Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Achtervering - bandenprobleem

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Achtervering - bandenprobleem

Ik zit al een tijdje te sukkelen met mijn achterste vering of achterband. Na een circuitdag (eigenlijk is het na een paar sessies) is mijn achterband eraan. Zou op zich nog normaal kunnen zijn maar het slijtage patroon is niet normaal. Band is heel ruw en als ik er wat langer mee rij, dan komen er putten in alsof er stukken rubber uitgetrokken zijn. Moto is een R6 van 2004, achtervering is een WP en heeft net een complete revisie gehad, banden Pirelli Dragon Supercorsa SC2. Bandenspanning warm gemeten 2.1.

Ik heb niet echt klachten over grip, stuiteren of wat dan ook, tenzij ik langer met deze band doorrij, dan begint die te glijden. Zou dan eerder denken dat het komt doordat de band op is ipv mijn vering...

Iemand een suggestie waarmee te beginnen? (Trager rijden helpt maar is niet de suggestie die ik zoek )

2.1 warm is te hoog. Ik zet de mijne op 1.8.
    Het kan zijn dat hij zo niet warm genoeg wordt.

Comment

Afhankelijk van de track temperatuur geven ze van Pirelli een spanning op van 1.7 (track +50°) tot 2.1 (track 0-20°) . Mijn spanning is dan inderdaad wel de max voor de laagste temperatuur. In princiepe zou verlagen met 0.2 al voldoende zijn om volledig binnen de marge te liggen (1.9 voor track temp tussen 20 en 35°).

Ik ga het proberen maar zou me verbazen dat het zoveel verschil geeft.

Comment

Vering staat de hard, vandaag 1 min 45 gereden met 3,7 bar warm en band was mooi afgesleten.
        Vergeten bandenspanning te meten na nieuwe band te leggen.
        Dus zal aan vering liggen en niet perse aan 300mbar druk verschil;
        GRTZ

Comment

Ik denk ook vering te hard en daardoor moet de band te hard werken waardoor die te snel warm wordt of dat die kapot getrokken wordt.

Denk je dan veervoorspanning of demping? Veer is eentje van 95 kilo. Lijkt mij wel ok. Ik weeg iets van een 73kg (zonder pak enzo).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jurgens Bekijk Berichten
            Ik denk ook vering te hard en daardoor moet de band te hard werken waardoor die te snel warm wordt of dat die kapot getrokken wordt.

Denk je dan veervoorspanning of demping? Veer is eentje van 95 kilo. Lijkt mij wel ok. Ik weeg iets van een 73kg (zonder pak enzo).
            ten eerste bandenspanning ongeveer op 1.9 warm wanneer je binnen komt van je eerste sessie moet ie nog steeds op 1.9 staan indien dit niet het geval is druk aanpassen.

vering probleem is moeilijk te zeggen zonder de band te zien maar waarschijnlijk gaat het een ingaand en uitgaand probleem zijn.
            Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door r4ce_e3nd Bekijk Berichten
              2.1 warm is te hoog. Ik zet de mijne op 1.8.
              Het kan zijn dat hij zo niet warm genoeg wordt.
              en 1.8 kan te zacht zijn want als je band te warm word heb je ook geen grip
              Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

Comment

welk circuit? zolder? dan is m'n rechterkant er ook aan hoor
                Oprichter 2fast4u 2004
                #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

-------------------------------------------
                hoe gekker hoe liever
                -------------------------------------------

Comment

Pirelli super corsas heb ik altijd 1.9B op de achterband gehad, warm gemeten. 2.1 is idd wat te hoog.
                  Maar ik heb altijd hetzelfde spoor gehad op zolder, en met metzeler slicks, had ik dit niet. Op zolder kon ik altijd na de 3de of 4de sessie bij de bandenboer terecht om de band om te laten draaien
                  R.I.P Marco #58
                  http://WWW.INTER-TRACK.BE[/color]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door skippy79 Bekijk Berichten
                    Pirelli super corsas heb ik altijd 1.9B op de achterband gehad, warm gemeten. 2.1 is idd wat te hoog.
                    Maar ik heb altijd hetzelfde spoor gehad op zolder, en met metzeler slicks, had ik dit niet. Op zolder kon ik altijd na de 3de of 4de sessie bij de bandenboer terecht om de band om te laten draaien
                    sorry maar met je vering die perfect staat heb je ook op zolder geen spoor. heb er althans met de 2004 en 2009 R1 geen last van gehad.
                    natuurlijk moet je wat durven draien aan de knopkes als je weet wat je doet tenminste.
                    wij hebben een jaar gehad in 2007 2008 2009 ben het juiste jaar kwijt dat we zelfs 2.3 reden met de pirelli. grip zat en geen slijtage

grtz
                    chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chris46R1 Bekijk Berichten
                      ten eerste bandenspanning ongeveer op 1.9 warm wanneer je binnen komt van je eerste sessie moet ie nog steeds op 1.9 staan indien dit niet het geval is druk aanpassen.

Oorspronkelijk geplaatst door chris46R1 Bekijk Berichten
                      wij hebben een jaar gehad in 2007 2008 2009 ben het juiste jaar kwijt dat we zelfs 2.3 reden met de pirelli. grip zat en geen slijtage
                      eerst ligt het aan de druk, maar blijkbaar ligt het dan toch weer niet aan de druk ?

TS : vermits uw achterveer toch pas gereviseerd is, ga daar eens wat info vragen. En als het ne goeie "reviseur" is, zal die normaal gezien gratis "wa aan de knopkes draaien" . Gaat meer opleveren dan het hier te vragen ;-)
                      2.1 warm is zeker niet "te" warm (of het moest zijn dat je vooraan in het BK rijdt). Zelf rijd ik met 2.2 koud vanachter, eendert welke band (maakt me allemaal niet uit, en volgens G-smack is het toch maar voor te lachen ) en heb nog nooit een band kapot gereden.

Comment

De "reviseur" is gecontacteerd, ben benieuwd of die gaat reageren met een mogelijke oplossing.

Ik rij geen BK of ook geen 1:40 in Zolder. Als ik die tijd zou rijden, zou ik er nog mee kunnen leven dat mijn band zo slijt

Het is trouwens niet enkel in Zolder dat mijn band zo slijt, alleen daar is het wel sneller zichtbaar. Zelf denk ik dat de band teveel moet compenseren voor wat de vering niet kan opvangen maar of dat dat dan veervoorspanning, ingaande of uitgaande demping is....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jurgens Bekijk Berichten
                          De "reviseur" is gecontacteerd, ben benieuwd of die gaat reageren met een mogelijke oplossing.

Ik rij geen BK of ook geen 1:40 in Zolder. Als ik die tijd zou rijden, zou ik er nog mee kunnen leven dat mijn band zo slijt

Het is trouwens niet enkel in Zolder dat mijn band zo slijt, alleen daar is het wel sneller zichtbaar. Zelf denk ik dat de band teveel moet compenseren voor wat de vering niet kan opvangen maar of dat dat dan veervoorspanning, ingaande of uitgaande demping is....
                          denk dat ze daar geen problemen gaan over maken ze , die gaan dat doen met plezier . uw veer zal te hard staan , zelf heb ik een nieuwe
                          schokdemper geplaatst die afgesteld staat op mijn gewicht en op het type band waar ik mee rij (bridgestone r10) . en zinsdien mooie gelijkmatige slijtage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janbros Bekijk Berichten
                            eerst ligt het aan de druk, maar blijkbaar ligt het dan toch weer niet aan de druk ?

TS : vermits uw achterveer toch pas gereviseerd is, ga daar eens wat info vragen. En als het ne goeie "reviseur" is, zal die normaal gezien gratis "wa aan de knopkes draaien" . Gaat meer opleveren dan het hier te vragen ;-)
                            2.1 warm is zeker niet "te" warm (of het moest zijn dat je vooraan in het BK rijdt). Zelf rijd ik met 2.2 koud vanachter, eendert welke band (maakt me allemaal niet uit, en volgens G-smack is het toch maar voor te lachen ) en heb nog nooit een band kapot gereden.

wat ik wil zeggen is het volgende.
                            ik rijd steeds op 1.8 1.85 of 1.9 we hebben ooit een jaar gehad dat ze vanuit pirelli zeiden 2.3 tot 2.4 rijden het was in het jaar dat de asfalt op zolder vernieuwd is geweest.
                            trouwens hoe snel je rijdt heeft helemaal niks te maken of je band slijt of niet. ben pas met een paar jongens naar aragon geweest. de 2 waar de band het hardst van sleet (lees vreetspoor) waren de 2 traagste van onze groep. die 2 gasten waren ong 20sec langzamer dan ikzelf. met een beetje afstelwerk stond halfweg de 2de dag alles picobello en hadden ze een perfecte slijtage

Comment

ingaande demping zachter zetten, doet dat in stappen van 2 kliks per sessie en volg je slijtage op.
                              Band moet teveel vechten tegen je veer die te stug staat.

Comment

Working...
                              X