Mededeling

Collapse
No announcement yet.

RF900 versnellingsbak reparatie kost

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• RF900 versnellingsbak reparatie kost

Hallo iedereen,

20 maart, het zonnetje laat zich voelen, nog maar enkele nachten en ik haal de RF900 van onder de mottenballen.
    Echter zit ik met 1 probleem, m'n 2e versnelling is kapot ( motor schiet in de toeren, pakt dan plots terug,...)

Ik heb al met m'n vertrouwde garagist gebeld voor reparatie, zowat heel de moto moet uiteen gehaald worden en het blok eruit gelifd om aan die versnellingsbak te raken. 3 dagen werk ( 1 dag moto desassembleren, 1 dag werk aan de versnellingsbak, 1 dag terug ineensteken).

1500€

Ik kan er nog mee rijden maar bij het uitkomen van een bocht gas geven in 2e is levensgevaarlijk. Cruisen in 2e is geen probleem, maar het minste optrekken veroorzaakt het schokken al.

Nu is mijn vraag, kan het echt niet goedkoper?? Ik ben zelf ook bereid om er aan te werken, maar dit gaat me wat te ver, als er iemand is dit die in z'n vrije tijd als hobby doet ( en dan samen met mij, kan ik massa's bij leren) of tegen een vriendenprijsje, dat kan de prijs al serieus drukken want kost van de onderdelen is peanuts...
    1500€ kan ik er nu niet aan geven, helaas maar je kent dat, huis, auto, kinderen, bier, allemaal belangrijkere dingen...

Ik hoor het graag van jullie!
    Long time ago RF900R
    2007 - 2015 RF900 RS2
    2015 - heden GSX-R 1000 K7

Re: RF900 versnellingsbak reparatie kost

Je kan op zijn minst al zelf het blok er onder uit halen en terug monteren, dat scheelt je al twee dagen.

Comment

Het blok er uit halen -> dat zal wel lukken, wat slangen en bouten los maken, buiten dan de ketting, geen idee hoe ik dat uit de versnellingsbak los maak.
      Terug ineen steken; no way, dat moet perfect uitgevoerd worden, alle kabels en slangen juist aansluiten , zie ik niet zitten om alleen te doen, los van kettingspanning regelen enzo...
      Ik zal hulp nodig hebben dus.

Dus 1500€ is een normaal bestek hiervoor?
      Long time ago RF900R
      2007 - 2015 RF900 RS2

Comment

Als je alles labelled wat je losmaakt, dan kan je je niet vergissen met aansluiten. Ketting moet je enkel van het voorste tandwiel afhalen door je achterwiel los er uit te halen (of los te maken zodat je ketting voldoende speling heeft).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jurgens
          Als je alles labelled wat je losmaakt, dan kan je je niet vergissen met aansluiten. Ketting moet je enkel van het voorste tandwiel afhalen door je achterwiel los er uit te halen (of los te maken zodat je ketting voldoende speling heeft).
          What he said!
          Ketting is geen enkel probleem, ketting opspannen ook niet.
          Het blok terug monteren zelfs ook niet echt.
          Je moet wat goed materiaal hebben, een goede doppenset en twee momentsleutels (ééntje voor kleine, en en voor grote momenten) volstaat doorgaans. Met die dingen én een werkplaatshandboek kom je al een heel eind.
          Desnoods mag je het bij mij komen doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door belgium_warrior
            Dus 1500€ is een normaal bestek hiervoor?
            Tja, ik vermoed van wel.
            Een werkuur kost algauw tegen de € 40 of zelfs meer en een blokhaal je er inderdaad niet op 1-2-3 uit...

Comment

Het achterwiel loshalen heb ik al es geprobeerd, er zit 4cm speling op, maar op dat achterwiel zit een enorm grote boutkop, ik heb niets dat daar op past en ik kreeg er dan ook geen beweging in.
              Bovendien moet dat wiel ook terug perfect uitgelijnd worden, niet?

Ook al krijg ik het blok los, hoeveel weegt dat wel niet? 80 - 100kg? Ik heb geen kraan.
              Ik heb zelfs niet zo'n staander waarmee de moto recht kan staan, achterwiel van de grond
              Sleutels e.d. heb ik genoeg; ik doe al jaren het onderhoud aan m'n auto zelf.
              Wat dat betreft, heeft een moto-olieifilter een andere sleutel nodig om lost- en vast te schroeven als de tang voor auto oliefilters?
              Long time ago RF900R
              2007 - 2015 RF900 RS2

Comment

Het achterwiel loshalen heb ik al es geprobeerd, er zit 4cm speling op, maar op dat achterwiel zit een enorm grote boutkop, ik heb niets dat daar op past en ik kreeg er dan ook geen beweging in.
                Heb je geen sleutelsetje onder het zadel? Daar zit normaal wel iets voor het achterwiel in.
                Anders moet je de maat maar eens meten of opzoeken in je werkplaatshandboek, ik heb hier wel wat liggen.
                Dat moet inderdaad wel wat uitgelijnd worden maar dat is helemaal niet zo moeilijk, dat moet immers iedere keer bij het aanspannen van de ketting gebeuren!
                Normaal gezien staan er op de blokjes om de as en op de achterbrug merktekens waarmee je die aan beide kanten mooi gelijk kan zetten. Zie nummerke "3" op de tweede tekening op pagina 2-12 van je manual.
                Meer is er niet aan.
                Ook al krijg ik het blok los, hoeveel weegt dat wel niet? 80 - 100kg? Ik heb geen kraan.
                Een blok weegt inderdaad wel wat. Ik kreeg dat van mijn TL indertijd net alleen omhoog maar niet heel lang en ook niet lang. Een kraan heb je niet nodig maar ne kameraad om het blok in de auto te laden is wel een goed idee.
                Ik heb zelfs niet zo'n staander waarmee de moto recht kan staan, achterwiel van de grond
                Ne paddockstand zou wel handig kunnen zijn. Beter is eigenlijk nog als je de moto kan optakelen/hangen aan een balk of het plafond of zo. Anders gewoon stutten met houtblokken of iets dergelijks. Daar vind je wel iets op.
                Wat dat betreft, heeft een moto-olieifilter een andere sleutel nodig om lost- en vast te schroeven als de tang voor auto oliefilters?
                Hangt er vanaf welke filter er op je auto en welke er op je moto zit volgens mij. En welke sleutel je gebruikt, zo'n variabele spanner of een specifieke dop.

Comment

De oliefilter zet je los met je losse hand, of je ramt er een schroevendraaien door op het eind!!!! anders beschadig je de schroefdraad en draait hem er zo af.

Vastzetten heb je ook geen tang voor nodig, handvast is vast genoeg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ziax
                    De oliefilter zet je los met je losse hand, of je ramt er een schroevendraaien door op het eind!!!! anders beschadig je de schroefdraad en draait hem er zo af.
                    Waarom zou je die wel met een schroevendraaier erdoor maar niet met een oliefiltersleutel mogen losdraaien?

Als ik het me goed herinner stond er in het handboek van mijn TL zelfs dat je hem handvast moetst zetten en dan nog een kwartslag met de sleutel of zoiets, zelfs met een moment erbij denk ik...

Edit: nagekeken en er staat:
                    Oorspronkelijk geplaatst door Suzuki TL1000R Service Manual
                    Install the new filter turning it by hand until you feel that the filter gasket contacts the mounting surface. Then tighten it 2 turns using the oil filter wrench.
                    Een oliefilter moet een beetje vervormen om goed af te sluiten. Daarom mag je die ook slechts eenmaal monteren, niet?

Comment

Vervormen, das maar aluminium dacht ik dus denk da ge eerder den draad van uwe oliefilter gaat kapot trekken en meer kans op lekken gaat hebben. Altijd handvast heb ik gelezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartElias
                        Altijd handvast heb ik gelezen.
                        Tja, ik heb thans letterlijk gequote uit het officiële werkplaatshandboek.
                        Zal allicht wel verschillen van merk tot merk.

Nog een edit:
                        uit de Service Manual van de Suzuki RF900 (zelfde als die van TS, de motor in kwestie dus)
                        Oorspronkelijk geplaatst door Suzuki RF900R Service Manual
                        Install the new filter turning it by hand until you feel that the filter gasket contacts the mounting surface. Then tighten it 2 turns using the oil filter wrench.
                        Net hetzelfde als bij mijn (5 tot 8 jaar jongere) TL dus, maar vervolgens ook:
                        Oorspronkelijk geplaatst door Suzuki RF900R Service Manual
                        NOTE:
                        To properly tighten the filter, use the special tool. Never tighten the filter by hand.
                        Dat vet heb ik zelf toegevoegd.

Comment

ok, daar zijn we nu wel uit
                          Long time ago RF900R
                          2007 - 2015 RF900 RS2

Comment

Als je alles goed labelt en systematisch tewerk gaat valt het best wel mee.
                            Ben zelf 1,5 dag bezig geweest met uit elkaar halen, labelen en sorteren en daarna een dag terug monteren van de 999.

En hij bolt nog altijd goed.

Comment

Sleutels e.d. heb ik genoeg; ik doe al jaren het onderhoud aan m'n auto zelf.
                              wat klopt er niet in deze post ...

mijn advies na al wat ge hier al gepost hebt : begin er niet op uwen alene aan, hooguit wat assisteren en uw ogen goed open houden

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎