Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zumo 220 ---> zo objectief mogelijk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Zumo 220 ---> zo objectief mogelijk

    Met een motorverlof in't vooruitzicht een dikke 2 maand geleden beginnen uitkijken naar een gps voor de moto.
    Op verschillende fora en websites gelezen en tot de conclusie gekomen dat de zumo 220 het best paste bij m'n behoefte en m'n budget.

    Dus een maand geleden de zumo 220 gekocht voor 360 euro.

    - Om te beginnen al wat teleurgesteld dat mapsource niet op ubuntu draait.
    - bijna een hele dag kwijt om het ding aan de windows computer te koppelen.
    - terug naar winkel gegaan, hard reset en alle updates gekregen
    - Dan nog een hele tijd kwijt om het ding te installeren op de netbook zonder dvd drive (garmin bood geen hulp aangezien een dvd drive als vereiste vermeld is op de verpakking)
    - Voor vertrek de kaartupdate gedaan.
    - dan op reis vertrokken
    - iedere dag wegen gereden die niet bestonden
    - iedere dag wegen gereden die niet meer bestonden
    - op prive eigendommen gereden
    - wel 10 keer per dag teug moeten draaien
    - wegen voorgeschoteld gekregen die onberijdbaar waren (daar dan ook lichte schade opgelopen)
    - Op een bepaald moment 60km tolweg moeten rijden omdat de oprit verkeerd was op de kaart (na navraag beek de verandering al 5 jaar geleden te zijn gebeurd)
    - halfweg het verlof was het plots onmogelijk het ding nog verbonden te krijgen aan m'n netbook, dus 2de deel van verlof geen routes meer kunnen maken
    - vast lopen tijdens navigeren
    - geen route meer kunnen berekenen
    - bluetooth die aanhoudend uit valt
    - Smorgens willen vertrekken en ontdekken dat om de een of andere reden de voedingskabel gloeiend heet is en gesmolten is (gelukkig alles goed gezekerd en is uiteindelijk de zekering gesprongen)
    - Vanaf dan (ls hij al wilde werken) maar een dikke halve dag gps gehad.


    op een kleine 14 dagen 4000km gedaan. vriendin gevallen, sneeuw gehad, honger, koud, nat, ... Allemaal geen probleem.
    Maar de grootste ergernis heel het verlof was toch wel de zumo.

    In eerste instantie vond ik het ding al aan de dure kant, maar om dan zo veel shit te hebben en geen halve dag zonder gps problemen te rijden vind ik er over.
    Ben het ding kotsbeu, moet het niet meer hebben... zou het al 100 keer ik stukken gegooid hebben als het niet zo duur was.
    't liefste had ik nog m'n geld terug, of gewoon een ander merk. Voor mij nooit nog een garmin, ze mogen me zelfs de wegenkaarten terug betalen!

    Maar als ik zo lees op internet ben ik zowat de enige die het zo'n tegenvaller vind.
    Het leven mag dan beginnen bij 40, het wordt pas echt interessant vanaf 180.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door TimStyle Bekijk Berichten
    Met een motorverlof in't vooruitzicht een dikke 2 maand geleden beginnen uitkijken naar een gps voor de moto.
    Op verschillende fora en websites gelezen en tot de conclusie gekomen dat de zumo 220 het best paste bij m'n behoefte en m'n budget.

    Dus een maand geleden de zumo 220 gekocht voor 360 euro.

    - Om te beginnen al wat teleurgesteld dat mapsource niet op ubuntu draait.
    - bijna een hele dag kwijt om het ding aan de windows computer te koppelen.
    - terug naar winkel gegaan, hard reset en alle updates gekregen
    - Dan nog een hele tijd kwijt om het ding te installeren op de netbook zonder dvd drive (garmin bood geen hulp aangezien een dvd drive als vereiste vermeld is op de verpakking)
    - Voor vertrek de kaartupdate gedaan.
    - dan op reis vertrokken
    - iedere dag wegen gereden die niet bestonden
    - iedere dag wegen gereden die niet meer bestonden
    - op prive eigendommen gereden
    - wel 10 keer per dag teug moeten draaien
    - wegen voorgeschoteld gekregen die onberijdbaar waren (daar dan ook lichte schade opgelopen)
    - Op een bepaald moment 60km tolweg moeten rijden omdat de oprit verkeerd was op de kaart (na navraag beek de verandering al 5 jaar geleden te zijn gebeurd)
    - halfweg het verlof was het plots onmogelijk het ding nog verbonden te krijgen aan m'n netbook, dus 2de deel van verlof geen routes meer kunnen maken
    - vast lopen tijdens navigeren
    - geen route meer kunnen berekenen
    - bluetooth die aanhoudend uit valt
    - Smorgens willen vertrekken en ontdekken dat om de een of andere reden de voedingskabel gloeiend heet is en gesmolten is (gelukkig alles goed gezekerd en is uiteindelijk de zekering gesprongen)
    - Vanaf dan (ls hij al wilde werken) maar een dikke halve dag gps gehad.


    op een kleine 14 dagen 4000km gedaan. vriendin gevallen, sneeuw gehad, honger, koud, nat, ... Allemaal geen probleem.
    Maar de grootste ergernis heel het verlof was toch wel de zumo.

    In eerste instantie vond ik het ding al aan de dure kant, maar om dan zo veel shit te hebben en geen halve dag zonder gps problemen te rijden vind ik er over.
    Ben het ding kotsbeu, moet het niet meer hebben... zou het al 100 keer ik stukken gegooid hebben als het niet zo duur was.
    't liefste had ik nog m'n geld terug, of gewoon een ander merk. Voor mij nooit nog een garmin, ze mogen me zelfs de wegenkaarten terug betalen!

    Maar als ik zo lees op internet ben ik zowat de enige die het zo'n tegenvaller vind.
    Tim...ok je bent boos, ok het is serieus balen, maar eigenlijk denk ik ook wel een beetje dat er een ervaringsprobleempje is en dat je vertrokken bent zonder je nieuwe aankoop echt te kennen. Er staan een hele boel tips in het GPS-deel van het forum en sommigen daarvan hadden je denk ik toch al wat problemen kunnen doen voorkomen. Je zit niet zo echt ver af. Je bent altijd welkom om is één en ander met je door te nemen Toegegeven dat een GPS je soms voor verrassingen kan zetten maar dat is eigenlijk met haast elke GPS het geval
    Licensed to chill.
    Non Semper Arcum Tendit Apollo.
    2fast4u @ Facebook : https://www.facebook.com/2fast4u.be?ref_type=bookmark

    Comment


    • #3
      Misschien eerst deftig met dat ding leren werken alvorens er een grote reis mee te maken?
      Want alles ok met de instellingen? Je kan bepaalde wegen vermijden en zo...
      Ubuntu? Dus veel ervaring met windows heb je niet wsl?
      Beetje jammer van je reis...

      Volgende keer beter
      "Perfection is in the mind that makes mistakes"

      Comment


      • #4
        ik heb den nuvi 550 daar is den zumo 220 op gebaseerd en ik heb der nix problemen mee en ik werk met mapsource op een macbook.


        ik heb da toestel nu 3 j en veel vrienden hebben een zumo 660 en ik ben al overal geraakt met men ding en zun dus al veel problemen.


        enkel de voedingskabel van het torsen gaf slecht contact maar ik heb nu den sigaretten aansteker aangesloten en hij doet et trug perfect


        op de mijne staat wel geen bluetooth mo ik vind da ni erg want tot 100km/h hoor ik het nog allemaal


        dus ik ben zeer tevreden

        Comment


        • #5
          Denk dat ik me wel voldoende "ingelezen" en geoefend had, dat kopen en vertrekken voor problemen zou zorgen leek me logisch.

          Alle instellingen overlopen, via punten, korste/langste route,..
          Mapsource routes maken, aanpassen en op toestel zetten (heb hiervoor filmpjes de filmpjes van garminTV gevolgd)
          Tyre ook geprobeerd.

          Heb ook verschillende dagritjes gedaan voor vertrek dus denk wel dat ik voldoende wist voor vertrek.
          Het leven mag dan beginnen bij 40, het wordt pas echt interessant vanaf 180.

          Comment


          • #6
            Ik heb mijn nuvi 510 (voorganger van de 200-reeks) nu iets langer dan 3 jaar en heb soms nog een aha-ervaring! Je leert veel door ervaring en door dat je op pikt van anderen. Ik durf alvast niet te beweren dat ik er nu alles van ken. Er zijn hier genoeg mensen die je alle raad kunnen geven om dergelijke probleempjes te vermijden ... neem die raad mee
            Licensed to chill.
            Non Semper Arcum Tendit Apollo.
            2fast4u @ Facebook : https://www.facebook.com/2fast4u.be?ref_type=bookmark

            Comment


            • #7
              Waar je volgens mij niet genoeg in verdiept hebt zijn de kleinere geavanceerde instellingen/mogelijkheden van die toesellen.
              Een kleine instelling zoals bv tolwegen vermijden kan grote gevolgen hebben op de routes. Mapsource en Basecamp hebben zoveel in te stellen parameters dat het lang duurt voor je de knepen van het vak leert.

              Wat de hardware betreft ga je sowiezo moeten teruggaan. Wat je beschrijft is volgens mij een gewone garantie-kwestie.

              M'n vader denkt trouwens net hetzelfde over de Zumo dan jij.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Maxxi Bekijk Berichten
                Waar je volgens mij niet genoeg in verdiept hebt zijn de kleinere geavanceerde instellingen/mogelijkheden van die toesellen.
                Een kleine instelling zoals bv tolwegen vermijden kan grote gevolgen hebben op de routes. Mapsource en Basecamp hebben zoveel in te stellen parameters dat het lang duurt voor je de knepen van het vak leert.

                Wat de hardware betreft ga je sowiezo moeten teruggaan. Wat je beschrijft is volgens mij een gewone garantie-kwestie.

                M'n vader denkt trouwens net hetzelfde over de Zumo dan jij.
                Maar de "te vermijden" instellingen ken ik, ook het instellen van parameters voor de route te berekenen in mapsource.

                Bekijk de filmpjes van garminTV maar eens op youtube, als je ze allemaal gezien hebt ben je geen leek meer :-)

                Ik zal geen specialist zijn maar denk wel dat ik voldoende weet om het ding vrij volledig te benutten. Maar ook al was ik een complete leek dan nog zouden me het eindeloze vast lopen en de kaartfouten me irriteren,
                Het leven mag dan beginnen bij 40, het wordt pas echt interessant vanaf 180.

                Comment


                • #9
                  Ik heb ook een 220, ben er best wel tevreden mee. Maar idd way over priced eigenlijk. Mag er eigenlijk niet toe doen, want dat wist iedereen voordat die de winkel binnen stapte

                  Met zelf routes inladen die ik gemaakt heb in mapsource of basecamp durft die idd wel eens te crashen (gebeurt meest met basecamp trouwens). Misschien omdat er teveel viapunten inzitten? Geen idee waarom die het doet, maar dat vind ik het voornaamste punt dat tegenvalt aan dat spel.

                  Rest van de frustratie ligt aan garmin zelf. Als je kaarten online koopt en download, kun je er geen routes inmaken op mapsource. Daar stond ik dan met m'n USA kaart om een schone route uit te stippelen voor op reis. Gelukkig is er basecamp als alternatief

                  Achteraf gezien zou ik durven zeggen dat zo'n 220 toch een dikke 100 euro goedkoper zou mogen zijn voor wat het is en ik bij een volgende GPS misschien toch wel eens een tomtom zou overwegen. Wat houdt een mens tegen? De meeste routes die je online vindt zijn met een garmin gemaakt.
                  Triumph Street Triple R '16 | Triumph Street Triple '13 (RIP) | Ducati 900 Superlight MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 (bouwpakket)

                  Comment


                  • #10
                    Ik rij nu ongeveer 2 jaar met deze GPS en het enige probleem dat blijft duren is het regelmatig uitvallen van de bleutooth in combinatie met de Scala Rider Q2 wired.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Imno Bekijk Berichten
                      Toegegeven dat een GPS je soms voor verrassingen kan zetten maar dat is eigenlijk met haast elke GPS het geval

                      Zelf een TomTom (heb ook Garmin GPS thuis maar dan de Dakota 20 voor wandelingen en ritten te paard ).
                      Met de TomTom kom ik ook regelmatig eens ergens dat ik het niet verwacht had. Laatst via een soort wandel(bos)pad ergens een brug over gestoken en we stonden op een............camping .
                      Dan heb ik het nog niet over de geconverteerde ritten waarbij ik een .gdb of .gpx bestand zelf converteer naar .itn en dan zo zorgvuldig mogelijk nakijken dat de resterende 48 waypoints (komende van zowat 600 bij een garmin-bestand soms) die de TomTom maar aankan zo juist mogelijk staan. Dan nóg draai ik zo nu en dan een straat in waar ik een U-turn moet maken omdat er een waypoint nét naast het kruispunt IN die straat stond i.p.v. netjes op het kruispunt .
                      Op dat moment inderdaad even balen (al was het voor ons wel lachen toen we op die camping aankwamen) en ik kan me enkele motoren voorstellen waarbij het moeilijker is om plots met een (semi) offroad-weg geconfronteerd te worden maar al bij al heb ik leren leven met het feit dat mijn Urban Rider een speciaal soort gevoel voor humor heeft .
                      Ik klaag dus niet, al hebben wij natuurlijk geen grootse pannes gehad zoals wegsmelten van kabels etc. De bluetooth gebruik ik overigens nooit want ik vind het vaak storend dat dat ding wat zegt terwijl we met onze bike-to-bike zever bezeig zijn ondertussen
                      In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

                      Lifetime member of the "National SARCASM Society"

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Cowboy Bekijk Berichten

                        Zelf een TomTom (heb ook Garmin GPS thuis maar dan de Dakota 20 voor wandelingen en ritten te paard ).
                        Met de TomTom kom ik ook regelmatig eens ergens dat ik het niet verwacht had. Laatst via een soort wandel(bos)pad ergens een brug over gestoken en we stonden op een............camping .
                        Dan heb ik het nog niet over de geconverteerde ritten waarbij ik een .gdb of .gpx bestand zelf converteer naar .itn en dan zo zorgvuldig mogelijk nakijken dat de resterende 48 waypoints (komende van zowat 600 bij een garmin-bestand soms) die de TomTom maar aankan zo juist mogelijk staan. Dan nóg draai ik zo nu en dan een straat in waar ik een U-turn moet maken omdat er een waypoint nét naast het kruispunt IN die straat stond i.p.v. netjes op het kruispunt .
                        Op dat moment inderdaad even balen (al was het voor ons wel lachen toen we op die camping aankwamen) en ik kan me enkele motoren voorstellen waarbij het moeilijker is om plots met een (semi) offroad-weg geconfronteerd te worden maar al bij al heb ik leren leven met het feit dat mijn Urban Rider een speciaal soort gevoel voor humor heeft .
                        Ik klaag dus niet, al hebben wij natuurlijk geen grootse pannes gehad zoals wegsmelten van kabels etc. De bluetooth gebruik ik overigens nooit want ik vind het vaak storend dat dat ding wat zegt terwijl we met onze bike-to-bike zever bezeig zijn ondertussen
                        Wat die kabel betreft stel ik me eigenlijk de vraag of het een kabel is met stroomomzetter (met zekeringetje van 1 Amp in). Een batterij is 12 Volt en veel gewone USB-kabelkes kunnen dat gewoon niet aan als je ze rechtstreeks op de batterij aan sluit. Om nog maar te zwijgen van het effect dat dat heeft op een GPS.
                        Ik heb buiten de Garmin ook een Mio. Moet eerlijk toegeven dat hij iets betrouwbaarder is van A naar B-ritten. De Garmin heeft dan soms nogal karakter en gaat zijn gangetje. Voor aangemaakte bestanden controleer ik secuur op 30 meter om er zeker van te zijn dat een waypoint echt op een straatdeel staat. Je ziet dan ook echt een adres verschijnen. Laat je h'm z'n beloop dan durft hij je zelfs de andere baanhelft van een autostrade te zetten. Voor het overige moet je met enige boerenverstand een GPS niet blindelings vertrouwen. Altijd eerst zelf de bewegwijzering volgen en dan de GPS.
                        Wat ik recent heb mogen ondervinden. Nooit twee kaartversies op de SD-kaart zetten tegelijkertijd. En na verloop van tijd moet je hem terug is op fabrieksinstelling zetten en alles terug installeren.
                        Grappigste anekdote : tijdens het proefrijden van een warp 2-rit ben ik zo terecht gekomen in een bos en ineens ging dat STEIL naar beneden. Ik dus met ne chopper hobbedebobber tussen de struiken en de bomen zo goed als verticaal tot beneden gesukkeld. Ik bleek gewoon een U-bocht afgesneden te hebben en kwam zo terug de rijweg op. Heb toen zo wat een struisvogelei geproduceerd
                        En zo zijn er HOPEN aandachtspunten
                        Last edited by Imno; ma. 25 jun. '12, 18:53.
                        Licensed to chill.
                        Non Semper Arcum Tendit Apollo.
                        2fast4u @ Facebook : https://www.facebook.com/2fast4u.be?ref_type=bookmark

                        Comment


                        • #13
                          Ik rij al dik 10 jaar met Garmin GPS toestellen en ja, ze werk(t)en allemaal goed na veel ervaring op te doen.
                          Maar het blijft een feit dat Garmin een klotemerk is qua logica/software/installatie.
                          Volgens mij worden die toestellen ontwikkeld door mensen die nog nooit verder dan hun eigen straat zijn geweest en
                          ze lossen alles op via klachten van gebruikers door middel van updates.
                          Ik ben ondertussen al jaren tevreden van mijn 550, maar ik kan me perfect voorstellen hoe Tim zich moet gevoeld hebben.
                          Eigenlijk is er niks zo goed als de ouwe trouwe Michelinkaart en ne fluostift

                          Comment


                          • #14
                            Ligt het probleem niet eerder bij het niet hebben van de meeste up to date kaarten?
                            Common sense is like deodorant.
                            The people who need it most never use it.

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb sinds een paar maand ook een zumo 220. Ben eigenlijk wel zeker dat hij werkt maar dan....... Versta er geen bal van. Welke kaartversie?????
                              wat is mapsource en waar vind ge da spel. Heb basecamp gedownload om de routes die ik er in heb gestoken te bekijken, dan geeft de kaart wel de route aan maar geen kleinere straten, rij blijkbaar in het veld)
                              maw. niks herberekenen, niks nazien en maar hopen dat het werkt.

                              Comment

                              Working...
                              X