Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Decat or not decat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Decat or not decat

    Ik overweeg om mijn Speed Twin te "Decatten".
    Naar het schijnt geeft dit een verbetering qua vermogen, hitteafgifte, gewicht en een betere sound.
    Iemand ervaring daarmee?
    Ik vraag me tevens af of dat een beletsel zou vormen voor een eventuele toekomstige motorkeuring.

  • #2
    Met een decat heb je een andere uitstoot, dus mocht motorkeuring uitstoot controleren heb je sowieso een probleem. Maar dat is koffiedik kijken... niemand weet 100% zeker wat die keuring zal worden.

    Verder verander je de doorstroom van de gassen, dus kan het best zijn dat powercommandor (of soortgelijks) nodig wordt.

    "betere" sound is afhankelijk... sowieso heb je een luidere sound...
    Of dat deze dagen nog gewenst is moet je altijd zelf afwegen...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #3
      Als de controle komt, ga je de cat moeten terug steken om erdoor te geraken.

      Zitten bij de Euro5 chappen de cat niet verplicht aan de slipon vast ?
      Ik dacht dat ze het zo wouden zodat het moeilijker wordt om je uitlaat te decatten. (zoals bv de db killers erin gelast worden).

      Bij de Tuono 2021 is het alvast wel het geval hetgeen CE gekeurde uitlaten ook belachelijk duur maken (wegens de edele metalen in de cat +2K).

      Onder EURO5 was er ook sprake dat ODB (onboard diagnostics) met regelmaat de uitlaat sensoren en cat zou checken en de fouten bewaren. Geen idee of dat er nu ook doorgekomen is, want er was veel protest op dat vlak van de moto fabrikanten. Ik dacht dat de EML probs bij de Tuono daar te zoeken waren..
      Als het wel het geval is, wordt het wel zeer gemakkelijk om een cheater te pakken, ook als em voor de controle zijn cat terug plaatst.

      Ik ben tbh niet echt een clue wat er nu juist allemaal veranderd is kwa aanpassingsmogelijkheden met EURO5.
      Wat ik wel zie is dat bv bij Aprilia je garantie nu kwijtspeelt bij een race ECU (die je nodig hebt bij een decat), en dat was voordien nooit het geval.
      Het zou me niet verwonderen moest EURO5 daar iets mee te maken hebben.

      Is het de moeite waard?
      Hangt van moto tot moto af. Best opzoeken voor je eigen model.
      Voor top pk's ga je op jouw model niet echt een verschil voelen IMO (de moto is niet echt gemaakt om steeds tot hoog in de toeren te gaan).
      Als er een pak mid end bij komt ga je er wel meer plezier van hebben.

      Ik heb het op de SX, en er is bij mij maar 2db bijgekomen. Al is dit wel naar het schijnt vrij weinig voor een decat.
      Wel nog +500 euro voor de ECU aan te passen kwa fueling. Bij mij schollen alle aanpassingen wel 17pk ofzo, maar vooral meer pk's en torque in het middengebied en vanaf 3000rpm.
      Maar bij mij is ook de airbox aangepast en zonder de ECU aanpassing had het maar een fractie ervan geweest.

      Het geluidsverschil hoor ik amper met oordoppen in. Het heeft wel een doffere sound.
      Het intake geluid met de airbox aanpassingen hoor ik dan wel luider.
      2011 Kawasaki Z1000SX (black)
      2013 Pixel Carpet (rainbow)

      Braaaaaaaap braaaaaaap

      Comment


      • #4
        Bedankt voor de reacties.
        Tja, het is waarschijnlijk beter afwachten wat de voorziene keuring zal geven.
        Ik denk dat ik maar voorlopig de (k)cat uit de boom zal kijken want ik zie het echt niet zitten
        om tbh van de controle de cat eventjes terug te plaatsen om hem dan nadien terug te verwijderen
        tot de volgende controle enz...
        Wait and see dus ­čĄĘ

        Comment


        • #5
          Niet enkel de cat, maar ook je fueling programmatie (met power commander of met de ├ęcu)
          2011 Kawasaki Z1000SX (black)
          2013 Pixel Carpet (rainbow)

          Braaaaaaaap braaaaaaap

          Comment


          • #6
            Ik heb een decat onder mijn 790 ADV R steken en heb er ook best al wel wat over gelezen.

            Een aantal van de vermeende voor- en nadelen die je aanhaalt kloppen in mijn geval wel.
            Zo is er wel degelijk merkbaar minder hitteontwikkeling tussen de benen en weegt dat pijpje een dikke 2kg minder dan de cat.
            Met een RapidBike EVO module heb ik de curve ook wel vlakker gekregen.
            Maar hij maakt aanzienlijk meer lawaai wat, gezin de omvang van de originele cat, niet zo abnormaal is.

            Vermogenswinst heb ik amper (1 of 2PK), ook al heb ik dus de RapidBike en een andere luchtfilter steken.
            Dat is voornamelijk te wijten aan het feit dat ik de dB-killer (bewust) heb laten zitten en dat die luchtstroom toch serieus toe knijpt.
            Dat spel is nu al meer dan luid genoeg, in die mate zelfs dat ik af en toe twijfel om de cat toch gewoon terug te steken.

            Voor de KTM 790 Adventure (en ook de Duke) is het alvast zo dat je de decat ook kan steken zonder extra piggyback module (genre PowerCommander of RapidBike).
            Je doet daarmee geen schade aan de motor en het verschil in profijt zal ook nauwelijks merkbaar zijn maar je wint wel het gewicht, de koelte en het geluid.
            Last edited by Schussboelie; vr. 30 jul. '21, 11:50.

            Comment


            • #7
              De motorkeuring gaat in vanaf 1 januari 2022 maar zal enkel gelden voor voertuigen die aangeboden worden voor tweedehandsverkoop of na een ongeval.
              Voor eigen gebruik moet je daar al niet teveel rekening mee houden als het over cat/decat gaat.

              Wat er juist gecontroleerd gaat worden weet ik niet.
              Op zich maakt het echter niet uit dat ze kunnen uitlezen of er ooit ene decat en/of tuning module heeft opgezeten of niet.
              Die producten zijn perfect legaal op priv├ęterrein (circuit bijvoorbeeld) en daar kunnen ze volgens mij nooit een voertuig voor afkeuren.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
                Zitten bij de Euro5 chappen de cat niet verplicht aan de slipon vast ?
                Ik dacht dat ze het zo wouden zodat het moeilijker wordt om je uitlaat te decatten. (zoals bv de db killers erin gelast worden).
                Op de KTM 890 Adventure (Euro 5) is dat alvast niet het geval, die zit er nog gewoon met beugels op.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
                  Niet enkel de cat, maar ook je fueling programmatie (met power commander of met de ├ęcu)
                  Ik zie hier bv op de website van TEC dat een remapping van de ECU onnodig is bij een decat.
                  "Can be installed without a remap. No problem as ECU will adjust."
                  Klopt dat of kan je - indien nodig - eventueel zelf via TuneEcu een remapping doen?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Essewee Bekijk Berichten

                    Ik zie hier bv op de website van TEC dat een remapping van de ECU onnodig is bij een decat.
                    "Can be installed without a remap. No problem as ECU will adjust."
                    Klopt dat of kan je - indien nodig - eventueel zelf via TuneEcu een remapping doen?
                    Uw fueling kan je via iets anders doen (powercommander, tuneecu etc ...)
                    Echter heb ik beide gehad, en via de ECU zetten ze toch wel een pak meer open als enkel de fueling, hetgeen bij mij toch wel een groter verschil maakte.
                    Valt allemaal te zien hoeveel kosten je wilt maken voor hoeveel verschil.

                    Mijne kwak was nogal dichtgenepen en had echt probs met fuel cuts in bochtig parcours.
                    Eerst zat er een ECU (van een vd beter tuners uit de USA) op met PC5 ... maar heb nieuwe ECU moeten kopen toen ik mijn sleutels kwijt was.
                    Nadien heb ik de ECU laten tunen in Francorchamps bij een specialist. En de moto ging beter als ooit tervoor (ook al heeft die specialist niet alles kunnen open zetten zoals die amerikaan).
                    De fueling is gewoon on point. En hij verbruikt ruwweg ook 10% minder als voordien.
                    2011 Kawasaki Z1000SX (black)
                    2013 Pixel Carpet (rainbow)

                    Braaaaaaaap braaaaaaap

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
                      Uw fueling kan je via iets anders doen (powercommander, tuneecu etc ...)
                      Echter heb ik beide gehad, en via de ECU zetten ze toch wel een pak meer open als enkel de fueling, hetgeen bij mij toch wel een groter verschil maakte.
                      Ik denk ook niet dat je zomaar eender welke ECU kan tunen...

                      Comment

                      Working...
                      X