Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scouting data om betere routes te maken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Scouting data om betere routes te maken

<moderator>
    Deze posts verdienen hun eigen topic (ipv in het Motorvakantieplannen 2021 topic te staan)
    </moderator>

Oorspronkelijk geplaatst door kazzz Bekijk Berichten
    Welke scouting mappen? Heb ik iets gemist of zijn dat je eigen mappen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Eigen mappen die ik maak in Basecamp door gekleurde tracks over de wegen te zetten.
    De kleurcode & de naam vd track geven meer insights. Ik splits een baan ook op in meerdere tracks zodat de tracks duidelijk aangeven op welke stukken er gaas kan gegeven worden (huizen aan beide kanten vd weg = gebrek aan track toont dit aan).
    Als ik dan routes maak teken ik over mijn kleurmapkes.

Heb ook nog de echte kwaliteitsmap versie ervan, waar de opgenomen banen (Gopro) op 5 facetten beoordeeld worden en met hun totaal score ook een kleur op de map krijgen.
    Maar op onbekend gebied is het dus enkel scouting kleurkes.

(uit de hand gelopen systeem, begonnen met de leukste banen van Europa te markeren op een map aangezien ik die ooit eens wou doen).
    Last edited by E.M.; ma. 29 mrt. '21, 10:02.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)
    2013 Pixel Carpet (rainbow)

Braaaaaaaap braaaaaaap

En zijn die consulteerbaar? [emoji3]

Yamaha TDM850 4TX: crashed
    Yamaha FZ6N S2 ABS: sold
    BMW S1000R: sold!
    Speed Triple RS 2019: current

Comment

En zijn die consulteerbaar? [emoji3]

Als ge afkomt met specifieke vragen kan ik steeds helpen met de kennis die ik heb.
      Maar mijn mapkes zelf bestaan enkel in Basecamp en zijn niet publiek consulteerbaar.
      Het plan is wel om daar ooit eens een site rond te bouwen (maar dat zeg ik al +5 jaar).

Braaaaaaaap braaaaaaap

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
        Als ge afkomt met specifieke vragen kan ik steeds helpen met de kennis die ik heb.
        Maar mijn mapkes zelf bestaan enkel in Basecamp en zijn niet publiek consulteerbaar.
        Het plan is wel om daar ooit eens een site rond te bouwen (maar dat zeg ik al +5 jaar).
        Ideetje voor een meet & greet: opleiding in gebruik scoutingmappen!
        (in 2026 als dé corona voorbij is)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dries B Bekijk Berichten
          Ideetje voor een meet & greet: opleiding in gebruik scoutingmappen!
          (in 2026 als dé corona voorbij is)
          Daar is niet veel opleiding aan.
          Een route tekenen die maar de lengte is van een stuk weg dat je wilt scoren. en converteren naar een track.
          Dat een kleurtje geven en een beschrijving.

Het moeilijker is een systeem hebben. Daar heb ik toch al wat aan geprutst over tijd heen.

Eerst zoek ik interessante gebieden uit en maak ik een track rond alle echte twistige delen die aan elkaar hangen. (meestal bepaald door het landschap, dus vallen er niet te veel vormen te tekenen in een gebied.
          Dit geeft me een goed idee waar er fun is op een zeer groot gebied. (langs waar ga ik van gebied naar gebied etc ...)
          En elk gebied scout ik dan in detail.

Voor scouting gebruik ik volgende namen vd tracks.
          A1 37 - dubbel z streep - cava & minder 2012 - sateliet vernieuwd
          • A1 = regio die ik voordien afbaken, gebied met twisties + de toegangswegen of wegen ertussen.
          • 37 = optellend nr zonder echte betekenis
          • dubbel z streep = breedte wegdek (belangrijke factor imo kwa funbepaling - ik gebruik fietspad / smal / normal (of dubbel z(onder) streep) / dubbel m streep / etc ... )
          • cava & minder 2012 = streetview impressie (super (= precies just nieuw) / ok / cava / minder / slecht) + datum streetview
          • sateliet vernieuwd = indien streetview te oud was of de wegstaat niet goed zet ik hier nog checks bij van sateliet.
          • optioneel extra comments (veel opritten aan de baan / mooi zicht / meer bochten dan de weg toont / etc ...)

Schade over tijd schat ik door zichtbare schade op te zoeken op sateliet view (met labels off) en dat te vergelijken met het streetview beeld.

Die track geef ik nog een kleur.
          • rood - avoid at all costs (kleur afhankelijk van bochten aantal, meer bochten = strenger)
          • roos/ magenta - enkel ok om naar betere baan te gaan, niet voor fun insteken. (wegstatus van die aard dat je minder gas geeft - kleur afhankelijk van bochten aantal, meer bochten = strenger)
          • groen - ok (niet afh. van aantal bochten)
          • donker blauw - super weg, hier doe je omwegen voor, highlight vh gebied (kleur zwaar afh. van aantal bochten)
          • donker geel - off road (met steeds comments in de naam ivm de status vd baan)

Super mini wegjes die je amper op Google Maps of Basecamp (of eenderd welke andere map provider) ziet .. vallen door dit systeem bijna evenveel op als grotere wegen. zeker als je al je tracks selecteerd.
          Weg info weten = click op track en de naam komt in de tooltip.

Ik werk wel met folders & lijsten. Meestal een grote folder met volgende lijsten.
          • scouting tracks lijst
          • POI lijst van panorama's etc die ik toevalig spotte tijdens scouten.
          • lijst met oude routes door het gebied (om niet te veel overlap te hebben)
          • lijst waar ik mijn nieuwe routes in maak

Ik selecteer de lijst vd nieuwe route, maak snel een mini route met start & eind punt.
          Ik selecteer de map zodat ik alle items van alle lijsten erin zie.
          Ik sleep mijn route op de data van de scoutingsmap, en maak zo steeds nieuwe punten bij.
          Ik probeer sowieso donkerblauwe banen te hebben in mijn routes, met zoveel mogelijk groen tussen. Soms roos als het niet anders kan. En rood vermijd ik als de pest. Gravel smijt ik er in als het weer ok is en ik er goesting in heb.

Scoutingmap van een regio doen: (regio zoals bv Noord-Eifel (en niet de hele Eifel).
          +- 5 uur intensief werk in Basecamp + browser vensters (streetview & google sateliet).

Kan momenteel enkel in Basecamp en is een kut jobke. (je hebt wel je data mee op vakantie zonder internet op je laptop - internet op hotel in die gebieden suckt vaak hard).
          Je doet het maar 1 keer en je hebt herbruikbare data voor een paar jaar zonder extra werk.
          Nadien check je enkel mindere statussen eens opnieuw als de datum van streetview te oud was. En dan werk je je tracknaam bij.

voorbeeld:
          scouting map voorbeeld.jpg

Braaaaaaaap braaaaaaap

Comment

Voor alle duidelijkheid, ge gaat nen dag rijden, door een gebied, en achteraf leest ge de route in basecamp in en weet gij nog perfect welke weg TOP was en welke k*k?
            Chapeau!
            Yamaha TDM850 4TX: crashed
            Yamaha FZ6N S2 ABS: sold
            BMW S1000R: sold!
            Speed Triple RS 2019: current

Comment

Neen hij filmt alles onderweg en bekijkt die beelden later,en mogelijk gebruikt hij nog andere manieren.
              Ik sla zelf onderweg punten op in mijn GPS met daarbij opmerkingen,en die hou ik ook bij in mappen voor later.
              Zo weet ik nadien wat goed is en wat niet.
              BOCHTENPIKKER

Comment

Voor alle duidelijkheid, ge gaat nen dag rijden, door een gebied, en achteraf leest ge de route in basecamp in en weet gij nog perfect welke weg TOP was en welke k*k?
                Chapeau!
                Dat is een geavanceerder systeem dat ik daarvoor heb opgezet. Ik neem alles op met de gopro, snij de filmpjes in stukken zoals de tracks. Score ze op 5 facetten. Geef een totaal score op 10 die als kleur op de map komt (10 kleuren voor de maps). Ben dit begonnen omdat ik niet meer kon herinneren waar de vetste banen in een route lagen. En zeker met mijn lusjesroutes is oriëntatie niet evident.

Het heeft geen nut om te diep in detail te gaan met streetview en satelliet. Een weg die er perfect op lijkt kan nog steeds kut rijden en visa versa.
                In het gopro systeem steekt ook veel meer tijd. 8 uur rijden is 8 uur werk op de map. (video's renderen is nog eens een paar uurtjes)
                De track nummer is identiek aan de bewaarde video voor nadien snel terug op te zoeken.

Het scouting systeem is imo voor de meesten haalbaar om zelf te doen. Al is het maar om uw 30 favo banen vd Alpen in op te slaan. Of telkens je iemand hoort zeggen hoe goed een bepaalde baan is = opzoeken en op je map zetten.

Principe blijft hetzelfde. Doe maar 1 keer het opzoekingswerk, steek wat meer tijd in de documentatie van uw bevindingen en ze staan hapklaar op de map (vs vroeger voor de 10de keer dezelfde baan checken of het een alternatief was in een route).
                Last edited by E.M.; vr. 26 mrt. '21, 19:37.

Braaaaaaaap braaaaaaap

Comment

Working...
                X