Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cilinder inhoud

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Cilinder inhoud

[font=Arial]Hoe wordt cilinderinhoud bepaald?
    [/font][font=Arial][/font][font=Arial]Het volgende stukje kwam ik tegen in een ZX9 forum:[/font][font=Arial]Engine design was based upon the 45F series engine (a generic engine design not originally designed for any particular production vehicle but geared to racing applications) for inherent weight and cooling advantages. The ZX-9 engine is not a true 899 cc engine. Using normal cylinder measurements, the engine is actually 1032 cc's. However, its listed as 899 cc since the Kawasaki corp felt that combustion dome expansion chambers (top rear part of cylinder between the intake valves and sparkplug) does not qualify as to be required in the engine size. This was taken to court in Japan by Yamaha, but Kawasaki won the suit. Keep in mind that all other motorcycles include this area in engine size and this is currently under appeal.

[/font]
    Kawabill - The integral of all the nice moments, makes a wonderful life. I'll find as many of these moments as possible. / Ubuntu=I am what I am because of who we all are / Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten

Mij verbaast het dat daar een rechtszaak over gevoerd werd.
    Cilinderinhoud wordt traditioneel berekend als het "swept volume", het cilindervolume wanneer de zuiger helemaal beneden staat min het volume wanneer de zuiger helemaal boven staat.
    Als de zuiger helemaal boven staat (maximale compressie), dan blijft er altijd nog een beetje ruimte over - bijvoorbeeld een elfde van de maximale inhoud. Die verhouding is dan weer de compresssie (11:1 in dit geval).
    Just remember...if the world didn't suck, we'd all fall off.

Comment

Hoera, wiskunde

Oorspronkelijk geplaatst door Grunt
      Cilinderinhoud wordt traditioneel berekend als het "swept volume", het cilindervolume wanneer de zuiger helemaal beneden staat min het volume wanneer de zuiger helemaal boven staat.
      Als de zuiger helemaal boven staat (maximale compressie), dan blijft er altijd nog een beetje r
      uimte over - bijvoorbeeld een elfde van de maximale inhoud. Die verhouding is dan weer de compresssie (11:1 in dit geval).
      Of zuigers natuurlijk, waarbij ze dus bij een even aantal cilinders aan een even getal moeten komen, behoudens afrondingsfouten.
      Heel vaak wordt dus ook alleen de boring en slag opgegeven in plaats van de cilinderinhoud. Om de cilinderinhoud per cilinder te bekomen moet je dan de volgende formule gebruiken:
      Cilinderinhoud=(PI/4)*(Boring*Boring)*Slag*(aantal cilinders)
      Hier is een online telmachinedaarvoor.

De compressie is niet precies gelijk aan de vrije ruimte, ook wel verbrandingskamer genoemd:
      Compressieverhouding=(cilinderinhoud+volume verbrandingskamer)/volume verbrandingskamer
      Hierkan je de inhoud van de vrije ruimte per cilinder uitrekenen als je de compressie en cilinder kent.
      “Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.”

Comment

[font=Arial]Thanks guys voor jullie uitleg. Ik blijf het een beetje een raar verhaal vinden, specs schrijven allemaal 899cc aan en ik vind geen aanleiding om het verhaal over die grotere inhoud te ondersteunen.[/font][font=Arial]"Using normal cylinder measurements, the engine is actually 1032 cc's" snap ik niet omdat wat jullie uitleggen voor mij inderdaad als normaal zou gelden.

Of je hebt een 900 die geen 900 is, of je hebt een 1000 die geen 1000 is......

Is eigenlijk ook niet zo interessant als het ding maar start en rijdt, maar ik vroeg het me toch af.

Grtz,
        Bill
        [/font]
        Kawabill - The integral of all the nice moments, makes a wonderful life. I'll find as many of these moments as possible. / Ubuntu=I am what I am because of who we all are / Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten

Comment

Ok Root je hebt gelijk, was indertijd wel ergens een eerste les theorie van motoren. Volledigheidshalve dien ik u aan te vullen.

De formule betreffende de cilinderinhoud is geheel perfect. Dit is gewone de formule betreffende de inhoud van één cilinder, vermenigvuldigd maal het aantal cilinders.
          Wat betreft de berekening betreffende de compressieverhouding dien ik u wat tegen te spreken (om te muggenziften). U vermeldt eigenlijk de volume verhouding en niet de compressie verhouding. Zuiver theoretisch gezien gedraagt de volumeverhouding zich niet zoals de compressieverhouding. Ze leunen echter wel sterk tegen elkaar. Maar tja zoals ik al zei tis om te muggenziften.
          Voor de leken, de compressieverhouding is de verhouding tussen de begindruk bij het begin van de compressieslag en het einde van de compressieslag. Deze verhouding komt in grote lijnen overeen met de volumeverhouding. Het verschil is in de praktijk te verwaarlozen maar in theorie niet.
          Of te wel slaag ik den bal nu geheel het andere doel in, wat ook kan gebeuren.
          Oorspronkelijk geplaatst door root
          Of zuigers natuurlijk, waarbij ze dus bij een even aantal cilinders aan een even getal moeten komen, behoudens afrondingsfouten.
          Heel vaak wordt dus ook alleen de boring en slag opgegeven in plaats van de cilinderinhoud. Om de cilinderinhoud per cilinder te bekomen moet je dan de volgende formule gebruiken:
          Cilinderinhoud=(PI/4)*(Boring*Boring)*Slag*(aantal cilinders)
          Hier is een online telmachinedaarvoor.

De compressie is niet precies gelijk aan de vrije ruimte, ook wel verbrandingskamer genoemd:
          Compressieverhouding=(cilinderinhoud+volume verbrandingskamer)/volume verbrandingskamer
          Hierkan je de inhoud van de vrije ruimte per cilinder uitrekenen als je de compressie en cilinder kent.
          Comming soon, new trips
          De hele dag leuke bochten, de hele dag hetzelfde tempo, das hallucinerend, das psychedelisch
          ------>>> DOMINO <<<------

Comment

Working...
          X