Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geen koppeling VFR 750

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Geen koppeling VFR 750

Het betreft een VFR 750 RC36 uit 1997

Nu ik deze morgen mijn nummerplaat had wou ik meteen ook eens een testrit maken om te zien wat er allemaal nog in orde gemaakt moest worden. Redelijk snel voelde ik dat de koppeling bij het doortrekken wat begon te slippen. Naarmate de motor warmer werd, slipte hij ook meer door. Niets wreed abnormaal leek me, met de gedachte dat ik gewoon de platen moest vervangen. Nu doe ik een tussenstop op een 500 m van mijn deur om nog een pint te drinken, stap ik terug op en heb ik plots niets koppeling meer tussen cardan en ketting. Eender welke versnelling ik hem zet, de motor bolt alsof hij in neutraal staat. Lampje neutraal gaat wel uit dus hij zit wel degelijk in versnelling.

Kan dit normaal zijn bij totaal versleten koppelingsplaten? De motor stond wel nog warm toen ik wou vertrekken. Heb hem dan maar even naar huis geduwd, in de hoop dat hij morgen nog bolt om tot bij de garagist te raken. (het is ook een hydraulische hevel, voor mocht daar ook iets mis zijn.)

Iemand die dit ook al heeft meegemaakt?

Re: Geen koppeling VFR 750

Frictieplaten versleten.

Als de vorige eigenaar zo lang heeft blijven door rijden met een slippende koppeling zijn die allemaal verbrand/verglaast.

Dan is die lijm losgekomen/gesmolten waardoor de voering weg is van de platen.

Comment

Die kunnen dan zo hard slijten dat je na een testritje van 10 km totaal niets meer hebt? Absoluut nada, dat je hem in eerste kan zetten en duwen alsof hij in neutraal staat? Heftig. Ik had meteen wel door dat ze vervangen moesten worden, maar had niet gedacht dat dat zo extreem kon gaan. Ik dacht heel even aan het hydraulisch systeem. Misschien dat er daar een drukverlies was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vladje
        Ik dacht heel even aan het hydraulisch systeem. Misschien dat er daar een drukverlies was.
        voel je minder weerstand in het koppelingshendel ?

Comment

uw hydraulisch systeem dient om te ontkoppelen hè...

als er geen kracht over gebracht wordt is't wss platen op, of mss slechte olie.
          Take care upstairs Joeri!!!!

Comment

Dat je in het begin wel nog kon rijden heeft mss te maken met de koude olie. De koppeling draait in de olie. Bij dikke (koude) olie kan het zijn dat de olie zorgt dat je nog wat kan rijden, eens die olie warm staat wordt die dunner en 'pakt' ze veel minder mee.

Comment

wij hebben juist het zelfde met de nbc moto, dus ben benieuwd wat het is bij je
              R.I.P Marco #58
              http://WWW.INTER-TRACK.BE[/color]

Comment

En weet je al iets meer?

Comment

wel heb hem binnen gedaan. snachts ben ik nog wel even gaan kijken voor ik de fiets opsprong richting cafe en de koppeling had terug grip zoals normaal. Ik vermoed versleten platen die door de warme olie hun grip beginnen te verliezen?

Comment

zit er geen voll synthetische olie in. want honda schrijft voor om half synthetische olie te gebruiken om koppeling slip te vermijden

Comment

Working...
                    X