Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Veringmaterie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Veringmaterie

    Overlaatst hebben ze mijn vering van een nieuwe afdichting voorzien en de vork heeft eveneens nieuwe vorkolie gekregen. De vorkolie was een mengsel van 2 verschillende diktes. Samen met de WP progressieve geeft dit een strakke voorkant. Naar mijn gevoel een beetje te strak. Ik hobbel nogal over de Brabantse betonplaten-wegen. Na dit gemeld hebben aan de technieker had hij de vering zachter gezet maar nu duikt hij te diep in vind ik. Ik ben dus op zoek naar de gulden middenweg. Deze gulden middenweg kan ik pas vinden als ik weet voor wat al die stelknopjes dienen. Als je dit niet weet kan je, zoals ik al eens voorgehad heb, de moto in de garage binnenbrengen om de standaardsetting terug te zetten.

    Ziehier een interessante tekst. Als er iemand is die dat in mensentaal kan uitleggen aarzel niet om dit te doen ik zal u er zeer dankbaar voor zijn

    mvg

    Stef

    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Algemene theorie over vering van een motorfiets[/font]

    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Inleiding[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Jammer genoeg is er geen handleiding die je vertelt hoe je de vering perfect moet afstellen. Ook is de afstelling van de vering afhankelijk van de persoon en van de circuit omstandigheden, die per circuit kunnen verschillen. Daarom wordt hieronder alleen geprobeerd richtlijnen en basisregels uit te leggen hoe je vering in moet stellen.[/font]

    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Algemene richtlijn[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]De algemene richtlijn in wegrace is dat de vering en de banden op elkaar moeten zijn afgesteld voor de best mogelijk grip. Om deze reden is de rol van de vering het belangrijkst bij bochten, chicanes, acceleratie en remmen. In recht lijn werkt de vering goed als het de schokken kan breken zonder instabiliteit te veroorzaken.[/font]

    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Veerinslag[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Een wegrace motor zal normaal gesproken niet z'n vering maximaal hebben afgesteld, hoewel op bepaalde circuits één of twee bulten of gaten in het circuit de vering geheel kan laten inveren. Ook het landen op het voorwiel na een wheelie kan de voorvork enorm belasten. Als de vering helemaal inveert na een bult of gat in het wegdek, betekent dit niet automatisch dat de vering harder moet worden ingesteld. Maar als de vering helemaal inveert op een plek waar maximale grip noodzakelijk is, dan kan de band niet de maximale grip creeren, omdat de band ook inveert. Dan moet de vering harder worden ingesteld. Tijdens elke testronde moet de veerinslag in de gaten worden gehouden. Als de bandengrip en de rondetijden verbeteren, dan heeft de vering het zwaarder. Dus dan moet de vering harder worden afgesteld. Aan de andere kant als het gaat regenen en bandengrip en rondetijden verslechteren, dan moet in dat geval de vering zachter worden afgesteld. [/font]

    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Afstellen van de vering[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Lees voor het afstellen de handleiding! Een tip, breng veranderingen in de vering één voor één aan. Probeer er achter te komen welk effect een enkele aanpassing heeft en maak eventueel notities.[/font]

    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Statische Invering zonder berijder[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Zet de motor rechtop op een vlakke ondergrond. Til onafhankelijk voor en achterkant op totdat de vering volledig is uitgerekt, dan zouden de waarden ongeveer als volgt moeten zijn:[/font]

    [font=Arial,Helvetica,sans-serif][/font][font=Arial,Helvetica,sans-serif]
    [/font]

  • #2
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Vervolg :[/font] [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Type[/font] [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Voorinvering [/font][font=Arial,Helvetica,sans-serif]Achterinvering[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Super Bike [/font][font=Arial,Helvetica,sans-serif]20-30 mm[/font] [font=Arial,Helvetica,sans-serif]5-10 mm
    [/font][font=Arial,Helvetica,sans-serif]Super Sport [/font][font=Arial,Helvetica,sans-serif]20-30 mm [/font][font=Arial,Helvetica,sans-serif]5-10 mm[/font]


    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Statische invering met berijder[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]De geaccepteerde manier om de veerinslag met berijder in te stellen, is te meten hoeveel veerinslag er is als de berijder op de motor zit wanneer hij achter de kuip zit gedoken, natuurlijk nadat je de statische veerinslag hebt ingesteld zonder berijder. Normaal gesproken is 1/3 deel van de veerinslag een goed uitgangspunt. De echte controle zal op het circuit moeten plaatsvinden.[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Opmerking: Ohlins race schokbrekers hebben een "top-out" vering om te voorkomen dat de schokken te snel worden opgevangen, waardoor het achterwiel gaat stuiteren tijdens het remmen. De "top-out" vering beinvloed ook de negatieve invering, waardoor het lastig wordt de invering met de schokbreker juist af te stellen. Een Ohlins schokbreker wordt geleverd met de juiste veervoorspanning en we bevelen aan om deze waarde te gebruiker voor de standaardinstelling. Rijhoogte moet worden afgesteld met de rijhoogte insteller op de motor of op de schokbreker. [/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Uitgaande dempingskracht[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Achtervering[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Te veel dempingskracht kan veroorzaken:[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]de achterkant "stuitert" op de hobbels in plaats van het wegdek te volgen[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]de achterkant stuitert tijdens het remmen[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]het houdt de achterkant laag, met als gevolg dat de motor onderstuur heeft[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]het kan het hydraulische systeem van de schokbreker oververhitten waardoor deze demping zal verliezen.[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Te weinig dempingskracht kan veroorzaken:[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]de achterkant veert te snel uit tijdens het remmen, waardoor het achterwiel stuitert[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]de motor voelt onstabiel aan [/font]

    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Voorvering[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Te veel dempingskracht kan veroorzaken:[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]overstuur[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]slechte grip van het voorwiel[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]het voelt alsof het voorwiel in bochten wil omvallen[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Te weinig dempingskracht kan veroorzaken:[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]onderstuur[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]de voorkant voelt onstabiel aan[/font]

    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Ingaande demping (compressie)[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Achtervering[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Te veel ingaande demping kan veroorzaken:[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Het achterwiel slipt tijdens acceleratie[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]rijdt onconfortabel (hard) over oneffen wegdek[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Te weinig ingaande demping kan veroorzaken[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Het achterwiel stuitert zijdelijngs bij acceleratie uit de bocht [/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Voorvering[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Te veel ingaande demping kan veroorzaken:[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]goed resultaat tijdens remmen[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]rijdt onconfortabel (hard) over oneffen wegdek[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Te weinig ingaande demping kan veroorzaken[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]sterk duikende voorkant bij remmen [/font]

    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Afstelling advies[/font]
    [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Ingaande demping moet worden ingesteld samen met het oliepeil van de voorvork[/font]

    [font=Arial,Helvetica,sans-serif][/font][font=Arial,Helvetica,sans-serif]
    [/font]

    Comment


    • #3
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Veer verhouding[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Achter[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Te harde veerverhouding[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]gemakkelijk inrijden van bochten[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]het achterwiel voel onconfortabel aan[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]slechte achterwiel grip[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Te zachte veerverhouding[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]goede grip tijdens acceleratie[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]onderstuur bij insturen van een bocht[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]er is te veel veerwerking waardoor het moelijker is om de motor om te gooien van de éne kant naar de andere kant in een chicane[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]de voorkant voelt licht aan[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Voorkant[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Te harde veerverhouding[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]goed tijdens remmen[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]onderstuur[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]rijdt onconfortabel in bochten[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Te zachte veerverhouding[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]stuurt gemakkelijk in bochten[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]overstuur[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]voorkant voelt alsof deze omvalt[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]slecht tijdens remmen (duiken)[/font]

      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Voorvork oliepeil[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Kijk eerst in de handleiding. De moderne voorvork is zeer gevoelig voor oliepeil veranderingen vanwege het geringe luchtvolume. Lucht in de voorvork werkt als een veer. Verschillend oliepeil in beide vorken heeft effect op de veerverhouding vanaf het midden tot zeer sterk effect bij het einde van de veerinslag.[/font]

      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Wanneer het oliepeil wordt verhoogd[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]De voorvork zal harder veren.[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]Wanneer het oliepeil wordt verlaagd[/font]
      [font=Arial,Helvetica,sans-serif]De voorvork zal minder hard veren[/font]

      [font=Arial,Helvetica,sans-serif](artikel afkomstig en vertaald van de de Ohlins website)[/font]

      Comment


      • #4
        Interessant tekstje om uit te printen !!!

        Waar hebt ge dat gevonden ?

        De moeilijkste vering om af te stellen is die van een gewone straatmotor , omdat die alle mogelijke wegen tegenkomen en op elke type weg de onregelmatigheden moet kunnen verwerken .
        Anders eens binnenspringen bij motostop in Tienen ofzo , is een veringsspecialist !
        Want op straat beschrijven hoe de motor reageerd is bijna onmogelijk ! Heb een 2tal jaren geleden een tankslapper gehad (gelukkig goed afgelopen) en dacht dat m'n voorwiel van links naar rechts sloeg , maar mijne maat , die achter me reed , wist me te vertellen dat de voorkant niet bewoog , maar 't achterwiel van links naar rechts sprong , over een goede meter afstand ! Was in een bocht en aan een tamelijk 'lage' snelheid , want mijne maat was met de auto ! Dat was echt !! Wil 't niet meer meemaken !

        't Gevoel kan dus serieus bedriegen !!
        You don't WIN silver , you LOOSE gold !!!

        Emilio RIP , we zullen je missen !!!

        Comment


        • #5
          [quote="Bartje"]Interessant tekstje om uit te printen !!!

          Waar hebt ge dat gevonden ?

          De moeilijkste vering om af te stellen is die van een gewone straatmotor , omdat die alle mogelijke wegen tegenkomen en op elke type weg de onregelmatigheden moet kunnen verwerken .
          Anders eens binnenspringen bij motostop in Tienen ofzo , is een veringsspecialist !
          Want op straat beschrijven hoe de motor reageerd is bijna onmogelijk ! Heb een 2tal jaren geleden een tankslapper gehad (gelukkig goed afgelopen) en dacht dat m'n voorwiel van links naar rechts sloeg , maar mijne maat , die achter me reed , wist me te vertellen dat de voorkant niet bewoog , maar 't achterwiel van links naar rechts sprong , over een goede meter afstand ! Was in een bocht en aan een tamelijk 'lage' snelheid , want mijne maat was met de auto ! Dat was echt !! Wil 't niet meer meemaken !

          't Gevoel kan dus serieus bedriegen !!
          ]


          [font=Arial](artikel afkomstig en vertaald van de de [/font][font=Arial]Ohlins[/font][font=Arial] website) [/font]


          [font=Arial]Ride On![/font]
          "Alice lets play house, you be the door and i wil shut you"

          Comment


          • #6
            die zoektocht heeft veel teks opgeleverd een goede uitleg over enkel basis principes
            I belong to the groep of 10cc ->1cc more than the average:biggrin:
            Itruder Alert (als hij klaar graakt deze winter)

            Comment


            • #7
              er is toch iets wat ik niet begrijp:
              2 verschillende olies mengen??? dat i nu iets wat ik nooit zou toelaten op mijn motor, das vragen om problemen! mss weet die technieker het wel bter dan mij (daar twijfel ik niet aan) maar hij zal toch met een beresterke uitleg moeten afkomen.

              anyway, ik ken ook niks van veringafstellen maar kga altijd o te werk:
              1 knopje per keer veranderen en dan testrijden (niet te grof, klikske per klikse)
              is t niet goed dan zelfde knopke iets anders.

              dan volgend knopke, ...

              en altijd noteren waar je begonnen bent!!
              tis altijd ombouwtijd ....

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door beulke
                er is toch iets wat ik niet begrijp:
                2 verschillende olies mengen??? dat i nu iets wat ik nooit zou toelaten op mijn motor, das vragen om problemen! mss weet die technieker het wel bter dan mij (daar twijfel ik niet aan) maar hij zal toch met een beresterke uitleg moeten afkomen.

                anyway, ik ken ook niks van veringafstellen maar kga altijd o te werk:
                1 knopje per keer veranderen en dan testrijden (niet te grof, klikske per klikse)
                is t niet goed dan zelfde knopke iets anders.

                dan volgend knopke, ...

                en altijd noteren waar je begonnen bent!!
                Het is inderdaad de olie van hetzelfde merk met verschillende viscositeit mengen om aan de vergelijkbare viscositeit te komen van de olie die WP met zijn progressieve veren levert. Blijkbaar wordt dit wel meer gedaan. En idd hij weet er wel iets van af het is een fulltime technieker die ook nog racet als hobby.

                mvg

                Stef

                Comment


                • #9
                  Ik heb de tekst eens goed gelezen en dit is wel vrij belangrijk om weten.

                  De uitgaande dempingskracht wordt geregeld met de stelschroef bovenkant vork. (met tournevis te verstellen)

                  De ingaande dempingskracht wordt geregeld met de stelschroef onderkant vork. (met tournevis te verstellen)

                  Voorbelasting (preload) bij mij met een 17 sleutel te verstellen

                  Voorbelasting achteraan => met speciaal bijgeleverde sleutel te verstellen.

                  mvg

                  Stef

                  Comment


                  • #10
                    hier nog wat uitleg over vering

                    http://home.hetnet.nl/~bjfmeijer/id68.htm

                    Comment


                    • #11
                      Het algemene principe (voor beginners zoals ondergetekende) is vrij simpel: hoe zachter de vering, hoe meer grip maar hoe minder controle.
                      Dat komt omdat een zachte vering meer gewichtsverplaatsing toelaat naar de band die ook het belangrijkste is voor de grip (bijvoorbeeld voorband bij remmen).
                      Maar die gewichtsverplaatsing (en dus ook de extra grip) stopt meteen als de ganse veerweg ingedrukt wordt, dus dat is te vermijden op momenten dat je grip nodig hebt.

                      Daarom zal een zachte achtervering samen met een tamelijk harde voorvering voor onderstuur zorgen: de achterband heeft lekker veel grip, de voorband niet - dus gaat'ie rechtdoor.

                      De fabrieksafstelling van motoren (en van auto's) voor de weg is meestal nogal onderstuurd, omdat dat wat veiliger is en ook zorgt voor meer stablitieit bij hoge snelheden. De voorvering verstrakken - waar zowat iedereen mee begint bij het experimenteren - zal dat ondersturen dus versterken. Het zal wel meer controle over de voorkant geven.

                      Voor op de weg zijn mooie principes dat 1) voor en achter op elkaar afgesteld moet worden en 2) ingaande en uitgaande vering best samen afgesteld worden, me veranderingen aan de uitgaande wat conservatiever en 3) de vering niet zo zacht mag dat je regelmatig de bump stops haalt - vering tot tegen de aanslag.

                      Zoalng je de motor goed kan sturen, mag een vering relatief zacht. Door de extra grip zal je korter remmen, sneller door de bochten kunnen en harder kunnen uitacceleren. Nadeel is dat het insturen, uitsturen en van kant wisselen dan moeilijker wordt. Moto voelt dan wat lomp en zweverig. De balans is een kwestie van smaak en rijdergewicht.
                      Just remember...if the world didn't suck, we'd all fall off.

                      Comment

                      Working...
                      X