Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rodage

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Rodage

    Ik ben er nu nog niet aan toe, maar deze pee legt een nieuw systeem uit voor rodage van moderne motoren.Ik vind dat het zeer geloofwaardig/overtuigend klinkt.

    Wie gelooft hem, of gebruikt zijn systeem zelfs en wie niet?

    Break in Secrets for modern engines
    “Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.”

  • #2
    Hij zou gelijk kunnen hebben,zelf rij ik de eerste 500km volgens het boekje en daarna draai ik de gas in 3de of 4de af en toe eens helemaal open.Na 1000km is bij mij de inrijperiode voorbij.

    Comment


    • #3
      gelijk? diene gast zegt gewoon dat ge van de eerste minuut uw gas erop moet gooien?? normaal heeft een nieuwe motor nog wat spanningen doordat de toleranties minimaaal zijn, als ge dan vollen bak gaat sjezen dan krijgt ge gelijk ne vastloper!!

      Ik ben meer voor de methode: 800 tot 1600 Km rustig inrijden (ik zeg niet tuffen he maar ge moet ook niet gaan dragracen of zo) dan olie aflaten zodat alle "scrapmetal" en consoorten eruit zijn en daarna kan je (NADAT DE MOTOR GOED WARM HEEFT!!) lustig sjezen.

      (Ik heb dezlfde discutie ooit eens meegemaakt en er zat daar een gast bij die zijn motor 'geblueprint" had, hij heeft die moto heel voorzichtig moeten inrijden omdat alles echt spande en nog los moest komen, als hij zo had gerodeerd als op die site dan had hij zeker een vastloper gehad.)

      (trouwens roderen is eigenlijk het inslijten van je onderdelen op elkaar, als je als een gek begint te sjezen vanaf km 0 dan laat je je onderdelen op elkaar invreten ipv inslijten)
      tis altijd ombouwtijd ....

      Comment


      • #4
        Contrair

        "k weet het Beulke, het klint buitengewoon tegen alles wat iedereen altijd doet. Ikzelf heb al mijn motoren ook braaf gerodeerd, met het verschil dat ik eerst en vooral de olie uit het fabriek eruit doe en vul met Valvoline en die zeer vroeg alweer ververs.

        Dien typ zegt dus in 3 fases direct op te bouwen naar volle toeren, volgens een zeker schema en dat klinkt zeer contrair. Maar hij heeft wel 10 jaar lang racemoto's geprepareerd voor kampioenen. Als ge heel zijn webgeval doorleest, ziet ge dat hij heel wat argumenten en bewijsmateriaal aanhaalt en hij weet dat nagenoeg iedereen geshockeerd is door zijn systeem.
        't Is een soort revolutie, op zijn manier.

        Enfin, gij gelooft er alvast niks van. Merci voor het reageren met argumenten, dat is nu wat ik op een discussieforum kom zoeken, zie, zo kan men zich over nieuwigheden een gedacht vormen samen met anderen.
        “Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.”

        Comment


        • #5
          Tja, je hoort wel 's van die verhalen dat een motor "tam" is ingereden en als gevolg daarvan "lui" is.

          Dus Motoman kan wel eens gelijk hebben.

          DUS:
          Als ik binnenkort m'n Big-Bore cilinders op m'n Thunderace heb zitten gaat ie meteen VOLUIT, no guts no glory!
          Jullie horen nog wel wat 't voor gevolgen gaat hebben op de testbank.

          Comment


          • #6
            ik heb de mijne ingereden zoals ik het boekje van suzuki stond dus da zal wel goed zijn denk ik
            I never drive fasther then my guardian angel can fly

            stevek4 -->the ghost

            Comment


            • #7
              ik zou gewoon de voorgeschreven inrijperiode volgen,moest ik ooit eens een nieuwe kopen,en de eerste olie er zeker inlaten,bevat additieven voor het inlopen,ik denk dat de fabrikant het nog steeds het beste weet,heb hier van de week nog iemand gehad ,was bij een specialist geweest om een nieuwe achterband,en deze trekt de achteras bij met 16 kg op de momentsleutel ,resultaat:juist nieuwe lagers gemonteerd,mvg rudi

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door twinsparkske
                ik zou gewoon de voorgeschreven inrijperiode volgen,moest ik ooit eens een nieuwe kopen,en de eerste olie er zeker inlaten,bevat additieven voor het inlopen,ik denk dat de fabrikant het nog steeds het beste weet,heb hier van de week nog iemand gehad ,was bij een specialist geweest om een nieuwe achterband,en deze trekt de achteras bij met 16 kg op de momentsleutel ,resultaat:juist nieuwe lagers gemonteerd,mvg rudi
                Volgens mij kan je deze lagers niet stuk maken door de achteras te vast te draaien omdat er een afstandsbus zit tussen de lagers en de druk dus niet op de kogellagers komt.

                Verder vind ik ook dat je best de inrijperiode volgt. Ben trouwens bezig met deze van mijn nieuwe SV1000S , alhoewel de verleiding soms wel groot is:biggrin:

                En wat die gast schrijft is eigenlijk het tegenovergestelde als wat men mij vroeger geleerd heeft, nl.: dat idd, als je direct begint te gassen de hoon-sporen, die oa de olie vasthoud op de cylinderwand, direct weggewerkt worden, maar juist daardoor zou er sneller slijtage optreden! Dit omdat deze oliefilm nodig blijft en de olieschraapveer wel zorgt dat het teveel aan olie naar beneden getrokken wordt.
                Trouwens, die gast haalt zijn ervaring en info grotendeels van circuitmoto's.
                Hoeveel km's rijden zij met een blok?
                Ik heb ook altijd geweten dat toen ik in mijn (heel) zotte jaren mijn tweetakt brommers met kit niet rodeerde en gewoon extra olie toevoegde, dat ik een vastloper had.
                Wild and crazy in a peaceful way, to hell with tomorrow we are living today.

                Comment


                • #9
                  mijne fzr is ook 15kg en heb al hoger gezien ook
                  yzf 1000 RR 'red devil'

                  Comment


                  • #10
                    Bij de inrijperiode is het van belang dat ge de motor aan steeds een wisselende belasting onderwerp. Er is echter wel een grens aan wat men aan maximale belasting tijdens de eerste kilometers geeft aan de motor; zo zal de fabrikant stellen om bv maar 3/4 of tot een bepaald toertental de motor te gaan belasten. Ook kan men sneller door trekken in de kleine versnelling dan in de hogere. Vergelijk het met uw fiets in lage versnelling wordt ge ook minder belast dan met een klein kanwiel achteraan en groot vooraan.

                    De inrijperiode heeft eigenlijk tot doel dat de contactvlakken in de motor op elkaar 'inslijten'. T.t.z. de zuigers met hun cilinderwanden en alle lagers, kleppen en klepzittingen enz.
                    Het is daarom ook dat de 'hoon' lijnen, zoals reeds vermeld, wat gaan inslijten maar niet geheel gaan weggaan. De hoonlijnen verzorgen immers de hechting van een oliefilm op de cilinderwand + goede afdichting met de compressieveren.

                    Trouwens uit proeven blijkt dat een nieuwe motor een minder compressie zal hebben en een grotere lek dan een motor na de inrijperiode. Compressietest is gewoon de compressie meten, en een lektest is druk op de cilinder zetten op het einde van de compressieslag als de zuiger in bovenste dode punt staat, en dan de lekken nagaan. Lekken kunnen er zijn tussen de zuigerveren, langsheen de kleppen en cilinderkoppakking.

                    Concreet inrijperiode is toch wel van belang, maar steeds minder bij de nieuwe motoren, de fabricage methoden zijn steeds beter waardoor deze periode verminderd in tijd.
                    Comming soon, new trips
                    De hele dag leuke bochten, de hele dag hetzelfde tempo, das hallucinerend, das psychedelisch
                    ------>>> DOMINO <<<------

                    Comment


                    • #11
                      het belangrijkste bij de inrijperiode is dat de motor goed belast wordt aan verschillende toerrentallen.Wat die gast zegt klopt wel,maar fabrikanten raden aan van rustig in te rijden omdat dat nog altijd beter is dan de motor te snel te warm rijden.en zij moeten natuurlijk de garantie geven!
                      --->> yam

                      Comment


                      • #12
                        Het is idd zo dat de moderne ( hoog vermogen )motoren minder moeten ingereden worden als vroeger gewoon omdat de produktie processen veel beter zijn dan vroeger;
                        Veel kleinere toleranties, totaal andere materialen die gebruikt worden en ni te vergeten een constante verbetering in smeermiddelen.

                        Vroeger moesten de meeste auto's na 2000 of 5000 km binnen voor een oliewissel. Tegenwoordig krijg je je nieuwe auto en je vervangt de olie na 20000 of 30000 km. ( ook bij sportwagens )

                        Ik werk met hoog vermogen motoren ( 5000 PK - 120 000 PK dus geen moto motoren ) en wij werken met een progressieve belastingsmethode. Dus stap bij stap meer belasten. Maar zeer belangrijk is dat de motor eerst zijn optimale bedrijstemperatuur (zo snel mogelijk )bereikt, en zeker ni door onbelast warm te draaien.

                        Maar moto motoren zijn apart, hebben een heel klein smeersysteem vandaar dat de olie meer regelmatig vervangen moet worden.

                        Comment


                        • #13
                          zit gij in de boten of zo ??

                          120000 pk is ni nix lol
                          kunde mij zo geen blokske bezorgen
                          [quote="Rikky"]Het is idd zo dat de moderne ( hoog vermogen )motoren minder moeten ingereden worden als vroeger gewoon omdat de produktie processen veel beter zijn dan vroeger]
                          yzf 1000 RR 'red devil'

                          Comment


                          • #14
                            Zo n blokske van 34 meter lang is wel behoorlijk groot en zwaar om te laten bezorgen.
                            Maar dat draait rustig aan 95 rpm

                            Comment


                            • #15
                              das zo ongeveer gelijk ne harley dan ?

                              LOL:biggrin:

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rikky
                              Zo n blokske van 34 meter lang is wel behoorlijk groot en zwaar om te laten bezorgen.
                              Maar dat draait rustig aan 95 rpm
                              yzf 1000 RR 'red devil'

                              Comment

                              Working...
                              X