Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voelsprietjes... Wat doen we ermee

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Voelsprietjes... Wat doen we ermee

Voelsprietjes, 't is toch iets he ;-)

Op de CB1000R zitten origineel super lange, en wordt dus door iedereen er af gehaald.
    Bij mijn cb1000R zijn die door de vorige eigenaar al verwijderd.

Op de vorige circuitdag gemerkt dat door mijn slechte zitpositie ( ) ik in de linkse bochten mijn zijstandaard over de grond sleep.
    Blijkbaar zonder voelsprieten raakt de zijstandaard de grond nog voor de stepjes.

Het lijkt mij dat het veiliger zou zijn mochten de stepjes de eerste waarschuwing geven (aangezien die mee kunnen scharnieren).
    Dus eigenlijk kortom: ik zou iets of wat van voelspriet terug willen steken, zodat het stepje mij kan waarschuwen dat ik meer moet gaan verzitten in de volgende ronde

Maakt het uit wat daar in gedraaid wordt? Mag daar zomaar eender welke bout ingedraaid worden? Of heeft die best een ronde kop? of bepaald materiaal?
    De originele lijken mij wat te ver gezocht?
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Als een dichtscharnierende voetsteun veilig zou zijn, waarom is men dan in wedstrijden verplicht met niet scharnierende voetsteunen te rijden ​​​​​​

Ik zeg, voelspriet er onderuit..
    Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

Comment

Geen idee wat in wedstrijden verplicht is.
      Ik dacht dat voetsteun scharnierd mee, dus als die grond raakt kan die nog wat omhoog gaan...
      die zijpikkel is op dat vlak al iets minder scharnierend...

daarom dat het mij beter leek... kan natuurlijk altijd mis zijn (ik ben daar nogal sterk in prcies )
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chr-Re-ie Bekijk Berichten
        Als een dichtscharnierende voetsteun veilig zou zijn, waarom is men dan in wedstrijden verplicht met niet scharnierende voetsteunen te rijden ​​​​​​

Ik zeg, voelspriet er onderuit..
        Ik las dat een vd voordelen van niet scharnierende voetsteunen is dat je veel minder schade hebt bij een crash omdat het een groot deel van je moto beschermt.
        Je voetsteuntje is dan wel naar de klote, maar je chapment, frame, olie opvang, carter deksel etc is wel meer beschermd tegen schuren over de baan.

Minder kans op shizl op de baan etc ... misschien ?
        2011 Kawasaki Z1000SX (black)
        2013 Pixel Carpet (rainbow)

Braaaaaaaap braaaaaaap

Comment

Wacht tot ge ne keer uwen middenbok aan de grond rijdt. Dàn pas gaat ge verschieten. Verder zal het niet uitmaken welke bout je er in draait. Allez, toch niet als ze minstens tien centimeter lang is !

Comment

Ik zou er wel iets in draaien met een bolle kop,min of meer zoals origineel,dat kan altijd minder schade aanrichten bij een val.
            Ofwel een stukje draadstang of een afgezaagde bout met een dopmoer op,ofwel een inbusbout.
            Dat het in wedstrijden verplicht is om met vaste voetsteunen te rijden is een hele andere zaak,daar mag je ook geen zijpikkel of middenbok hebben dus kun je die ook niet aan de grond rijden.
            BOCHTENPIKKER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
              Op de vorige circuitdag gemerkt dat door mijn slechte zitpositie ik in de linkse bochten mijn zijstandaard over de grond sleep.
              Dat valt dus nog te verbeteren
              Met de cb1000r heb ik in de ardennen de uitlaat tegen de grond gereden, jinx was daar toen bij en kwam mij na de bocht doodleuk voorbij rijden op zijn gsxr met een duimpje omhoog

Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
              Wacht tot ge ne keer uwen middenbok aan de grond rijdt. Dàn pas gaat ge verschieten.
              Kan ik ongeveer van meespreken, bij mij was het de valbaar links rechts voor op de GS, achterwiel omhoog en eventjes niet weten of we dat nog gingen halen (eerste rit met die van ons achterop ook nog is). Dat was veel harder verschieten dan die uitlaat.
              Last edited by dirjax; wo. 7 jul. '21, 20:39. Reden: andere links

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
                Wacht tot ge ne keer uwen middenbok aan de grond rijdt. Dàn pas gaat ge verschieten. Verder zal het niet uitmaken welke bout je er in draait. Allez, toch niet als ze minstens tien centimeter lang is !
                Ik heb hier nog een filmpke liggen waar je het schuurgeluid hoort als scarver een stuk vd motor schraapt door te diep te gaan op de Fankel met zijn K1200R
                2011 Kawasaki Z1000SX (black)
                2013 Pixel Carpet (rainbow)

Braaaaaaaap braaaaaaap

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
                  Voelsprietjes, 't is toch iets he ;-)

Op de CB1000R zitten origineel super lange, en wordt dus door iedereen er af gehaald.
                  Bij mijn cb1000R zijn die door de vorige eigenaar al verwijderd.

Op de vorige circuitdag gemerkt dat door mijn slechte zitpositie ( ) ik in de linkse bochten mijn zijstandaard over de grond sleep.
                  Blijkbaar zonder voelsprieten raakt de zijstandaard de grond nog voor de stepjes.

Het lijkt mij dat het veiliger zou zijn mochten de stepjes de eerste waarschuwing geven (aangezien die mee kunnen scharnieren).
                  Dus eigenlijk kortom: ik zou iets of wat van voelspriet terug willen steken, zodat het stepje mij kan waarschuwen dat ik meer moet gaan verzitten in de volgende ronde

Maakt het uit wat daar in gedraaid wordt? Mag daar zomaar eender welke bout ingedraaid worden? Of heeft die best een ronde kop? of bepaald materiaal?
                  De originele lijken mij wat te ver gezocht?
                  De keren dat ik met mijn voeten tegen de grond gezeten heb lag dat zeker weten altiijd aan een 'gasfout'. Misschien moet je meer focussen op je (gas)techniek en je lijnen ipv op je hoek ? Ik heb in de regen afgelopen maandag 1:30 gereden met 'chickenstrips' vanachter van 5 a 6 cm weerszijden ...
                  Ik heb ondertussen 2 cursusdagen gevolgd bij Mertens en dat maakt toch wel veel verschil moet ik zeggen. Dat je het gaat leren zonder les te volgen geloof ik persoonlijk niks van.
                  moto-oor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomM Bekijk Berichten

... Ik heb in de regen afgelopen maandag 1:30 gereden met 'chickenstrips' vanachter van 5 a 6 cm weerszijden ...
                    Ik heb ondertussen 2 cursusdagen gevolgd bij Mertens en dat maakt toch wel veel verschil moet ik zeggen. Dat je het gaat leren zonder les te volgen geloof ik persoonlijk niks van.
                    Road: KTM Superduke 1290 R '19
                    StuntBike: Honda CBR 600F4s (slightly Modified by RunnerX and G-Man Gerald)

Comment

Amai, chickenstrips van 5 a 6 cm op nen 190 band... Ge hebt dus ergens in't midden 7cm band gebruikt...
                      Vind ik inderdaad zeer sterk.. Zelfs bij vlot rijden op de baan heb ik minder dan 5cm (wel op nen 180 band natuurlijk).

Lessen staan dit jaar niet op de agenda, iets met tijd & geld.

Om even iets bij te sturen: Mijn voeten raken de grond niet. 't Is daar juist dat mijn probleem zit. Ik vind het een raar idee dat eerst andere motordelen de grond raken voordat de stepjes dat doen...

Comment

Dat is dan ook de reden van die voelsprieten op de steps,die staan er niet zomaar op.
                        En ik vermoed dat je moet gaan oefenen op verzitten in de bocht,zodat je gewicht naar binnen gaat en je moto rechter blijft.
                        En wat les betreft,bij bijna elke organisatie kan je gratis een voor/achterrijder krijgen voor een paar rondjes die je tips zal geven.
                        BOCHTENPIKKER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucasfalt Bekijk Berichten
                          Dat is dan ook de reden van die voelsprieten op de steps,die staan er niet zomaar op.
                          En ik vermoed dat je moet gaan oefenen op verzitten in de bocht,zodat je gewicht naar binnen gaat en je moto rechter blijft.
                          En wat les betreft,bij bijna elke organisatie kan je gratis een voor/achterrijder krijgen voor een paar rondjes die je tips zal geven.
                          Ik heb even het gevoel dat iedereen voorbij het feit gaat dat ik dus inderdaad ergens wou voelsprieten terugplaatsen maar gewoon wou weten welk materiaal/vorm/....
                          Plots gaat het erover dat ik lessen moet nemen enzo (wat ik niet tegenspreek eigenlijk), maar de CB1000R staat bij velen bekend als motor die niet uitblinkt in bodemvrijheid.

Zitpositie is iets waar ik meer moet op focussen (is ook het doel van 25juli op mettet nog eens, trager rijden maar focus op zitten).

Qua begeleiding, al paar keer gedaan en al paar keer serieus teleurgesteld geweest.
                          Bij sommige organisaties was de begeleiding "volg mij" en als ik nadien vragen ging stellen dan werd ik afgewimpeld...
                          Bij intertrack was ik vorige keer te laat om nog kunnen begeleiding aan te vragen...

Volgend jaar zou ik willen kijken om de 1dags training bij mertens riding academy te volgen...
                          Dit jaar was het gewoon geen optie...

Comment

Excuses voor de omleiding van het onderwerp dan :-). Maar als je die sprieten hebt, en die zitten tegen de grond, wat dan ? Dan mis je de bocht of zo (want je komt lean te kort)? Het onderwerp gaat zichzelf sowiso terugbrengen naar rijtechniek vrees ik.
                            Ik vind Mertens wel goed. Maar kan niet vergelijken want ben nog nergens anders op cursus geweest. Wel 2 keer club mot circuitdag ook gedaan maar wat die gasten u leren vind ik een beetje vaag eigenlijk. Ik heb daar niet echt iets blijvends van meegepakt denk ik.

Wat mijn band betreft, die was nat tot pak en geef een dikke cm voor het einde van de sleuven. Kheb het niet opgemeten. 7 cm gebruikt van het center lijkt me wel wat weining maar ik denk dat het toch maximum de helft van de totale oppervlakte was.
                            In't droog rijd/reed ik mijn band tot op de rand. Maar das dus efkes geleden . Mijn beste tijd eind vorig jaar was 1.22. En ik kwam van 1.35 denk ik begin vorig jaar. En ik hoopte op een 1.18 voor dit jaar maar kweet niet of het er nog gaat uit komen :-). Anders is voor volgend jaar zeker ?
                            moto-oor

Comment

Sprieten tegen de grond = stepje dat mee scharniert = "waarschuwing Koeno zit niet goed".

Zonder sprieten raakt er allerlei ander spul eerst de grond... (blijkbaar kan dat héél vaak goed gaan, maar heb ook al gehoord van anderen die zeide: Middenbok hapte in asfalt, achterkant werd gelift en bestuurder werd gelanceerd).

Ik denk dat ik straks in elke post aanhaal dat ik weet dat ik op mijn techniek moet werken...
                              maar als de waarschuwing een stepje is dat scharniert of een zijpikkel/uitlaat die in asfalt hapt, dan weet ik wat kiezen.

Comment

Working...
                              X