Overlaatst hebben ze mijn vering van een nieuwe afdichting voorzien en de vork heeft eveneens nieuwe vorkolie gekregen. De vorkolie was een mengsel van 2 verschillende diktes. Samen met de WP progressieve geeft dit een strakke voorkant. Naar mijn gevoel een beetje te strak. Ik hobbel nogal over de Brabantse betonplaten-wegen. Na dit gemeld hebben aan de technieker had hij de vering zachter gezet maar nu duikt hij te diep in vind ik. Ik ben dus op zoek naar de gulden middenweg. Deze gulden middenweg kan ik pas vinden als ik weet voor wat al die stelknopjes dienen. Als je dit niet weet kan je, zoals ik al eens voorgehad heb, de moto in de garage binnenbrengen om de standaardsetting terug te zetten.

Ziehier een interessante tekst. Als er iemand is die dat in mensentaal kan uitleggen aarzel niet om dit te doen ik zal u er zeer dankbaar voor zijn
mvg
Stef

[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Algemene theorie over vering van een motorfiets[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Inleiding[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Jammer genoeg is er geen handleiding die je vertelt hoe je de vering perfect moet afstellen. Ook is de afstelling van de vering afhankelijk van de persoon en van de circuit omstandigheden, die per circuit kunnen verschillen. Daarom wordt hieronder alleen geprobeerd richtlijnen en basisregels uit te leggen hoe je vering in moet stellen.[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Algemene richtlijn[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]De algemene richtlijn in wegrace is dat de vering en de banden op elkaar moeten zijn afgesteld voor de best mogelijk grip. Om deze reden is de rol van de vering het belangrijkst bij bochten, chicanes, acceleratie en remmen. In recht lijn werkt de vering goed als het de schokken kan breken zonder instabiliteit te veroorzaken.[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Veerinslag[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Een wegrace motor zal normaal gesproken niet z'n vering maximaal hebben afgesteld, hoewel op bepaalde circuits één of twee bulten of gaten in het circuit de vering geheel kan laten inveren. Ook het landen op het voorwiel na een wheelie kan de voorvork enorm belasten. Als de vering helemaal inveert na een bult of gat in het wegdek, betekent dit niet automatisch dat de vering harder moet worden ingesteld. Maar als de vering helemaal inveert op een plek waar maximale grip noodzakelijk is, dan kan de band niet de maximale grip creeren, omdat de band ook inveert. Dan moet de vering harder worden ingesteld. Tijdens elke testronde moet de veerinslag in de gaten worden gehouden. Als de bandengrip en de rondetijden verbeteren, dan heeft de vering het zwaarder. Dus dan moet de vering harder worden afgesteld. Aan de andere kant als het gaat regenen en bandengrip en rondetijden verslechteren, dan moet in dat geval de vering zachter worden afgesteld. [/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Afstellen van de vering[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Lees voor het afstellen de handleiding! Een tip, breng veranderingen in de vering één voor één aan. Probeer er achter te komen welk effect een enkele aanpassing heeft en maak eventueel notities.[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Statische Invering zonder berijder[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Zet de motor rechtop op een vlakke ondergrond. Til onafhankelijk voor en achterkant op totdat de vering volledig is uitgerekt, dan zouden de waarden ongeveer als volgt moeten zijn:[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif][/font][font=Arial,Helvetica,sans-serif]
[/font]


Ziehier een interessante tekst. Als er iemand is die dat in mensentaal kan uitleggen aarzel niet om dit te doen ik zal u er zeer dankbaar voor zijn
mvg
Stef


[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Algemene theorie over vering van een motorfiets[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Inleiding[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Jammer genoeg is er geen handleiding die je vertelt hoe je de vering perfect moet afstellen. Ook is de afstelling van de vering afhankelijk van de persoon en van de circuit omstandigheden, die per circuit kunnen verschillen. Daarom wordt hieronder alleen geprobeerd richtlijnen en basisregels uit te leggen hoe je vering in moet stellen.[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Algemene richtlijn[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]De algemene richtlijn in wegrace is dat de vering en de banden op elkaar moeten zijn afgesteld voor de best mogelijk grip. Om deze reden is de rol van de vering het belangrijkst bij bochten, chicanes, acceleratie en remmen. In recht lijn werkt de vering goed als het de schokken kan breken zonder instabiliteit te veroorzaken.[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Veerinslag[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Een wegrace motor zal normaal gesproken niet z'n vering maximaal hebben afgesteld, hoewel op bepaalde circuits één of twee bulten of gaten in het circuit de vering geheel kan laten inveren. Ook het landen op het voorwiel na een wheelie kan de voorvork enorm belasten. Als de vering helemaal inveert na een bult of gat in het wegdek, betekent dit niet automatisch dat de vering harder moet worden ingesteld. Maar als de vering helemaal inveert op een plek waar maximale grip noodzakelijk is, dan kan de band niet de maximale grip creeren, omdat de band ook inveert. Dan moet de vering harder worden ingesteld. Tijdens elke testronde moet de veerinslag in de gaten worden gehouden. Als de bandengrip en de rondetijden verbeteren, dan heeft de vering het zwaarder. Dus dan moet de vering harder worden afgesteld. Aan de andere kant als het gaat regenen en bandengrip en rondetijden verslechteren, dan moet in dat geval de vering zachter worden afgesteld. [/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Afstellen van de vering[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Lees voor het afstellen de handleiding! Een tip, breng veranderingen in de vering één voor één aan. Probeer er achter te komen welk effect een enkele aanpassing heeft en maak eventueel notities.[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Statische Invering zonder berijder[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Zet de motor rechtop op een vlakke ondergrond. Til onafhankelijk voor en achterkant op totdat de vering volledig is uitgerekt, dan zouden de waarden ongeveer als volgt moeten zijn:[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif][/font][font=Arial,Helvetica,sans-serif]
[/font]
Comment