazer het zelfs lichtjes van de mijne (ik weeg ook wel meer ), maar toch voelt mijn fazer iets vinniger... hoe komt dit? Wel, ik heb de terugslagveer in de carburator iets ingekort, waardoor die minder weerstand biedt, en er makkelijker brandstof in de carbs geraakt... maar hierdoor heeft mijn fazer zeker niet meer koppel of vermogen! (nadeel: hij verbruikt meer)

Nog effi een pleidooi dat er toch zoiets bestaat als een sterk koppel onderin bij I4's... al eens met een blackbird (1100 cc) gereden? Als je van dat machien komt weet je het wel... of met een hayabusha (ok, nu zitten we al aan 1300 cc)... heeft zelfs minder vermogen dan de huidige 1000 cc sportbikes, maar toch trekt ie harder dan eender wat... heeft MASSA'S koppel onderin... en toch een I4...

Wat 'k maar wil zeggen is dat het niet alleen neerkomt op een V2 of een I4, maar wel op GANS de bouw van het motorblok.

Dit gezegd zijnde... ik denk dat ook de Jappen doorhebben dat de gewone man vraagt achter meer koppel en minder pk's. Yamaha heeft dit jaar nog de MT-O1 uitgebracht met 150 Nm koppel onderin... en het R1 motorblok hebben ze ook gedowntuned voor de Fazer1000 om meer koppel te hebben. + de Japkes hebben ook een aantal mooie zware nakeds gemaakt met veel koppel onderin (suzuki 1400 GSX, Honda CB1300, Yamaha XJR1300). Wie weet wordt 'k nog ooit de eigenaar van één van deze.... afin, zodra'k het beu ben om die 130 Bhp's uit mijn fazer te sleuren :biggrin: :biggrin: :biggrin:

sluutjes,
                              Stef
                              eigenlijk pleit je hier dus voor de aloude amerikaanse spreuk: "nothing beats cubic inches" en daar kan ik je enkel in bijtreden.
                              Trouwens, ik ben zeker als je een 1000 cc twin tegen een 1000 cc 4in lijn zet dat je dan zal moeten toegeven dat de twin vroeger meer koppel heeft dan de 4 cil. Natuurlijkhad je verschil op je 23 motoren., een 900cc luchgekoeld blok vergelijken met een 1000cc watergekoeld dat dan nog eens 10 jaar jonger is is niet echt wetenschappelijk verantwoord

Comment

Working...
                              X