Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ketting smeren?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Ketting smeren?

Beste ya'll,

Wat kan ik heb beste voor een ketting smeer/spray gebruiken. Ik ben een nieuwe motor rijder en heb hier geen flauw idee van?

Ik weet niet of het uit maakt wat voor een motor het is of wat voor een ketting er onder zit.
    [font=Trebuchet MS]I'm not a complete full, some parts are missing.

Greets Do.[/font]

Oorspronkelijk geplaatst door Do.
    Beste ya'll,

Wat kan ik heb beste voor een ketting smeer/spray gebruiken. Ik ben een nieuwe motor rijder en heb hier geen flauw idee van?

Ik weet niet of het uit maakt wat voor een motor het is of wat voor een ketting er onder zit.
    De ketting kun je het beste direct na afloop van een rit met kettingspray smeren. De ketting is dan nog warm, waardoor het vet er beter in trekt en het oplosmiddel uit de kettingspray verdampt beter. (Pas op dat je je niet brand aan de hete uitlaat!) Spuit ook weer niet teveel vet op de ketting, want dan wordt het overtollige vet weggeslingerd en vervuilt bijvoorbeeld je kleren. Daarnaast is het natuurlijk zonde, het vet moet de ketting smeren, niet de straat.

Hoe je ketting smeren?
    Rijd jij rond met een gitzwarte ketting of blinkt jouw ketting in de zon. Een smerige ketting schakelt slecht en veroorzaakt vroegtijdige slijtage van zowel ketting als tandwielen, smeren is dus de boodschap. Maar hoe moet ik nu smeren en welke middelen zijn geschikt om een ketting te ontvetten?

Fout:
    Je ziet het vaak, de ketting is wat roestig of droog en men smeert nog vlug de ketting voor men vertrekt. Dit heeft echter een averechts effect want je maakt het probleem erger doordat je het vuil inkapselt.

Hoe het moet:
    Eerst en vooral maak je de ketting proper met een ketting-ontvetter/reiniger(die je in wel elke motorzaak vind), een borstel en een doek. Als de ketting ontvet is spoel je de overtollige ontvetter af met warm water en droog je de ketting af, je ketting zou er nu als nieuw uit moeten zien.

Nu kan je de ketting smeren (je kan elk kettingvet gebruiken dat ze hebben in de motorzaken,maar toch is er verschil in kwaliteit. Het moet makkelijk tussen de schakels in vloeien, en het moet zeer goed blijven hechten, neit dat je hele band vol kettingvet hangt.)

als eerst zet je je motor op de middenstaander, heb je die niet dan kan je (als je met 2 man bent) proberen om je motor schuin te trekken op je zijstandaard, zodat je achterwiel iets los van de grond komt.Ben je niet met 2, en heb je geen middenstandaard, dan kan je best een paddock zorgen.

dan kaj je best een doek, of een karton tussen je ketting en wiel steken, zodat je je band niet volspat.
    dan spuit je rustig op de bovenkant van de schakels, maar let op , ook niet te dik(ander vliegt het er achteraf weer af), en dan draai je je ketting zo, dat je eerst het voorste tandwiel smeert.

je ketting moet regelmatig gesmeerd worden, bij regenweer na elke rit.
    er bestaan ook speciale systemen om het wat te vergemakkelijken:

*
    Het apparaat geeft een vaste dosis smeerolie af van 2 cc. per keer. Dat is voldoende voor circa 350 km. De dosis kan naar wens worden veranderd.]http://www.osco.nl/Images/Foto1.jpg[/IMG]

*

Het systeem van Kettenmax is de eenvoud zelf. De apparaatje lijkt op een doosje wat uit twee delen bestaat. Beide delen worden in elkaar geklikt met de ketting in het midden.
    Pic1
    -Binnenin de Kettenmax zijn een aantal vloeistofgeleidende lamellen gemonteerd die voor een goed contact met de ketting dienen te zorgen.
    Pic2
    -Om ongewenst verschuiven te voorkomen wordt de Kettenmax wordt met behulp van een kabeltje vastgehaakt aan het frame. Het is daarbij wel zaak dat de ketting alleen in de normale rijrichting rondgedraaid wordt.
    -Een simpel slangetje zorgt voor de afvoer van overmatig kettingvet of reinigingsvloeistof.
    Pic3
    -De gele 'doppen' op de Kettenmax zijn invoerkanalen voor reinigingsmiddel (links) of kettingspray (rechts). Met behulp van een verloopstukje kunnen spuitbussen op de Kettenmax worden aangesloten.
    -Daarna is het een kwestie van spuiten terwijl het achterwiel langzaam rondgedraaid wordt. Waar het onderste invoerkanaal voor dient konden we niet achterhalen.
    -De Kettenmax kost ongeveer € 60. Een pittige prijs voor een plastic doosje, maar wie niet van een smeerboel houdt kan het apparaatje misschien wel waarderen.
    Oprichter 2fast4u 2004
    #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

-------------------------------------------
    hoe gekker hoe liever

Comment

Ik wil zo'n apperaat . Ik ben niet zo technisch

Greets Do.[/font]

Comment

Er is nog iets nieuw verkrijgbaar:
        *Voor kettingsmeren en wiel verwisselen bij motoren met een zijstandaard. Gewoon onder de achterbrug steken en opdraaien (minimale hoogte 275 mm) en in 'n handomdraai staat de motor op de ''bok''. Makkelijk mee te nemen, past in iedere middelgrote tanktas. Vanwege de hefverhoudingen is hij helaas niet geschikt voor choppers met een ver uitstaande zijstandaard. Draagkracht ca. 100 kg. Inclusief riempje om de voorrem vast te zetten.

prijs:€28,95Motozoom

*Turbo Turn (Rollerbankje)
        De optimale hulp bij kettingonderhoud! Rij het achterwiel simpelweg op de Turbo Turn, leg het verhogingsstuk onder de zijstandaard en je kunt het achterwiel eenvoudig met een handbeweging draaien. Voor het schoonmaken en smeren van de ketting zonder hulp van anderen of eindeloos gehannes.

prijs:€56,95Motozoom

*
        verder heb je een paddock voor 50-100€

*
        de kettingmax, staat momenteel bij Hein-gericke voor €38

hein-gericke
        Oprichter 2fast4u 2004
        #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

hoe gekker hoe liever

Comment

die kettingmax van hein hericke gebruiken wij vooral om de ketting te kuisen
          wel een goed en handig ding hoor
          www.hayabusaclubbelgie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door summer
            Ik denk dat ik idd maar eens die kant op rij. Dat ding ziet er erg handig uit (vooral voor iemand die erg ONhandig is)

Greets Do.[/font]

Comment

Btw.....waar zit die hein eigenlijk????

Greets Do.[/font]

Comment

he hallo tis te zien waar je woont
                er is er 1 in het industrieterein van sint niklaas
                in de buurt van de autokeuring
                dan is er nog een in sint denijswestrem
                schuinsover de carrefour
                of er nog andere bestaan dat weet ik niet
                maar dat zijn degene die ik ken
                www.hayabusaclubbelgie.be

Comment

he hallo tis te zien waar je woont
                  er is er 1 in het industrieterein van sint niklaas
                  in de buurt van de autokeuring
                  dan is er nog een in sint denijswestrem
                  schuinsover de carrefour
                  of er nog andere bestaan dat weet ik niet
                  maar dat zijn degene die ik ken
                  /me woont in Nederland Utrecht

Beetje ver rijden voor zo'n dingegie.

Greets Do.[/font]

Comment

zal'k me ff nuttig maken:
                    voor nederland :
                    -Almere: markerkant 11-13
                    -Breda: Spinveld 33
                    -Eindhoven: Tongelresestraat 84a
                    -Leiden Pelikaanstraat 9
                    Oprichter 2fast4u 2004

hoe gekker hoe liever

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RunnerX
                      zal'k me ff nuttig maken:
                      voor nederland :
                      -Almere: markerkant 11-13
                      -Breda: Spinveld 33
                      -Eindhoven: Tongelresestraat 84a
                      -Leiden Pelikaanstraat 9
                      kijk dat is een beheerder

Greets Do.[/font]

Comment

[quote="Do."]]
                        Oprichter 2fast4u 2004

hoe gekker hoe liever

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RunnerX
                          Stoer hoor

Greets Do.[/font]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Do.
                            Stoer hoor
                            Oprichter 2fast4u 2004

hoe gekker hoe liever

Comment

vergeet Hein Gericke in Hasselt niet AUB !!!!!!!!!!!!!!!

duc4ever

Comment

Working...
                              X