Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Onderhoud

Ik heb mijn R6 gekocht in september 2004, heb momenteel 2900 km. Mijn vraag is nu moet ik op onderhoud voor het nieuwe seizoen of is dat niet nodig? Ik heb eind september nog een nazicht gehad aan 1000 km.
    De ganse winter heeft de moto stilgestaan en de batterij aan een druppellader. Ketting was ingespoten met een spray en controle van de bandenspanning.
    Onderhoud lijkt mij beetje overbodig, behalve misschien aanspannen van de ketting.

Wat denken jullie?
    Mvg

Joe
    http://www.joebar.be

Ik zou het ook niet doen.

Comment

niet doen,motor zal in orde zijn.Pas wanneer je er 6000km hebt op staan kan je er best beginnen aan denken om onderhoud te laten doen.Wel regelmatig je bandendruk testen,ketting smeren,oliepijl controleren en bandenstaat.Wat niet slecht is maar toch vaak wordt vergeten is je verlichting controleren elke keer je vertrekt,pinkers,stoplicht,...
      [font=Comic Sans MS][/font]

Comment

Wat je wel kan hebben na een winterslaap, is dat de benzine die nog in de nafttank en nafttoevoer zit 'slechter' geworden is. Om dit te vermijden kan je ofwel voor de winterslaap begint een additief toevoegen, ofwel na de winterslaap een carb-clean produktje toevoegen (ok, je hebt geen carbs in de R6 van 2004, maar zo'n produktje kan zeker geen kwaad om de leidingen/pomp eens grondig te reinigen).

Comment

Ik heb ondertussen die tank leeg gereden en terug gevuld :biggrin:

Hij reed als van gewoonte. Weet er iemand om de hoeveel km je de ketting moet bijregelen ?
          Mvg

Joe

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JoeBar
            Ik heb ondertussen die tank leeg gereden en terug gevuld :biggrin:

Hij reed als van gewoonte. Weet er iemand om de hoeveel km je de ketting moet bijregelen ?
            Best na elke rit nakijken,het hangt er namelijk vanaf of ge dikwijls hard optrekt of rustig rijd,ook in de regen rijden doet de ketting sneller slijten.Normaal gezien om de 500km is toch een minimum om naar de kettingspanning te kijken.Soms moest ik mijn ketting al na 350km aanspannen,soms pas na 800km (op vakantie bv)

Comment

Ik moet eerlijk zeggen dat ik sinds mijn onderhoud van 1000 km de ketting alleen maar gesmeerd heb, ik zou niet weten hoe ik ze moet aanspannen. In het instructieboekje staat er iets over uitgelegd maar er aan beginnen is niet voor mij weggelegd.

Kan er iemand het misschien even uitleggen?
              Mvg

Joe

Comment

Joe,

Hier staat een zeer deftige uitleg in het Engels
                (Diezelfde mannen hebben ook een R6 vragen en antwoordlijst)

Kettingspanning regelen is in essentie denk ik voor alle motoren: op middenbok/paddock stand zetten, ketting kuisen en invetten, dan controleren of de spanning correct is, de bout in de as losmaken, en dan ketting aanspannen. (Dat kan met bouten ov excentrieken zijn, heb geen idee bij de R6). Goed opletten dat links/rechts gelijk wordt aangespannen, om het wiel niet scheef te zetten. Na de afstelling het spansysteem terug borgen, en de as terug vastzetten, best met een momentsleutel.

De werkhandboeken van Hayneszijn enorm handig om zoiets met foto's uitgelegd te zien, en ze hebben ineens ook alle maten, afstanden, druk etc bij elkaar staan.
                “Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.”

Comment

Working...
                X