Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Speling balhoofd R6

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Speling balhoofd R6

Mijn broer heeft op zijn R6 (1999-2002) speling op het balhoofd maar omdat de motor uitelkaar ligt (en al 30.000km heeft) wil ik ook wel de lagers vervangen. Op dit moment zijn de lagers nog soepel genoeg enzo maar mss na enkele km's niet meer dus wat is het verstandigste?

Vervangen of gewoon die dikke moer bijdraaien?

Mijn 2de vraag: of die lagers erin geperst zijn en als ik de lagers vervang, dat die as erdoor ook vervangen moet worden?

Alvast bedankt

grtz
    2009 Kawasaki Z1000 - sold
    2004 Kawasaki ZR7S
    2016 Yamaha MT-09 - sold
    2018 BMW R1200RS

Re: Speling balhoofd R6

Ik heb 15 dagen geleden ook mijn balhoofdlagers (kogellagers) zelf vervangen.
    Jammer genoeg geen fotos van getrokken, maar het vet was dus niet meer aanwezig, die was gewoon stof geworden (moto is van 2005).

Op je 1ste vraag:
    Nu dat alles toch uit elkaar is, gewoon nieuwe lagers + lagerringen in steken

Op je 2de vraag:
    De lager tegen de kroonplaat zit gewoon los erin, dat is de lager die het dichtste van de contactsleutel is.
    De onderste lager is meestal erin geperst.
    De as kan je gewoon terug gebruiken. Als er teveel roest op is, gewoon proper maken met een fijn schuurpapier, wel opletten dat de oude lager erop blijft zitten tijdens het schuren, als de as proper is gewoon de oude lager eruit halen met een oude dikke platte shroevendraaier of met een platte bijtel.

Niet vergeten om ook nieuwe lagerringen aan te brengen in de lagerkoker van de moto.

Om de nieuwe onderste lager te plaatsen (de ene die erin geperst is) zou ik toch even met de onderste kroonplaat toch wel bij een garagist gaan die over de nodige materiaal beschikt.
    De lager moet perfect tegenover de as passen, kwestie van geen trillingen te hebben in de stuur op hoge snelheden.

Nu weet ik dat ik elke winter een onderhoud van mijn kroonplaten en balhoofdlagers moet doen:
    oude vet verwijderen met "brake cleaner" en nieuwe vet (zuurvrije vet) erop smeren.

edit: prijs voor de 2 lagers + de ringen erbij = 50,00 >> 60,00 euro

een handige filmpke over het onderhoud ervan:
    http://www.youtube.com/watch?v=pCrXI3hI ... sults_main
    2006 Yamaha FJR 1300
    ex Suzuki GSX1400 - ex Honda VTR SP1 - ex Honda Firestorm - ex Yamaha R1

Comment

Als je nog maar 30.000km heb en nog geen ongevallen, is de kans wel klein dat je lagers versleten zijn. Kijk de lagerschaal na op putjes en vet alles goed in. Daarna monteren en zien of je nog speling hebt. Je moet niet enkel de bovenste moer goed vastzetten maar zeker ook die twee onder je kroonplaat.
      Ik heb 200.000km met een R6 gedaan zonder de lagers te vervangen, 30.000 moet ook wel kunnen

Als je ze toch wil vervangen, de lager is geen probleem maar de lagerschaal die op het onderste deel van het T-stuk zit komt er niet makkelijk af.

Comment

@wazaa en jurgens: enorm bedankt! Hier kan ik veel mee.

@jurgens: let wel op, het is een motor die veel afgezien heeft hoor vandaar even de vraag wat het verstandigste zou zijn. Maar dan zal ik de speling eerst weghalen (als het lukt zodat het stuur nog vlot beweegt) en dan bekijken hoe het loopt. Het is eigenlijk snel vervangen ook e...

@wazaa: bedankt om de prijs er ook bij te vermelden maar ik had idd wel verwacht dat het de kop nie af is zo een lagertje. Toch zeker nie als je pas het tandwiel en schuiftandwiel voor de 2de versnelling en schakelvork besteld hebt

grtz
        2004 Kawasaki ZR7S
        2016 Yamaha MT-09 - sold
        2018 BMW R1200RS

Comment

Als je alles openhaalt, kan je direct zien wat de staat is van je lagers. Zeker proberen eerst alles mooi vast te zetten en dan zien hoeveel speling je nog hebt. Het is inderdaad niet de grootste kost maar geld uitgeven als het niet nodig is....

Comment

Dat is waar...

grtz
            2004 Kawasaki ZR7S
            2016 Yamaha MT-09 - sold
            2018 BMW R1200RS

Comment

"alles vastzetten" en "balhoofd" in 1 zin

Comment