Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bandenmaat

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Bandenmaat

Ik heb nog een vraagje:

Op mene R1 ligt nu achter een slof met maat: 190-50-17. Ik ga zowiezo een 180 band leggen, die rijden lekkerder op circuit. Maar wat zijn de voor-en nadelen als ik een dikkere band leg, 55 ipv 50 dik? Op m'n vorige moto lagen die standaard en dat leek me beter voor het bochtenwerk= de band is ronder dus meer contact met de weg en minder kantelbeweging op de rand van de band. Ik heb zelfs nog een occasie 60 dikke band liggen, heeft even gediend op mijn CBR, ik vond dat fantastisch rijden! Maar mag/gaat dat zomaar en wat met de vervorming van de band in de bochten?

Weet iemand hier meer over?

Greetzzz

Sanka
    Ik HAAT mensen die hun zin nooit

van 1 ding ben ik overtuigd wegens getest: een 180 zal sneller inst
    uren dan een 190. daar zijn we het allicht al over eens.

die index 50 of 55: Als ik me niet vergis is het resultaat van een berekening. ik dacht de breedte van de band gedeeld door de hoogte?.
    Aangezien de 180 smller is dan de 190 zou bij eenzelfde bandhoogte de waarde dus lager moeten zijn. bijgevolg zou je hierin weinig verschil mogen voelen. (HIER ben ik NIET zeker van, maar ik dacht dat hetzo was)

waar ik wel zeker van ben is dat er WEL een voelbaar verschil is tss een 120/60 en een 120/70. omdat die 60 dus een minder hoge band zou zijn dan de 70 waardoor je sneller zou insturen maar minder stabiel zou ijn (ik dacht dat de oude R6-en een 120/60 hadden en nu een 120/70 voor meer stabiliteit.

Ik heb 1 mening hierover: ga voor die 180 als je van plan bent bochtjes te nemen, rij je enkel op snelwegen of rij je meer voor de show en hecht je meer belang aan de stijl van je motor dan aan je rijstijl ga dan voor een 190

(ik denk dat het een 180 wordt..... right??):cool

oh ja, over wat mag en niet mag op je fiets kijk dan op de lijst van toegestane banden in je handleiding of op de sites van bandenfabrikanten.
    maar van 190 naar 180 zou gn prob mogen zijn
    tis altijd ombouwtijd ....

Comment

[edit] Was te kort van woorden geweest
      Beulke heeft gelijk, middelste cijfer is een verhouding aldus:
      [/edit]
      Bij de bandenmaten is het eerste cijfer (180, 190) de breedte in mm, het tweede (55,60) de hoogte als percentage van de breedte en het derde (17,18) de velgdiameter in duim (2.54cm).
      “Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door root
        Bij de bandenmaten is het eerste cijfer (180, 190) de breedte in mm, het tweede (55,60) de hoogte als percentage van de breedte en het derde (17,18) de velgdiameter in duim (2.54cm).
        kzat er niet ver af, dat percentage wordt toch berekend ten opzichte van de breedt right?
        tis altijd ombouwtijd ....

Comment

Merci voor de hulp, nu weet ik ook gelijk dat die "55" wil zeggen .

Volgend setje banden dus terug ne 180!
          Een 190 staat mooi, maar dat zie je niet als je erop zit .

Greetzzz

Sanka
          Ik HAAT mensen die hun zin nooit

Comment

Ge gaat mij niet horen tegenspreken wat Beulke hier schrijft. Alleen, die 190 is er niet alleen voor de show, maar is er gekomen om meer PK's op het asfalt overgebracht te krijgen (meer vierkant mm rubber op de weg).

Daareenboven rijden de nieuwe 190's ook zeer scherp, en dan denk ik aan banden als de Pilot Power, de Sportec M-1, de Diablo (corsa & gewoon) of BT014. Vroeger waren die misschien "zwaar" in de bochten, maar dat is al heel wat minder geworden.

Comment

Working...
            X