Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Deftige routes maken: Tips & Tricks

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Deftige routes maken: Tips & Tricks

    Ik kan zoals de meesten onder ons wel routes maken voor de motor. Maar toch ben ik nooit volledig tevreden en altijd zit er ergens wel een fout in. Dus hierbij een poging om alle info wat te verzamelen.
    Onder info zou ik wel graag het volgende weten.
    Hoe vind je mooie routes? Dus sites, maar ook hoe weet je wat goed is.
    Wie gebruikt wat om routes te maken met de voor en nadelen.
    Tips voor route export en delen onder elkaar.
    Routes proefrijden of niet? Via google maps? Zeker als je routes voor je eigen maakt kan dit wat minder zijn.

    Hoe onthoud je mooie stukjes route dat je die zeker kan bijhouden.

  • #2
    Mijn eigen input.

    Ik haal mijn info van internet. Dus ik heb een deel route sites als bookmark.
    Mijn favorieten zijn:
    http://www.gpstracks.nl/ov-motor-belgie.php#
    https://motorroutes.net/
    http://www.bestbikingroads.be/motor-...egen-in-europa

    Zelf gebruik ik altijd garmin basecamp met dezelfde kaart als op mijn gps staat. Dit programma zal hier zeker bekend zijn, maar als tomtom gebruiker zal dit dus iets moeilijker zijn om aan een actieve kaart te komen.

    Meestal rij ik routes maar 1 keer dus proefrijden gebeurd niet en de mooie stukken zijn op goed geluk. Dus soms lukt dit en soms niet. En ik markeer ook niks voor achteraf.

    Comment


    • #3
      Er zitten een hoop leuke routes in het subforum voor de lidkaart-leden.
      Veel hiervan werd met de grootste zorg gemaakt en is op zijn minst een mooie basis om verder mee te werken.
      Verder is het haast onbegonnen werk om uit te schrijven wat allemaal zoals helpt om een goede route te maken tot een top-route.
      Dergelijke zaken leer je eigenlijk best tijdens een workshop en dergelijke door de wisselwerking met anderen.

      Bijkomend zijn de criteria van "een goede route" ook nog eens verschillend per rijder waardoor ook dat voor extra moeilijke vergelijkingen zorgt
      In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

      Lifetime member of the "National SARCASM Society"

      Comment


      • #4
        Een goede route maken, da's steeds een grote uitdaging geweest. (en steeds een andere route).

        Oorspronkelijk geplaatst door Burnout Bekijk Berichten
        Hoe vind je mooie routes? Dus sites, maar ook hoe weet je wat goed is.
        Wie gebruikt wat om routes te maken met de voor en nadelen.
        Dat weet je nooit, en zeker niet op die route deel sites.
        Mijn grootste frustratie met die sites is dat de route scores waardeloos zijn.
        Een echt goede route met enkel bochten valt niet op tussen routes met 50% snelweg waar 3 goede banen inzitten (beide krijgen 4 a 5 sterren).
        Persoonlijk zoek ik gewoon goede banen op met Google Maps & Basecamp.
        Streetview indien mogelijk, sateliet view en op zoek naar foto's waar een stuk vd baan op staat.
        Deze potentiƫel leuke stukken markeer ik dan met een kleur in Basecamp, om ze dan eens te kunnen scouten in een route.


        Oorspronkelijk geplaatst door Burnout Bekijk Berichten
        Routes proefrijden of niet? Via google maps? Zeker als je routes voor je eigen maakt kan dit wat minder zijn.

        Hoe onthoud je mooie stukjes route dat je die zeker kan bijhouden.
        Proefrijden != Google Maps.
        Op Google Maps mis je snel 50% vd punten die een weg een goede moto weg maken.
        Het geeft je wel een eerste indruk.

        Mijn manier die belachelijk tijdsconsumerend is, maar wel werkt.
        Alles opnemen met een GoPro.
        8 uur rijden = 10 uur video editting. Elk stuk weg (van een grote afslag tot de volgende) bekijk ik opnieuw en bewaar ik als een eigen video. Deze geef ik een score op 5 punten en een totaal score. Deze totaal score komt dan overeen met een kleur, en dat stuk route smijt ik in basecamp als een kleine track waar ik die kleur op map.
        Ik heb in mijn basecamp +100K aan gekleurde stukken wegen op een kaart, en daar maak ik dan routes over.

        Dit proces doe ik soms ook met scouting, dus op gebieden waar ik nog geen beeldmateriaal van heb.
        In deze thread zie je mijn stap per stap process, waar ik op een 10 tal avonden de scouting en de routes maak voor een 14 dagen trip van Zuid Frankrijk tot Valencia & terug.


        PS: ik ben de maker van de bochtenritten van 2fast4u sinds 2014 (ofzo).
        De reden dat deze zo geliefd zijn door de leden, is het resultaat van al het werk dat erachter zit.
        2011 Kawasaki Z1000SX (black)
        2013 Pixel Carpet (rainbow)

        Braaaaaaaap braaaaaaap

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Cowboy Bekijk Berichten
          Bijkomend zijn de criteria van "een goede route" ook nog eens verschillend per rijder waardoor ook dat voor extra moeilijke vergelijkingen zorgt

          Dat.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Cowboy Bekijk Berichten
            Bijkomend zijn de criteria van "een goede route" ook nog eens verschillend per rijder waardoor ook dat voor extra moeilijke vergelijkingen zorgt
            Alleszins, zo zijn er mensen die graag dagen achtereen vlotte tweevakswegen afroetsjen - waardoor je slechts vrij oppervlakkig met een land of streek kennis maakt - terwijl ik graag ook regelmatig eens "diep" in het land duik, door overal de kleine pietepeuterige kneuterwegskes beginnen te volgen, zonder op voorhand goed te weten waar ik ga uitkomen.

            Comment


            • #7
              ik maak mijn routes met MRA staan ook zeer veel routes in die je per land (regio) kan kiezen en eventueel kan aanpassen naar eigen goesting.
              Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

              Comment


              • #8
                Persoonlijk heb ik geen ervaring met routes te maken en of op te zoeken op pc.
                Gewoonlijk fixeer ik met op Google maps, inzoomen, route zelf bedenken en uploaden in de bovenkamer. Tijdens de nacht voor de rit, speelt de video van de trip constant af in de bovenkamer en de dag van de rit zelf bol ik die zonder problemen.
                Enige beperking is voorlopig dat dit enkel geldt voor Luxemburg, Moezel en Eifel regio.
                Das voldoende.
                Comming soon, new trips
                De hele dag leuke bochten, de hele dag hetzelfde tempo, das hallucinerend, das psychedelisch
                ------>>> DOMINO <<<------

                Comment


                • #9
                  Ik heb altijd basecamp gebruikt in combinatie met google maps en streetview,want op BC heb je totaal geen zicht op hoe de omgeving/streek er uit ziet.
                  Sinds kort gebruik ik ook MRA wat op dat vlak een hele vooruitgang is,om echt goed te zijn heb je dan wel de gold versie nodig.
                  Om goede en slechte stukken te onthouden heb ik de knop "waar ben ik" op het scherm van mijn Zumo gezet.
                  Daarmee kun je een punt vastleggen en een naam/markering geven,en die later bekijken in BC.
                  Ik gebruik dan - en + tekens om goed of slecht aan te geven,en daar komt automatisch een cijfer achter te staan in de juiste volgorde.
                  Het gebruiken van routes van internet heb ik al lang opgegeven,voor dezelfde reden als EM.
                  Ik zal alleen nog iemand anders zijn routes gebruiken als ik hem ken,en weet dat hij dezelfde kwaliteits eisen heeft als ik.
                  BOCHTENPIKKER

                  Comment


                  • #10
                    MRA (myrouteapp) is echt wel een top app. De goldversie is de versie die je wilt. Helaas betalend, maar dit is het wel waard. In de Webinars van MRA worden verschillende basisbegrippen en basisvaardigheden uitgelegd om tot een (zeer) behoorlijke route te komen. (bijna) Alle routehulpmiddelen zijn geintegreerd in deze app, waardoor je met een kleine tijdsinspanning een mooie route kan opzetten in no time.
                    2002 Kawasaki ZZR 1200 (2017-2021)
                    2014 Kawasaki Gtr 1400 (2021- )
                    A man who stands for nothing will fall for anything.

                    Comment


                    • #11
                      Ik gebruik de laatste jaren een APP "Quick Position Save", deze is volledig gratis,
                      dit is een hele simpele app waarop je een aantal knoppen kan configureren (met een bepaalde tekst op),
                      als je die knop aanklikt word je huidige positie opgeslagen in combinatie met de tekst van de knop.
                      Quadlock op je stuur met de GSM en je kan zeer snel, al rijdend score's geven.

                      Ik gebruik voornamelijk 4 knoppen om een score te geven aan de weg:
                      2 stars : Enjoying the scenery
                      3 stars : Oh Yeah Baby
                      4 stars : Chicken Strips removal time
                      5 stars : PURE ROAD PORN

                      Deze opgeslagen POI's zet ik dan achteraf in Basecamp: naam van de weg + het aantal sterren als naam, en een mooi hartje als icoontje.
                      Daarna is het gewoon een kwestie van lijntjes beginnen trekken

                      Als de route klaar exporteer ik deze, en open ik ze in Google Earth Pro om ze eventueel nog wat bij te sturen.
                      Recent ook de gold versie van MyRouteApp gekocht om ze daar nog eens af te checken tegen de TomTom map.

                      Iedereen heeft natuurlijk een andere definitie van wat een goede moto weg is.
                      Persoonlijk ben ik niet zo een liefhebber van die 1-vaks baantjes in Duitsland, al zitten daar ook heel goede tussen, die krijgen bij mij dan een eerder 4 sterren, terwijl dezelfde 2-vaks baan van mij 5 sterren krijgt.

                      Comment


                      • #12
                        Probleem met routes van een of andere site is dat je nooit weet wat je voorgeschoteld krijgt. Als eerste punt zou ik je aanraden om altijd tracks (sporen) te kiezen en geen routes!
                        Reden daarvoor is dat bij een route, je eigen gps in de meeste gevallen deze route anders gaat berekenen dan de origine route omdat je meestal, of andere instellingen, of andere kaartmateriaal hebt. Bij een track is dit minder van belang.
                        Tweede punt is, wie heeft deze route of track gemaakt en waarom? Is het iemand die graag smalle wegen neemt, kastelen bezoekt, iets van horen zeggen heeft.... , allemaal zaken die het voor die persoon interessant kunnen maken maar die jou misschien niets interesseren.
                        Zo vind ik de ritten van bv motoren en toerisme helemaal niets omdat het vaak over bezienswaardigheden (kastelen,musea,...) gaat en nauwelijks over het rijplezier. Ik denk dat de meeste van ons liever wat mooie bochten hebben dan een bezienswaardigheid onderweg.
                        Ik maak mijn routes dan ook liever zelf met een landkaart er naast, eventueel aangevuld met tips die ik gelezen heb en die me aanspraken.
                        Ik ben voor mezelf ook een map aan het bijhouden met de "perfecte motorwegen" in waar ik altijd op kan terugvallen wanneer ik in die bepaalde omgeving een rit (track) dien te maken.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Burnout Bekijk Berichten
                          Ik haal mijn info van internet. Dus ik heb een deel route sites als bookmark.
                          Mijn favorieten zijn:
                          http://www.gpstracks.nl/ov-motor-belgie.php#
                          https://motorroutes.net/
                          http://www.bestbikingroads.be/motor-...egen-in-europa

                          Zelf gebruik ik altijd garmin basecamp met dezelfde kaart als op mijn gps staat. Dit programma zal hier zeker bekend zijn, maar als tomtom gebruiker zal dit dus iets moeilijker zijn om aan een actieve kaart te komen.
                          En daar zit vaak het probleem! Jouw kaarten van basecamp en je eigen gps komen dan wel overeen, maar de routes die je van internet haalt zijn bijna nooit met dat kaartmateriaal gemaakt en al helemaal niet met dezelfde instellingen van jouw gps waardoor deze de routes toch op een of andere manier anders gaat berekenen!
                          Om dit te voorkomen zet je de route die je van het internet haalt best om in een track in basecamp. Op deze manier spelen de instellingen van je gps al een minder belangrijke rol. Zeker wanneer je de routes ook nog gaat delen met je vrienden en wanneer je niet het gedoe wilt hebben van "ik moest daar links in of mijn rit is 285km en die van jou 292km, hoe kan dat???" is een track (of sporen) de enige juiste manier van ritten delen.

                          Comment


                          • #14
                            Altijd vertrekken vanuit tracks, voor Garmin, omzetten in basecamp naar een route, map in garmin moet ook hetzelfde zijn als op het gps toestel, voor tomtom de track omzetten naar een route op de tomtom map in de betalende versie van myrouteapp. Dat is volgens mij de enige manier om de routes voor de 2 merken gelijk te krijgen. Vanuit basecamp rechtstreeks op tomtom zetten geeft soms een andere berekening.
                            Nu de mix aan GPS toestellen in de 2fast4u groepjes de afgelopen jaren wat groter is geworden, is het ook meermaals voorgevallen dat de tomtoms een andere kant uit wilden gaan dan de garmins.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door CrazyBen Bekijk Berichten
                              Altijd vertrekken vanuit tracks, voor Garmin, omzetten in basecamp naar een route, map in garmin moet ook hetzelfde zijn als op het gps toestel
                              Nog beter is om de track pas op het toestel om te zetten naar een route.

                              Comment

                              Working...
                              X