26 november
Er lijkt een grote kans te bestaan dat Aprilia de MotoGP klasse voorlpig de rug toe draait. De fabrikant zit al langer in financiële problemen en moet keuze maken. In het Italiaanse 'La Gazetta Dello Sport' stond vandaag een interessant artikel over de redenen van Aprilia om voorlopig de MotoGP activiteiten te stoppen.
Na 2 teleurstellende jaren is Sabelli, CEO van de Piaggio-groep ( hoofdaandeelhouder van Aprilia ) duidelijk en tegelijkertijd weinig voorspelbaar. ‘We zullen ons in de toekomst focussen op de GP125, GP250 en de Superbikes’.
Pisa, 26 november 2004 – Er waren jaren van absoluut succes in de 125 en 250 klasses, maar ook jaren van bitterheid en ongenoegen in de Koninginneklasse, voor de GP500 werd omgevormd tot het huidige MotoGP. Aprilia denkt er sterk aan om in de hoogste klasse van de wegracerij de handdoek finaal in de ring te gooien. Het zat er natuurlijk al aan te komen, meer en meer geruchten deden de laatste tijd de ronde, maar het waren niet meer dan dat, geruchten. Maar sinds vandaag zijn het geen geruchten meer. Het is duidelijke taal vanuit het hoofdkwartier in Noale (I), de thuisbasis van Aprilia, nu bevolkt door de topmanagers van de Piaggio-groep.
Rocco Sabelli vertelt; “In onze groep kreeg Aprilia vandaag duidelijkheid rond hun 125 en 250-plannen, maar we zijn sterk aan het overwegen om niet meer aan te treden in de MotoGP-klasse. Deze is voor ons nu eenmaal oneconomisch en brengt weinig op voor de groep.” Tegelijkertijd wijst Sabelli erop dat de aanwezigheid van Aprilia in het Wereldkampioenschap Superbike ( of een van zijn afgeleiden, BSB, AMA ? ) versterkt zal worden en dat Gilera en Derbi – 2 andere leden van de Piaggio-groep – wel aanwezig zullen blijven in de GP125 en GP250.
Aprilia trok zich al eens terug uit de Koninginneklasse van de wegracerij. Toen om zich in alle geheim voor te bereiden op de op stapel staande nieuwe viertaktklasse “MotoGP” in 2002 met de RS3 Cube. In 2004 behaalde het ‘Huis van Noale’ een zesde plaats in het constructeurskampioenschap met 39 punten ( op een overjarig model van de 2003 RS Cube ). Men kan zich allemaal nog herinneren dat Marcellino Lucchi, Shayne Byrne en Jeremy McWilliams gisteren en eergisteren twee dagen op het circuit van Jerez aanwezig waren, samen met het merendeel van de andere MotoGP-teams, om zich zo voor te bereiden op het seizoen 2005 met de nieuw ontwikkelde RS3 Cube.
Maar de waarheid kan kwetsen, sinds hun debuut tijdens de Grand Prix van Japan in 2002 heeft de RS3 in 48 Grand Prix tijd noch een podium, noch een overwinning. “Enkel meerijden als ‘bladvulling’ zou ons handen vol geld kosten en ons in slechte papieren brengen”, voegt Sabelli er aan toe, “Dit is zeker geen definitief afscheid, maar we moeten nu eenmaal zuinig omspringen met de budgetten die voorhanden zijn.”
Er lijkt een grote kans te bestaan dat Aprilia de MotoGP klasse voorlpig de rug toe draait. De fabrikant zit al langer in financiële problemen en moet keuze maken. In het Italiaanse 'La Gazetta Dello Sport' stond vandaag een interessant artikel over de redenen van Aprilia om voorlopig de MotoGP activiteiten te stoppen.
Na 2 teleurstellende jaren is Sabelli, CEO van de Piaggio-groep ( hoofdaandeelhouder van Aprilia ) duidelijk en tegelijkertijd weinig voorspelbaar. ‘We zullen ons in de toekomst focussen op de GP125, GP250 en de Superbikes’.
Pisa, 26 november 2004 – Er waren jaren van absoluut succes in de 125 en 250 klasses, maar ook jaren van bitterheid en ongenoegen in de Koninginneklasse, voor de GP500 werd omgevormd tot het huidige MotoGP. Aprilia denkt er sterk aan om in de hoogste klasse van de wegracerij de handdoek finaal in de ring te gooien. Het zat er natuurlijk al aan te komen, meer en meer geruchten deden de laatste tijd de ronde, maar het waren niet meer dan dat, geruchten. Maar sinds vandaag zijn het geen geruchten meer. Het is duidelijke taal vanuit het hoofdkwartier in Noale (I), de thuisbasis van Aprilia, nu bevolkt door de topmanagers van de Piaggio-groep.
Rocco Sabelli vertelt; “In onze groep kreeg Aprilia vandaag duidelijkheid rond hun 125 en 250-plannen, maar we zijn sterk aan het overwegen om niet meer aan te treden in de MotoGP-klasse. Deze is voor ons nu eenmaal oneconomisch en brengt weinig op voor de groep.” Tegelijkertijd wijst Sabelli erop dat de aanwezigheid van Aprilia in het Wereldkampioenschap Superbike ( of een van zijn afgeleiden, BSB, AMA ? ) versterkt zal worden en dat Gilera en Derbi – 2 andere leden van de Piaggio-groep – wel aanwezig zullen blijven in de GP125 en GP250.
Aprilia trok zich al eens terug uit de Koninginneklasse van de wegracerij. Toen om zich in alle geheim voor te bereiden op de op stapel staande nieuwe viertaktklasse “MotoGP” in 2002 met de RS3 Cube. In 2004 behaalde het ‘Huis van Noale’ een zesde plaats in het constructeurskampioenschap met 39 punten ( op een overjarig model van de 2003 RS Cube ). Men kan zich allemaal nog herinneren dat Marcellino Lucchi, Shayne Byrne en Jeremy McWilliams gisteren en eergisteren twee dagen op het circuit van Jerez aanwezig waren, samen met het merendeel van de andere MotoGP-teams, om zich zo voor te bereiden op het seizoen 2005 met de nieuw ontwikkelde RS3 Cube.
Maar de waarheid kan kwetsen, sinds hun debuut tijdens de Grand Prix van Japan in 2002 heeft de RS3 in 48 Grand Prix tijd noch een podium, noch een overwinning. “Enkel meerijden als ‘bladvulling’ zou ons handen vol geld kosten en ons in slechte papieren brengen”, voegt Sabelli er aan toe, “Dit is zeker geen definitief afscheid, maar we moeten nu eenmaal zuinig omspringen met de budgetten die voorhanden zijn.”
Comment