[font=Courier New][font=Arial]Een Brits tijdschrift, Bike, stookt in het nummer van deze maand Mei een revolutie op. Ik zal even samenvatten:
De japanse fabrikanten zien zich om verkoopsredenen verplicht elke nieuwe versie van hun modellen teglijk lichter te maken én meer vermogen te geven.
Van begin jaren negentig tot nu is het vermogen van Yamaha's supersport 600 van de FZR600 met 72 pk aan 10.100 rpm gestegen tot 102pk aan 12.600rpm in de YZF-R6 2k4. Het koppel is een tijdlang gestegen, tot midden jaren 90, en is nu nog net iets hoger dan 15 jaar geleden, maar het komt aan een veel hoger toerental.
En hier zit het probleem voor de mannen van Bike: 90pct van de mensen geraakt 90 pct van de tijd nooit aan die astronomische toerentallen. In wezen zouden de meesten meer plezier hebben van de oudere motoren. (Pas op, chassis, remmen, betrouwbaarheid zijn ook vlgns hen uiteraard wel gigantisch verbeterd).
Dus hebben ze 2 nieuwe R6'en genomen, waarbij ze bij 1 de nokkenassen hebben laten aanpassen tot die van de FZR600 en de benzinetoevoer met een powercomander III bijgestuurd. [Edit] Ze hebben in totaal zowat 600pond, dus minder dan 1000 Euro uitgegeven aan de ombouw. [/edit]
Op de dyno zie je dat ze 100 pk aan 12000rpm krijgen, ipv 104 aan 12500, maar dat ze aan 8000rpm 13.4 pct meer pk en 14.8 meer koppel hebben.
Eerste testruns tonen dit:[/font]
Stock R6 | Detuned R6
Top speed 151mph | 148mph
Standing 1/4 mile [email protected]| [email protected]
0-60mph 3.66s | 3.93s
40-80mph 9.65s | 7.05s
40-120mph 19.70s | 14.55s
[font=Arial]En toen lieten ze 3 joernalisten en 17 willekeurige lezers testrijden, die alleen wisten dat er 1 R6 stock was en 1 ergens gewijzigd. 18 van de 20 verkozen absoluut de teruggetunde R6, de helft was extatisch over het machien.
Ze hebben alle data netjes in het Japans laten vertalen en naar de 4 grote constructeurs gestuurd. Zeer benieuwd.[/font]
[/font]
De japanse fabrikanten zien zich om verkoopsredenen verplicht elke nieuwe versie van hun modellen teglijk lichter te maken én meer vermogen te geven.
Van begin jaren negentig tot nu is het vermogen van Yamaha's supersport 600 van de FZR600 met 72 pk aan 10.100 rpm gestegen tot 102pk aan 12.600rpm in de YZF-R6 2k4. Het koppel is een tijdlang gestegen, tot midden jaren 90, en is nu nog net iets hoger dan 15 jaar geleden, maar het komt aan een veel hoger toerental.
En hier zit het probleem voor de mannen van Bike: 90pct van de mensen geraakt 90 pct van de tijd nooit aan die astronomische toerentallen. In wezen zouden de meesten meer plezier hebben van de oudere motoren. (Pas op, chassis, remmen, betrouwbaarheid zijn ook vlgns hen uiteraard wel gigantisch verbeterd).
Dus hebben ze 2 nieuwe R6'en genomen, waarbij ze bij 1 de nokkenassen hebben laten aanpassen tot die van de FZR600 en de benzinetoevoer met een powercomander III bijgestuurd. [Edit] Ze hebben in totaal zowat 600pond, dus minder dan 1000 Euro uitgegeven aan de ombouw. [/edit]
Op de dyno zie je dat ze 100 pk aan 12000rpm krijgen, ipv 104 aan 12500, maar dat ze aan 8000rpm 13.4 pct meer pk en 14.8 meer koppel hebben.
Eerste testruns tonen dit:[/font]
Stock R6 | Detuned R6
Top speed 151mph | 148mph
Standing 1/4 mile [email protected]| [email protected]
0-60mph 3.66s | 3.93s
40-80mph 9.65s | 7.05s
40-120mph 19.70s | 14.55s
[font=Arial]En toen lieten ze 3 joernalisten en 17 willekeurige lezers testrijden, die alleen wisten dat er 1 R6 stock was en 1 ergens gewijzigd. 18 van de 20 verkozen absoluut de teruggetunde R6, de helft was extatisch over het machien.
Ze hebben alle data netjes in het Japans laten vertalen en naar de 4 grote constructeurs gestuurd. Zeer benieuwd.[/font]
[/font]
Comment