23 januari:
Het was warm (35°) met een vrij lage vochtigheidsgraad vandaag in Maleisië bij de 1e test voor het seizoen 2005. Bij Ducati lag het aandachtspunt bij het checken van de betrouwbaarheid van de GP5. Loris Capirossi was de snelste van de aanwezige rijders. Toni Elias en Makoto Tamada behoorden tot de crashers. Rubén Xaus legde zijn eerste rondjes met de Yamaha M1 af.
De toegangshekken waren los want deze testsessie was vrij toegankelijk voor het publiek. Totaal 21 coureurs zijn volgens de laatste berichten in actie geweest, 17 hiervan zijn vaste deelnemers aan de GP´s. Welke 4 testrijders hierbij ook aanwezig zijn wordt nergens gemeld, wel komt Nobu Aoki´s (nu testrijder Suzuki) naam ook voor tussen de verstrekte tijden, dus het blijft voorlopig nog even gissen naar de andere 3. Ducati, dat vorige week aankondigde dat het gebruik gaat maken van een apart bandentestteam, meldde in haar persbericht niet dat Shinichi Itoh ook present was.
"Het is geweldig om weer op de motor te zitten nadat we meer dan een maand niks gedaan hebben," zei Loris Capirossi. "Aan het eind van deze 1e dag ben ik zeer tevreden en overtuigd dat we met de GP5 de goede richting opgaan. Daarbij moet ik zeggen dat de Bridgestone banden, en zeker de voorband, mij hier op Sepang een goed gevoel geven."
"Dit was niet verkeerd voor de eerste dag om weer op de baan te zijn," zei Valentino Rosi. "We hebben aan de afstelling gewerkt. Er zijn wat verbeteringen aan het blok, de bedoeling is om meer veranderingen aan te brengen en proberen en toch het zelfde gevoel te krijgen met de machine van vorig jaar zodat ik er op dezelfde manier mee kan rijden. Deze machine is bijna compleet nieuw, verder heb ik twee maand niet gereden. Er is nog veel werk te doen waar we morgen mee door gaan."
[align=left:2knrs79v]"Het ging beter dan ik verwachtte na 2 maanden rust," zei Alex Barros. "Ik had gedacht meer tijd nodig te hebben maar voelde me gelijk op mijn gemak. Daardoor kon ik me snel focussen om aan verschillende afstellingen van de motor-rem naar de koppeling en van de acceleratie tot de remmen ik ben tevreden want ik was vanaf het begin regelmatig sneller dan bij de GP van oktober." Troy Bayliss meldde dat hij het juiste gevoel van november nog niet had gevonden, hij weet dit o.a aan de weersomstandigheden en te weinig tractie.
[/align:2knrs79v]

"Dit is een geweldige dag," zei Max Biaggi die voor het eerst sinds zijn enkelbreuk weer op een motor zat. "Ik ben terug op de motor en ik kan rijden, dat is het belangrijkste. De enkel doet nog pijn maar ik wil niet klagen. De 1e test was deze met de voet. Binnenkort kan ik de krukken aan de kant gooien. We zijn al met de nieuwe motor bezig. Nieuwe onderdelen moeten uitgebreid geprobeerd worden. We moeten de winnende machine bouwen. Om met Erv Kanemoto (die zich bij het team voegde als technisch directeur) is een groot plezier en een grote eer, maar een grote verantwoordelijkheid."
"Ik kon niet wachten om weer de baan op te gaan," vertelde Carlos Checa. "Maar het was een beetje moeilijk na dat ongevalletje in Madonna di Campiglio (kwam met zijn hand in de spikes van een ‘ijskart’) de dokter heeft gisteren de hechtingen er uitgehaald, maar de wond is nog niet volledig genezen. Maar dankzij een speciale handschoen van Alpinestars kon ik toch goed rijden en vaststellen dat er goed gewerkt wordt."
"Met de overstap naar Michelin moet ik de set-up op iedere baan opnieuw bekijken," zei Makoto Tamada. "Toen ik een goede afstelling gevonden had heb ik veel veranderingen geprobeerd. De crash was bij lage snelheid. Toen ik met nieuwe banden naar buiten ging vertelde ik mijn monteurs dat ik 20 ronden wou doen. De motor voelde zo lekker aan dat ik even te snel ging en de voorkant verloor."
Shinya Nakano: "Het was vanmorgen weer even wennen op de motor na de lange winterpauze. Nadat ik met de 2004 motor begon ben ik vanmiddag overgestapt naar de laatste versie van de Ninja ZX-RR. Dit is een nieuwe motor waar nog veel aan gewerkt moet worden voordat de balans van het frame goed is, maar op bepaalde punten kan ik al verbetering merken ten opzichte van de oude machine. De oude motor gedroeg zich wat nerveus als de achterkant begon te glijden, deze machine is makkelijker te controleren als de boel begint te glijden."
Toni Elias: "Het was een beginnersfout. Ik ging de bocht met een lagere versnelling in dan de bedoeling was, toen ik het gas opendraaide werd ik er afgeslingerd. Hoewel het niet hard ging was het een flinke smak. Het hoort bij het leerproces."
bron:motogp-news.nl
Comment