Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Deftige routes maken: Tips & Tricks

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Nog beter is om de track pas op het toestel om te zetten naar een route.
    Werkt niet altijd, want gaat dan herberekenen, al verschillende keren voorgehad dat het toestel toch autostrades neemt, ondanks dat dit volgens de instellingen niet toegestaan was, is zelfs een bewuste keuze van Garmin, je kan hier diverse topics van vinden op het internet, het vermijden van bepaalde wegen, voornamelijk autosnelwegen word gevolgd in de mate van het mogelijke, maar in landen waar je autostrade wil vermijden vanwege tol moet je maar eens een rit van 300km ingeven, Garmin neemt dan toch autostrades.

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door CrazyBen Bekijk Berichten
      Werkt niet altijd, want gaat dan herberekenen, al verschillende keren voorgehad dat het toestel toch autostrades neemt, ondanks dat dit volgens de instellingen niet toegestaan was, is zelfs een bewuste keuze van Garmin, je kan hier diverse topics van vinden op het internet, het vermijden van bepaalde wegen, voornamelijk autosnelwegen word gevolgd in de mate van het mogelijke, maar in landen waar je autostrade wil vermijden vanwege tol moet je maar eens een rit van 300km ingeven, Garmin neemt dan toch autostrades.
      Dan heb je volgens mij toch geen goede track gemaakt (te weinig punten).

      Comment


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
        Nog beter is om de track pas op het toestel om te zetten naar een route.
        Oorspronkelijk geplaatst door CrazyBen Bekijk Berichten
        Werkt niet altijd, want gaat dan herberekenen

        Track pas op het toestel laten omzetten naar een route, de mrgps methode, werkt over het algemeen het beste als je met verschillende motorrijders samen een route wil rijden. (alleen rij ik zelden in groep, dus ik werk zo nooit)

        Maar het herberekenen moet UIT staan.

        En daar wringt, wat mij betreft, het schoentje. Ga je dan gedwongen van je route af dan moet je maar terug op de route zien te geraken. Allemaal leuk en aardig als het een korte omleiding is. Een ander verhaal als je dit hebt ergens in de Alpen waar je een hele pas moet omrijden.

        Wat voor mij het beste werkt.

        In BC een route maken met voldoende viapunten. De belangrijkste laat ik "hard", de rest zet ik "zacht".
        Van die route maak ik een track in BC.

        Zowel de route als de track verzend ik naar mijn GPS en zet de track zichtbaar.
        Herberekenen staat gewoon op.

        Als ik dan al eens van de oorspronkelijke route af moet laat ik dat ding gewoon herberekenen, maar ik zie nog steeds de oorspronkelijke track. Dus ik kan kiezen of ik naar de GPS luister of dat ik zelf m'n weg zoek richting track.

        Comment


        • #19
          Misschien nog even voor de duidelijkheid. Ik gebruik dus idd websites om routes te vinden. Maar dan vooral om een idee te hebben van een richting en mogelijke mooie banen.
          Ik laad deze routes altijd op in basecamp en herteken ze volledig. Ik gebruik ze al een leidraad, maar ik doe graag mijn ding.
          Deze nieuwe route staat dus altijd op dezelfde kaart als op mijn gps( ik update altijd pc en gps tegelijk). Ook zet ik deze om naar track.
          Ik laad zowel de route als de track op en gebruik de route. De track staat als lijn wel op het scherm. ( heel handig bij wegenwerken).
          Als ik routes deel vraag ik ook altijd naar welke gps en welke kaart. En anders is het de track die ik doorstuur.

          Ik vind het nu vooral moeilijk om deftige routes in de buurt( waasland) te vinden. Dus iets wat de moeite is om te rijden( ja dit is voor iedereen anders). En om dan deze routes op een goeie manier aan te passen naar mijn smaak.

          Comment


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
            Dan heb je volgens mij toch geen goede track gemaakt (te weinig punten).
            Kan je het aantal punten van je track bepalen ?
            Ik dacht dat een track automatisch op basis van je route de punten maakte.
            Zit er een lange bocht in 200m dan zijn dat 20 punten (ofzo), is het een loodrecht stuk van 10km dan zijn dat maar 2 punten.
            2011 Kawasaki Z1000SX (black)
            2013 Pixel Carpet (rainbow)

            Braaaaaaaap braaaaaaap

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
              Kan je het aantal punten van je track bepalen ?
              Ik dacht dat een track automatisch op basis van je route de punten maakte.
              Zit er een lange bocht in 200m dan zijn dat 20 punten (ofzo), is het een loodrecht stuk van 10km dan zijn dat maar 2 punten.
              Een track kan ook andere bronnen hebben dan een route he.
              En je kan in een track ook altijd nog punten bijplaatsen als je wilt.

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
                Kan je het aantal punten van je track bepalen ?
                Ik dacht dat een track automatisch op basis van je route de punten maakte.
                Zit er een lange bocht in 200m dan zijn dat 20 punten (ofzo), is het een loodrecht stuk van 10km dan zijn dat maar 2 punten.

                Net eens gekeken...

                Routepunten geplaatst op een rechte baan van pakweg een km of 10.

                En dan een track ervan gemaakt.

                Bij mij, in BC, krijg ik dan toch meer dan 2 punten. Wanneer de weg ook maar een beetje afwijkt van een perfecte rechte lijn komt er minstens een punt bij en ik merk ook op dat bij elke kruising een punt verschijnt.

                Comment


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
                  Net eens gekeken...

                  Routepunten geplaatst op een rechte baan van pakweg een km of 10.

                  En dan een track ervan gemaakt.

                  Bij mij, in BC, krijg ik dan toch meer dan 2 punten. Wanneer de weg ook maar een beetje afwijkt van een perfecte rechte lijn komt er minstens een punt bij en ik merk ook op dat bij elke kruising een punt verschijnt.
                  Dat van de kruispunten wist ik niet.
                  maar een track is gewoon een vector (serie van coordinaten) over je map. Hoe kronkeliger de route, hoe meer punten nodig zijn.
                  Wat ook betekend dat als je kaartmateriaal hebt waar de bochten op 3m gemapt zijn ipv 10m, je een veel zwaardere route hebt.
                  Ik dacht dat Google Maps op 5m zat, ik weet het getal niet meer, maar als je een op die 5m, 3m naar links ging, en terug 3m naar rechts, dan toont google maps dus gewoon een rechte lijn.

                  6 jaar terug was ik als test (voor gps software idee) bezig met mathematisch modellen om de curves van bochten op kaartdata te kunnen berekenen om zo snel de bochtenbaantjes over heel europa te vinden. Maar ben dit gestopt omdat het kaartmateriaal niet genoeg detail bevatte om dit degelijk te doen.

                  Soit wat Schussboelie aangaf, meer tussenpunten op de track, kan in principe kloppen.
                  Maar dat houdt dan in dat je zelf je track getekend hebt (zonder conversie van route), of bijgetekend en dat zie ik enkel (vooral) op offroad gebeuren (zoals Schuss bv deed op de 2fast4u ritten die op banen gingen die niet op de maps stonden). Dit lijkt me nogal een kleine kans dat dit het probleem zal zijn bij de meeste hier op't forum.
                  2011 Kawasaki Z1000SX (black)
                  2013 Pixel Carpet (rainbow)

                  Braaaaaaaap braaaaaaap

                  Comment


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten

                    Soit wat Schussboelie aangaf, meer tussenpunten op de track, kan in principe kloppen.
                    Maar dat houdt dan in dat je zelf je track getekend hebt (zonder conversie van route), of bijgetekend en dat zie ik enkel (vooral) op offroad gebeuren (zoals Schuss bv deed op de 2fast4u ritten die op banen gingen die niet op de maps stonden). Dit lijkt me nogal een kleine kans dat dit het probleem zal zijn bij de meeste hier op't forum.

                    Nu, ik weet niet hoe Schuss met tracks werkt, maar zelf trackpunten bijtekenen is iets wat ik zeker niet aan zou beginnen...

                    Een track rijdend "opnemen" gaat zowieso voor meer trackpunten zorgen dan wanneer je in BC van een route een track laat maken, dat lijkt me duidelijk.


                    Maar hoe je het ook draait of keert... met verschillende motorrijders samen één route gaan rijden zorgt altijd wel voor verassingen. Niet iedereen z'n GPS is op dezelfde manier ingesteld, niet iedere route is met hetzelfde kaartmateriaal gemaakt....

                    En dan is de mrgps methode naar mijn mening de methode om samen met de minst mogelijke afwijkingen een route te rijden.


                    Ik persoonlijk sta niet achter deze manier van werken. Maar ik rij niet in groep.
                    Ik laat mijn GPS gewoon herberekenen. Maar zorg er wel voor dat ik de track zichtbaar heb staan.
                    En wanneer ik dan samen met m'n vrouw en haar TomTom op pad ben, dan zie ik dat haar TomTom de track beter volgt dan mijn Garmin...
                    Mijn Garmin geeft soms toch nog wel eens een andere routelijn dan wat ik zie op de tracklijn, terwijl mijn vrouw (die toch altijd voorop rijdt) wel zo goed als zeker op de tracklijn blijft.

                    Maar omdat ik het herberekenen heb opstaan... gaat mijn Garmin vrij snel terug aanpassen naar de track.





                    Maar goed, daar ging het in dit topic niet om he.


                    Routes maken...

                    Ik kijk soms wel eens naar andere routes online, maar probeer toch vooral zelf mijn ding te doen.
                    Meestal in BC, maar dan met google streetview erbij om zeker te zijn dat ik de juiste keuzes maak.
                    Klakkeloos routes overnemen doe ik nooit.

                    Comment


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
                      Soit wat Schussboelie aangaf, meer tussenpunten op de track, kan in principe kloppen.
                      Maar dat houdt dan in dat je zelf je track getekend hebt (zonder conversie van route), of bijgetekend en dat zie ik enkel (vooral) op offroad gebeuren (zoals Schuss bv deed op de 2fast4u ritten die op banen gingen die niet op de maps stonden). Dit lijkt me nogal een kleine kans dat dit het probleem zal zijn bij de meeste hier op't forum.
                      Mijn referentiekader is inderdaad misschien wel wat afwijkend.

                      Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
                      Nu, ik weet niet hoe Schuss met tracks werkt, maar zelf trackpunten bijtekenen is iets wat ik zeker niet aan zou beginnen...

                      Een track rijdend "opnemen" gaat zowieso voor meer trackpunten zorgen dan wanneer je in BC van een route een track laat maken, dat lijkt me duidelijk.
                      Dat klopt maar je hebt niet steeds de mogelijkheid om het tracé op voorhand te rijden.
                      Tijdens de voorbereiding van onze Niet-Nordkaap trip heb ik keiveel stukken track zelf bijgetekend.
                      Voor de verschillende Allroadritten overigens ook.

                      Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
                      Maar zorg er wel voor dat ik de track zichtbaar heb staan.
                      Routes maken...
                      Dat. Altijd.

                      Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
                      Ik kijk soms wel eens naar andere routes online, maar probeer toch vooral zelf mijn ding te doen.
                      Meestal in BC, maar dan met google streetview erbij om zeker te zijn dat ik de juiste keuzes maak.
                      Klakkeloos routes overnemen doe ik nooit.

                      Comment


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Burnout Bekijk Berichten
                        Ik vind het nu vooral moeilijk om deftige routes in de buurt( waasland) te vinden. Dus iets wat de moeite is om te rijden( ja dit is voor iedereen anders).
                        Ik heb Vlaanderen al volledig geschrapt,in mijn ogen is hier niets de moeite,buiten enkele korte stukken hier en daar.
                        In uw geval zou ik de Nederlandse grens oversteken,daar liggen nog wel wat vrij rustige kronkelwegen met goed asfalt.
                        BOCHTENPIKKER

                        Comment


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Lucasfalt Bekijk Berichten
                          Ik heb Vlaanderen al volledig geschrapt,in mijn ogen is hier niets de moeite,buiten enkele korte stukken hier en daar.
                          In uw geval zou ik de Nederlandse grens oversteken,daar liggen nog wel wat vrij rustige kronkelwegen met goed asfalt.

                          Das het geluk dat ik zo dicht woon. Ik rijd ook meestal meer in zeeland dan in vlaanderen. De grens kan ik zelf vinden met mijn ogen dicht. Die voel je wel.

                          Comment


                          • #28
                            Even een aanvulling voor TS : In MRA kan je de routes die bvb in Tomtom gemaakt zijn gelijk maken voor google maps, Here kaarten, .. zodat je zeer veel kans hebt dat iedereen dezelfde route volgt. Dit geeft de grootste kans op een aangename rit voor iedereen.
                            2002 Kawasaki ZZR 1200 (2017-2021)
                            2014 Kawasaki Gtr 1400 (2021- )
                            A man who stands for nothing will fall for anything.

                            Comment

                            Working...
                            X