Mededeling

Collapse
No announcement yet.

olieniveau ??

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• olieniveau ??

Voor de ervaren "rotten" onder ons.

Deze winter de olie van de motor vervangen. Eerst de motor wat laten warmdraaien zodat de olie wat vloeibaarder is. Aflaatdop verwijderd, olie stroomt eruit. Daarna nog eveneens de filter vervangen. Wat er mij opviel was dat er bitter weinig olie uit het reservoir kwam. Mss en klein literke. Toen ik de motor voor de winter stalde nooit melding gekregen dat de olie te laag stond. Enfin, nieuwe oliefilter erop en olie erin. En ja de aftapplug was ook terug gemonteerd. Terug een goei 3L olie erin gedaan.

Nu met het mooie weer terug voor de eerste maal rondgereden, en wat valt er mij op, overal waar ik mij parkeer zie ik bij het vertrek olieplekjes onder de motor liggen. Het is nooit niet veel, maar genoeg om er mij aan te ergeren. Foutmelding op de console heb ik niet. en nergens aan de aftapplug, oliefilter zelf of zelfs aan de vuldop zie ik lekken. Tussen het vervangen van de olie en de eerste rit zat er toch ook nog een 2-3 tal weken. En nooit in die tijdspanne lekken onder de moto zien liggen. Aan de dichting van het carter merk ik ook niet vreemds.
    Zou het kunnen dat ik een beetje teveel olie erin gedaan heb en deze via een overloop weg-sijpeld? Eerlijk gezegd betwijfel ik zelfs dat een moto een overloop heeft voor olie!

Iemand nog enige idëen?
    Niveau 1 -> 28-03-09 = ok
    Niveau 1+ -> 20-04-09 = ok
    AKTIEF - RECE -> 19-05-09 = ok

Re: olieniveau ??

Als je wil weten of je er eventueel teveel hebt ingedaan kan je toch gewoon je niveau checken ??
    Motorcycle history : '91 Suzuki GS 500E ,crashed and sold '98 HD Sportster, sold '01 Buell X1, sold Aprillia RS 125 sold '09 Buell 1125R Carbon Special Sold ! triumph tiger Sport !!
    Circuit Stukgatie 748 ... and yes it did ...
    als ik ooit 1/4 vd snelheid van Bo haal zal ik ooooh zo gelukkig zijn.

Comment

T is wel eventjes naast de kwestie maar: Oliewissel en nieuwe filter = kleine 4 liter olie inkappen, ale bij de meeste moto's toch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dcb817
        T is wel eventjes naast de kwestie maar: Oliewissel en nieuwe filter = kleine 4 liter olie inkappen, ale bij de meeste moto's toch.
        geweldige veralgemening

aan TS : als ge nu al eens zou vermelden over welke moto het gaat ...

Comment

Bij een gewone wissel is de inhoud die vereist is 2.9L.
          Als de oliefilter vervangen word, komt daar een +/- 300mL bij. Staat zowel in den manual als verscheidene info-sites op het web.

Niveau van de olie zeker niet te laag, het peilglas is volledig "bedekt". Daarmee dat ik eerder denk dat er teveel in zit. Alsook heb ik bij de wissel zeker 3L olie ingedaan. Het was een verpakking van 4L waarvan er nu nog een klein literke beschikbaar van is.

Moto = Yamaha thundercat. Normaal gezien zijn deze geen olie"slurpers"
          Niveau 1 -> 28-03-09 = ok
          Niveau 1+ -> 20-04-09 = ok
          AKTIEF - RECE -> 19-05-09 = ok

Comment

die is goed yamaha thundercat geen olie slurpers,dan heb jij toch een van de weingen hoor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stunter
              die is goed yamaha thundercat geen olie slurpers,dan heb jij toch een van de weingen hoor
              een yamaha thundercat stond idd niet bekend als olieslurper maar eerder als oliezuiper
              Als er teveel olie inzit zal je dit mee verbruiken of via een overloop kwijtspelen maar door te veel olie wordt er ook meer internedruk opgebouwd in het blok wat zo wie zo al ni goe is !
              Als het volldig doorkijkglas bedekt is zou ik de olie aflaten en deze proper opvangen zodat je die terug kan hergebruiken en de olie bijvullen zo als het hoort
              En dan kan je controleren of het idd is wat jij denkt en hoef je indien dit is niet verder te zoeken, als het probleem nadien zich verder voordoet dan post je dit hier maar terug en kan er zo verder gekeken worden wat eventueel het probleem zou kunnen zijn
              Never forget who helped you!
              Never forgive who fu*ked you.
              Doing a trackday is like "SEX", no matter what happens you'll want to hit it again..

Kawasaki GPZ500S '95 --> Kawasaki ZX-9R '98 --> Honda VTR SP1 '01 --> Suzuki GSXR 1000 '03 --> Kawasaki ZX-10R '08 --> KAWASAKI ZX-10R '11

Comment

lol inderdaad, die verbruiken meer olie dan naft hoor ik altijd
                de thunderace doet het beter
                Harley rijden is als een sprookje... Hans en grietje strooiden ook spullen om de weg naar huis te vinden

Comment

Kijk zeker eens of het geen kettingvet die zich ophoopt aan het voortandwiel. Bij sommige is dit zodanig erg dat het er vantussen druipt. Zeker bij warmer weer.

Al lijkt het te hoog olieniveau hier eerder te kloppen

sent from my android device using tapatalk

Comment

@ Haga 46 en Circuit Maniac: ge moet eens leren om niet klakkeloos dingen van het internet over te typen, en als ge het dan doet, om het tegoei te doen.
                    De Thunderace stond bekend als oliezuiper, de Thundercat heeft daar weinig tot geen last van bij goed onderhoud.
                    Ik heb er zelf een gehad, 55000 km opgezet en die verbruikte zo goed als geen olie.

Comment

t'is inderdaad andersom dus ik had niets klakkeloos overgenomen van het internet
                      Harley rijden is als een sprookje... Hans en grietje strooiden ook spullen om de weg naar huis te vinden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zardoz
                        @ Haga 46 en Circuit Maniac: ge moet eens leren om niet klakkeloos dingen van het internet over te typen, en als ge het dan doet, om het tegoei te doen.
                        De Thunderace stond bekend als oliezuiper, de Thundercat heeft daar weinig tot geen last van bij goed onderhoud.
                        Ik heb er zelf een gehad, 55000 km opgezet en die verbruikte zo goed als geen olie.
                        Ik wist dat het iets was met yamaha en thunder... en was niet van internet was van ne maat van mij en die reed idd met een thunder...ace my bad
                        Oorspronkelijk geplaatst door Circuit Maniac
                        t'is inderdaad andersom dus ik had niets klakkeloos overgenomen van het internet
                        enkel van mij
                        Never forget who helped you!
                        Never forgive who fu*ked you.
                        Doing a trackday is like "SEX", no matter what happens you'll want to hit it again..

Kawasaki GPZ500S '95 --> Kawasaki ZX-9R '98 --> Honda VTR SP1 '01 --> Suzuki GSXR 1000 '03 --> Kawasaki ZX-10R '08 --> KAWASAKI ZX-10R '11

Comment

i know from nothing

Comment

heb ook vraagje ivm olie

effe korte uitleg
                            motor moto morini granpassso
                            heb ik de motor gekocht 2dehands en geeft de dealer nog een onderhoud gedaan (zei ie) en geeft er 10w40 ingekapt
                            nu in het boekje staat 10w60 dus ik effe naar opendeurdag van .... en die kijkt effe en verteld mij dat er véél te véél olie inzit . Dus afspraakje gemaakt en ze hebben er 10w60 in gedaan op het juiste niveau .
                            Nu merk ik toch dat de motor beter reed toen er 10w40 en teveel inzat
                            Zou ik de olie terug aflaten en er 10w40 inkappen of wachten tot volgende oliewissel (dat zou wel maar binnen 10.000km zijn )
                            grtz niko

Comment

Als jij het verschil kan voelen tussen 10w40 en 10w60 dan moet je je dringend gaan aanbieden bij het researchcenter van één of ander oliemerk, ge gaat hopen geld kunnen verdienen. Geloof mij maar als ik zeg dat dat in het kopke zit want niemand gaat dat verschil voelen.
                              Joepie er is weer een olietopic !
                              @ yankee: als je een oliewissel doet laat dan na het vullen de motor terug ff draaien en check dan je olieniveau nog eens. Zeker bij het wissel van een filter. Zo kan de nieuwe olie ff door gans de motor gaan en weet je zeker dat het niveau goed is.

Comment

Working...
                              X