Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Boete aannemen of toch maar een werkstraf aanvragen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Boete aannemen of toch maar een werkstraf aanvragen?

Beste 2fast'ers,

In oktober vorig jaar negeerde ik een zebrapad toen ik met het koekblik op weg was.
    De situatie was als volgt:
    Voor het zebrapad was er een zijstraatje waarin een mooie combi het geheel aanschouwde. Ik kom af op de hoofdweg en zie de combi. Ik kijk snel naar mijn snelheidswijzer om te zien of ik niet te snel rijd. Ik kijk terug op en zie dat er iemand aan het zebrapad stond. Ik was al te dichtbij om nog op een deftige manier te kunnen remmen dus ik rijd door. Plots getuut achter mij, mooi schouwspel van blauwe lampjes dus ik zet me langs de kant om de combi door te laten. Tot mijn verbazing parkeerde de combi zich achter mij.
    Onlangs kreeg ik een brief in de bus dat de zaak voor t gerecht komt. Vermits we rechtsbijstand hebben op de verzekering van de wagen heb ik een advocaat gecontacteerd en die zei me dat ik me het volgende mocht verwachten:

400euro boete (165+ gerechtskosten + bijdrage aan het slachtofferfonds) en mijn rijbewijs kwijt voor een bepaalde periode. Vermits ik vorig jaar nog geen 2j mijn rijbewijs B had, moet ik mijn theorie of praktijkexamen ook nog eens afleggen.
    Is dit niet wat veel voor het negeren van een zebrapad??? Ik kon volgens de advocaat ook een werkstraf vragen maar dat zou tot 100 uren zijn, enkel in het weekend te doen vanaf de maanden augustus..Dat zou willen zeggen dat ik minstens 5 weekends kwijt ben door 'werken van algemeen nut'. Ik vind de boete nogal aan de hoge kant (vermits ik net mijn motor gekocht heb en nog studeer) dus overweeg ik die werkstraf wel. Heeft iemand hier ervaring mee?
    Wat raden jullie aan? De werkstraf of gewoon de boete betalen?
    mvg,
    R3inhout

Re: Boete aannemen of toch maar een werkstraf aanvragen?

wel raar dat je geen andere vorm van communicatie hebt gehad. Normaal gezien krijg je toch steeds de vraag of je beroep wil aantekenen tegen de vordering of niet (vrij snel na het opmaken van het procesverbaal). Als je dan niet in beroep gaat betaal je gewoon de boete (165euro). Gerechtskosten komen toch enkel als je de boel betwist en dat het inderdaad moet voorkomen. Indien je dan verliest betaal je natuurlijk alles.

Comment

Ik vind het toch ook een zware straf. 400euro boete + rijbewijs kwijt + theorie en praktijk opnieuw moeten afleggen...
      Maar als je dit alles kan laten omzetten door een paar weekends te werken, dan zou ik dat toch ernstig overwegen, zeker als je financieel niet al te sterk staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door archi
        wel raar dat je geen andere vorm van communicatie hebt gehad. Normaal gezien krijg je toch steeds de vraag of je beroep wil aantekenen tegen de vordering of niet (vrij snel na het opmaken van het procesverbaal). Als je dan niet in beroep gaat betaal je gewoon de boete (165euro). Gerechtskosten komen toch enkel als je de boel betwist en dat het inderdaad moet voorkomen. Indien je dan verliest betaal je natuurlijk alles.
        Ik heb dat pv idd ontvangen in december. Er stond op: vermits betrokkene nog geen 2j zijn rijbewijs B heeft stellen we geen onmiddellijke inning voor. Ik wist niet wat het wou zeggen maar blijkbaar hebben ze me hier basically 'droog in de *nus genaaid..Kzal morgen eens bellen om te vragen waarom ik geen onmiddellijke inning kon krijgen.

edit: Blijkbaar is er een wet die stelt dat indien je je rijbewijs nog geen 2j hebt, onmiddellijke inning niet toegestaan is. Ik vraag me toch af waar die wetgevers hunne kop steken als ze die wetsvoorstellen goedkeuren Iemand die zijn rijbewijs nog geen 2j heeft is meestal ne jonge bestuurder dus we maken maar wat extra gerechtskosten aan???

Comment

Juist omdat ge nog geen 2 jaar uw rijbewijs hebt ... Das voor de jonge chauffeurs harder te kunnen straffen als ze denken dat de weg van hun is ... .... nog is herhalen voor alle duidelijkheid

En het negeren van dat zebrapad zal zijn omschreven als het niet verlenen van voorrang aan een voetganger welke aan de oversteekplaats wil oversteken en het in gevaar brengen van die voetganger ... Dan klinkt het al wat serieuzer als het negeren van een zebrapad...

Over de boete aanvaarden of de werkstraf ga ik me niet uitspreken .. Das sowieso een moeilijke keuze...

Edit die wetgevers denken ook aan die andere jonge bestuurders he .. Ik twijfel er niet aan dat jij een gezonde nuchterheid aan de dag legt als je je op de weg begeeft maar er zijn veel 18 jarigen die in een koekblik van anderhalf ton een gevaar op de weg zijn . Als die over de schreef gaan en ze komen ervan af met een boete van 150 euro dan gaan ze het niet leren he ...
          Motorcycle history : '91 Suzuki GS 500E ,crashed and sold '98 HD Sportster, sold '01 Buell X1, sold Aprillia RS 125 sold '09 Buell 1125R Carbon Special Sold ! triumph tiger Sport !!
          Circuit Stukgatie 748 ... and yes it did ...
          als ik ooit 1/4 vd snelheid van Bo haal zal ik ooooh zo gelukkig zijn.

Comment

Wat ben ik blij dat we vroeger die zever niet hadden ... Anders mocht ik kijken voor vrijwilligerswerk in het weekend XD

Comment

doe dan maar een werkstraf zou ik zeggen

Comment

ik zou ook de werkstraf nemen
                das wsl ergens op spoed alle rotjobkes doen, of zoiets

nu, volgens mij ga je ook niet de volle 100 uren krijgen, ten minste, als je een blanco strafblad hebt. Den eerste keer zijn ze nog vrij mild.. daarna.. tja.. dat moet ge aan experts hier vragen
                "Perfection is in the mind that makes mistakes"

Comment

Die werkstraf is vervanging van je boete, maar voor zover ik me kan herinneren kan de rechter nog altijd je rijbewijs intrekken en je terug je theoretisch en praktisch examen laten doen.
                  Licensed to chill.
                  Non Semper Arcum Tendit Apollo.
                  2fast4u @ Facebook : https://www.facebook.com/2fast4u.be?ref_type=bookmark

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Imno
                    Die werkstraf is vervanging van je boete, maar voor zover ik me kan herinneren kan de rechter nog altijd je rijbewijs intrekken en je terug je theoretisch en praktisch examen laten doen.
                    Da dacht ik ook dus zou da wel eerst eens effe overleggen met uw advocaat. Die geldboete zul je kunnen wisselen maar denk niet de gerechtskosten en ook niet je herexamen.

Comment

stel dat het 100 uur is : dat zijn 12.5 werkdagen van 8 uur. ik denk dat een jobke zoeken meer opbrengt dan die 400 euro

Comment

Ik heb ooit eens een werkstraf gedaan toen ik 18 was, viel heel goed mee.
                        Mocht toen bij een soort probatieagent uit ne hoop bedrijven eentje kiezen waar ik wou gaan werken. Had toen een beschutte werkplaats gekozen waar het de bedoeling was dat ik wat beestenhokken ging schoonmaken.

Toen aan da bedrijf voorgesteld da ik voor hun ook een nieuwe website kon maken => 3 dagen op ne bureau kunnen zitten, evaluatiepapierke laten invullen en klaar.

Hou er wel rekening mee dat je in uw geval 100u werkt voor het equivalent van 400 euro, da is 4 euro per uur.

Edit:
                        Ik heb toen trouwens ook geen gerechtskosten moeten betalen, best even nachecken bij de advocaat als da voor u ook het geval zou zijn.
                        Suzuki GSXR 750 | KTM 690 SMC | Suzuki R6 (circuit)
                        "Censorship is telling a man he cannot have a steak because a baby cannot chew it."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janbros
                          stel dat het 100 uur is : dat zijn 12.5 werkdagen van 8 uur. ik denk dat een jobke zoeken meer opbrengt dan die 400 euro

Comment

Blijft een zware straf zelfs voor iemand die pas zijn rijbewijs heeft ... staat echt niet in verhouding me dunkt ...
                            WTF maat ;o(

mvg

Stef

Comment

Héhé, als die werkstraffen zo in elkaar zitten
                              Krijg je daar ook educatief verlof voor?

Vind het ook nogal een harde straf. Iedereen mist wel eens een zebrapad. Sommigen (lees: véél volk) rijdt gewoon bewust door. Ik test die hun abs dan altijd ff (nog maar ene keer mij moeten haasten ).

Gewoon voor de rechtbank uw verhaal doen. Verwijzen naar uw goede reputatie op de weg (lees: geen andere verkeersovertredingen begaan). Afhankelijk van de situatie kun je ook zeggen dat de voetganger pas aanstalten maakte om over te steken toen jij al te dicht bij 't zebrapad was om nog op een veilige manier tot stilstand te komen.

Met een beetje chance en een rechter met gezond verstand, krijg je minimumstraf.
                              Triumph Street Triple R '16 | Triumph Street Triple '13 (RIP) | Ducati 900 Superlight MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 (bouwpakket)

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎