Mededeling

Collapse
No announcement yet.

remschijven controleren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • remschijven controleren?

    Hey, een vraagje voor de techneuten;

    Als ik met mij ZX7R op hoge snelheden rem (neem 100 per uur) dan trilt de motor. Ik zie dan ook dat mijn vork onderaan wel degelijk trilt. Rij ik trager dan heb ik geen trillingen. De trillingen zijn er enkel en alleen tijdens het remmen. Ik heb mijn wiel laten uitbalanceren maar dit heeft geen gevolg.

    De trillingen zijn er evenmin altijd , soms remt die zonder trillen. Een heel bizar fenomeen... Iemand opperde gisteren dat mijn voorvorkgeleidingen binnen in de vork versleten zouden zijn. Het kan maar ik geloof daar weinig van, ik voel niets klikken of bewegen.

    Nu ben ik eens gaan kijken naar de remschijven. Ik heb geen meetklok om eventueel kromme schijven uit te meten, maar ik heb ooit al eens met kromme schijven gereden en dat voel je normaal gezien op alle snelheden en altijd. Wat ik wel heb vastgesteld is dat die schijven vast zitten op de klinknagels. Bij mijn speedtriple kan ik de buitenkant van de schijven bewegen tegenover het hart, met andere woorden: de klinknagels (met veertjes tegen het lawaai om de speling te dempen) zitten los. Bij de ZX7R kan ik de schijven niet bewegen tegenover het hart. Er zitten wel veel minder nagels in dan bij de speedtriple maar dat mag geen rol spelen dacht ik zo...

    Ik ben dan met WD40 tussen de openingen van de nagels gaan spuiten en met een visegrip heb ik de nagels los gekregen (links en rechts draaien lukt met enige moeite). Maar de beweging van de schijven is nog helemaal niet zoals bij mijn andere moto.
    Na een testrit lijkt het beter dan voordien maar helemaal weg is het fenomeen niet. Het valt wel op dat hij niet nog meer trilt, en als hij trilt is het veel minder dan voordien (toeval of niet?)

    Zijn er mensen met ervaring in deze materie? Moeten die schijven echt los zitten of is dat sterk afhankelijk van het merk?

  • #2
    ik denk niet dat er jappen zijn met echte vlottende schijven (waar de binnen- en buitenring dus los zitten van elkaar). Normaal gezien hebben jappen altijd semi-vlottende schijven : in 2 delen zodat de eigenlijke remschijf los van het hart kan uitzetten. het is dus perfekt normaal dat je die buskes niet kan bewegen. ik zou zelfs zeggen : als je de buskes kan bewegen scheelt er iets (heb nog geen enkele Kawa schijf tegen gekomen waarbij dit kon).

    om kromme schijven na te kijken moet je echt gen meetklok hebben : als je het niet kan zien, zal je het waarschijnlijk ook niet voelen. houdt gewoon een schroevendraaier vlak tegen de schijf en als je ziet dat er een spleet ontstaat of dat je schroevendraaier even weg geduwd wordt van de schijf, is ze krom.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door janbros Bekijk Berichten
      ik denk niet dat er jappen zijn met echte vlottende schijven (waar de binnen- en buitenring dus los zitten van elkaar). Normaal gezien hebben jappen altijd semi-vlottende schijven : in 2 delen zodat de eigenlijke remschijf los van het hart kan uitzetten. het is dus perfekt normaal dat je die buskes niet kan bewegen. ik zou zelfs zeggen : als je de buskes kan bewegen scheelt er iets (heb nog geen enkele Kawa schijf tegen gekomen waarbij dit kon).

      om kromme schijven na te kijken moet je echt gen meetklok hebben : als je het niet kan zien, zal je het waarschijnlijk ook niet voelen. houdt gewoon een schroevendraaier vlak tegen de schijf en als je ziet dat er een spleet ontstaat of dat je schroevendraaier even weg geduwd wordt van de schijf, is ze krom.
      moest je een balanceer statief hebben kun je daar je wiel ophangen en dan wel met het wiel draaien è
      Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Sneltrekker Bekijk Berichten
        Hey, een vraagje voor de techneuten;

        Als ik met mij ZX7R op hoge snelheden rem (neem 100 per uur) dan trilt de motor. Ik zie dan ook dat mijn vork onderaan wel degelijk trilt. Rij ik trager dan heb ik geen trillingen. De trillingen zijn er enkel en alleen tijdens het remmen. Ik heb mijn wiel laten uitbalanceren maar dit heeft geen gevolg.

        De trillingen zijn er evenmin altijd , soms remt die zonder trillen. Een heel bizar fenomeen... Iemand opperde gisteren dat mijn voorvorkgeleidingen binnen in de vork versleten zouden zijn. Het kan maar ik geloof daar weinig van, ik voel niets klikken of bewegen.

        Nu ben ik eens gaan kijken naar de remschijven. Ik heb geen meetklok om eventueel kromme schijven uit te meten, maar ik heb ooit al eens met kromme schijven gereden en dat voel je normaal gezien op alle snelheden en altijd. Wat ik wel heb vastgesteld is dat die schijven vast zitten op de klinknagels. Bij mijn speedtriple kan ik de buitenkant van de schijven bewegen tegenover het hart, met andere woorden: de klinknagels (met veertjes tegen het lawaai om de speling te dempen) zitten los. Bij de ZX7R kan ik de schijven niet bewegen tegenover het hart. Er zitten wel veel minder nagels in dan bij de speedtriple maar dat mag geen rol spelen dacht ik zo...

        Ik ben dan met WD40 tussen de openingen van de nagels gaan spuiten en met een visegrip heb ik de nagels los gekregen (links en rechts draaien lukt met enige moeite). Maar de beweging van de schijven is nog helemaal niet zoals bij mijn andere moto.
        Na een testrit lijkt het beter dan voordien maar helemaal weg is het fenomeen niet. Het valt wel op dat hij niet nog meer trilt, en als hij trilt is het veel minder dan voordien (toeval of niet?)

        Zijn er mensen met ervaring in deze materie? Moeten die schijven echt los zitten of is dat sterk afhankelijk van het merk?
        Schijven hoogstwaarschijnlijk krom.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door chris46R1 Bekijk Berichten
          moest je een balanceer statief hebben kun je daar je wiel ophangen en dan wel met het wiel draaien è
          zou ik niet doen : ben je 100% zeker dat het wiel op dezelfde plaats blijft ?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door janbros Bekijk Berichten
            zou ik niet doen : ben je 100% zeker dat het wiel op dezelfde plaats blijft ?
            op een balanceerstatief wel daar wordt het wiel geklemd.
            indien je dat niet hebt gewoon opbokken vooraan en dan met het wiel draaien waarbij je zoals jij zegt een schroevendraaier net niet tegen de schijf houdt.
            als deze krom zal op een gegeven moment de schijf tegen de schroevendraaier komen of net verder eraf.

            grtz
            Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door chris46R1 Bekijk Berichten
              op een balanceerstatief wel daar wordt het wiel geklemd.
              indien je dat niet hebt
              ik dacht dat je met een statief zo'n simpel ding bedoelt met een as door het wiel en kijkenwelk deel van het wiel altijd naar onder eindigt, dat is een statief . en ik heb er nog nooit 1 gezien waarom jet het wiel effektief vast kan zetten

              op een balanceermachien wordt het wiel geklemd, maar wie heeft dat nu in huis ?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door janbros Bekijk Berichten
                ik dacht dat je met een statief zo'n simpel ding bedoelt met een as door het wiel en kijkenwelk deel van het wiel altijd naar onder eindigt, dat is een statief . en ik heb er nog nooit 1 gezien waarom jet het wiel effektief vast kan zetten

                op een balanceermachien wordt het wiel geklemd, maar wie heeft dat nu in huis ?
                dan bokt em vooraan op, feit is als je met het wiel kan draaien met een schroevendraaier of iets dergelijks vlak langs je schijf zul je veel sneller zien of je schijf effectief krom is of niet.
                Last edited by Chr-Re-ie; za. 28 jul. '12, 12:06.
                Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

                Comment

                Working...
                X