Hey, een vraagje voor de techneuten;
Als ik met mij ZX7R op hoge snelheden rem (neem 100 per uur) dan trilt de motor. Ik zie dan ook dat mijn vork onderaan wel degelijk trilt. Rij ik trager dan heb ik geen trillingen. De trillingen zijn er enkel en alleen tijdens het remmen. Ik heb mijn wiel laten uitbalanceren maar dit heeft geen gevolg.
De trillingen zijn er evenmin altijd , soms remt die zonder trillen. Een heel bizar fenomeen... Iemand opperde gisteren dat mijn voorvorkgeleidingen binnen in de vork versleten zouden zijn. Het kan maar ik geloof daar weinig van, ik voel niets klikken of bewegen.
Nu ben ik eens gaan kijken naar de remschijven. Ik heb geen meetklok om eventueel kromme schijven uit te meten, maar ik heb ooit al eens met kromme schijven gereden en dat voel je normaal gezien op alle snelheden en altijd. Wat ik wel heb vastgesteld is dat die schijven vast zitten op de klinknagels. Bij mijn speedtriple kan ik de buitenkant van de schijven bewegen tegenover het hart, met andere woorden: de klinknagels (met veertjes tegen het lawaai om de speling te dempen) zitten los. Bij de ZX7R kan ik de schijven niet bewegen tegenover het hart. Er zitten wel veel minder nagels in dan bij de speedtriple maar dat mag geen rol spelen dacht ik zo...
Ik ben dan met WD40 tussen de openingen van de nagels gaan spuiten en met een visegrip heb ik de nagels los gekregen (links en rechts draaien lukt met enige moeite). Maar de beweging van de schijven is nog helemaal niet zoals bij mijn andere moto.
Na een testrit lijkt het beter dan voordien maar helemaal weg is het fenomeen niet. Het valt wel op dat hij niet nog meer trilt, en als hij trilt is het veel minder dan voordien (toeval of niet?)
Zijn er mensen met ervaring in deze materie? Moeten die schijven echt los zitten of is dat sterk afhankelijk van het merk?
Als ik met mij ZX7R op hoge snelheden rem (neem 100 per uur) dan trilt de motor. Ik zie dan ook dat mijn vork onderaan wel degelijk trilt. Rij ik trager dan heb ik geen trillingen. De trillingen zijn er enkel en alleen tijdens het remmen. Ik heb mijn wiel laten uitbalanceren maar dit heeft geen gevolg.
De trillingen zijn er evenmin altijd , soms remt die zonder trillen. Een heel bizar fenomeen... Iemand opperde gisteren dat mijn voorvorkgeleidingen binnen in de vork versleten zouden zijn. Het kan maar ik geloof daar weinig van, ik voel niets klikken of bewegen.
Nu ben ik eens gaan kijken naar de remschijven. Ik heb geen meetklok om eventueel kromme schijven uit te meten, maar ik heb ooit al eens met kromme schijven gereden en dat voel je normaal gezien op alle snelheden en altijd. Wat ik wel heb vastgesteld is dat die schijven vast zitten op de klinknagels. Bij mijn speedtriple kan ik de buitenkant van de schijven bewegen tegenover het hart, met andere woorden: de klinknagels (met veertjes tegen het lawaai om de speling te dempen) zitten los. Bij de ZX7R kan ik de schijven niet bewegen tegenover het hart. Er zitten wel veel minder nagels in dan bij de speedtriple maar dat mag geen rol spelen dacht ik zo...
Ik ben dan met WD40 tussen de openingen van de nagels gaan spuiten en met een visegrip heb ik de nagels los gekregen (links en rechts draaien lukt met enige moeite). Maar de beweging van de schijven is nog helemaal niet zoals bij mijn andere moto.
Na een testrit lijkt het beter dan voordien maar helemaal weg is het fenomeen niet. Het valt wel op dat hij niet nog meer trilt, en als hij trilt is het veel minder dan voordien (toeval of niet?)
Zijn er mensen met ervaring in deze materie? Moeten die schijven echt los zitten of is dat sterk afhankelijk van het merk?

Comment