Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Probleem met GPX bestanden op Garmin 595 te zetten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Probleem met GPX bestanden op Garmin 595 te zetten

een korte vraag - maar ik kom er maar niet uit...

Op een 590 geflashed naar 595 krijg ik maar niet een GPX opgeladen via de smartphone link van Garmin.

De GPS staat op versie 4.6 en Android is een Samsung A22

Ik heb de GPX op mijn Android - kan het bekijken via andere apps (OsmAnd of Maps.me) - maar als ik vraag om diezelfde GPX bestand te delen met app Smartphone link krijg ik volgende error code:

Screenshot_20211202-122545_Smartphone Link.jpg

de GPS is in contact via bluetooth en smartlink zegt dat de GPS bereikbaar is. Toch krijg ik deze... wat doe ik fout? (waarschijnlijk iets doms)
    niks keep calm
    gas d'r op

Er zijn vele variaties in gpx bestanden dacht ik. Open je gpx file eens in basecamp en herbewaar hem. Probeer de nieuwe dan terug te importeren ?
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)
    2013 Pixel Carpet (rainbow)

Braaaaaaaap braaaaaaap

Comment

.gpx bestanden zijn XML geformatteerd, en moeten bijgevolg de XML syntax volgen, en bovendien voldoen aan de (in principe in elk .gpx bestand gespecificeerde) xsd: http://www.topografix.com/GPX/1/1/gpx.xsd

Je kan met een xml validator dus snel testen of een gpx bestand conform is of niet, bijvoorbeeld hier: https://www.freeformatter.com/xml-validator-xsd.html. Een groen resultaat wilt zeggen dat de gpx correct zou moeten zijn*.

Niet elke software/toestel die gpx bestanden genereert doet dit perfect volgens het boekje, en niet elke software/toestel die gpx bestanden opent doet moeilijk over foutjes tegen de syntax.

bvb: Syride toestellen zondigen tegen de syntax, Mapsource en Basecamp zijn blijkbaar heel strikt en weigeren de gpx bestanden gegenereerd door Syride tenzij je ze eerst manueel verbetert. Google Earth opent de Syride tracks dan weer wel,...

*of dat de snoodaards die de .gpx gegenereerd hebben expres de link naar de xsd niet in de gpx hebben opgenomen. Controleer als je zeker wilt zijn met bvb kladblok of de .gpx zoals het moet start met de tekst:
      <?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
      <gpx version="1.1" creator="....." xmlns="http://www.topografix.com/GPX/1/1" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsichemaLocation="http://www.topografix.com/GPX/1/1 http://www.topografix.com/GPX/1/1/gpx.xsd">

Comment

Garmin smeet ook vroeger eigen (unieke) syntax in de gpx indien je bepaalde zaken erin toevoegde, zodat die in andere software onbruikbaar was.

Braaaaaaaap braaaaaaap

Comment

Allen, met meerdere gpx bestanden getest - meerdere gsm's (Android en IOS) meerdere manieren - maar wil maar niet lukken.

Denk dat er toch bug zit in programma van Garmin Smartphone link - want als ik de GPX via de computer upload komt die er wel te staan...

Te bizar voor woorden, maar zal dan enige manier zijn om die bestanden op te laden - een dikke tegenvallen aangezien ik net deze functie veel zou gebruiken.

Bedankt Nethus voor die website met GPX/XML validator - bestanden die ik geprobeerd heb zijn groen - dus die zouden het moeten doen...
          niks keep calm
          gas d'r op

Comment

Garmin en bugs... beter lijstje maken van de Garmin software zonder bugs ... ben je sneller klaar.

Ik heb een Tomtom daar is draadloos overzetten van een track kinderspel. Een kennis zet 'op de baan' de track op een geheugenkaartje (android telefoon) en zo naar de 595. Heb hem idd horen zeggen dat het niet (meer) lukt via de garmin Smartphone link.

Comment

en er is dus ook geen manier om een GPX bestand te delen via bluetooth met dat ding - gewoon een schande.

Ik had jaren geleden een Zumo gekocht - en was er niet echt tevreden van (traag / slecht scherm / ...) en dacht met de vooruitgang in de mobiele sector dat Garmin hier zeker hing van gebruik maken om hun GPS toestellen bij te schaven.

Een tijdje rond gereden met een android telefoon op mijn handvaten - erg goede instructies, makkelijk in bediening, goed afleesbaar, vlot - enkel die verdomde handschoenen moesten altijd uit om iets aan te passen. En ja - soms heeft Google Assistant het erg moeilijk om een commando te begrijpen.

Dus met vernieuwde moed en durf dan toch die 590/595 toestel aangekocht (2dehands welliswaar - want retail prijs vind ik gewoonweg te duur voor dit) - maar moet toch weer bekennen dat dit geen ideale oplossing is.

Ook voor het fietsen heb ik voor een niet Garmin toestel gekozen, omdat ik ook al vond dat ze daar de bal hadden misgeslagen.
              niks keep calm
              gas d'r op

Comment

Met welk toestel wou je proberen delen?
                Normaal kan zumo wel met andere zumos delen.
                maar niet naar tomtoms dacht ik.
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Ik dacht dat die nieuwe bluetooth functies pas vanaf de XT op Garmin toestellen zaten.
                  Met alle respect maar de 590/595 gaat toch ook al een aantal jaren mee...

Comment

Garmin Support Center is where you will find answers to frequently asked questions and resources to help with all of your Garmin products.

Routes can only be sent via Bluetooth to another Can-Am Spyder zumo 590, Harley Davidson Roadtech zumo 590, zumo 395, zumo 590, or zumo 595.

tenzij de garmin website het zelf niet weet is dit het "juiste" antwoord.
                    dus blijft de vraag met welke toestel hornet wou sharen...

qua schande, beetje onderzoek op voorhand zou zo'n zaken toch ook al duidelijk gemaakt hebben?
                    't is altijd voor & nadelen afwegen...
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
                      qua schande, beetje onderzoek op voorhand zou zo'n zaken toch ook al duidelijk gemaakt hebben?
                      't is altijd voor & nadelen afwegen...
                      Ja en nee, een beetje duidelijkheid in hun marketing & communicatie zou ook al veel helpen.
                      Vaak laten ze express details (beperkingen) weg om het voordeel groter te doen lijken dan het is.
                      Ik zou dat zelfs "false advertising" durven noemen.

Braaaaaaaap braaaaaaap

Comment

en mss heeft Koeno wel gelijk - op verschillende websites lees je verschillende zaken:

- volgens de ene zou een 590 geen routes kunnen ontvangen via de smartlink app, een 595 wel (daarom dus dat ik de 595 software erop heb gezet)
                        - volgens andere websites is de smartlink app enkel daar om weersvoorspellingen / traffic warnings en muziek...

Dus zoals E.M. zegt - beetje duidelijk communicatie en het opzettelijk weglaten van bepaalde details zou (niet alleen) Garmin ten goede komen.

Koeno - delen van ritten vanop gsm naar Zumo toestel via Smartlink app - dus niet tussen Zumo's onderling maar tss mobiel toestel en Zumo
                        niks keep calm
                        gas d'r op

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hornetjo Bekijk Berichten
                          en mss heeft Koeno wel gelijk -
                          @Het bestuur: Kunnen we dit inkaderen en opsturen naar mijn vrouw?

Comment

Working...
                          X